Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sodejuu:

Mijn god wat een hoeken     eek.gif     confused.gif Hoe kun je daarmee een pyramide bouwen. De eerste hoek is 82,49 keer de rondte in, de tweede 145,96 en de laatste zelfs 271,55 keer. Of moeten die punten komma's zijn     confused.gif     eek.gif     :P     :D

Duh... Tuurlijk moeten dat punten zijn, maar ik was op het Num-pad aan het tikken en daar zit geen komma, dus dan maar een punt... :)

En ja, 3 cijfers achter de komma is een beetje overkill. Maar das alleen maar om een enigszins precieze uitkomst te krijgen (ik heb steeds met 3 cijfers achter de komma doorgerekend).

Geplaatst door richard 1:

De Steadtler lumocolor 313 zeker? Kan ik hem daarna gebruiken voor de cd's.

Daar heb ik een Staedtler Lumocolor 357 voor. helaas heeft de importeur deze niet meer. Het verschil is alleen de puntdikte en -vorm. Met de 357 kleurt het zich wat makkelijker.

BTW, je krijgt dan wel een groene komma confused.gif;)

Henrie,

Pyramide1.bmp

Jij berekent eerst hoek B in BCE. Ik neem aan dat je daarmee dezelfde hoek bedoeld als hoek H in bovenstaande tekening ?

Ik zou zeggen dat je hoek B (=H) kunt berekenen als tanB = overstaande / aanliggende = 31.2 / 14.05 --> B (=H) = 75,76 graden.

Jij komt op een ander bedrag, maar je bent uitgegaan van overstaande / schuine zijde. Dat is m.i. onjuist. Bovendien neem je 9.8 voor de aanliggende.

In BCE moet de aanliggende toch 14.05 zijn ?

Begrijp ik je nu verkeerd ?

Paul.

In de tijd dat deze discussie tot stand is gekomen, had je ook een aantal MDF platen tegen elkaar kunnen lijmen en de pyramide uit de zo ontstane kubus kunnen werken. Dan had je geen problemen met hoeken zagen en al helemaal niet meer met de (hopelijk goed) gezaagde paneeldelen aan elkaar te maken :P;)

Geplaatst door Paul Jenner:

Henrie,

Jij berekent eerst hoek B in BCE. Ik neem aan dat je daarmee dezelfde hoek bedoeld als hoek H in bovenstaande tekening ?

Nee, ik bedoel hoek B, niet hoek H. De hoek die jij berekent, is de hoek tussen de driehoek BCE en het grondvlak van de pyramide. Ik bereken de hoek zoals aangegeven in de tekening (met rooie cijfers).

Ik zou zeggen dat je hoek B (=H) kunt berekenen als tanB = overstaande / aanliggende = 31.2 / 14.05 --> B (=H) = 75,76 graden.

Ik bedoel dus een andere hoek, maar je berekening klopt ook niet. Jij zegt tanH=31.2/14.05=2.221

Ik kom dan uit op een hoek van 65.76 graden. Ik neem aan dat het een typefoutje is, van jouw kant   :)

Jij komt op een ander bedrag, maar je bent uitgegaan van overstaande / schuine zijde. Dat is m.i. onjuist. Bovendien neem je 9.8 voor de aanliggende.

In BCE moet de aanliggende toch 14.05 zijn ?

Begrijp ik je nu verkeerd ?

Paul.

Je begrijpt me idd verkeerd: Ik bedoel hoek B in driehoek BCE. Dat is dus hetzelfde als hoek B in driehoek BEH, waarbij H op de helft van de lijn BC ligt.

tanB = EH/BH = 34.218/9.8 = 3.492

Dit geeft een hoek van 74.020 graden.

Wat ik trouwens niet begrijp, is dat jij hoek H op een of andere manier ziet als gelijk aan hoek B. Maar B heeft eigenlijk niks met H te maken.

Duidelijker kan ik het echt niet maken, met tekeningetjes.

Ik heb ook nog wel een tip ;)

Maak gebruik van Autocad en teken je tekening van het beoogde werk daar in (je hebt immers alle maten op die van de hoeken na), vervolgens met de bemating of een andere tool de daadwerkelijke hoek opmeten.

Dan hoef je niets te rekenen, want dat kost imho meer tijd.

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Henrie en Paul,

Mooie tekening, maar waar is nou de hoek waarop de zaagmachine ingesteld moet worden om de opstaande vlakken mooi passend te krijgen?

Wel opletten he? Haal anders de pasteuse substantie eerst uit je ogen, dan had je gezien dat de piramide met de te zagen hoek (de helft van hoek M in KLM) al op pagina 18 is voorbijgekomen.

Pyramide2.bmp

Ook op pagina 17 staat een voorbeeld met de bijbehorende uitleg op pagina 16:

piramide3.bmp

Geplaatst door LaMa:

Ik heb ook nog wel een tip   ;)

Maak gebruik van Autocad en teken je tekening van het beoogde werk daar in (je hebt immers alle maten op die van de hoeken na), vervolgens met de bemating of een andere tool de daadwerkelijke hoek opmeten.

Dan hoef je niets te rekenen, want dat kost imho meer tijd.

Het gaat al lang niet meer om het resultaat maar om de manier hoe je het resultaat bereikt.

Als het gaat om het resultaat kan ik beslissen om eenvoudigweg te vertrouwen op de spreadsheet die Richard mij heeft gestuurd en de berekeningsmethodiek zoals Henrie die uit de doeken heeft gedaan.

Hulde overigens aan beide personen die wiskundineus hun mannetje blijken te staan. En waardering mijnerzijds dat ze de tijd hebben genomen om een forumgenoot een handje te helpen !

Ik vind het echter wel prettig om te doorgronden hoe men aan de resultaten komt. Ik wil het i.i.g. proberen :)

Voor degenen die dit te lang vinden duren zou ik zeggen: Je hoeft deze thread niet te lezen. Hoe weinig interessant je het ook vind, er zijn betere manieren om je tijd te besteden dan in een thread over zelf kabels maken, de PP's enzo, vind ik zelf.

Vanavond weer verder, zo vanaf mijn werk kan ik er geen tijd aan besteden, hooguit even een berichtje tussendoor.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Voor degenen die dit te lang vinden duren zou ik zeggen: Je hoeft deze thread niet te lezen. Hoe weinig interessant je het ook vind, er zijn betere manieren om je tijd te besteden dan in een thread over zelf kabels maken, de PP's enzo, vind ik zelf.

Paul.

Beste Paul,

Nee, nee, vooral doorgaan. Ik vind het heel leerzaam. Maar ik heb, geheel buiten de orde, toch een probleem. Wiskunde behoort toch tot de exacte vakken? Vanwaar dan de spraakverwarring, de tegenstrijdigheden en de onzekerheid bij de berekeningen?

Exact noopt tot consensus zou ik zeggen.

Maar ga vooral door.

Met opgewekte goet,

Beste P-J,

Loop met een paar stukken karton bij de eerste de beste Loodgieter bij jouw in de buurt langs en je probleem is in een vloek en een zucht opgelost.Hoef je niet (bijna niet) bij na te denken alleen goed opletten! Doe je het een volgende maal zelf.Uitslagen maken is voor elke Loodgieter en plaatwerker, trouwens ook,gesneden koek.Klip en klaar.Van die rekenarij heb je klaarblijkelijk toch geen Kaas gegeten.Waarom moeilijk doen als het zo eenvoudig kan?Zo exact als die Student het voor je uitrekend kan die hubo-baas toch niet zagen.En zelf zie je er ook geen kans toe. So What?

S-M.

Scat Man,

van berekenen heb ik redelijk wat kaas gegeten. Maar hier kwam ik niet uit. Ik kan hooguit teruggrijpen op wat ik bij Wiskunde onderwezen heb gekregen, maar dat ging a) niet zozeer over pyramides en B) is reeds zeer lange tijd geleden.

Of de eerste de beste loodgieter dit probleem had kunnen oplossen heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk dat je nu toch de moeilijkheidsgraad van het verhaal onderschat.

Dat de nauwkeurigheid niet in drie cijfers achter de komma hoeft zijn we eens. Het is echter goed gebruik om afrondingen pas aan het einde van je berekeningen te doen, wat ik ook ga doen, voordat ik naar de Hubo stap.

Paul.