MASUJI Posted 2 november 2002 Report Share Posted 2 november 2002 Hallo, Als ik me niet vergis zijn er tig mogelijkheden om een of meerdere audio componenten te voorzien van schoon en zuiver stroom i.p.v. vervuild. Geen last meer van pieken en dalen, storingen, etc. Toch heb ik het idee dat als je een gewone ups van een server of pc gebruikt, je alle vliegen in een klap hebt. zie hier diverse ups-sen van APC Pieken worden opgevangen, dalen worden aangevuld door een intern accupack, het netstroom word gezuiverd doormiddel van wissel naar gelijk naar wisselspanning. Plaats daarvoor een (bliksem/overbelastings) beveiliging (indien niet aanwezig) en je bent klaar ? TOCH ? zoniet waar zit ik dan fout ? of zie ik iets over het hoofd ? Indien het een goed idee is, wil ik dit toch eens gaan proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 3 november 2002 Report Share Posted 3 november 2002 Hallo MASUJI, Ik twijfel een beetje aan de zuiverheid van de golfvorm die een ups nabootst. Wanneer deze niet zuiver sinusvormig is bevat deze meerdere frequentiecomponenten. Dit kan juist averechts werken bij audioapparatuur. Bij een pc-voeding luistert dit niet zo nauw. Wellicht dat medeforummers ooit een keer een scoop of spectrum analyser (nog beter) aan de uitgang van zo'n ups hebben gehangen. Groeten, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 26 november 2002 Report Share Posted 26 november 2002 Helaas heb ik dat nog nooit gedaan. Ik heb wel een scoop overigens dus als iemand een UPS heeft kunnen we het eens proberen (meten is weten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Ik durf bij hoog en laag te beweren, dat een ups en zeker zo'n ding van aps een enorme verslechtering van je net zuiverheid is. Het enige voordeel is het opvangen van echte spanings dipjes en piekjes. Ik heb 't niet geprobeerd maar heb die dingen eens gehad en van binnen gezien. ML durft zoiets in zijn versterkers te bouwen maar dat is zeker niet zo goedkoop als pc upsje. Anders zouden h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Sluit mij een beetje bij Simon aan. Er zijn UPS'en en UPS'en. Ben ook bang dat een goedkoop UPS'je voor een PC eerder een verslechtering oplevert. Maar proberen is weten in dit geval. Wat in ieder geval wel zoden aan de dijk zet is een goede scheidingstransformator. Maar dan wel eentje met een lage koppelcapaciteit en lage lekstroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 ? Hoe kan een extra trafo verbetering geven? Het is een extra laagdoorlaat filter maar verder zie ik de voordelen niet zo. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Geplaatst door seoman:? Hoe kan een extra trafo verbetering geven? Het is een extra laagdoorlaat filter maar verder zie ik de voordelen niet zo. Groetjes Simon Die zijn er verder ook niet dus. Dat is het grote voordeel. Er is nog wel een nadeel en dat heet verzadiging. Waneer je dit zou willen proberen kom je toch al snel in de versies van enkele KVA uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Voor wie echt serieus iets met zijn net spanning wil doen is dit mischien wat. http://www.eti.nl/eti/lineconditionerspecnl.html Heb nog niet het lef gehad om te vragen wat dat nou kost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Geplaatst door Hero Elzinga: Die zijn er verder ook niet dus. Dat is het grote voordeel. Er is nog wel een nadeel en dat heet verzadiging. Waneer je dit zou willen proberen kom je toch al snel in de versies van enkele KVA uit. ? Jij maakt je druk over de scheidings trafo. Maar hoe zit 't met de trafo in de versterker zelf? Kijk als je een trafo een 1kva blikpakket geeft en er 300va windingen dan heb je geen verzadiging meer van 't blik pakket. Maar dan heb je gewoon ohmse verliezen. Dat heeft dus weinig zin. Gewoon een 1000VA trafo gebruiken en de versterker tot 300 watt gebruiken is een stuk zinniger. Geen ohmse verliezen weinig kans op verzadiging en een enorm reserve (arme eindtrap Ja en die extra laagdoorlaat filter bereik je ook door genoeg filtering achter de trafo. Er wordt altijd beweerd door vele liefhebbers 'minder is meer'. En die scheidings trafo zou dus ook over bodig zijn. Toch kan ik me voostellen dat je geen zwaardere trafo's en extra elko's in je versterker kloot. Dus misschien is 't wel een oplossing voor sommige omstandigheden. Groetjes simon ps De rotzooi die onstaat in de gelijkrichter is enorm en kan wel eens veel bepalender zijn voor de kwaliteit dan de sinus form van 't net. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Geplaatst door seoman: ? Jij maakt je druk over de scheidings trafo. Maar hoe zit 't met de trafo in de versterker zelf? Ook daar in kan verzadiging optreden als ze te krap bemeten zijn. Geplaatst door seoman: Kijk als je een trafo een 1kva blikpakket geeft en er 300va windingen dan heb je geen verzadiging meer van 't blik pakket. Maar dan heb je gewoon ohmse verliezen. Dat heeft dus weinig zin. Gewoon een 1000VA trafo gebruiken en de versterker tot 300 watt gebruiken is een stuk zinniger. Geen ohmse verliezen weinig kans op verzadiging en een enorm reserve (arme eindtrap Sorry maar dit vind ik dus onzin. Voor een goede scheidins trafo gebruik je natuurlijk geen blikpaket maar een ringkern dat maakt de kans op verzadiging al een stuk kleiner. Uiteraard word er ook een trafo gekozen die past bij de versterker en dat is dus niet afhankelijk van het afgegeven vermogen maar van de aansluitwaarde Oja en 1000 VA = 1 kVA (zijn we het dus eigenlijk met mekaar eens lijkt mij). Geplaatst door seoman: Ja en die extra laagdoorlaat filter bereik je ook door genoeg filtering achter de trafo. Ooit gehoord van de regel dat in serie staande filters zich als een gaan gedragen? Een 4de orde filter bestaat simpel weg uit een paar van de 2de orde. Die extra filterende werking is dus wel degelijk van belang. bovendien beschikken vele versterkers niet over eigen filtering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Hoi Hero De trafo van de versterker is een prestatie geld afweging. (en de maximale stroom door de eindtorren bij de nominale voedings spanning). Ik denk dat de trafo in de eindversterker eerder inverzadiging zal komen dan de scheidings trafo dus (tenzij die kleiner is de versterker). Een ringkern trafo is ook van ijzer en heeft ook een verzadigings punt. En voor een 1kva trafo ligt dat op 1KVA. Je kunt er meer spanning of stroom uithalen maar het vermogen word bepaald door de hoeveelheid magnetisme en die wordt bepaald door het blik (rond of vierkant). De fabrikant profiteerd van het verschil tussen rond en vierkant omdat de ronde minder blik nodig heeft voor het zelfde vermogen. Beide fabrikanten gaan tot 't verzadigings punt. Uiteraard word er ook een trafo gekozen die past bij de versterker en dat is dus niet afhankelijk van het afgegeven vermogen maar van de aansluitwaarde Ik snap niet helemaal wat je boedoeld met die zin. Wat je zegt over het serieschakelen van filters is idd waar maar met iedere komponent neemt beinvloeding, tolerantie en verliezen toe. Dus is het nooit zo geweldig als op papier. De stroom door de trafo is door het gelijk richten niet sinus vormig en dat is ook heel funest voor je sinus vorm. Daar doe je met een zuivere sinus niet veel aan. Daarom twijfel ik aan het nut van filteren voor de trafo. Rotzooi van dimmers, compressoren ed. moet je idd proberen weg te halen maar ik denk dat een 1kva trafo een beetje overkill is. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 november 2002 Report Share Posted 28 november 2002 Sorry maar dit vind ik dus onzin.Voor een goede scheidins trafo gebruik je natuurlijk geen blikpaket maar een ringkern dat maakt de kans op verzadiging al een stuk kleiner. NOT dus! Ringkerntrafo's zijn gewoon efficienter en tegenwoordig goedkoper dan E-kern trafo's. Als scheidingstrafo kun je ze beter niet gebruiken. Ze filteren gewoon een stuk minder dan E-kern trafo's. Ringkerntrafo's hebben een hoge koppelcapaciteit en een lage spreidings zelfinductie. Bovendien vliegen de stoppen om je oren met zo'n ding. Zelf heb ik een 2 KVA E-kern trafo. Die filtert boven de 500 Hz al behoorlijk af. Het is er eentje met lage inschakelstroom, dus met overgedimensioneerd blikpakket, zoals die ook voor ziekenhuizen in gebruik zijn. Resultaat is echt meer rust in het geluid en weg zijn alle koelkasttikken en ander netgepruttel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 28 november 2002 Report Share Posted 28 november 2002 Deze aflevering van Penny Arcade leek mij wel toepasselijk: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2002 Report Share Posted 29 november 2002 Geplaatst door DVD Fiel:Deze aflevering van leek mij wel toepasselijk: http://www.penny-arcade.com/images/2002/20021125h.gif Nou meneer Fiel jij begrijpt goed waar het hier over gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 29 november 2002 Report Share Posted 29 november 2002 Geplaatst door Hero Elzinga:Uiteraard word er ook een trafo gekozen die past bij de versterker en dat is dus niet afhankelijk van het afgegeven vermogen maar van de aansluitwaarde. Dat moet ik inderdaad even uitleggen denk ik. We kennen alemaal de computer luidsprekertjes wel met 1000W vermogen werkend op een 12V/500mA adaptertje. Het opgenomen vermogen (uit het stopcontact dus) is hier 6W. in dat geval volstaat dus een scheidingstrafo van 10 VA. Als 2de extreme voorbeeld nemen we een klasse A versterker 2x 50W met ruim bemeten voeding waarin een trafo met primare wikkelingen van 230V/5,5A. Het opgenomen vormogen is nu dus 1265W (reken maar na). In dat geval gaan we toch al snel naar een 1,5 kVA trafo toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 29 november 2002 Report Share Posted 29 november 2002 Geplaatst door Pjotr: NOT dus! Ringkerntrafo's zijn gewoon efficienter en tegenwoordig goedkoper dan E-kern trafo's. Als scheidingstrafo kun je ze beter niet gebruiken. Ze filteren gewoon een stuk minder dan E-kern trafo's. Ringkerntrafo's hebben een hoge koppelcapaciteit en een lage spreidings zelfinductie. Bovendien vliegen de stoppen om je oren met zo'n ding. Zelf heb ik een 2 KVA E-kern trafo. Die filtert boven de 500 Hz al behoorlijk af. Het is er eentje met lage inschakelstroom, dus met overgedimensioneerd blikpakket, zoals die ook voor ziekenhuizen in gebruik zijn. Resultaat is echt meer rust in het geluid en weg zijn alle koelkasttikken en ander netgepruttel. Sorry maar ik dacht dat wij het over blikpakket hadden (met U-vormige kern dus). Wat betreft een E-kern ben ik het volledig met je eens. Is ook niet goedkoop vermoed ik die 2 kVA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2002 Report Share Posted 29 november 2002 Beste Hero: Dit is wat je schreef: Voor een goede scheidins trafo gebruik je natuurlijk geen blikpaket maar een ringkern dat maakt de kans op verzadiging al een stuk kleiner.Juist met een grote ringkern gaat het niet goed. Heb hier een 1500VA oude leger ringkern isolatietrafo. Die is zonder voorschakelweerstanden niet aan te schakelen. 25A trage automaten vliegen er anders zeker uit. Een E-kern trafo heeft toch ook een blikpakket? Een ringkern trouwens ook, alleen is daar het blik een lange opgerolde strook. Die trafo die ik heb, is er eentje speciaal voor ziekenhuizen met een gegarandeerde lekstroom van < 1uA. Die trafo's worden toegepast bij EEG/ECG apparatuur. Kostte destijds nieuw FL 950,- inclusief stalen kast bij een transformatorenfabriek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 Geplaatst door Pjotr:Juist met een grote ringkern gaat het niet goed. Heb hier een 1500VA oude leger ringkern isolatietrafo. Die is zonder voorschakelweerstanden niet aan te schakelen. 25A trage automaten vliegen er anders zeker uit. Een E-kern trafo heeft toch ook een blikpakket? Een ringkern trouwens ook, alleen is daar het blik een lange opgerolde strook. Wat betreft die E-kern heb je natuurlijk wel een beetje gelijk. Dat is inderdaad ook een blikpakket. Een goede ringkern heeft echter een masieve kern dacht ik (vaak van het zelfde soort als voor ontstoor spoelen word gebruikt aleen iets groter). Belangrijkste overeenkomst is de ligging van de wikkelingen. De primairespoel ligt als het ware tussen de andere (in tegenstelling tot een U-kern of I-kern waar spoelen gescheiden zijn). Wat betreft je leger trafo denk ik dat daar een stel NTC weerstanden voor moet om de zaak te dimmen bij het inschakelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 Nu we het toc over UPS-en hebben. Dit is natuurlijk het zelfde idee. review stereophile Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 http://www.geocities.com/ac_dc_ac/Power300Eng.html knutselen knutselen knutselen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 Hoi Hero, Een goede ringkern heeft echter een masieve kern dacht ik (vaak van het zelfde soort als voor ontstoor spoelen word gebruikt aleen iets groter).Nee hoor, althans niet voor 50 Hz trafo's. Dat zou veel te veel wervelstroom verliezen geven. De kern is gemaakt van een lange opgerolde strook siliciumijzer. Doordat het magnetisch veld daarin maar in 1 richting door het ijzer loopt, kan de kristalorientatie optimaal zijn zodat de magnetische weerstand zo laag mogelijk is: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 2 december 2002 Report Share Posted 2 december 2002 Geplaatst door Gerrit Harteveld:http://www.geocities.com/ac_dc_ac/Power300Eng.html knutselen knutselen knutselen Wat bedoel je daar mee Volgens mij is dit ook een kantenklaar apparaat. Of heb jij een schema voor zoiets liggen. Dan hou ik me aanbevolen om het eens te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 Hee,vreemd,een tijdje geleden stond er een schema bij. Naja,voor 400 dollar ga je zelf toch niet knutselen,er zijn mensen die betalen graag het dubbele voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 4 december 2002 Report Share Posted 4 december 2002 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Hee,vreemd,een tijdje geleden stond er een schema bij. Naja,voor 400 dollar ga je zelf toch niet knutselen,er zijn mensen die betalen graag het dubbele voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 2 januari 2003 Report Share Posted 2 januari 2003 Hi there! Het is niet hetzelfde als een UPS, maar ik gebruik een APC Line-r 1250 met het gehele systeem erop aangesloten. Betere resultaten als zonder het apparaat er tussen. Ik doe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts