paul demo Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Kan een van jullie mij vertellen waar ik loodbitumen kan krijgen ? Ik heb nu 4 speakers gezaagd en gemonteerd maar nu moet de demping er nog in. M.vr. gr. Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Bij vrijwel automaterialenzaak. heel goed maar vrij dun is het materiaal van 3M. Dit wordt in platen van 60 x 60 cm verkocht. Dit materiaal is erg flexibel, waardoor het goed om speakers en zo te buigen is. Ik heb ook ooit dikker materiaal van ca 5 mm dik kunnen kopen. Dit waren platen van 60 x 120 cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Ik heb ook gelijk een vraagje mbt loodbitume. Waar gebruik je het specifiek voor? Paneeldemping toch? Nu heb ik ook van Deflex Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk:Bij de automaterialenhandel staan ze te boek als "anti-dreunplaten". Ze gebruiken ze om de binnenkant van een deur of een motorkap te beplakken zodat bij het sluiten ervan het zo mooi degelijk/zwaar klinkt En dus nu ook zwaar is!!! Dure grap voor een degelijke deur. Grtz Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Geplaatst door Ome Henk:Bij de automaterialenhandel staan ze te boek als "anti-dreunplaten". Ze gebruiken ze om de binnenkant van een deur of een motorkap te beplakken zodat bij het sluiten ervan het zo mooi degelijk/zwaar klinkt bij mij in de schade werkplaats heb ik wel een paar plaatjes van dat spul . ook heb ik het op rol . idd zit er in een auto zo,n 15 kilo van dat spul . op elk plaatdeel dat zou kunnen resoneren plakken ze een plaat . daarom zijn de auto,s van tegenwoordig zo stil . vroeger had ik zo,n boomcar ,weet je wel . toen plakte ik heel mijn auto vol met antidreunplaten om zo veel mogelijk geluid binnen te houden ,dat resulteerde weer in een hogere db waarde op de piekmeting . twee keer 15 inch in een 154 liter kist achter de voorstoelen. en dan alles dichtstoppen . zelfs de kachelroosters . en dan de resonantie frequentie van de autokabine bepalen en daar je woofers op afstemmen ,en daan een toon afspelen die daar weer mee overeen kwam . en dan via het raan met de afstandbediening even 5 deconden boooooooommmm. 147 db op de klok . dat waren nog eens tijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Kan ik dit loodbitume ook nemen ipv Deflex Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 maart 2003 Report Share Posted 18 maart 2003 Fireman, je kunt alles wat trilt dempen met dit spul. Ik heb het op de binnenkant van de speakerkast geplakt. Ook heb ik de units ingepakt, dit scheelt heel veel, het klinkt allemaal minder wazig. Ook heb ik de binnenkant van m'n CD-speler, het laadje en het loopwerk beplakt. M'n Thorens draaitafel zit ook al vol met dit spul. Je zou het ook aan de onderkant van de planken van je rack kunnen plakken. Kortom te veel om op te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 Geplaatst door fireman:Kan ik dit loodbitume ook nemen ipv Deflex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 Geplaatst door LaMa: Deflex is een combinatie tussen enerzijds paneeldemping en anderzijds diffusie van het ingekaatste geluid. (volgens de S&Co site), dus ja het heeft ook nog andere eigenschappen. Maar is het de moeite waard (gehoormatig) of zijn het maar meetbare verschillen? (dus die je zelf niet hoord? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Kortom te veel om op te noemen. Kortom genoeg om hout ook dood te maken ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 Geplaatst door fireman: Maar is het de moeite waard (gehoormatig) of zijn het maar meetbare verschillen? (dus die je zelf niet hoord? ) Dat weet ik niet heb nooit deflex toegepast in mijn bouwsels. Echter een goed gedempte speaker heeft wel zin. Bitumen alleen volstaat naar mijn mening niet ik zou er nog een laag dempingsmateriaal overheen doen met een open structuur dus vilt, pritex, tyrofoam of deflex (heb zelf alleen ervaring met vilt, pritex en tyrofoam). De duurdere materialen als tyrofoam en deflex alleen daar toepassen waar ze het meeste helpen. Dus rechtstreeks achter de bas of middriver. In jouw geval zou een mooie combinatie kunnen zijn om alle wanden te beplakken met 4mm dik bitumen (alleen in het midden van de wand volstaat ongeveer 1-2 cm van de randen.) daar over heen een laag ondertapijt (vilt) of tapijttegels. En eventueel op de wand direct achter de woofer een plaatje tyrofoam (of deflex) Voor het tyrofoam wel dat spul van S&Co gebruiken het materiaal van de bouwmarkt is een ander type wat minder geschikt is. (de structuur is niet zo los) Of het de moeite waard is verschilt natuurlijk per persoon en per project echter een goed gedempte kast met overgedimensioneerde dikke wanden en verstevigingen heeft mij inziens een veel schoner en meer neutralere klank dan 6plankjes mdf van 18mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 19 maart 2003 Report Share Posted 19 maart 2003 Geplaatst door LaMa: Dat weet ik niet heb nooit deflex toegepast in mijn bouwsels. Echter een goed gedempte speaker heeft wel zin. Bitumen alleen volstaat naar mijn mening niet ik zou er nog een laag dempingsmateriaal overheen doen met een open structuur dus vilt, pritex, tyrofoam of deflex (heb zelf alleen ervaring met vilt, pritex en tyrofoam). De duurdere materialen als tyrofoam en deflex alleen daar toepassen waar ze het meeste helpen. Dus rechtstreeks achter de bas of middriver. In jouw geval zou een mooie combinatie kunnen zijn om alle wanden te beplakken met 4mm dik bitumen (alleen in het midden van de wand volstaat ongeveer 1-2 cm van de randen.) daar over heen een laag ondertapijt (vilt) of tapijttegels. En eventueel op de wand direct achter de woofer een plaatje tyrofoam (of deflex) Voor het tyrofoam wel dat spul van S&Co gebruiken het materiaal van de bouwmarkt is een ander type wat minder geschikt is. (de structuur is niet zo los) Of het de moeite waard is verschilt natuurlijk per persoon en per project echter een goed gedempte kast met overgedimensioneerde dikke wanden en verstevigingen heeft mij inziens een veel schoner en meer neutralere klank dan 6plankjes mdf van 18mm. Thx, ik heb dan daarin tegen 6 plankjes van 25mm MDF. Dus ik kijk even wat ik doe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbomarco Posted 21 maart 2003 Report Share Posted 21 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: bij mij in de schade werkplaats heb ik wel een paar plaatjes van dat spul . ook heb ik het op rol . idd zit er in een auto zo,n 15 kilo van dat spul . op elk plaatdeel dat zou kunnen resoneren plakken ze een plaat . daarom zijn de auto,s van tegenwoordig zo stil . vroeger had ik zo,n boomcar ,weet je wel . toen plakte ik heel mijn auto vol met antidreunplaten om zo veel mogelijk geluid binnen te houden ,dat resulteerde weer in een hogere db waarde op de piekmeting . twee keer 15 inch in een 154 liter kist achter de voorstoelen. en dan alles dichtstoppen . zelfs de kachelroosters . en dan de resonantie frequentie van de autokabine bepalen en daar je woofers op afstemmen ,en daan een toon afspelen die daar weer mee overeen kwam . en dan via het raan met de afstandbediening even 5 deconden boooooooommmm. 147 db op de klok . dat waren nog eens tijden Dat had je toch zeker niet in de Clio zitten............of toch wel,vandaar die turbo greetz Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 maart 2003 Report Share Posted 21 maart 2003 Ik kocht loodbitumen altijd bij zaken als Speaker & Co. Het was 5mm zelfklevend (en hoe!) en eenvoudig te snijden en aan te brengen. Ik heb 't in meerdere CD-spelers aangebracht, en 't verschil was in alle gevallen zeer de moeite waard. Een groot verschil voor peanuts money! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 23 maart 2003 Author Report Share Posted 23 maart 2003 Ik heb de speakers nu beplakt met loodbitumen (ondanks dat het kleine speakers zijn toch een pak van 5 platen op) en ik moet zeggen, de demping is perfect voor zo'n kleine speaker (opbouw: loodbitumen, 22mm mdf en frontpaneel nog extra 8 mm mdf ivm verzinken speakers. Op het eerste gehoor klinken ze perfect, wil nu het hoog nog iets afzwakken in het filter aangezien ik in mijn studeerkamer alleen maar draai met cd en eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 23 maart 2003 Report Share Posted 23 maart 2003 Geplaatst door paul demo:Ik heb de speakers nu beplakt met loodbitumen (ondanks dat het kleine speakers zijn toch een pak van 5 platen op) en ik moet zeggen, de demping is perfect voor zo'n kleine speaker (opbouw: loodbitumen, 22mm mdf en frontpaneel nog extra 8 mm mdf ivm verzinken speakers. Op het eerste gehoor klinken ze perfect, wil nu het hoog nog iets afzwakken in het filter aangezien ik in mijn studeerkamer alleen maar draai met cd en eindversterker. Hoe blijft het plakken bij jou? Met dat zelfklevenderug of met iets anders. En heb je er misschien extra spijkertjes bij gedaan om het vast te houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 23 maart 2003 Report Share Posted 23 maart 2003 Hoe blijft het plakken bij jou? Met dat zelfklevenderug of met iets anders. En heb je er misschien extra spijkertjes bij gedaan om het vast te houden ? Die zelfklevende loodbitumen (van Speaker & Co) plakt zo vreselijk goed, dat er verder geen extra maatregelen nodig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 23 maart 2003 Author Report Share Posted 23 maart 2003 Geplaatst door fireman: Hoe blijft het plakken bij jou? Met dat zelfklevenderug of met iets anders. En heb je er misschien extra spijkertjes bij gedaan om het vast te houden? Het blijft perfect zitten, volgens mij is het enige waar je goed voor moet zorgen isdat de ondergrond goed ontvet is. Ik heb de kasten vooraf ook in een ontvettingscabine behandelt, ook goed voor de eerste laag grondverf. Plamuren is bijna niet nodig. Valt me mee van de cirkelzaag en de bovenfrees Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Inderdaad goed ontvetten en stofvrij maken,een bedrijf waar ik gewerkt heb gebruikte het spul ook en daar werd een strijkijzer gebruikt waardoor de platen nog meer plakten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Wat je de bij de speakerhandel haalt bevat een zelfklevende laag. Spreekt voor zich dus. Wat je bij de automaterialenhandel haalt bevat die kleeflaag soms niet. Je bevestigt het dan het beste door het te verwarmen met een verfstripper totdat het oppervlak net smelt. Je plakt het dan zo vast. De ondergrond moet wel goed vetvrij zijn, dat wel. Dit is ook een prima manier om meerdere lagen van dat spul op elkaar te plakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 29 maart 2003 Report Share Posted 29 maart 2003 Hallo Paul, wat beter werkt zijn de latjes die aan de binnenkant zitten. Ze gaan van wand tot wand. Het is een secuur werkje, opdat ze precies moeten passen. Daarna vastzetten met houtlijm (geen schroeven). In een test welke door Elektuur is gedaan in een van hun zelfbouw ls bladen heb ik de volgende conclusie getrokken. Als het van hout gemaakt wordt: tenminste 22mm zwaargeperst mdf, aan de binnenkant tenminste 10-20 mm zachtboard, de overstaande panelen/wanden verbinden met latjes (gaat wel moeilijk als er al zachtboard in zit) en als laatste dempingswol. Ik heb copieen gemaakt van die artikelen en dat weer samengevoegd tot een boekwerkje. Dat boekwerkje heb ik nu uitgeleend aan Erik, dus voor de preciese feiten... Anders had ik het wel gescant en opgestuurd. Die bitumen zut schijnt volgens die testen wel iets uit te maken maar niet zoveel als wat ik hierboven heb beschreven. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 1 april 2003 Report Share Posted 1 april 2003 Ik heb gister even geplakt. wat ik gedaan heb: eerst de kachel op HIG gezet daarna de op maat geknipte loodbituum platen erop gelegt zodat ze lekker warm waren. Daarna Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 6 april 2003 Author Report Share Posted 6 april 2003 Ik heb de speaker nu in elkaar staan en heb 2 dagen ipv met de elektrostaten dezespeakers beluisterd (rustig maar ze zijn voor mijn werkkamer Siekerboer) en ik ben zeer tevreden over het resultaat. Nu de Units er weer uit en de afwerking kan beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Hier mijn beplakking van de LB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts