Jump to content

Welke lijm voor MDF ?

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Hallo Pjotr,

jouw oplossing heb ik ook aan zitten denken. De driehoeken sluiten goed opelkaar aan, aan de buitenkant. Toch wil ik een poging wagen -with a littke help from my friend- om in ieder geval het gat een eind te dichten ...

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Henrie,

ik denk dat de hoeken eerder in de buurt van de 60 graden moeten zijn.

Paul.

Ik ben net terug uit school. Heb me er vanmorgen al even over gebogen, maar ik kwam er nog niet helemaal uit. Ik zal zo een nieuwe poging wagen. Was al een heel eind vanmorgen...

Henrie,

ik denk dat de hoeken eerder in de buurt van de 60 graden moeten zijn.

Paul.

De hoeken zijn dus te klein aan de binnenkant? Is mdf-vuller misschien wat? Anders een klein balkje tegen de zijkanten?

Geplaatst door cgm:

De hoeken zijn dus te klein aan de binnenkant? Is mdf-vuller misschien wat? Anders een klein balkje tegen de zijkanten?

Ik zoek een wat majestueuzere oplossing. Past ook beter bij het pasteus verlijmen.

Paul.

De exacte afmetingen zijn:

hoogte: 31.2

basis: 28.1 x 19.6

(buitenafmetingen, maar dat doet er niet toe )

Ik heb opgemeten dat de kanteling t.o.v. de voorliggende rechthoek 15 graden is.

Maar weer eens even spitten op de wiskunde sites ....

Ik zit er aan te denken om slechts twee van de vier pyramide panelen aan te laten passen, dat spaart er weer twee die ik niet weg hoef te gooien.

Paul.

Ik heb nooit veel van wiskunde begrepen, maar

is dit nu zo moeilijk? Die gegeven hoogte 32,1 cm is dus de hypothenusa van een rechthoekige driehoek, de helft van de basis is het korte been. Je maakt dus als het ware een rechthoekige driehoek haaks op het vlak) Omdat er sprake is van twee verschillende rechthoekige driehoeken (het grondvlak is niet vierkant..) heb je te maken met twee verschillende hellingshoeken.

En de goniometrie helpt ons verder:

Je deelt de helft van de basismaat (28,1) door de hypothenusa en je hebt de cosinus van de gevraagde hoek: hier dus 14,05 / 31,2 = 0,45032051 (afgerond) en dan kom je op een hoek van 63,125 graden....

Voor de andere basis maat voer je dezelfde berekening uit.

(19,6/2) / 31,2 = 0,3141 de hoek is dan 71,69 graden....

uiteraard zijn dit slechts benaderingen....

En geef nu maar aan waar mijn denkfout zit, want zoals ik al eerder zei, ik ben slecht in wiskunde...

De lengte van het derde been (de hoogte, de loodlijn uit de top van de pyramide dus) is als volgt te berekenen: X kwadraat * (28,1 / 2)kwadraat = 32,1 kwadraat. Oftewel: X = wortel(32,1 kwadraat - 14,04 kwadraat)

Paul,

Als je nou eerst die grafkelder in elkaar lijmt... De kieren dan niet met filler opvullen maar met een dun latje wat er precies in past. Die constructie die je gemaakt hebt is echt sterk genoeg. Je hebt echt niet van die hele grote lijmvlakken nodig voor de stevigheid voor een dergelijke maat kast.

Kijk je hebt het nu toch al in huis. Kun je het wel over laten zagen maar wat let je om de huidige plankjes aan elkaar te lijmen?

John,

dit is de perfecte oplossing voor het verkeerde probleem :D:D

Wat jij uitrekent is de hellingshoek van de ribben van de pyramide t.o.v. de basis.

Wat gevraagd wordt, is onder welke hoek de driehoekige panelen gezaagd moeten worden om goed OP ELKAAR aan te sluiten.

Of is dat misschien hetzelfde antwoord ?

Hmmm ....., zit wel in de buurt van mijn schatting van 60 graden.

Maar, jouw uitgangspunt om de pyramide te verdelen in rechthoekige driehoeken is wel erg fraai om tot verdere doorgronding van het probleem te komen ! Gonieus, mijn waarde !! Maar jij staat erom bekend in stilte veel goeds te doen :)

Paul.

Geplaatst door Pjotr:

Paul,Kijk je hebt het nu toch al in huis. Kun je het wel over laten zagen maar wat let je om de huidige plankjes aan elkaar te lijmen?

Weinig, verklooid is verklooid, behalve misschien dat het een oneindig gepiel gaat worden om dit een beetje vast te krijgen.

Ha, ik voel gedeeltelijk met je meer hoor ! Als het klokje thuis niet over de dam is moet je maar roeien met de ruiten die je hebt.

Paul.

Weinig, verklooid is verklooid, behalve misschien dat het een oneindig gepiel gaat worden om dit een beetje vast te krijgen.

Paul.[/QB]

Misschien,

Aan de andere kant kun je het ook zo doen: Je plakt die kast keurig met tape in elkaar ZONDER lijm. Nu komt het grote voordeel van die kieren: Je laat ze gewoon van binnenuit voorzichtig vollopen met witte houtlijm :)

Ieder nadeel hebse fordael.

P.s. Oefen eens wat met lijmen van afvallatjes/plankjes. Je zult er nog versteld van staan hoe sterk het allemaal is.

Paul

Ik had de hoeken berekend die de driehoekige vlakken t.o.v het rechthoekige kastje maken.

Wat wil je nu sluitend hebben? De aanhechting van de driehoekige panelen op het de panelen van het rechthoekige kastje? Of wil je de ribben (hoeken van de pyramide zelf) sluitend krijgen? Als dat laatste het geval is, dan wordt het inderdaad een stuk lastiger... Piiiiep kn

PANG !

Ik wil de ribben van de pyramide zelf sluitend op elkaar krijgen.

De aanhechting van de pyramide op de rechthoek heb ik door opmeten bepaald en dat is aardig gelukt.

245 jaar ? Bij mijn dan blijkbaar 256 jaar. Dus zeg maar, van voor de tijd dat de kilobits waren uitgevonden ...

Paul.

Ik heb een driehoek berekend waarvan ik alleen de waardes van de zijkanten ken. Maar ik wil de hoeken van die driehoek weten. Oh ja, de afmetingen van de zijkanten zijn slechts relatieve waardes (mogen ook meervouden zijn dus).

Hoe doe ik dit? Weet niet of dit uberhaupt kan, maar ik zou het iig niet weten. Je kan ook de driehoek ff tekenen dan de hoek opmeten natuurlijk. Maar ik heb helaas geen passer, dus dat zal niet gaan...

De afmetingen zijn als volgt (benaderingen).

Basis: 6,191cm

schuine zijde a: 3,329cm

schuine zijde b: 4,770cm

Je moet dan de hoek tussen schuine zijde a en b hebben. Kan er niet uitkomen hoe ik die bereken...

Geplaatst door Henrie:

Ik heb een driehoek berekend waarvan ik alleen de waardes van de zijkanten ken. Maar ik wil de hoeken van die driehoek weten. Oh ja, de afmetingen van de zijkanten zijn slechts relatieve waardes (mogen ook meervouden zijn dus).

Hoe doe ik dit? Weet niet of dit uberhaupt kan, maar ik zou het iig niet weten. Je kan ook de driehoek ff tekenen dan de hoek opmeten natuurlijk. Maar ik heb helaas geen passer, dus dat zal niet gaan...

De afmetingen zijn als volgt (benaderingen).

Basis: 6,191cm

schuine zijde a: 3,329cm

schuine zijde b: 4,770cm

Je moet dan de hoek tussen schuine zijde a en b hebben. Kan er niet uitkomen hoe ik die bereken...

Dat doe je gemakkelijk met de cosinusregel:

a^2=b^2 + c^2 - 2*b*c*cos(alpha) en dan is alpha de overstaande hoek van zijde a

Ik zie toevallig dat er iemand zelfs een script voor heeft gemaakt:

>kijk maar<

Nu is het helemaal ene fluitje van een cent :)

N.B. Dit moet je toch op het vwo of de havo gehad hebben :rolleyes:

Voor alle duidelijkheid:

Als je een van die driehoeken zou opmeten, dan is de afstand van de basis naar de punt die genoemde 31.2 cm.

Ehm... Dit is dus vanaf het midden van de basis naar de punt? Dan zou ik beide driehoeken maar eens opmeten. Bij de smalle driehoek is deze afstand namelijk groter dan bij de brede driehoek. Als je nou eens de maat van de ribbe zou geven. Dus van een van de hoekpunten naar de punt van de pyramide, dan kan ik weer verder rekenen misschien. Hier kan ik niet zo veel mee...

Ps. bedenk me dit ook pas net. Wilde namelijk ff berekenen wat de hoek tussen de driehoeken en de rechthoeken zou moeten zijn...