Antoine Posted 25 oktober 2002 Report Share Posted 25 oktober 2002 Wie heeft 'm al gehoord de niewe Scan Speak Ultimo. Met welke niet zelfbouw speaker is dit te vergelijken (prijsklasse?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 oktober 2002 Report Share Posted 25 oktober 2002 Ik heb de speaker nog niet gehoord, echter €1000,-/stuk voor een 2weg ontwerp is niet niks. De tweeter is gewoon extreem duur (495 euro in NL) de woofer kost 260 euro, dan blijft er nog 245 euro over voor het filter en de bekabeling. Op zich zal het geheel wel niet verkeerd klinken, maar persoonlijk vind ik het voor zelfbouw wat aan de dure kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 oktober 2002 Report Share Posted 25 oktober 2002 Geplaatst door LaMa:Ik heb de speaker nog niet gehoord, echter €1000,-/stuk voor een 2weg ontwerp is niet niks. De tweeter is gewoon extreem duur (495 euro in NL) de woofer kost 260 euro, dan blijft er nog 245 euro over voor het filter en de bekabeling. Op zich zal het geheel wel niet verkeerd klinken, maar persoonlijk vind ik het voor zelfbouw wat aan de dure kant. €495,- voor 1 tweeter? Das idd wel duur. Mijn boxen (geen zelfbouw) waren bij elkaar ongeveer net zo duur als 1 zo'n tweeter. Nou zal dat heus een wat betere zijn dan de mijne en bovendien waren mijn speakers in de aanbieding (ze waren ruim €400,- per stuk), maar €495,- voor 1 tweeter is wel erg veel hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Ik vind dan mag je ook wel een plaatje tonen van die ugly bastard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 30 oktober 2002 Report Share Posted 30 oktober 2002 In dezelfde prijsklasse koop je ook deze: Dan heb je in ieder geval geen filterovergang (met alle klankmatige nadelen van dien !!) in het kritische gebied van 3kHz. Hieronder zie je mijn prototype (met constructieve verbeteringen t.o.v. bovenstaande) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 30 oktober 2002 Report Share Posted 30 oktober 2002 Over de nadelen van een Manger kun je ook een boek volschrijven,Ieder systeem heeft zo z'n specifieke voor en nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 31 oktober 2002 Report Share Posted 31 oktober 2002 ja jij zal er geen boek over vol kunnen schrijven, gaat hier om de speakers je zou eens kunnen toegeven dat de zelfbouw variant van Stefan er gewoon goed uitziet en met dergelijke units best wel eens heel goed zou kunnen klinken maar, mooie speakers Stefan, de woofers die je gebruikt zijn dat toevallig vifa 20 cm woofers en waar heb je de scheidingsfrequentie liggen Ralf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 31 oktober 2002 Report Share Posted 31 oktober 2002 Of iets goed klinkt is erg persoonlijk,speakers zijn als het goed is speciaal voor Manger aangepaste Vifa speakers,en ja het ziet er netjes uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 november 2002 Report Share Posted 4 november 2002 Nou maak je me wel nieuwsgierig Gerrit; vertel eens wat over de nadelen van de Manger Bedankt Ralf, de uitvoering is bijna zoals ik hem wil hebben, ik ga hem later nog opnieuw opbouwen met een stevige multiplex van Fins berken en wat kleine modificaties. De woofers zijn inderdaad speciaal voor de Manger; ze hebben een 16 ohm spoel en rendement van 88 dB, wanneer je ze parallel schakelt krijg je dus 8 ohm met een rendement van 91dB. De truuk is dat twee paralelle woofers de snelheid van de Manger beter kunnen bijbenen (de translatie wordt nl. gehalveerd) Desalniettemin klinkt het laag in de originele Manger kasten steeds wat achtergebleven t.o.v. de zeer snelle Mangers. Door ze naar voren te plaatsen is het faseverloop gelijkmatiger waardoor het geheel klankmatig weer klopt. De woofers zijn gemodificeerd met C37 lak en de poolplaten heb ik opengemaakt, dat laatste geeft minder compressie. Over de lak heb ik onder de "Silver Bullet" topic wat geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 november 2002 Report Share Posted 13 november 2002 Hallo Gerrit, Ik ben nog steeds benieuwd naar een antwoord op mijn vraag. Of was het maar een losse opmerking? Ik ondervind namelijk geen nadelen van het Manger concept........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts