paul demo Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Hoi, ikluister op dit moment(niet voor de woonkamer) naar een kleine speaker.Laag Focal, hoog Vifa. Hij moet nog volledig afgewerkt worden.Ik ben alleen van mening dat het hoog wat omlaag moet zo'n 1 tot 2dB.Het klinkt namelijk zelfsnog hoger dan mijn elektrostaten. Hoe kan ik dit het makkelijkst oplossen, wat voor type weerstand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Hallo Paul, Misschien helpt de volgende site: www.audio.nl/tipsnl.html Groetjes Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 april 2003 Report Share Posted 7 april 2003 Als het gaat om een 8 ohms tweeter, dan kun je het rendement met 1 dB verzwakken door na het filter eerst een serieweerstand van 1 ohm en vervolgens een parallelweerstand van 66 ohm te plaatsen. Voor - 2 dB worden de waarden respectievelijk 1,5 ohm en 33 ohm; voor - 3 dB worden ze 2,2 ohm en 18 ohm. Je kunt draadgewonden weerstanden gebruiken. De serieweerstand moet minstens met 10 W belastbaar zijn. Voor de parallelweerstand is dat minder nodig. Overigens moet je niet uitsluiten dat je Vifa / Focal combinatie het meer bij het rechte eind hebben dan je electrostaten. Waren hetgemiddeld rendement van beide units gespecificeerd op (bijvoorbeeld) 90 dB /1W / 1m ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 8 april 2003 Author Report Share Posted 8 april 2003 Overigens moet je niet uitsluiten dat je Vifa / Focal combinatie het meer bij het rechte eind hebben dan je electrostaten.Waren hetgemiddeld rendement van beide units gespecificeerd op (bijvoorbeeld) 90 dB /1W / 1m ?[/QB] Hoi Spiekerboer, Ten eerste bedank voor detip over de weerstanden. Dat de Vifa/Focal combinatie het meer bij het rechte eind zou hebben dan mijn Audiostatics lijkt me een heel groot misverstand. IK weet dat het rendement van de ESL's een stuk lager ligt (ESL 87dB, zelfbouwcomb.90dB). Maar ten eerste vind ik de basweergave van de ESL natuurlijker en dieper, en ook daar heb ik de schakelaar voor hoog op -2dB staan. Maar die zelfbouwer is voor mij om een lekker achtergrondmuziekje te hebben in mijn werkkamer.Ik heb nl. nog een oudere T+A A1000 eindversterker en een Denon DCD1560 over, dus waarom daat niets mee doen dacht ik. Die A 1000 heeft overigens 4 jaar lang tot volle tevredenheid de elektrostaten aangestuurd tot ik het geld had om 2 keer A3000 aan te schaffen. Dat is voor mij gewoon de ideale combo. Groeten Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FransD Posted 8 april 2003 Report Share Posted 8 april 2003 Doorgaans hebben tweeters een hoger rendement dan mid/woofers, dus als je hem nog helemaal niet hebt afgewerkt, zal het kloppen dat ie te veel hoog heeft. Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 april 2003 Report Share Posted 8 april 2003 Het ging er niet om welke luidsprekers je beter, fijner, prettiger of mooier vindt klinken, maar welke het meest "recht" zijn. Waarom zouden dat niet jouw zelfbouwspeakers kunnen wezen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 8 april 2003 Author Report Share Posted 8 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: maar welke het meest "recht" zijn. Waarom zouden dat niet jouw zelfbouwspeakers kunnen wezen? Twee jaar geleden zijn mijn ESL's van nieuwe folies voorzien en hebben ze tevens de elektronica op het nivo van nu gebracht. Ze zijn ongeveer 2 uur aan het meten en corrigeren tot de geluidsweergave zo vlak als wat was. Dit is ook dereden waarom ik hier thuis de ESL's als referentie durf te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 april 2003 Report Share Posted 8 april 2003 Geplaatst door spiekerboer:...Je kunt draadgewonden weerstanden gebruiken. ... Die zijn toch inductief? Dat wil je doorgaans niet in serie met een tweeter. Kun je niet beter metaaloxide of inductievrije Caddock weerstanden gebruiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 In principe heb je wel gelijk, als je een bruikbare belastbaarheid kunt vinden. Overigens kun je ook twee draadgewonden weerstanden als twisted pair (twee-aan-twee parallel met de windingen tegengesteld) plaatsen. Dan moet je de R wel twee keer zo groot nemen, natuurlijk. Overigens is de inductie van draadgewonden weerstanden z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door spiekerboer:Overigens is de inductie van draadgewonden weerstanden z Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 9 april 2003 Report Share Posted 9 april 2003 Klein vraagje, heb je in het filter van je zelfbouwspeaker rekening gehouden met het feit dat: 1) de mid-woofer in bijna alle gevallen minder gevoelig is in het bereik <500 Hz 2) je problemen krijgt doordat de woofer in 4pi ruimte afstraalt ipv van 2pi ruimte (baffle difraction step)en zodoende een 6db afval in het laag bewerkstelligt (smalle luidsprekers hebben daar meer last van) zie ook dit Deze 2 puntjes zouden kunnen verklaren dat het hoog veel te luid speelt t.o.v. het midlaag en laag. Daarom zul je het hoog in bijna alle gevallen met 3db moeten dempen ook al zijn de drivers even efficient. Het totale rendement zal daarom ook dichter bij de 87 dan bij de 90 db/w/m liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 9 april 2003 Author Report Share Posted 9 april 2003 Geplaatst door LaMa:Deze 2 puntjes zouden kunnen verklaren dat het hoog veel te luid speelt t.o.v. het midlaag en laag. Daarom zul je het hoog in bijna alle gevallen met 3db moeten dempen ook al zijn de drivers even efficient. Het totale rendement zal daarom ook dichter bij de 87 dan bij de 90 db/w/m liggen. Ik heb het een en ander uitgeprobeert en ben tot de conclusie gekomen dat een demping van 2 dB op het eerste gehoor het beste resultaat geeft. Het geluid klinkt nu perfect in balans over het hele gebied. Ik zal morgen de A1000 eens aansluiten (ze staan nu nog naast de elektrostaten, maar ze moeten als ze afgewerkt zijn naar de zolderkamer) en mijn oude Denon cd speler. Kijken hoe dat klinkt, ik heb als het goed is nog 2 lengtes vd Hul luidsprekerkabel liggen dus ik hoef gelukkig de A3000 niet los te koppelen. Ben zeer benieuwd. Nu de stands nog maken, ik heb al 2 stukken PVC 90mm volgegoten met gietbeton (45cm, 18 kilo), moet lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts