LaMa Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Panasonic is helemaal niet slecht, Nelson gebruikt ze zelf ook , ik zou gewoon de servicemanuel volgen en er 4X 25.000uF ingooien. Kijk anders eens bij Schuro.de daar zijn elco's veel goedkoper: http://www.schuro.de/preisl-bc051.htm en als je helemaal luxe wil doen: http://www.schuro.de/preisl-bhcko.htm edit: BC is helemaal niet zo slecht, ik zou voor die goedkope BC's gaan...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Hoi, Heb wat rondgekeken maar koelprofiel blijft prijzig. Denk dat je met die SK157/150 van DIL niet eens zo slecht af bent. Wat mooier is, is de Fischer SK159 150 SA. Is 400mm x 150mm x 83,5 mm en heeft een Rth van 0,17gr/W. Weet niet wat die kost maar ik ben bang dat je erg depri wordt van de prijs. Aan de andere kant kun je overwegen om wat minder vermogen uit die Aleph5 te laten komen en de rustroom wat lager in te stellen. Dat zou je kunnnen doen door R40-42 die nu 1 ohm zijn, te verhogen naar 1,2 of 1,5 ohm. Dan kom je met die SK157/150 wel uit. Een profieltemperatuur van 60gr. is wat betreft de IRFP240 geen probleem. Punt is meer dat je je vingers daaraan brandt en het niet best is voor de levensduur van de elco's. Zou voor de elco's op de print dan zeker 105gr. typen nemen. Wat betreft de trafo, vergis je daar ook niet in. Voor de 150 watt die hij moet leveren heb je een VA waarde van 2x a 3x nodig. Je kan beter een 500 VA nemen dan een 300 VA. Die wordt dan ook minder heet. Panasonic elco's zijn van prima kwaliteit. Maar zoals eerder gezegd er zijn vele typen. Zelf geef ik de voorkeur voor 105gr long-life i.p. van de standaard 85gr typen in een ontwerp wat zo heet wordt. Maar die zijn wel meer dan 2x zo duur dan de standaard typen. En ja 5x 10.000 uF i.p.v 1x 47.000 uF is beter en gaat langer mee, maar is niet noodzakelijkerwijs goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 En een(geruisloze)ventilator om de warmte af te voeren , kunnen de koellichamen wat kleiner blijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Geplaatst door Ruud:En een(geruisloze)ventilator om de warmte af te voeren , kunnen de koellichamen wat kleiner blijven Klopt, helaas bestaan er geen geluidsloze ventilatoren. Die geluidsarme die er zijn draaien zo langzaam dat je er weinig aan hebt. Bovendien gaat dat net zoveel kosten als de meerprijs van een groter koelprofiel. Ben je nog nix opgeschoten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 oktober 2002 Report Share Posted 20 oktober 2002 Bovendien gaan je koelribben en ventilator vol met stof zitten, net als bij de CPU van PC's. Moet je die weer regelmatig gaan schoonmaken om een goede koeling te waarborgen. Dat dat goed mis kan gaan, heb ik een keer met mijn PC meegemaakt: de ventilator draaide te langzaam (waarschijnlijk; ik had nog geen monitorprogramma draaien) en daardoor werd de CPU (volgens de BIOS) maarliefst 118 graden! Normaal is ie (naar nu blijkt) ongeveer 60 graden (in rust) en mag ie volgens de fabrikant (AMD) maximaal 90 graden worden. Gelukkig deed ie het nog wel en heb ik dus geen nieuwe hoeven kopen, maar het was bijna misgegaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaas86 Posted 20 november 2002 Report Share Posted 20 november 2002 Beste zelfbouwers Een manier om flink te bezuinigen op elcoos is met een Capacitance Multiplier als beschreven in : http://www.gmweb.btinternet.co.uk/jlhcapmult.htm Koelblokje hoeft niet zo heel groot te zijn voor dit schakelingetje. Een ander alternatief is een set auto accu's geeft wel een strakke DC voeding met genoeg stroomlevering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 november 2002 Author Report Share Posted 20 november 2002 Nou dankje voor de tip, maar inmiddels hebben we al geinvesteerd (3 doitzelvers) in 200.000+ uF elcos volgens dit schema (alleen met kleinere elcos, bv 10 * 22000 uF, per kanaal) We vragen ons nu af hoe belangrijk de 3.9 mH spoelen zijn. is een 1.4 mm luchtspoel voldoende (kost zo'n 11 euro) of is de weerstand (0.68 ohm) te hoog en moet je voor 2 mm gaan (> 30 euro)? Of kan je ook er ook een met een ijzerkern nemen (hebben een veel lagere weerstand)? Je hebt er wel 4 nodig voor 2 mono voedingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2002 Report Share Posted 20 november 2002 Bouwen, bouwen, experimenteren, experimenteren en je oren gebruiken. Zonder experimenteren geen resultaat. En begin dan eens met de gewone standaard voeding van Pass zelf voor je weird gaat. In 1 keer de perfecte Aleph5 bouwen kun je toch wel vergeten. P.s dit soort vragen kun je beter hier stellen: http://www.diyaudio.com/forums/forumdispla...y.php?forumid=8 Zitten veel meer mensen met Pass ervaring, inclusief Mr. Pass himself Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts