Michel Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Beste Forummers, Naar bleek was de Focal woofer in mijn hybride-electrostaatjes tot veel meer in staat dan ze bij Acoustat doorhadden/-hebben. Daarom maar weer eens aan het klussen geslagen, en wel als volgt: Transmissielijn wooferkast ontworpen (met dank aan DEZE site), en uiteindelijk een reflexkast gebouwd. Past namelijk beter bij wat ik van plan was, nl. degelijkheid in het kwadraat. Aldus geschiedde. Frontplaat 70 mm(!) MDF, rest 30 mm MDF, betonplaat van 20 kg eronder. Het geheel is afgewerkt met hardhoutfineer. Misschien niet erg verantwoord, maar ik houd ook van paardenrookvlees, en dat is tegenwoordig ook een vies woord. De Focal's zingen als vogeltjes (grote zware ), zij het tot 300 Hz, want daarna mogen ze niet meer meedoen. Daar zorgt een koperfoliespoel voor. Het gehele spul gerewired met Siltech, inclusief de electrostaat. Wat dat betreft moet ik denken aan de "Wat is een audiofiel"-vraag van Ruud_F in een ander topic. Nieuwe definitie: Hij/zij die een splinternieuwe luidspreker volledig uit elkaar haalt en zodanig modificeert/opnieuw bouwt dat zijn oren -inclusief wat er tussen zit- tevreden zijn... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 februari 2002 Report Share Posted 2 februari 2002 Ziet er goed uit, Michel. Tot hoeveel Hz gaat deze "constructie"? En ben je nu helemaal tevreden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 3 februari 2002 Author Report Share Posted 3 februari 2002 Geplaatst door Audiopaul:Ziet er goed uit, Michel. Tot hoeveel Hz gaat deze "constructie"? En ben je nu helemaal tevreden? Mijn dank, Audiopaul, Ze gaan volgens de berekeningen tot 34 Hz en ik ben een heel stuk tevredener dan ik was. Het electrostatische deel was al uitstekend (het opnieuw bedraden heb ik eigenlijk alleen gedaan omdat ik "toch bezig was"), het laag/sublaag is er een heel stuk op vooruit gegaan. Zowel qua strakheid als qua bodemfrequentie. En -heel persoonlijk- ik vind ze mooier om te zien dan voorheen. Aangezien mijn meissie het daar mee eens is, heb ik twee vliegen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts