Jump to content

Scan Speak Ultimo

Antoine
 Share

Recommended Posts

Ik heb de speaker nog niet gehoord, echter €1000,-/stuk voor een 2weg ontwerp is niet niks. De tweeter is gewoon extreem duur (495 euro in NL) de woofer kost 260 euro, dan blijft er nog 245 euro over voor het filter en de bekabeling. Op zich zal het geheel wel niet verkeerd klinken, maar persoonlijk vind ik het voor zelfbouw wat aan de dure kant.

Geplaatst door LaMa:

Ik heb de speaker nog niet gehoord, echter €1000,-/stuk voor een 2weg ontwerp is niet niks. De tweeter is gewoon extreem duur (495 euro in NL) de woofer kost 260 euro, dan blijft er nog 245 euro over voor het filter en de bekabeling. Op zich zal het geheel wel niet verkeerd klinken, maar persoonlijk vind ik het voor zelfbouw wat aan de dure kant.

€495,- voor 1 tweeter? Das idd wel duur. Mijn boxen (geen zelfbouw) waren bij elkaar ongeveer net zo duur als 1 zo'n tweeter. Nou zal dat heus een wat betere zijn dan de mijne en bovendien waren mijn speakers in de aanbieding (ze waren ruim €400,- per stuk), maar €495,- voor 1 tweeter is wel erg veel hoor...

In dezelfde prijsklasse koop je ook deze:

Manger_Zeroboxen.jpg

Dan heb je in ieder geval geen filterovergang (met alle klankmatige nadelen van dien !!) in het kritische gebied van 3kHz.

Hieronder zie je mijn prototype (met constructieve verbeteringen t.o.v. bovenstaande)

speaker2.jpg

ja jij zal er geen boek over vol kunnen schrijven, gaat hier om de speakers

je zou eens kunnen toegeven dat de zelfbouw variant van Stefan er gewoon goed uitziet

en met dergelijke units best wel eens heel goed zou kunnen klinken

maar, mooie speakers Stefan, de woofers die je gebruikt zijn dat toevallig vifa 20 cm woofers

en waar heb je de scheidingsfrequentie liggen

Ralf

Nou maak je me wel nieuwsgierig Gerrit; vertel eens wat over de nadelen van de Manger :rolleyes:

Bedankt Ralf, de uitvoering is bijna zoals ik hem wil hebben, ik ga hem later nog opnieuw opbouwen met een stevige multiplex van Fins berken en wat kleine modificaties.

De woofers zijn inderdaad speciaal voor de Manger; ze hebben een 16 ohm spoel en rendement van 88 dB, wanneer je ze parallel schakelt krijg je dus 8 ohm met een rendement van 91dB. De truuk is dat twee paralelle woofers de snelheid van de Manger beter kunnen bijbenen (de translatie wordt nl. gehalveerd)

Desalniettemin klinkt het laag in de originele Manger kasten steeds wat achtergebleven t.o.v. de zeer snelle Mangers. Door ze naar voren te plaatsen is het faseverloop gelijkmatiger waardoor het geheel klankmatig weer klopt.

De woofers zijn gemodificeerd met C37 lak en de poolplaten heb ik opengemaakt, dat laatste geeft minder compressie. Over de lak heb ik onder de "Silver Bullet" topic wat geschreven.

• 2 weeks later...