Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Ha Paul

Afgezien van het hele gladde oppervlak en de prijs? zie ik geen voordelen van MDF t.o.v. multiplex van hoge persing. Zeker als je multplex neemt met een mooie toplaag (zoals bijvoorbeeld hechthout van Bruijnzeel), dan kun je hele mooie dingen maken. Als je voor de boren/afwerken van schroefgaten gebruik maakt van een z.g. proppenboor in combinatie met de bijbehorende 'gaten boor' (boort meteen het grotere gat dat nodig is voor de schroefkoppen..) dan kun je het kastje zo schuren en in de (blanke)lak zetten. Deze wijze van afwerken is superieur aan alle andere. En iedereen kan het...

Geplaatst door spido:

.. is lekker pasteus, vult mooi en hardt goed uit.

Beste Spido,

Ben ik net alle berichten aan het uitprinten zodat ik over enige tijd mijn vut-tijd kan doorbrengen met de eerste wankele schreden op het pad van het luidsprekerbouwen, gooi jij weer roet in het eten.

Pasteus, pasteus.......???? Noch in woordenlijst, noch in woordenboek te vinden. Een ware breinbreker

:):)

Na lang gepeins eindelijk de betekenis doorgrond.

In het vervolg kan ik mijn familie op Jamaica meedelen dat hun muziek rasteus klinkt :D:D

Heb dank, Spido.

Met blijde groet,

Geplaatst door Kermit:

Afgezien van het hele gladde oppervlak en de prijs? zie ik geen voordelen van MDF t.o.v. multiplex van hoge persing.

Is het niet zo dat multiplex nogal splintert bij het zagen of frezen, of herinner ik me dat verkeerd?

In de Elektuur Luidsprekergids en het Duitse HobbyHifi hebben diverse testen gestaan van kastmaterialen. Door het geluid in de box wordt multiplex meer in trilling gebracht dan MDF en strilt het ook langer na. Kortom MDF is acoustisch een meer dood materiaal.

Wil je een neutrale kast neem dan MDF. Wil je een kast met een eigen klank neem dan multiplex.

Multipleus materiaal krijgt op dit moment van mij om de door Pjotr genoemde reden geen voorrangineuze aandacht.

Acousteus gezien is MDF namelijk een stuk doder.

Majestueus, bloedneus, poreus, perveus, tweede keus, dubieus,

MDF is gewoon beter,

serieus !

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Multipleus materiaal krijgt op dit moment van mij om de door Pjotr genoemde reden geen voorrangineuze aandacht.

MDF is gewoon beter,

serieus !

Paul.

LOL

:D:P:D:P:D:P

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat pasteus toch wel een goede uitdrukking vind. Het staat in geen enkel woordenboek, maar iedereen weet wat het betekent ... !

Peus.

Ja, dat wel, maar een woord als 'ongeloofbaar' snapt ook iedereen wel, maar daarom ga je het nog niet gebruiken...

MDF is gewoon beter,

serieus !

Paul.

Welk een peniseus geleuter...