Jump to content

Tweaks voor niks

toktok
 Share

Recommended Posts

Tweaks voor niks, altijd leuk. Kennen jullie deze al?

Ik heb jarenlang als platenspeler-mat met het doorzichtige bubbeltjes-plastic (je weet wel, verpakkingsmateriaal voor breekbare voorwerpen) gespeeld. Effect: minder scherp hoog, meer rust. Snel en duidelijk hoorbaar.

Ik gebruik het nog steeds onder m'n platenspeler, nu als demper voor het mdf plaatje waar-ie op staat. Ook nog steeds merkbaar.

Wat is jouw tweak-voor-niets?

Tok

pole checken van alle apparaten zodat deze met een juiste polariteit in het stopcontact zitten en daarnaast zorgen dat je apparatuur in een zogenaamde sterconfiguratie in het stopcontact zit i.p.v. "doorgelust" achter elkaar.

Werkt ook, af en toe losse schroeven van je speakers aandraaien (niet te strak).

En ik heb ooit nog eens geexperimenteerd met plakrubber (posterplakgummi van Tesa, in engelse hifibladen als blutak bekend) om element mee aan de arm te bevestigen ipv schroeven. Geeft in ieder geval veel mogelijkheden met VTA instelling.

Ik begrijp alleen in theorie wat een sterconfiguratie is. Wie legt me dat uit?

T.

• 3 weeks later...

Een afsluitweerstand van 75ohm op de digitale uitgang van je CD-speler wanneer je die niet gebruikt.

Door de weerstand in een losse cinch stekker te solderen kan je het makkelijk toepassen.

Voordeel: de weerstand absorbeert de spanning (technisch klopt deze uitspraak eigenlijk niet maar het geeft wel aan wat er gebeurt) waardoor die niet teruggekaatst wordt in de speler, alwaar hij (vaak via de voeding of aardlijn) de muziek kan verstoren.

Resultaat: meer rust en minder scherpte in het geluidsbeeld.

Beste Stefan,

Niet om het een of ander hoor. Maar als zo'n afsluitstekkertje klankmatig van in invloed is bij je CD speler, heb ik weinig vertrouwen in die CD speler. Daar is dan een prutser als ontwerper aan het werk geweest die zijn werk niet goed heeft gedaan.

Zou dat werkelijk ...

Ik kan wel zeggen dat het roken van een jointje het beste effect heeft als 't gaat om het beleven van muziek!!!

't is geen gratis Tweak maar wel goedkoop.

Er kleven echter wat bezwaren aan. Maar die ben ik effe vergeten ;)

Groeten Simon

Naar een sfeervol optreden gaan (hoe klote het geluid ook is) is ook een goede manier om optimaal van muziek te kunnen genieten...
Ik dach 't niet....

Ben gisteren naar een concert van Los Lobos geweest, in de Oosterpoort in Groningen. Nou, 't geluid was inderdaad klote Henrie! (en dan druk ik me voorzichtig uit)

Ik was blij toen 't afgelopen was, en heb nu de hele dag zo'n irri fluittoontje in m'n oren.

Kortom live is niet altijd genieten, hoe goed de sfeer ook was. Soms is 't thuis mooier vanaf een CD. :)

Groeten,

Alco

ok, nu effe wat meer on-topic:

Helemaal voor nix is 't niet, en waarschijnlijk ook wel eens vaker genoemd, maar ik heb tot nu toe altijd zeer goede resultaten behaald door de CD-speler van binnen te beplakken met loodbitumen.

Kost hooguit iets van 10,- tot 15,- euro, en zorgt voor meer rust, gemak, instrumenten zijn makkelijker van elkaar te volgen.

Kortom, zeker de moeite waard!

MVG,

Alco cool.gif

Ik was blij toen 't afgelopen was, en heb nu de hele dag zo'n irri fluittoontje in m'n oren.  

Je moet ook oordoppen indoen. Scheelt niet alleen tegen de hardheid van het geluid, maar maakt het vooral ook mooier. Al is het eigenlijk belachelijk dat je oordoppen in moet omdat je ander last van je oren krijgt... :)

Tja, daar heb je gelijk in Henrie...

't is toch eigenlijk belachelijk dat je oordopjes mee moet nemen/indoen als je naar een concert gaat.

Ik had ze niet mee genomen omdat ik van de Oosterpoort gewend ben dat 't geluid er altijd goed is, en ook niet TE hard.

en ik heb er door de jaren heen -tig concerten meegemaakt)

Ook had ik niet verwacht dat Los Lobos live zoveel teringherrie maakt.(en nu heb ik 't effe niet over 't geluid :D )

Rammstein was er soms schlagermuziek bij ;)

Maar goed, ik zal ze voortaan idd maar meenemen en in doen.

mvg,

Alco

Ik heb het 1 keer gehad dat ik echt een week doof was. Dat was dan ook in een nagenoeg lege Metropool (Hengelo, Overijssel), maar toch. Het geluid stond zo schandalig hard, dat ik echt een week lang (zo niet, langer) een piep in m'n oren heb gehad.

Ik ben laatst naar een optreden van Autumn, After Forever en The Gathering geweest in Podium, Hardenberg. Bij die eerste 2 bands kun je nog wel een hard geluid verwachtern. Dat zijn ook harde bands, maar zelfs The Gathering kon mijn oren niet verdragen. Qua geluidsintensiteit dan, want verder was het prachtig. Ik had echter de eerste 2 of 3 nummers het idee dat het wel meeviel en ik had dus geen oordoppen ingedaan. Daarna toch maar wel, want er begon al weer enigszins een piep te komen. Gelukkig verder geen last van gehad.

Het enige optreden waarbij ik geen oordoppen in heb gehad, was 2 dagen na Hardenberg, in Ahoy, Rotterdam. Dream Theater speelde daar. Erg goed ook en ookal was de geluidskwaliteit in dat 'stadion' niet alles, het was niet zo snoeihard. Misschien kwam het ook doordat ik helemaal achteraan zat (kon ik alles mooi goed zien :))...

Misschien kwam het ook doordat ik helemaal achteraan zat (kon ik alles mooi goed zien

He, dat kan ik even niet rijmen Henrie.

Ik ga bij concerten juist altijd helemaal vooraan staan, zodat ik 't goed kan zien.

Achteraan lijkt me dat je toch amper wat ziet ? Alleen wat kleine poppetjes met gitaartjes in de verte :D

Groeten,

Alco cool.gif

Maar vooraan klinkt het wel veeel beter.

In de tenten bij lowlands wordt je helemaal gek als je niet vooraan staat.

Al het mid en hoog komt via het tentdoek over je heen vallen, da's echt vreselijk schel.

Verder denk ik dat onvervormd geluid beter te verdragen is door je trommel vlies.

Groeten Simon

Geplaatst door Alco:

He, dat kan ik even niet rijmen Henrie.

Ik ga bij concerten juist altijd helemaal vooraan staan, zodat ik 't goed kan zien.

Achteraan lijkt me dat je toch amper wat ziet ? Alleen wat kleine poppetjes met gitaartjes in de verte   :D

Groeten,

Alco   cool.gif

Ja, opzich is het natuurlijk mooier om vooraan te staan, maar je heb twel dikke pech als je dan NET niet vooraan staat. Zeker met mijn lengte zie je dan nog niks. Bovendien is het zeer vermoeiend om meer dan 3 uur te staan (en meestal op je tenen om nog IETS te kunnen zien...). Nee ik heb achteraan ook erg genoten. Ok, je ziet idd alleen maar wat kleine poppetjes, maar je als je tussen het publiek staat, zie je uberhaupt niks (hooguit wat haar ;)). Ik was zeer voldaan na die avond. In de auto terug naar huis (naar Hoogeveen in dit geval, naar mijn ouders) gaan muziek aan gehad, maar lekker lang nagenoten... Heerlijk :)

Gelukkig hadden ze achterin de zaal wel wat doeken opgehangen om weerkaatsing te voorkomen (of iig te verminderen). Geen last gehad van nare schelle tonon...

Geplaatst door Pjotr:

Beste Stefan,

Niet om het een of ander hoor. Maar als zo'n afsluitstekkertje klankmatig van in invloed is bij je CD speler, heb ik weinig vertrouwen in die CD speler. Daar is dan een prutser als ontwerper aan het werk geweest die zijn werk niet goed heeft gedaan.

Zou dat werkelijk ...

Toch werkt het bij de meeste CD-spelers!

Je kan jou stelling ook omdraaien: als je het klankverschil met zo'n stekker op je CD-speler niet hoort dan heb je ergens in je set een groter probleem dat de klankmatige voordelen van de afsluitweerstand maskeert :P:rolleyes::P

Groeten,

Stefan

PS. wanneer je met je auto op je voorganger knalt omdat de remweg korter was dan benodigd, noem je de ontwerper ook niet een prutser. Volgens mij begrijp je geen snars van electronica............ ;)

Een gratis tweak, die er nogal vreemd uit kan zien, maar in veel ruimtes wel goed werkt, is de volgende.

Probeer je luidsprekers eens zo ver naar binnen te draaien, dat ze zodanig staan dat de axis van beiden net voor de luisterpositie kruist.

In veel gevallen geeft dit een ruimtelijker beeld met betere plaatsing.

Werkt het bij jou niet, dan zet je ze gewoon lekker weer terug.

Groets en veel luisterplezier,

Stoffel

Geplaatst door seoman:

Er kleven echter wat bezwaren aan. Maar die ben ik effe vergeten   ;)

Groeten Simon

Goh joh......

dan zijn ze waarschijnlijk ook niet van zo'n groot belang...........

Groet jitze

Geplaatst door Stefan:

PS. wanneer je met je auto op je voorganger knalt omdat de remweg korter was dan benodigd, noem je de ontwerper ook niet een prutser. Volgens mij begrijp je geen snars van electronica............      ;)

Ehhm je bedoelt waarschijnlijk ".... knalt omdat de remweg langer was dan benodigd ...."

Anyway daar heb ik nooit last van. Van sommige achterliggers wel :D Zijn vaak Smart rijders cool.gif Ziet er dan niet uit zo'n Smartje.

Dank je Stefan, ga ik ook eens proberen. CD speler gebruik ik bijna nooit, ik doe het nog met vinyl....

Helaas heb ik te weinig geblowed op lLowlands, en gezien m'n leeftijd zal dat er wel niet meer van komen, dus, wie weet nog een tweak voor niks?

Tok

Geplaatst door Pjotr:

Ehhm je bedoelt waarschijnlijk ".... knalt omdat de remweg langer was dan benodigd ...."

Anyway daar heb ik nooit last van. Van sommige achterliggers wel    :D Zijn vaak  Smart rijders     cool.gif Ziet er dan niet uit zo'n Smartje.

Ik bedoel dat de beschikbare remweg korter was dan de benodigde remweg.

Jou tip van die netsnoeren en interlinks kan ik onderschrijven.

Ik zou er zelfs nog iets aan toe willen voegen: interlinks en speakerkabels die niet zijn afgeschermt (Silver Bullet) moet je ver van de electro-magnetische velden van trafo's houden. Die velden zorgen er voor dat het laag wollig wordt en dat er details verdwijnen.

Groeten,