Jump to content

Speakers bouwen met breedband luidsprekers

Johan Versluis
 Share

Recommended Posts

Hallo

Wie heeft ervaring met het bouwen van boxen waar breedbandluidsprekers in worden gebruikt.Ik zag een ontwerp staan op de voorkant van Hobbyhifi(4/2001)helaas heb ik deze zelf niet.Met een freq. van 50-20.000hz en met een Vifa 10 BGS 119/8 10 cm breedband.

Alleen word hier dus wel een filter gebruikt.

Ik heb namelijk altijd gehoord dat het voordeel van breedband is dat je er geen filters bij nodig heb.Misschien ook een ontwerp met meerdere units om toch wat meer druk in het laag te krijgen.

En natuurlijk de ACR FE103 Sigma die veel word gebruikt.

Goeie ontwerpen zijn natuurlijk altijd welkom.Graag wat reacties hierop.Vooral over het laag,geen filter nodig etc.

m.v.g. J.Versluis

Je bedoeld de Picolino van HobbyHiFi, dit is een transmissielijn die voor een 10 cm breedbandluidspreker nog redelijk laag produceerd.

Een dergelijk klein breedbandluidspreker heeft in het middengebied vaak een verhoging van het geluidniveau, het bandfilter is bedoeld deze verhoging te dempen, zodat de frequentiecurver recht loopt. Je moet geen donderende bassen verwachten van dit luidsprekertje maar het klinkt heel acceptabel.

Zelf heb ik ze in het dashboard van mijn auto zitten. 10 x beter dan die standaard pioneer of JBL rommel.

Heel goede (bijna) breedband luidsprekers zijn de Mangers, deze hebben een bruikbaar frequentieberijk van 150 Hz tot 30 kHz. Er is dus wel ondersteuning in het laag nodig. De hebben een heel specifiek maar vooral natuurlijk geluid en zijn onder andere te beluisteren bij REMO. Maar ze zijn niet goedkoop, kwaliteit heeft zijn prijs.

Richard

Hoi Johan,

Heb je deze al eens bekeken?

Manger

Deze heeft een frekwentiebereik van 80-35000Hz (-3dB) en kan dus zonder filter uitkomen. In ieder geval hoef je niet te filteren op de voor de mens meest gevoelige frekwenties (300-3000Hz)

Geplaatst door richard:

Ik zag net dat Stefan deze luidsprekers in een ander topic ook aanhaalde. Ja toeval he?   :)

Richard

Stefan heeft deze units in zijn eigen speakers gebruikt en ik mag zeggen het klinkt echt geweldig. Geen dipjes what so ever in het frekwentiegebied. Kijk maar eens bij de review van Stefan's set. ;)

Hallo

Bedankt voor de reacties.

Ik krijg wel het een en ander over de Manger te horen maar hier heb ik niet om gevraagd.

Ik weet het het is een hele mooie unit maar hij geeft het hele frequentie bereik niet weer.

En mij gaat het gewoon om de units die in hun eentje het hele gebied weergeven.

Want bij de Manger komt nog een woofer en dan moet ik ook weer een filter gebruiken.

En hier is het me niet om te doen.

Alleen de soort units die ik in m'n forum heb aangehaald.

m.v.g. J.Versluis

De Seas WP 172 NP coax is ook geen breedbandluidspreker, hierbij heb je ook een filter nodig. Dus had ik de vrijheid genomen een (goed) alternatief aan te dragen.

In mijn computerluidsprekers heb ik Visaton SC8 zitten in gesloten boxjes van ca 1,5 liter, deze zijn vaal beter dan de standaard computerrommel.

Ook ben ik in de gelegenheid geweest Lowthers te beluisteren in een hoorn. Bij deze luidsprekers is vooral de ruimtelijke afbeelding erg goed (bijna net zo goed als bij Mangers). Het nadeel van de Lowthers vond ik dat ze bij hogere geluidniveau's behoorlijk gingen schetteren.

Richard