Sebastiaan de vries Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Geerdie: Dat bedoel ik nou! Jelte is een leek op dit gebied en jij komt met een moeilijk verhaal over diodes en zo... Het ergste vind ik dat je je oplossing bij Jelte door z'n s***t duwt. Ennuh, hoe wil je Jelte ff helpen vanuit jouw woonplaats? Nou ja zeg. Waar slaat dit nou weer op? Werken met spanning kan LEVENSGEVAARLIJK zijn als je niet weet wat je doet. Daarom kan men zich beter eerst verdiepen in de werking van de componenten, en in dit geval werken met gelijkspanning, en hoe van wisselspanning gelijkspanning te maken. Dat er mensen zijn (zoals jij denk ik) die het gewoon niet willen leren of lezen ok! Maar als iemand zelf in zijn versterker wilt solderen, is het heel verstandig eerst te weten wat je doet. De link van Sodejuu is alles behalve ingewikkelt, maar een hele goede poging om de materie in gewone mensentaal duidelijk uit te leggen. Je gaat toch ook niet op de snelweg rijden zonder dat je weet hoe je moet rijden? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Jelte:...Jezus, waar ben ik aan begonnen... Iemand een goed werkende MF A100 kopen zonder fans? Het is nu nog een goed werkende MF A100, of dat na de operatie nog zo is? Ik vind het een domme oplossing om die ventilatoren aan te sluiten op de stroomvoorziening van je versterker: Er worden op dit forum honderden euro's uitgegeven aan netsnoeren om stroorsignalen buiten te sluiten en ze stellen jouw voor om fannetjes op de interne stroomvoorziening van je MF aan te sluiten? Deze wil je juist zo schoon mogelijk houden, dit advies snap ik dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Je gaat toch ook niet op de snelweg rijden zonder dat je weet hoe je moet rijden? Groeten, Bas En je gaat toch ook niet op de snelweg rijden terwijl je je rijbewijs nog niet hebt, ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door JSA: En je gaat toch ook niet op de snelweg rijden terwijl je je rijbewijs nog niet hebt, ! Je stapt toch ook niet bij iemand in de auto waarvan je dit weet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door richard 1: Het is nu nog een goed werkende MF A100, of dat na de operatie nog zo is? Ik vind het een domme oplossing om die ventilatoren aan te sluiten op de stroomvoorziening van je versterker: Er worden op dit forum honderden euro's uitgegeven aan netsnoeren om stroorsignalen buiten te sluiten en ze stellen jouw voor om fannetjes op de interne stroomvoorziening van je MF aan te sluiten? Deze wil je juist zo schoon mogelijk houden, dit advies snap ik dus niet. Ik vindt het zeker geen domme optie. De ventilatoren worden zo een geheel met de versterker. Dat is mooier dan werken met adapters. Verder staan de ventilatoren aan als de versterker aanstaat. Je kunt er van uitgaan dat die voeding wel een paar watt kan missen voor de ventilatoren. Maar enige filtering zou geen kwaad kunnen. Tenzij die 24V voeding alleen voor beveiliging gebruikt wordt maar dat zal wel niet, gezien de aanwezigheid van de -24V. Wel zou ik beide voedings spanninge gelijk belasten. Dus zowel de +24 als de -24V een eigen ventilator. Zo dus. Groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Storen die ventilatoren dan niet op de voeding? Het blijven motoren, al zijn ze hoogstwaarschijnlijk borstelloos. Dan kun je de MF beter inruilen voor een PA versterker, daar horen ventilatoren in, niet in een hifiversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Dat er mensen zijn (zoals jij denk ik) die het gewoon niet willen leren of lezen ok! Maar als iemand zelf in zijn versterker wilt solderen, is het heel verstandig eerst te weten wat je doet. Je gaat toch ook niet op de snelweg rijden zonder dat je weet hoe je moet rijden? Groeten, Bas Hallo Bas In de posts van Jelte kreeg ik sterk de indruk dat hij zeer weinig kaas had gegeten van soldeerwerk en electrotechniek. Als ik dit verkeerd heb ingeschat en ik heb iemand tegen het zere been geschopt, dan spijt me dat oprecht. Maar goed. Vanuit dat oogpunt heb ik Jelte een tip gegeven die, in mijn optiek, heel simpel was met een minimum aan soldeerwerk. En die gescheiden is van de circuits van de amp. Twee vliegen in 1 klap. Als Jelte toch wil proberen om de fannetjes te laten draaien op de voeding van de MF onder begeleiding van Sodejuu, vind ik dat prima. Ik zou het op die manier niet doen! But who's me? I'm nobody. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door Geerdie: I'm nobody. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 nobody is perfect , and i am nobody Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 september 2003 Report Share Posted 28 september 2003 Geplaatst door richard 1:Storen die ventilatoren dan niet op de voeding? Het blijven motoren, al zijn ze hoogstwaarschijnlijk borstelloos. Dan kun je de MF beter inruilen voor een PA versterker, daar horen ventilatoren in, niet in een hifiversterker. De kans dat de ventilatoren de voeding verstoren is, door gebruik van het weerstand - condensator netwerk, zo goed als uitgesloten. Maar ik heb liever geen ventilatoren. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 29 september 2003 Author Report Share Posted 29 september 2003 Hallo, Ik wil helemaal niets aan het ontwerp van de MF A100 veranderen. In elke A100 zitten twee fannetjes van Pabst, gevoed vanaf de printplaat van de versterker zelf. Ze zijn in serie geschakeld met een condensator ertussen. Ik heb een paar moderne en stille fans aangesloten op precies dezelfde wijze als de oude, en daarbij willen de fans niet draaien. Dus concludeer ik dat ze andere eigenschappen hebben dan de originele. Ik kom daar echter met mijn zeer beperkte kennis niet achter en postte daarom dit topic. Niet goed? Ik ben inderdaad een leek op elektronicagebied, en waardeer de hulp die me hier geboden wordt zeer. Zowel de "veilige lekenoplossing" van Geerdie, als de meer professionele oplossing van Sodejuu. Ik neig richting de tweede, omdat die me en passant ook nog wat leert over diodes e.d. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Hoi Jelte. Als je de waarde van de condensator vergtroot zullen jouw ventilatoren op dezelfde manier werken dan de Pabst. Ze hebben blijkbaar alleen wat meer stroom nodig om op gang te komen. Door de grotere condensatorwaarde zal dat wel lukken. De seriecondensator is bij motoren wel nodig. Die noemen ze dan ook wel aanloopcondensator. De oplossing zoals Simon ze heeft aangedragen (laatste post vorige bladzijde) is de beste die je kan bedenken. Die heb ik je bespaard omdat je dan weer met meer onderdelen aan de gang moet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 29 september 2003 Author Report Share Posted 29 september 2003 Bedankt allemaal. Ik laat nog wel eens horen wat voor oplossing het wordt, zodra ik nieuwe fannetjes binnen heb. Ik probeer e.e.a eerst uit met een paar fannetjes van een duppie. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Geplaatst door Ruud: Mooi is dat. Geerdie als Terence Hill met gat-in-sok. Wees blij dat ik m'n schoenen niet uit heb gedaan. Dan was de papagaai Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 september 2003 Report Share Posted 29 september 2003 Geplaatst door Sodejuu:Hoi Jelte. Als je de waarde van de condensator vergtroot zullen jouw ventilatoren op dezelfde manier werken dan de Pabst. Ze hebben blijkbaar alleen wat meer stroom nodig om op gang te komen. Door de grotere condensatorwaarde zal dat wel lukken. De seriecondensator is bij motoren wel nodig. Die noemen ze dan ook wel aanloopcondensator. De oplossing zoals Simon ze heeft aangedragen (laatste post vorige bladzijde) is de beste die je kan bedenken. Die heb ik je bespaard omdat je dan weer met meer onderdelen aan de gang moet Ik heb een nog beter idee. Je wil natuurlijk niet dat die dingen op 100% draaien maar op een veel lager toerental. Maar dan starten ze blijkbaar niet. Als je nou een 6V 1Watt lampje in serie zet met die weerstand. Dan loopt ie op normale snelheid aan tot dat de lamp gaat branden. (kouwe lamp = lage weerstand) effe 't optimum van de serie weestand zoeken en je hebt nooit geen opstart problemen meer. En toch een laag toerental. ok het kan ook anders maar dit leek me wel een leuke high-light versie. Case moding in high end versterkers Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 3 oktober 2003 Author Report Share Posted 3 oktober 2003 Nou, alles draait weer hoor. Nieuwe fannetjes besteld en ingebouwd. Worden nu gevoed met een aparte netspanningsadapter, gestabiliseerd en schakelbaar 3, 6, 9, 12Volt. Als ik hem op 6 volt zet hoor ik bijna niets. Bij langer spelen zet ik hem op 9 of zelfs op 12. Werkt allemaal perfect. Nog een vraag: wordt een Klasse A versterker heter als hij harder staat? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 oktober 2003 Report Share Posted 3 oktober 2003 Geplaatst door Jelte: Nog een vraag: wordt een Klasse A versterker heter als hij harder staat? Jelte Een pure klasse A versterker zou iets minder warm moeten worden. Maar of het veel is, weet ik niet (heb geen klasse A-versterker). Theoretisch is een klasse A versterker het warmst als ie (een tijd) aanstaat maar niks doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts