Duck-Twacy Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Heb een beetje lamme hand van het tikken dus maar gewoon het linkje naar onze grote vrienden Kortom wie heeft er zin an om een Nelson Pass te bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Vergeet niet dat je ruim 200 watt aan warmte per kanaal moet wegstoken, goede koelblokken zijn dan ook een vereiste, en nee die zijn echt niet zo goedkoop........ Voor de onderdelen kan je ook Reichelt proberen http://www.reichelt.de/ Ik zou iig eerder de aleph30 overwegen (30 watt is voor mij voldoende), alleen als student zijnde heb ik momenteel niet de cash. Als je het helemaal schraal wil doen (wat ik overweeg ) en je dus 2e hands koelblokken kan ritselen en de elco's een beetje goedkoop kunt krijgen en tevens genoegen neemt met een eenvoudiger chassis dan zou je voor +/- €300 klaar kunnen zijn. (aleph 30) Lukt het niet om goedkoop aan koelblokken te komen en wil je een mooi chassis dan zal het al snel boven de €450 stijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 oktober 2002 Author Report Share Posted 17 oktober 2002 Bedankt voor je tip. Hij verbruikt 300 watt. Ik vind 450 euro heel acceptabel voor een high end eindversterker. De Aleph30 is ook mooi (heb daar minder bouw info over) en bovendien is er iemand op hifi die voor de Aleph5 had gekozen (60 watt is ook wel lekkerder) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door Duck-Twacy:Bedankt voor je tip. Hij verbruikt 300 watt. Ik vind 450 euro heel acceptabel voor een high end eindversterker. De Aleph30 is ook mooi (heb daar minder bouw info over) en bovendien is er iemand op hifi die voor de Aleph5 had gekozen (60 watt is ook wel lekkerder) Die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 oktober 2002 Author Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door sodejuu: Die Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Als je dan ook investeert in dual-mono opbouw, dus 2 trafo's en 2 behuizingen, en niet bezuinigt op 0,1% metaalweerstanden (die van de Conrad schijnen bijzonder goed te zijn voor het geld) zal het eerder het dubbele worden, maar het is wel de meest luxe oplossing 120 mF aan capaciteit voor 5-10 euro per 10mF (dus 10.000 uF) wordt naarmate de rails op een hoger voltage lopen steeds duurder (de aleph30 heeft 25 volt supplies en de aleph5 34volt) Ik denk dat samen met de koelblokken, de voeding het duurste gaat worden. Een bijkomend probleem is dat de transistoren ook gematched moeten worden, daar kan je er dus ook 2X zoveel van kopen. En zoals blijkt uit de diverse berichtjes op de verschillende fora zijn deze transistoren ook niet zo gemakkelijk verkrijgbaar (behalve in de states). Concluderend een zeer interessant project Waar veel meer bij komt kijken dan op het eerste oog lijkt. Wat dat betreft kan je beter een Zen maken die is nl. veel beter gedocumenteerd. Van de aleph serie zijn alleen de service manuels beschikbaar en natuurlijk het diyaudio forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Het kosten plaatje is voor mij ook nog een beetje onduidelijk (en wel belangrijk, want veel jonge mensen hebben toch wat mider te besteden). Op hifi.nl noemt Ralph net een schatting van 250-300 euro excl koelribben en chassis. Regelneef he, met connecties in electronica onderdelen?? Ik ging van mijn situatie uit, ik heb nl. nog elco's liggen en ben niet van plan om meer dan de oudijzerprijs voor de koelblokken te betalen. Sorry voor de onduidelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Het kosten plaatje is voor mij ook nog een beetje onduidelijk (en wel belangrijk, want veel jonge mensen hebben toch wat mider te besteden). Op hifi.nl noemt Ralph net een schatting van 250-300 euro excl koelribben en chassis. Regelneef he, met connecties in electronica onderdelen?? Spoerle is een groothandel in electronicaonderdelen. die dingen kosten over het algemeen niet zoveel. Het geld gaat echt in de eerder genoemde artikelen zitten en die levert Spoerle dus niet, behalve de elco's dan. Vergis je niet is de prijzen van koelblokken. Ik schat dat er bij een dergelijke vermogensdiscipatie en -verlies al gauw gedacht moet worden aan een koelblok tussen 0,25 en 0,4 C/W. Je kan eens bij Fischer vragen wat ze gaan kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door LaMa: Ik ging van mijn situatie uit, ik heb nl. nog elco's liggen en ben niet van plan om meer dan de oudijzerprijs voor de koelblokken te betalen. Sorry voor de onduidelijkheid. Dan kom je niet ver. Koelblokken liggen niet op de schroothoop. Misschien een radiator'je van een Opel Kadetje. Je komt al gauw aan 500 euro per kanaal. Die trafo's zijn ook niet goedkoop. En als je hem dan af hebt, verkijk je dan niet op de elektriciteitsrekening daarna. edit: Ik heb aan Dennis v. Turnhout twee koelprofielen van 30cm x 20 cm x 4cm overgedaan. Die hebben zo'n 5 jaar geleden Fl 120,- per stuk gekost. Voor een tweekanaal 60 watt Aleph heb je er daar 4 van nodig. Voor een 30 watt 2. Hoewel ik D. een goed alternatief voor zijn fetjes heb gegegeven van 2 kwartjes, issie nog steeds op zoek naar de orginele niet verkrijgbare. Wie weet kun je die profielen mettertijd weer van hem overnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door Pjotr:Dan kom je niet ver. Koelblokken liggen niet op de schroothoop. Misschien een radiator'je van een Opel Kadetje. Je komt al gauw aan 500 euro per kanaal. Die trafo's zijn ook niet goedkoop. En als je hem dan af hebt, verkijk je dan niet op de elektriciteitsrekening daarna. edit: Ik heb aan Dennis v. Turnhout twee koelprofielen van 30cm x 20 cm x 4cm overgedaan. Die hebben zo'n 5 jaar geleden Fl 120,- per stuk gekost. Voor een tweekanaal 60 watt Aleph heb je er daar 4 van nodig. Voor een 30 watt 2. Hoewel ik D. een goed alternatief voor zijn fetjes heb gegegeven van 2 kwartjes, issie nog steeds op zoek naar de orginele niet verkrijgbare. Wie weet kun je die profielen mettertijd weer van hem overnemen. Ik ben ook niet van plan om binnenkort er eentje te maken, echter ik had via diyaudio van een NLer gehoord die ze van een oudijzerboer had gekocht voor een paar euro de kilo . (maar met dat soort dingen moet je geluk hebben en ik wacht net zolang totdat ik goedkope koelblokken tegenkom voordat ik ga beginnen) En als je het schema bekijkt zie je dat er voor de rest geen f*ck inzit. Het circuit zijn de kosten niet. Helaas moeten we in Nederland veel te veel betalen voor onze electronica-onderdelen in vergelijk met bijvoorbeeld Duitsland. Een irf240 kost bij Reichelt bijvoorbeeld maar €1,40 En een 10.000 uF Elco maar een eurootje of 5. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 oktober 2002 Author Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door Pjotr:Dan kom je niet ver. Koelblokken liggen niet op de schroothoop. Misschien een radiator'je van een Opel Kadetje. Je komt al gauw aan 500 euro per kanaal. Die trafo's zijn ook niet goedkoop. En als je hem dan af hebt, verkijk je dan niet op de elektriciteitsrekening daarna. edit: Ik heb aan Dennis v. Turnhout twee koelprofielen van 30cm x 20 cm x 4cm overgedaan. Die hebben zo'n 5 jaar geleden Fl 120,- per stuk gekost. Voor een tweekanaal 60 watt Aleph heb je er daar 4 van nodig. Voor een 30 watt 2. Hoewel ik D. een goed alternatief voor zijn fetjes heb gegegeven van 2 kwartjes, issie nog steeds op zoek naar de orginele niet verkrijgbare. Wie weet kun je die profielen mettertijd weer van hem overnemen. Deze Mark Finnis http://www.users.bigpond.net.au/mefinnis/p...onstruction.htm is er toch in geslaagd om een stereo Aleph5 met slechts 2 30*15*4 ribben te laten werken. Aan zijn site te zien heeft ie best wel wat ervaring (in Pass amps). natuurlijk kun je beter te veel koeling hebben, dan te weinig. Zo'n Amplimo 800VA is toch circa 110 euro (voldoende voor beide kanalen, lijkt me) Overigens, bedankt voor je adviezen. Je zult zeker er meer van af weten dan ik (is niet moeilijk ). Maar blijf aub kritisch en enige hulp heb ik zeker nodig Kosten is voor mij persoonlijk ook niet zo'n punt (een Plinius 50 watter kost ongeveer 3500 euro), maar er zijn genoeg mensen die misschien mee willen doen, die toch wat krapper zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Ja Ma, Maar vergis niet bij Reichelt, je betaald je blauw aan behandelings, en portokosten. Goede zaken als Stuut & Bruin in den Haag en HEC in Delft zijn niet goedkoop. Dat kan niet anders, anders overleven ze niet. Laten we blij zijn dat er nog een paar van die Mohikanen over zijn. Andere zaken: Muco in Amsterdam en Display (vroeger D.I.L) in Rotterdam. Wie via zijn werk bedrijfsmatig kan bestellen moet eens bij Farnell ( http://www.farnell.com ) en bij RS gaan kijken ( http://www.rs-components.com/ ). Bijde hebben vestigingen in Nederland. Voor de duidelijkheid: Hier kun je niet als particulier tercht. Fisher ( http://www.fischerelektonik.de )wordt in nederland industrieel door Spoerle en Eurodis-Texim geleverd. Eurodis kent een minimum order bedrag van ik meen 250 euro. Hoef je ook als particulier beslist niet op te bellen. Groet, P.s. Duck, ik ben voorzichtig. De meeste mensen zijn veel te opportunistisch over de werkelijke kosten. Die zijn meer dan een optelsommetje van componentenkosten. En wat betreft de Pass ontwerpen. Er zijn verschillende met een verschillende warmte ontwikkeling. Je moet zo'n koelprofiel niet warmer laten worden dan 50 graden. Bij een kamer temperatuur van 25 graden heb je dan een warmte weerstand nodig van 25/verstooktvermogen. Die warmte weerstand(Rth) vindt je bij de gegevens van een koelprofiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Ohw ja, Nog een tip: Bij het uizoeken van een koelprofiel hoef je dat niet hoger te maken (verticaal dus) dan 100 mm a 150 mm. Maak je het hoger dan gaat het vrijwel niet beter meer koelen. Je betaalt er wel evenredig meer voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 oktober 2002 Report Share Posted 17 oktober 2002 Hoi Allemaal Die koeling is idd een probleem maar als je een lompe kast van staal(liever koper) hebt kun je al een hoop hitte afvoeren aan de kast misschien mogen de koelblokken dan ook wat kleiner. Voorwaarde lijkt me wel dat de koppeling tussen de kast en de eindtrappen minstens zo goed moet zijn als met een koelblok. Koper is duur maar is ook een goede warmte geleider en is misschien wel bij de schroot te vinden. greetzzz Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 oktober 2002 Author Report Share Posted 17 oktober 2002 Geplaatst door seoman:Hoi Allemaal Die koeling is idd een probleem maar als je een lompe kast van staal(liever koper) hebt kun je al een hoop hitte afvoeren aan de kast misschien mogen de koelblokken dan ook wat kleiner. Voorwaarde lijkt me wel dat de koppeling tussen de kast en de eindtrappen minstens zo goed moet zijn als met een koelblok. Koper is duur maar is ook een goede warmte geleider en is misschien wel bij de schroot te vinden. greetzzz Simon Als ik zelf mijn kast zou maken, dan wordt een constructie van 5 mm dikke aluminium bodemplaat van circa 30*40 , idem top plaat (met sleuven), en een 10 mm dikke front plaat. Achterop iets geschikts waar de connectoren nog op passen (ook 5 mm dik, denk ik). Zijkanten zijn natuurlijk vette koelribben (10-15 cm hoog) Ik heb hier namelijk een prima ijzerwarenzaak in de buurt (Kokkeling) die dit soort zaken mooi voor je kan maken, tegen redelijke kosten. Aan elkaar bouten, 3 dempende voeten er onder (of spike achtige dingen), klaar (en zwaar)! Kortom koeloppervlakte genoeg. Natuurlijk moet nog besloten worden hoe we het aan gaan pakken. Bovenstaand zou mijn idee zijn (of iets maken ala Chord, met die "pootjes") Voor CPU heb je die speciale koelpasta (silverdinges) is dat ook goed voor Mosfets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Voor CPU heb je die speciale koelpasta (silverdinges) is dat ook goed voor Mosfets? Ja dat spul voor CPU's is prima! maar er moet nog isolatie tussen!!! Je bent met die pasta nog niet klaar. Er zijn sileconeplaatje te koop met een geleidings weerstand van 0,2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Die pasta heet Arcticsilver geloof ik,maar pas op(!) het spul bevat zilverdeeltjes en is dus min of meer electrisch geleidend. Je zou ook eens kunnen kijken naar heatpipes die steeds meer in computers gebruikt worden,deze geleiden de warmte van de ene plaats naar de andere(erg high tech maar nutteloos bij een versterker). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Persoonlijk zou ik bij zoveel warmteontwikkeling geforceerd gaan koelen,dus een grote fan erop en het toerental voor de helft terugdraaien vanwege de geluidsproduktie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Of een fan die bij 60 graden celsius pas aanslaat dus temperatuur gestuurd. Dus in de zomer bijkoelen in de winter nog net zonder kunnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 oktober 2002 Author Report Share Posted 18 oktober 2002 Ik heb momenteel een paar koelribben op het oog waarmee iemand een Aleph5 gebouwd heeft met koelrib temp van 49 gr. C. En het mooiste is ze kosten (second hand) 5 euro per stuk (je hebt er 6 nodig, helaas is de vooraad niet onuitputtelijk) Misschien is 4 ook genoeg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Of waterkoeling,leuk om je tropisch aquarium te verwarmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Hoi Duck, Zoals je op die foto laat zien is wel hoe het moet Als je die koelblokken die je kan krijgen voor 5 euro dezelfde zijn als op die foto: Onmiddelijk doen. Koop dan maar gelijk de hele partij, kun je de anderen ook gelukkig maken. Die siliconenplaatjes zijn prima voor deze toepassing. Nix knoeien met wat voor pasta dan ook. Wat ik zelf gedaan heb in een versterker met drie eindtorren parallel: Ik heb de drie torren die parallel staan op een gezamelijke 5 mm dikke koperen strip gesoldeerd met soldeer van 125 graden. Die strip zat dan weer met van dat siliconen sheetmateriaal geisoleerd op het koelprofiel geschroefd. Je kunt dat siliconen isolatiemateriaal n.l. ook als plaat ter grootte van een A4'tje krijgen. Je kast als koeling gebruiken is niet zo'n goed idee. De temperatuur van de hele inhoud van de kast loopt dan naar de 50 graden, of nog hoger. Met name de levensduur van de elco's loopt dan drastisch terug. Dat gaat zo'n beetje met de 4e macht met de temperatuur naar beneden. Als je naar die foto kijkt is het daarom beter om de boven en onder beplating van geperforeerde plaat te maken i.v.m. de koeling binnenin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Geplaatst door Pjotr:Hoi Duck, Zoals je op die foto laat zien is wel hoe het moet Als je die koelblokken die je kan krijgen voor 5 euro dezelfde zijn als op die foto: Onmiddelijk doen. Koop dan maar gelijk de hele partij, kun je de anderen ook gelukkig maken. Die siliconenplaatjes zijn prima voor deze toepassing. Nix knoeien met wat voor pasta dan ook. Wat ik zelf gedaan heb in een versterker met drie eindtorren parallel: Ik heb de drie torren die parallel staan op een gezamelijke 5 mm dikke koperen strip gesoldeerd met soldeer van 125 graden. Die strip zat dan weer met van dat siliconen sheetmateriaal geisoleerd op het koelprofiel geschroefd. Je kunt dat siliconen isolatiemateriaal n.l. ook als plaat ter grootte van een A4'tje krijgen. Je kast als koeling gebruiken is niet zo'n goed idee. De temperatuur van de hele inhoud van de kast loopt dan naar de 50 graden, of nog hoger. Met name de levensduur van de elco's loopt dan drastisch terug. Dat gaat zo'n beetje met de 4e macht met de temperatuur naar beneden. Als je naar die foto kijkt is het daarom beter om de boven en onder beplating van geperforeerde plaat te maken i.v.m. de koeling binnenin. En je zou niet goedkoop aan koelblokken kunnen komen , 2e hands is er altijd we l wat te vinden, zo blijkt wel weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2002 Report Share Posted 18 oktober 2002 Geplaatst door LaMa: En je zou niet goedkoop aan koelblokken kunnen komen , 2e hands is er altijd we l wat te vinden, zo blijkt wel weer. Ach ja, geluk vindt je meestal niet als je het zoekt, dat overkomt je P.s. Misschien een open deur voor julie, maar dit is ook een fraaie site van een Pass diyselver: http://users.bigpond.net.au/mefinnis/passlabs/ edit: oeps Duck, zag dat je hem op de vorige pag. ook al noemde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 oktober 2002 Author Report Share Posted 19 oktober 2002 Grrr, net hele lap tekst ingetikt, druk op "voeg toe", error, weg tekst Capacitor, electrolytic, large can, screw terminal, 85C, 47000uF, 50V Deze doet 41 euro bij afname van 10 of meer. Verder vroeg ik me af of je niet beter 8 * 22000 uF elcos van topklasse kunt nemen ipv 4*47000UF + 2*22000 van middelmatige klasse. Blijf die goede tips insturen aub Wel leerzaam zo'n electronica zoektocht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts