Rogier Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Ik zal hier even wat plaatjes zetten van de upgrade van mijn cd speler. Het is een arcam alpha 7 die ik als cd loopwerk gebruik. Wat ik tot nu toe heb gedaan: -Een kooi van koper om het cd loopwerk gebouwd (het deksel van de cd speler is ook beplakt met koper) om het loopwerk of te schermen. -Verzwaren van de cd speler met loodbitumen (niet te zien op de foto) -Vervangen van de originele voetjes door Vibrapods (niet te zien op de foto) - Het loopwerk zelf gedempt door er kit op te smeren. Op de foto zie je het koper nog vastzitten met tape, dit is inmiddels goed vastgelijmd en daarna ook nog eens met kit vastgezet om trillingen te voorkomen. Voor de modificatie: Na de modificatie: Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 maart 2003 Report Share Posted 31 maart 2003 Hoi Rogier, Het ziet er leuk uit. Wat is klankmatig het resultaat? Is het niet beter om de electronica ook in zo'n kooi te zetten, met name DAC (ook al wordt ie niet gebruikt) en voeding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 31 maart 2003 Author Report Share Posted 31 maart 2003 Dank je! Ik heb nog niet goed kunnen luisteren naar het resultaat, mijn oren zitten nl. al 3 dagen dicht vanwege een verkoudheid Wel lijkt het erop dat stemmen beter naar voren toe komen en dat er iets meer detaillering en ruimte is. Maar als mijn oren weer open zijn ga ik eens beter luisteren. Wat ik met de electronica ga doen weet ik nog niet, het liefst by-pass ik de interne dac ook, maar hoe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 4 april 2003 Author Report Share Posted 4 april 2003 Hallo allemaal, Vraagje, Wat zou ik nog meer kunnen doen om de cd speler als loopwerk te verbeteren. Ik heb wel eens ergens gezlezen dat je de analoge uitgang aan de massa kan hangen, de EDIT Plus dacht ik, geeft dat verbetering? Een andere mogenlijkheid is om de dac uit te schakelen, te bypassen, iemand enig idee hoe? (zonder de cd speler te beschadigen) Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 Geplaatst door Sodejuu:Hoi Rogier, Het ziet er leuk uit. Wat is klankmatig het resultaat? Is het niet beter om de electronica ook in zo'n kooi te zetten, met name DAC (ook al wordt ie niet gebruikt) en voeding? In mijn T+A 1240 CD speler zit alles apart in een dik koperen kooi ingebouwd, het zal ongetwijfeld nut hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 6 april 2003 Author Report Share Posted 6 april 2003 Ik heb nog stukjes koper liggen, dus ik ga in ieder geval de voeding nog inpakken in koper. Kan in ieder geval geen kwaad. Iemand nog tips op het electronisch vlak? gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 6 april 2003 Author Report Share Posted 6 april 2003 En Voila! Het resultaat: strakkere bas en gedefineerder hoog! Minder scherp ook. Op de foto zie je de trafo en het christal ingepakt in koper, verder veel loodbitumen en veel kit en lijm. Het ziet er wellicht niet zo netjes uit, maar het functioneerd erg goed. Een succesvolle tweak die weinig geld kost! Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 Zo te zien heeft jouw speler de aanval van 'The Blob' nauwelijks overleeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 6 april 2003 Author Report Share Posted 6 april 2003 The Blob? En dat is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 april 2003 Report Share Posted 6 april 2003 Geplaatst door Rogier:The Blob? En dat is? Een monster uit de gelijknamige en bekende horror-film (zie IMDB) Ik geloof dat ie jouw niet bekend is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 10 april 2003 Report Share Posted 10 april 2003 Rogier, 1)Heb je al gekeken welke opamp er in zit. Dit is vaak ook een leuke tweak. 2) Netsnoer? 3) muting transistoren verwijderen. Wat voor koperplaat heb je gebruikt en waar komt het vandaan? Heb je de koperplaat met aarde verbonden. Ik meen dat de koperplaat bedoeld is om stromen snel af te voeren. Koper is namelijk een betere geleider dan blik. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 11 april 2003 Report Share Posted 11 april 2003 -nauwkeurige klok gebruiken verlaagt jitter -naast muting verwijderen kan je ook de uitgangselco's vervangen voor mooie Black Gate FK's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 11 april 2003 Author Report Share Posted 11 april 2003 Bedankt voor de tips, De koperplaten kun je bij conrad bestellen. De platen zijn allemaal verbonden met het chassis van cd speler. Ik gebruik de cd speler alleen als loopwerk, dus van het analoge gedeelte blijf ik af, de klok veranderen is iets wat ik op dit moment liever niet doe. Wel vraag ik me dus af of ik het analoge gedeelte niet kan uitschakelen, bypassen zodat dat geen storingen kan opleveren en ook geen stroom gebruikt. Gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 De uitgangelko's vervangen voor MKP PLUS is net even iets mooier dan de Black Gates variant,mits de waarde(s) dat toelaten. mvg IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 april 2003 Report Share Posted 14 april 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:De uitgangelko's vervangen voor MKP PLUS is net even iets mooier dan de Black Gates variant,mits de waarde(s) dat toelaten. mvg IKKE Meestal zit hier iets van 100uf of meer voor een laag kantelpunt; dan praat je over serieus grote MKP's! Het is trouwens niet zo dat, wat vaak gezegd wordt, MKP altijd beter is dan elco ( en met elco bedoel ik de beste Black Gates wel te verstaan....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 27 april 2003 Report Share Posted 27 april 2003 Hallo, Jullie praten hier allemaal over koperen afscherming,maar ik vermoed dat (niet theoretisch,wel in de praktijk)aluminium het net zo goed zal doen. Namelijk in een hoop apparatuur zit "verkoperd" metaal. IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Rogier:Ik heb nog stukjes koper liggen, dus ik ga in ieder geval de voeding nog inpakken in koper. Kan in ieder geval geen kwaad. Iemand nog tips op het electronisch vlak? gr. Rogier Hoi, Afschermen met koper "kan" werken, maar zolag de kabels het blikwerk in en uitlopen zonder dat ze stuk voor stuk afgefilterd worden, heeft het m.i. weinig zin. Een en ander licht aan de optredende frequenties. Verder moet dat koper zoveel mogelijk vastkomen aan het groundplane van de print. De snelste verbeteringen bereik ik toch meestal door de voedingsontkoppelingen onder de loep te nemen, met name digitale circuits zijn vaak een ramp. Ik heb daar ooit een artikel over geschreven, dat kun je hier http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC..._decoupling.pdf vinden succes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Rogier:Hallo allemaal, Vraagje, Wat zou ik nog meer kunnen doen om de cd speler als loopwerk te verbeteren. Ik heb wel eens ergens gezlezen dat je de analoge uitgang aan de massa kan hangen, de EDIT Plus dacht ik, geeft dat verbetering? Een andere mogenlijkheid is om de dac uit te schakelen, te bypassen, iemand enig idee hoe? (zonder de cd speler te beschadigen) Gr. Rogier Hoi Trek de voeding van de DAC los, en de signalen die er naartoe lopen, zo dicht mogelijk bij de bron. Een betere klok en reclocking van de SPDIF uitgang zullen je externe DAC en dus je oren goed doen. groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 5 juni 2003 Author Report Share Posted 5 juni 2003 Thank's ik ga eens kijken of ik zo de dac kan loskoppelen! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts