leonardus77 Posted 14 september 2003 Report Share Posted 14 september 2003 hoi ik had een vraag wat betreft de veroudering van de folie van een electrostaat.Ben in het bezit van een ml cls en benieuwd hoe lang zo'n folie meegaat.Ik hoor wel eens van zo'n 4 jaar. is dit niet wat kort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 14 september 2003 Report Share Posted 14 september 2003 4 jaar is inderdaad wat kort. Hoe lang ie mee gaat hangt sterk af van de omgeving, kookluchtjes, uitlaatgassen, roken enz. zijn erg slecht voor het membraam. De ml gaan vanzelf uit als je ze niet gebruikt, en zijn dan ook veel minder gevoelig voor die luchtjes. Het membraam trekt dan minder stof aan. Alles stofjes op het membraam kunnen een brandplekje maken erop, en zijn dat er veel dan moet je t vervangen. Ik raad je in ieder geval aan om het membraam vaak schoon te maken. Gewoon de stofzuiger op lage kracht, en niet op het membraam, maar er een stukje vanaf houden. Wel de electrostaat uit zetten aub. Dan gaan de membramen ook langer mee. Ik dacht dat ze iets van 6 tot 8 jaar wel goed mee kunnen gaan. Maar dat ligt echt aan de omgeving. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 september 2003 Report Share Posted 14 september 2003 Een pollenfilter in de buurt van de elektrostaat wil ook helpen stof te verminderen. Bovendien goed tegen hooikoorts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus77 Posted 14 september 2003 Author Report Share Posted 14 september 2003 De situatie is vrij gunstig .Wordt niet gerookt weinig last van stof omdat ik er alleen luister en de rest van de dag deze kamer is afgesloten.En er wordt niet gerookt. Maar als je de folie moet vervangen is dat zelf te doen daar de folie op zich niet duur is en het mij niet moeilijk lijkt. Wie heeft deze ervaring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 14 september 2003 Report Share Posted 14 september 2003 Volgens mij is het bij een martin logan vrij gemakkelijk te doen, kun je het antwoord niet vinden op de site van martin logan, of even kijken op google? Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 14 september 2003 Report Share Posted 14 september 2003 kijk anders hier even op, er staat aardig wat info op, en anders kun je het daar vragen, daar weten ze wel een antwoord denk ik. Natuurlijk wil ik het ook weten als jij het antwoord hoort! WEBSITE Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 De folie moet wel op de juiste mechanische spanning worden gebracht voordat je ze op het frame bevestigd. In het boek 'Elektrostatische Luidsprekers' van Fikier (Elektuur) staat hoe je dit doet bij vlakke panelen. Ik meen dat een ML een gebogen paneel heeft, hoe je de folie hierbij op spanning brengt weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus77 Posted 15 september 2003 Author Report Share Posted 15 september 2003 hoi nou ieder geval bedankt voor de informatie. Ik heb al wat gekeken maar ben deze week druk.Het klopt inderdaad dat het paneel niet recht is en het lijkt mij ook dat je moet weten met wat voor spanning je de folie moet spannen.De site die roggier opgeeft is erg intersant. Deze gaan we uitspitten. Ben blij dat de speakers op dit moment het perfect doen. Maar ja als je artikelen leest en de verhalen hoort is wat informatie nooit weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 september 2003 Report Share Posted 21 september 2003 Hallo, Vergeet niet dat als je de folie vervangt door een nieuwe mylar, dat deze ook nog gecoat moet worden met een hoogohmige coating. Tenzij je kiest voor een mylar met opgedampte alu laag, maar die is heel laagohmig en zou ik dan ook niet aanraden. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 21 september 2003 Report Share Posted 21 september 2003 Er bestaat een club van zelfbouwers voor electrostaten. Die kunnen je vast verder helpen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 september 2003 Report Share Posted 21 september 2003 Geplaatst door gvy:Hallo, Vergeet niet dat als je de folie vervangt door een nieuwe mylar, dat deze ook nog gecoat moet worden met een hoogohmige coating. Tenzij je kiest voor een mylar met opgedampte alu laag, maar die is heel laagohmig en zou ik dan ook niet aanraden. Geert De keuze van de coating hangt af van het type hoogspanning dat op de folie wordt gezet. Zit er geen hoogohmige voorschakelweerstand tussen de hoogspanningsunit en de folie moet je een folie toepassen met een hoogohmige coating of zogenaamde gedoteerde folie.Zit er wel een voorschakelweerstand tussen kun je mylar met opgedampte aluminiumlaag toepassen. vergis je niet, als je het fout doet kan er een gevaarlijke hoogspanning op de folie komen te staan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 21 september 2003 Report Share Posted 21 september 2003 Geplaatst door richard 1:De keuze van de coating hangt af van het type hoogspanning dat op de folie wordt gezet. Zit er geen hoogohmige voorschakelweerstand tussen de hoogspanningsunit en de folie moet je een folie toepassen met een hoogohmige coating of zogenaamde gedoteerde folie. Zit er wel een voorschakelweerstand tussen kun je mylar met opgedampte aluminiumlaag toepassen. vergis je niet, als je het fout doet kan er een gevaarlijke hoogspanning op de folie komen te staan! Hallo, Eigenlijk maak je de keuze van coating rekening houdend met de frequentieband die je paneel moet weergeven. Bij een full range paneel ga je sowieso voor een hoogohmige coating ( vanaf 1GOhm), Bij een hybride kan je kiezen voor laagohmige coatings. Een en ander heeft te maken met migratiestromen die zich voordoen op het membraan. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus77 Posted 21 september 2003 Author Report Share Posted 21 september 2003 Nou als ik de antwoorden zie is het niet gemakkelijk.Als ik alleen al de juiste spanning van de folie neem en de coating die je moet aanbrengen valt dit denk ik niet mee.Ik denk dat die coating ook precies luisterd met de hoeveelheid die je aan brengt.Als je de spanning van de folie niet precies doet over twee electrostaten en de coating ook wat verschillend,denk ik dat je 2 verschillende electrostaten heb. Ik heb op een link gezien die jullie gaven dat er voor 460 euro beide electrostaten voorzien worden van nieuwe membramen. Ik denk dat je voordat geld niet zelf kan knoeien. Het is wel een optie om gewoon wat zelf te maken als dat mislukt jammer dan dat is hobby . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 22 september 2003 Report Share Posted 22 september 2003 IK heb zelf wel wat ervaring met ML CLSen, als de folie verouderd dan gaat het rendement van je speakers achteruit. Dus als je je versterker steeds harder moet zetten om nog iets te horen dan wordt het tijd voor vervanging. Ik raad je aan om de folie bij/via de importeur te laten vervangen als het zover is. Ik kan je droevige verhalen vertellen over het spannen en verlijmen van mylar op een raamwerk; het is heel moeilijk om een gelijkmatige spanning van de folie te verkrijgen en wat ook erg frustrerend is: ben je eindelijk klaar met het aanbrengen van de folie, dan springt de kat er doorheen kan je weer helemaal overnieuw beginnen.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus77 Posted 23 september 2003 Author Report Share Posted 23 september 2003 Nou stefan wat jij schrijft lijkt mij ook. Heb jij een indicatie wat het bij de importeur van ml zelf kost om dit te laten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 september 2003 Report Share Posted 25 september 2003 Geen idee, dat kan je beter aan de importeur vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus77 Posted 25 september 2003 Author Report Share Posted 25 september 2003 Nou stefan als dat nodig is dan kijk ik wel. Heb jij nog elektostaten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Nee, nee! Ik ben nu erg gelukkig met mijn eigen ontwerp met Manger breedband units. Dit geeft dezelfde snelheid en transparantie van een electrostaat met de dynamische kracht van een conus speaker. Tevens heeft het niet de nadelen van een electrostaat: moeilijk aanstuurbaar vanwege capacitieve belasting, gevoelig voor vocht, veroudering van folie, en laag rendement. Electrostaat heeft veel moois, maar ik vindt met name het rendement een struikelblok daar ik met een Single Ended versterker van 8 watt speel. Dit versterkertype heeft mijn hart gestolen en de speakers zijn daaraan ondergeschikt. Daarom ben ik jarenlang op zoek geweest naar een speaker die de sterke kanten van een electrostaat en een dynamische speaker in elkaar verenigde, en dit is de Manger geworden. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts