carl Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Hai allen, Ik heb een Meridian 506.20 waar ik zeer tevreden mee ben. Een probleem: ik hoor de trafo als ik niet speel. Het is een ferquentie waar in ieder geval mijn oren gevoelig voor zijn. Viertron adviseerde hem open te maken en de trafo iets strakker te zetten. Allemaal keurig gedaan (er zat trouwens ook veel speling op de schroeven). Wat me opviel was dat er veel ruimte rond de trafo zat. Waarom ook niet wat demping rond die trafo plakken vroeg ik me af. Wat kan je daarvoor gebruiken? Ik heb wat plakken vilt dat je onder stoelen plakt, is dat bijvoorbeeld bruikbaar. PS Het binnenwerk van die Meridian ziet er echt mooi uit. Het loopwerk bijvoorbeeld was helemaal van metaal. Het enige plastic wat er in zit waren "drukpinnetjes" om de voorkant te bevestigen. Die waren dus kapot en ik ben er niet aan geweest. Plastic is rotzooi. Ik vroeg me trouwens af of dat drukpinnetje niet tegen die trafo heeft liggen te resoneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Hoi Carl, Trafo's horen in principe geen geluid te maken. Ik ken die speler niet van binnen. Wat zit er voor trafo in? Zo'n ronde ringkern met een bout in het midden, een gewone met van die E-kernen of een ingegoten exemplaar? Het dempen van de ruimte rondom de trafo heeft niet zo veel zin. Wat wel zin heeft is om die trafo gedempt te bevestigen zodat het chassis niet mee kan gaan trillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Het dempen van de ruimte rondom de trafo heeft niet zo veel zin. Wat wel zin heeft is om die trafo gedempt te bevestigen zodat het chassis niet mee kan gaan trillen. Hoe demp je de trafo dan? kun je gewoon rubberen voetjes gebruiken? of siliconenkit er onder spuiten? gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2002 Author Report Share Posted 26 oktober 2002 De trafo is gedempt want er zit rubber onder de bevestigingsschroeven (mooi gemaakt). Ik heb het geheel wat aangedraaid zoals Viertron adviseerde en vanavond als iedereen naar boven is en ik de krant lees dan hoor ik of er verbetering is of niet. Pjotr, ik ben absoluut niet technisch maar volgens mij is er geen trafo in de wereld die niet bromt (al moet ik zeggen dat al mijn Quad apparatuur niet hoorbaar bromt). Halogeen lampen zijn bijvoorbeeld uitermate storend. Bij de een is een brom wel storend bij de ander niet. Ik heb wel eens het verhaal gelezen van iemand die s' nacht om exact twee uur wakker werd. Iedereen verklaarde hem voor gek (inclusief hij zichzelf) . Hij verhuisde en had er geen last meer van. Later bleek in een naburige fabriek s'nachts een pomp aan te slaan. Waarom zou demping van de omgeving geen voordelen hebben. Kenmerkend voor geluid is toch dat je het kan dempen of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Pjotr, ik ben absoluut niet technisch maar volgens mij is er geen trafo in de wereld die niet bromt (al moet ik zeggen dat al mijn Quad apparatuur niet hoorbaar bromt). Halogeen lampen zijn bijvoorbeeld uitermate storend.[/QB] Daar heb je gelijk in, er is geen trafo die helemaal niet bromt. Maar een goede trafo hoor je niet brommen al schroef je hem op een klankbord. Door impregneren of ingieten en een goed ontwerp kunnen trafo's muiststil zijn, ook hele grote. Ik heb een 2 KVA scheidingstrafo in het net er tussen hangen, die is ook muisstil en die zit dan ook nog eens direct in een 2 mm dikke plaatstalen kast geschroefd zonder dempers! Dat die trafo in jouw Meridian hoorbaar bromt, zelfs op enige afstand, hoort m.i. gewoon niet. Kan mij niet voorstellen dat daar zo'n goedkoop exemplaar in zit. Er zit of een draad of een blikje inwendig mechanisch los dat meetrilt. Zou het toch nog eens met de importeur opnemen. Als het bromt ligt het aan de trafo zelf en niet aan de bevestiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 Geplaatst door Rogier: Hoe demp je de trafo dan? kun je gewoon rubberen voetjes gebruiken? of siliconenkit er onder spuiten? gr. Rogier Het beste is natuurlijk een trafo die niet bromt en trilt. Is het zo'n ringkern met een centrale bout dan kun je hem bestigen door i.p.v. de standaard rubber-ringen, 5 mm dik neopreneschuim plaat te gebruiken. Dat kan alleen met trafo's die niet heet worden i.v.m. de verminderde warmte afvoer. Rubbervoetjes kan. Daar zijn z.g.n. "silence-blocks" voor, een rubberblokje met twee schoefeinden eraan. Die worden industrieel gebruikt en zijn zeer lastig te krijgen in kleine maten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 oktober 2002 Report Share Posted 26 oktober 2002 thx, ga ik eens uitproberen, maar eerst goed rubber vinden! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2002 Author Report Share Posted 26 oktober 2002 Hai Pjotr en Rogier, Ik heb de kast open en de trafo inmiddels een keer vast gedraaid en toen weer eens een stuk losser. Nu hoor je dat kreng ineens niet meer op pakweg 20/30 cm. Hoop niet dat als de kap erop zit dat ik hem dan wel weer hoor. Hoe mooi (en zwaar) dat ook allemaal gebouwd is, een kast functioneert altijd een beetje als een klankkast. Er zit overigens geen ringkerntrafo in de Meridian. Heet worden doet die ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 dat is een lastig probleem,zelf heb ik er nog nooit echt last van gehad,het enige wat je kunt doen is zoals je al zei,de trafo op zacht rubberen voetjes zetten. Ik kende eens iemand die aan boogschieten deed,op zo'n boog zitten dempers in de vorm van een aluminium buis aan een kant ingegoten in een bus gevuld met sileconenkit en aan de andere kant een verschuifbare metalen blokje,deze demper dempte de trilling in de boog erg effectief,of het ook op een trafo werkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Hoi Gerrit, Ik heb gelukkig ook geen last van een trillende trafo, maar ik wil wel eens proberen wat er gebeurd als je echt goed dempt, een trafo trilt natuurlijk altijd wel wat, en dat zal zeker invloed hebben op de rest van de electronica. Bij de Duson A10 hadden ze de trafo's trouwens in een buis gezet en de buis volgespoten met siliconenkit. Volgens mij zou dat toch ook moeten werken? Je koopt een pvc buis, zet die over de trafo en spuit het vol met kit. Of zou dit brandgevaarlijk kunnen zijn? O ja, Gerrit, de demping van de boog snap ik niet helemaal, heb je er ergens afbeeldingen van op het web? Thx Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 O ja, en peter, Waar kun je die silent blocks krijgen? Heb je een idee? alvast bedankt, Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Je kan de rammel (brom) eruit krijgen op verschillende manieren. De eerste en eenvoudigste manier is je speler op goeie dempers zetten. Meestal hoor je trafobrom niet van het apparaat maar van de kast/rek waarin het apparaat staat. De ondergrond dient dan als klankkast. Dempers kunnen hier dus helpen. Een stevige onderplaat (22mm MDF oid GEEN GLAS) kan ook helpen. Verder is het verzwaren (met loodbitumen) van de behuizing van de speler ook nog een optie. Heeft de kast nl meer massa, kan deze dus moeilijker in trilling gebracht worden. De optie om 'm in kit te zetten is niet echt geweldig. Het wordt meestal een knoeiboel en vermeubeld zo het hele apparaat. Bovendien is siliconenkit zo zacht dat de trafo blijft rammelen. Gebruik je dan ook nog een zuurhoudende siliconenkit is de ramp niet meer te overzien. Binnen een half jaar heeft het zuur een groot deel van alle componenten - ook die niet rechtstreeks met dit goedje in aanraking zijn gekomen - opgevreten/vergaan/aangetast. De ophangrubbers van het loopwerk zullen al binnen 2 maanden behoorlijk poreus zijn. DUS GEEN SILICONENKIT. Zelfs de zuurvrije heeft nog zuurcomponenten erin zitten. Kit op acrylbasis kan wel, maar heeft net zo weinig nut. Beter is het dan om de trafo kompleet in te gieten in gietmassa, verkrijgbaar bij de hobbyshops en DHZ-zaken. Als je iemand kent die bij de telecomafdeling van de PTT werkt, moet je die maar eens vragen. Die hebben echt goed spul. Ook hier geldt weer dat je uit moet kijken dat niet je hele cd-speler onderloopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Hoi Sodejuu, bedankt, ik ga dus echt kijken voor de silent blocks (ook leuk onder de trafokernen in het filter van de luidsprekers denk ik) nog even kijken waar ik dat wonderspul kan krijgen. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Geplaatst door Rogier:O ja, en peter, Waar kun je die silent blocks krijgen? Heb je een idee? alvast bedankt, Gr. Rogier Hoi Rogier, Kijk eens HIER Deze klup is wel een groothandel. Of ze zo aan particulieren leveren weet ik niet. Ik zelf heb veel van dat neopreneschuimplaat gebruikt voor demping of eigenlijk beter: Trillingsisolatie. Dat is erg goed te lijmen met secondenlijm. Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 hoi Rogier, Dempers zijn er in soorten en maten. Om een kastrammel (veroorzaakt door een trafo) op te heffen zijn sorbothaan-dempers erg geschikt en niet duur. Sorbothaan wordt ook in schoenzolen voor joggingschoenen verwerkt en bij en sportzaak kun je kleine inlegzooltjes krijgen (hakstukken) die heel goed dienst kunnen doen. Wil je het wat mooier uitlaten zien zijn AZE hydrodempers erg goed. Ze zijn niet goedkoop ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 De feet of silence ken ik, ziet er erg mooi uit! maar of ze het gewicht van de project 18 kunnen dragen? Blijft een mooi apparaat trouwens! Ik kan natuurlijk ook nooit meer poetsen en allen apparaten op de dan komende spinnenwebben zetten! even serieus, sorbotaan of de dempers waar peter het over had ga ik achteraan. Het is dan wel een groothandel, maar dat moet geen probleem zijn, desnoods vraag ik samples aan Sodejuu, de zooltjes kun je dus in de sportzaak krijgen? of in iedere sportzaak? (sorry, ben melig, al uren bezig met lessen voor te bereiden) gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Geplaatst door sodejuu:Dempers zijn er in soorten en maten. Om een kastrammel (veroorzaakt door een trafo) op te heffen zijn sorbothaan-dempers erg geschikt en niet duur. Sorbothaan wordt ook in schoenzolen voor joggingschoenen verwerkt en bij en sportzaak kun je kleine inlegzooltjes krijgen (hakstukken) die heel goed dienst kunnen doen Hoi Sodejuu, Ja ja schoenzolen onder je audioset. Zie de bui al hangen Maar weet jij toevallig wie dat spul industrieel vertegenwoordigd in Nederland? Ben er al een tijdje naar opzoek. Op mailtjes met die vraag reageert Sorbothane ( http://www.sorbothane.com/ ) zelf in het geheel niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 oktober 2002 Report Share Posted 29 oktober 2002 Aan mijn voeten komen al geen sportschoenen, dus aan mijn set al helemaal niet Zou de zool van een oud stel kisten ook werken? Hmmm... waarschijnlijk niet, want die zijn nogal hard. Gaat denk ik alleen maar irritant mee trillen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 oktober 2002 Report Share Posted 30 oktober 2002 Kijk, deze zooltjes bedoel ik nou . Of de sportzaak ze verkoopt weet ik dus niet. Ik weet wel dat desportzaak ze wel kan leveren. Ook de losse hakstukken (zonder inlegzool) kun je er krijgen. Ik zal morgen eens naar de prijzen informeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 3 november 2002 Report Share Posted 3 november 2002 Ik heb sorbotane gevonden! Verkocht in zelf plakkende uitvoering, een paar mm dik en 15x15 cm. Als het binnen is en ik het heb toegepast horen jullie meer! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2002 Author Report Share Posted 4 november 2002 Rogier, Klinkt interessant en ik zit op je ervaringen te wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 4 november 2002 Report Share Posted 4 november 2002 Hoi Carl, ik ben ook wel benieuwd, ik ga het proberen onder de trafo's en in het luidspreker scheidingsfilter. zodra ik meer weet krijg je het te horen! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 november 2002 Report Share Posted 5 november 2002 Hallo, Volgens mij kun je bij het engelse tijdschrift "Hifi News" de plaatjes Sorbothane bestellen. Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 november 2002 Author Report Share Posted 8 november 2002 Hai, Zijn sorbothane matjes in NL niet te krijgen voor minder dan 13 pond? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 november 2002 Report Share Posted 26 november 2002 Ha, eindelijk de sorbothane matjes binnen. Ben dus nu druk aan het plakken en knippen. Ook net binnen: Vibrapod isolatie voetjes. Ik heb ze onder de pj 18 gedaan, en meteen werd de bas strakker, iets meer ruimtelijkheid en stemmen komen er natuurlijker uit. Aanrader dus. Zodra ik ervaringen heb van de sorbothane plaatjes horen jullie meer! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts