Jump to content

Wat is beter: Polypropyleen of Tinfolie voor hoog?

Marijn
 Share

Recommended Posts

Hallo Marijn

Ik zal voor de Polypropyleen gaan.

De tinfolie is tweemaal zo duur en ik denk niet dat dat het waard is,ook natuurlijk afhankelijk van de waarde van de C.

Op de audioclub hebben we een blinde test gedaan.Daar hadden ze de ingangs condensator verwijderd uit een versterker en in een kastje verschilende C's gedaan en dat schakelbaar om daar uit te kiezen.

Verschillende soorten en natuurlijk prijzen.

De goedkopere en de polypropyleen kwamen er het beste uit.

Er zat ook tinfolie bij en een Jensen papier in olie van ongeveer 30 euro.

Maar die werden door het panel bijna niet gekozen,dus dat zet je wel aan het denken.

Moet het dus allemaal zo duur?

Ik denk dat je beter wat meer aan de units uit kan geven en Polypropyleen kiezen,dan heb je goeie kwaliteit.

m.v.g J.Versluis

Hallo Marijn,

Ik zou graag wat kanttekeningen aanbrengen op Johans verhaal: Het is erg bepalend voor de klank van een condensator waar hij ergens in het systeem zit!

Als koppelcondensator in een buizenversterker vind ik de Jensen koperfolie het beste klinken, maar hier staat dan ook tweehonderd volt DC-spanning op de condensator, dit stelt andere eisen aan een C.

Ook belangrijk is hoe groot de wisselspanning is die door de C gaat. Op lijnnivo (Johans testcase) gaat er een paar volt doorheen, bij speakerfilters zijn het al gauw enkele tientallen!! Ook gaat er bij de laatste veel meer stroom doorheen.

Mijn ervaring is dat Audyn cap tinfolie beter klinkt in een speakerfilter dan de Audyn cap poly's.

Ik las laatst een artikel van Audio Note over een quasie wetenschappelijk experiment: ze sloten verschillende typen koppelcondensatoren aan op de speakeruitgangen van een eindversterker (ik neem aan met een serieweerstand van 8 ohm voor de belasting)

De meeste condensatoren gedroegen zich als een (zeer) kleine speaker, er kwam geluid uit. De condensatoren hadden elk een eigen resonantie; bij aansluiten als een koppel condensator kwam deze resonantiefrequentie ook weer naar boven als een soort kleuring in het geluidsbeeld.

Ze ontdekten ook dat de Jensen helemaal geen hoorbare resonantie had. :P

Ik denk dat dit ook de rede is dat ik de Tinfolie beter vind klinken dan de poly's, tinfolie is nl. veel zwaarder dan alluminiumcoating op polypropyleen, en heeft daardoor een lagere resonantie (zowel in frequentie als in amplitude!)(tinfolie in een buizenversterker klinkt weer niet!)

Ik las dat je 100uF nodig hebt, dan blijft er weinig keuze over: Audyn Cap poly, of Solen poly? de rest gaat niet zo hoog.

Ik heb nu zelf ook 100uF in mijn speakerfilter zitten, deze is opgebouwd uit 3x33uF van Solen met een 2,2uF Hovland parallel. De drie 33uF parallel vind ik beter klinken dan een 100uF; waarschijnlijk omdat de impedantie van kleine condensatoren lager is dan van grote (dus veel kleintjes parallel zijn beter dan een grote)

De Hovland geeft een opener hoogweergave (t'is marginaal maar hoorbaar!)

Probeer het maar eens ;)

Hoe komt het trouwens dat je voor een tweeter zo'n hoge condensatorwaarde nodig hebt? Ik gebruik 100uf voor een kantelpunt van 200Hz, tweeters gaan helemaal niet zo laag!

Groeten,

Stefan,

bedankt voor je reactie. Bij mij is het niet echt een tweeter voor het hoog, maar een breedband luidspreker van Manger.

Ik heb zelf voorlopig 2 sets 3x33uF poly's aangeschaft van SCR. Ik heb begrepen dat het parallel schakelen van een kleine tinfolie cap nog wat verbeteringen kan brengen.

Momenteel ben ik nog met de bouw van de behuizing bezig, maar als dat voorbij is ga ik met het filter experimenteren...

Marijn

;) Gefeliciteerd Marijn,

Je bent nu een van de mooiste speakers ter wereld aan het bouwen!

De Manger is je ticket naar het paradijs; geen enkele weergever kan vrouwenstemmen zo mooi weergeven (om over de rest maar te zwijgen)

Gebruik je de Vifa kevlar woofers?

Voor het laag filter kan ik je aanraden om voor de twee spoelen te kiezen voor trafokernen, deze hebben een extreem lage CD-weerstand; dit verbetert je pulsgedrag in 't laag.

Ik heb zelf de woofers wat naar voren (8mm) geplaatst t.o.v. de Manger, hierdoor sluit de fase beter aan bij de breedbanders; dit levert een stabieler beeld op met betere ritmische timing.

speaker2.jpg

Een uitgebreid verslag en foto's van de mijne vind je onder: Audiopaul

Hier zie het filter (let niet op de rommel 'tis nog steeds een prototype)

filter.jpg

Succes,