Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Ga het vanavond maar weer eens proberen.

Vreemd , eerder op de avond lukte het me wel. Ik denk dat de machine idd niet juist stond ingesteld .....

Voorlopig heb ik het maar opgelost door de hoeken uitvergroot te tekenen en vervolgens op te meten ...

Paul.

Geplaatst door Sherwin:

Je doet het denk ik net verkeerd:

De sinus NEEM je ergens van, bijvoorbeeld van het getal 10 dus;

je Neemt de SIN van 10 dus;

SIN 10   (en mijn grafisch rekenapparaat geeft: 0.17 als uitkomst)

Zorg dat de instellingen op GRAD(en) en niet op RAD(ialen).

Mvgr, Sherwin   :D

Je rekenmachine moet op DEG staan. DEG staat voor DEGREES (ofwel graden). Je rekenmachine dus niet op GRAD zetten, want dat ik weer wat anders. RAD is idd radialen. Kun je 'm ook best opzetten trouwens (GRAD ook wel) maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan als je de hoek wilt weten.

Waar GRAD voor staat weet ik zo niet (meer), maar ik geloof dat met dat in de bouw wel gebruikt om dingen uit te zetten (met zo'n laserapparaat)...

Geplaatst door Sodejuu:

Ik denk niet dat je landmeter bent   :P Landmeters gebruiken GRAD. Een rechte hoek is dan 100 graden (ipv 90), een voledige omwenteling die ten gevolge 400. Ik wil die speaker dan wel eens zien als je 'm met GRAD berekend hebt   ;)

Dan krijg je (als je niet heel erg goed oplet) hetzelfde als met die Marslander destijds. Daarvan moest op een bepaalde afstand tot Mars de parachute uit. Helaas hadden ze dat in Engeland en dus in Inches berekent en niet in centimeters, zoals ze bij ESA (of was het nou NASA?) gewend zijn. Kwam er dus op neer dat die te pletter sloeg op Mars en dus stuk was. Toch jammer, van zoveel geld en tijd :D:P

Vind ik wel meevallen.

heb je die kasten gezien ? Aan de afwerking ligt het in ieder geval niet. Ook niet aan de units: Degenen die ik ook het liefst zou willen gebruiken, Scan Speak Revelators all the way ...

Paul.

Het zaagplan is naar de Hubo. Lukt misschien niet om dat vandaag klaar te hebben.

Ik heb besloten dat ik voorlopig ga schroeven. Kan mij het bommen, het zijn toch maar proefmodelletjes ...

Het zal mij benieuwen of ik alles correct heb berekend. Maar eens zien of de boel in elkaar past ....

Mijn driedimensionale voorstellingsvermogen is wel erg op de proef gesteld zeg .... Ik heb vast ergens een denkfoutje gemaakt.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Ik heb besloten dat ik voorlopig ga schroeven. Kan mij het bommen, het zijn toch maar proefmodelletjes ...

Het zal mij benieuwen of ik alles correct heb berekend. Maar eens zien of de boel in elkaar past ....

Paul.

In feite hoef je je dan ook niet druk te maken over de preciese lengtes en de uiteinden van de planken, hoe je die verstek of zo schuurt. Gewoon tegen elkaar, evt. kitten, klaar.

;)

Nou, dat kon nog weleens tegenvallen, Cock.

heb jij weleens berekend hoe je het open uiteinde van een pyramide kunt verlengen met een rechthoek ? Hoe zaag je dat ? :(

Ik denk dat ik het wel goed gedaan heb, maar als dat niet zo is ... De aanliggende planken komen met schroeven, kitten e.d. heus wel opelkaar. Maar de pyramide aan de rechthoek vastmaken .... confused.gifconfused.gif

Paul.

Nou, dat kon nog weleens tegenvallen, Cock.

heb jij weleens berekend hoe je het open uiteinde van een pyramide kunt verlengen met een rechthoek ? Hoe zaag je dat ?   :(

Ik denk dat ik het wel goed gedaan heb, maar als dat niet zo is ... De aanliggende planken komen met schroeven, kitten e.d. heus wel opelkaar. Maar de pyramide aan de rechthoek vastmaken ....    confused.gif    confused.gif

Paul.

Je hebt het weleens voor me uitgetekend, maar ik zou het eens moeten zien. Het is voor mij ook lastig zo..

heb jij weleens berekend hoe je het open uiteinde van een pyramide kunt verlengen met een rechthoek ? Hoe zaag je dat ?   :(

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt eigenlijk. Je hebt een pyramidevorm en daarvan wil je het vierkante grondvlak op een (holle) balkvorm maken? Zal wel niet, want dat is niet zo moeilijk lijkt me. Of wil je juist de pyramide verhogen (en wel een pyramidevorm behouden)?

Geplaatst door Sodejuu:

Is toch niet zo moeilijk. Je maakt de pyramide, zaagt vervolgens de top eraf en plakt/spijkert/niet er een rechthoek op. Dat kan toch iedereen bedenken    eek.gif     :P     :D

Is dat dan fraaie vormgeving? Een rechthoek onder een piramide kan wel, je krijgt dan een obelisk.

Geplaatst door Kermit:

Polyurethaan lijm is uitermate geschikt om te lijmen en te vullen. Ook de 'gevulde' verbinding is oersterk. En Polyurethaan (of constructielijm) hoef je niet onder hoge druk te persen. Gewoon er voor zorgen dat het op zijn plaats blijft. Overigens vind ik MDF waardeloos materiaal, omdat het geen intrinsiek sterkte heeft. Het heeft ook niet een harde deklaag, zoals spaanplaat.

Voor het construeren van luidsprekers heeft zwaar multiplex van hoge persing duidelijk mijn voorkeur...

Tot mijn verbijstering heeft Kermit hier gelijk!

Ik heb er geen woorden voor... Werkelijk, ik weet niet meer wat ik zeggen of schrijven moet... Ik word er echt helemaal stil van...

Een electrostatofiel met verstand van kasten?

Paul, zonder dollen: gebruik nou maar polyurethaan. Bison "Bouwkit" (in spuitkokers) is lekker pasteus, vult mooi en hardt goed uit.

Voor de voorlopige stevigheid, tijdens de uitharding van de lijm, kun je koploze spijkertjes gebruiken.

Als de lijm hard is, kun je de spijkertjes eruit trekken (als je ze niet helemaal erin hebt geramd), of ze een beetje indrevelen en afplamuren.

Die lijm lijkt mij wel wat,

maar ik heb de ervaring met die spuittubes dat ze slechts voor eenmalig gebruik zijn. Leg die tube even een paar dagen weg en de het ding is zo uitgehard dat je er iemand de hersens mee kunt inslaan. Of valt dat hier mee ?

Overigens ben ik het met de opmerkingen terzake MDF in het geheel niet eens. Multiplex kent ook zeker zijn goede kanten, daar niet van. Maar MDF is en blijft een heel goed materiaal voor speakerbouw.

Al eens geprobeerd, Spido ?

Paul.