Jump to content

Capsulated trafo's


Sebastiaan de vries
 Share

Recommended Posts

Lijkt een beetje op een verontschuldiging Bas. Hoeft niet hoor ;)

 

Of dat testapparaat nou zelf VDE is doet er niet zoveel toe. Wat je dient te testen is de doorslagspanning naar aanraakbare metalen delen. Dus tussen de netleidingen en de kast, knoppen etc. Dat moet voor Klasse II apparaten 4 KV zijn en Klasse I apparaten (met randaarde) 1,5 KV. Van Klase I apparaten moet je ook de aardverbinding testen: Tussen stekker en kast door er stroom door te jagen. Die verbinding moet dan heel blijven. De stroom hangt af van de zekeringen in het apparaat. De aardverbinding moet dan zodanig zijn dat de zekering doorslaat en niet de aardverbinding, mocht er ooit sluiting naar de kast ontstaan.

 

Dat is dus iets anders dan alleen een aardlek test, die moet ook.

 

Maar zo'n test is alleen nodig als je aan de 230V hebt zitten modden. Heb je alleen aan de laagspanning zitten modden dan hoef je de 230 kant niet te testen.

 

Tja, als je alleen met een Fluke wat knutselt zoals sommigen en er er onstaat daardoor bij de klant een onveilige situatie dan ben je daar wel volledig aansprakelijk voor. En ja ik weet, de meeste kleine berdrijfjes nemen niet de moeite om te testen, ze nemen gewoon het risico. Gelukkig gaat het niet zo heel vaak fout.

 

De M-Audio heb ik momenteel niet in gebruik. Ligt een beetje uit elkaar want ik wil nog steeds er een low jitter PLL in zetten. Maar door tijdgebrek komt dat maar niet af. De vrouw vond al die extra snoeren herrie trouwens ook niet zo. Misschien moet ie maar eens in een fraaie platte 19" kast, kan gelijkde voeding er bij.

 

Grtz.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Lijkt een beetje op een verontschuldiging Bas. Hoeft niet hoor    ;)

 

Of dat testapparaat nou zelf VDE is doet er niet zoveel toe. Wat je dient te testen is de doorslagspanning naar aanraakbare metalen delen. Dus tussen de netleidingen en de kast, knoppen etc. Dat moet voor Klasse II apparaten 4 KV zijn en Klasse I apparaten (met randaarde) 1,5 KV. Van Klase I apparaten moet je ook de aardverbinding testen: Tussen stekker en kast door er stroom door te jagen. Die verbinding moet dan heel blijven. De stroom hangt af van de zekeringen in het apparaat. De aardverbinding moet dan zodanig zijn dat de zekering doorslaat en niet de aardverbinding, mocht er ooit sluiting naar de kast ontstaan.

 

Dat is dus iets anders dan alleen een aardlek test, die moet ook.

 

Maar zo'n test is alleen nodig als je aan de 230V hebt zitten modden. Heb je alleen aan de laagspanning zitten modden dan hoef je de 230 kant niet te testen.

 

Tja, als je alleen met een Fluke wat knutselt zoals sommigen en er er onstaat daardoor bij de klant een onveilige situatie dan ben je daar wel volledig aansprakelijk voor. En ja ik weet, de meeste kleine berdrijfjes nemen niet de moeite om te testen, ze nemen gewoon het risico. Gelukkig gaat het niet zo heel vaak fout.

 

De M-Audio heb ik momenteel niet in gebruik. Ligt een beetje uit elkaar want ik wil nog steeds er een low jitter PLL in zetten. Maar door tijdgebrek komt dat maar niet af. De vrouw vond al die extra snoeren herrie trouwens ook niet zo. Misschien moet ie maar eens in een fraaie platte 19" kast, kan gelijkde voeding er bij.

 

Grtz.

 

Beste Peter,

 

:D was niet echt bedoeld als verontschuldiging, maar een beetje trots :D.

 

Ik weet niet wat een goede voeding voor jou M-audio kan betekenden, aangezien jij de hele opamp schakeling niet meer gebruikt. Ik heb toen (helaas nog niet voor mezelf, maar voor een klant) een hele mooie gestabilizeerde voeding gemaakt.

 

De gelijkrichters, en regulatros in de M-audio zelf verwijderd. Het apparte voedingskastje had eigen trafo voor de de uitgangstage, en voor de 5v. digitaallijn. De voedingspanning voor de uitgangstage had ik meteen hoger gemaakt (+18 en -18 volt). Veel kleine elcotjes parrallel. De buffers in de M-audio zelfs heb ik vervangen voor Blackgates. De opamps voor OP627's.

 

De resultaten waren ronduit subliem. Ik denk met name door de hogere voedingspanning, de goede afvlakking en goede trafo dat daarom het laag zoveel meer klote en drive had gekregen.

 

Een 19" kast zou een mooi idee zijn. heb je alle ruimte voor mooie papier/oli dc koppel c's.

 

Maar ik denk zelfs dat (als je er tijd voor hebt) nog veel verder zou kunnen gaan met de nieuwe AKM dac chip's. De M-audio week in feite niet veel af van de aplication sheet van AKM. Je zou er zo eentje na kunnen bouwen, maar dan op kritische plaatsen een stap verder gaan. BIjv. het clock signaal en de datastream apart verzenden. En zo zijn er nog talloze mogelijkheden. Helaas ben ik digitaal nog maar aan het begin van de grote leerschool. Dus een eigen clock ontwerpen en dat soort exotische dingen, zou ik voorlopig nog niet kunnen.

 

Overigens, heeft LC audio weer een nieuwe clock. Ze beweren dat het kloksignaal een zuivere sinus is. moet je maar eens kijken.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

De gelijkrichters, en regulatros in de M-audio zelf verwijderd. Het apparte voedingskastje had eigen trafo voor de de uitgangstage, en voor de 5v. digitaallijn. De voedingspanning voor de uitgangstage had ik meteen hoger gemaakt (+18 en -18 volt). Veel kleine elcotjes parrallel. De buffers in de M-audio zelfs heb ik vervangen voor Blackgates. De opamps voor OP627's

 

Beste Bas,

 

Je had er toch Lundahl uitganstrafo's ingezet? Heb je heel die opamp winkel niet meer nodig en de + en - 18V kun je dan ook weglaten. Weet eigenlijk niet of de nieuwste AKM Dac chips nou zoveel beter klinken. Misschien voor hogere sample rates maar voor CD betwijfel ik dat.

 

Grappig topic is dit, gaat alle kanten op ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

 

Beste Bas,

 

Je had er toch Lundahl uitganstrafo's ingezet? Heb je heel die opamp winkel niet meer nodig en de + en - 18V kun je dan ook weglaten. Weet eigenlijk niet of de nieuwste AKM Dac chips nou zoveel beter klinken. Misschien voor hogere sample rates maar voor CD betwijfel ik dat.

 

Grappig topic is dit, gaat alle kanten op   ;)

 

Beste Peter,

 

Met mij kun je alle kanten op, behalve de goede kant :D :D.

 

Ik heb i.d.d. met een Lundahl trafo geexperimenteerd. (daarvoor met een Amplimo). Maar naar mijn smaak en inziens kon dat niet tippen aan de opamp/voeding en cap's upgrade.

 

De tonale losheid en transparantheid was fenomenaal met de lundahl. En de AKM dac's zelf hadden al meer dan genoeg utigangssap om mijn voortrap prima in te sturen. Echter (ik blijf een laagfreak :D) vond ik het laag niet wat het kon zijn. Ik vond het wat dunnetjes worden, en miste een bepaalde kompactheid (massief blok?) in het laag. De nieuwe voeding (die best wel extreem was :D) i.c.m. met de OP627's gaf me toch en drive en sensatie, dat ik dat toch prefereerde boven de trafo. Weliswaar met de lundahl meer transparantie. Maar met de op 627's klonk het mij wat stabieler (vaster) en fluweler in de oren.

 

Overigens was dit een opdracht voor een klant, en het was ook budget gebonden. Als ik het voor mezelf zou doen, zou ik het misschien weer anders aanpakken. Misschien dan alleen een buffer en dan trafo. Ik heb mooie dc servo schema's dus zou ik ook proberen hoe het zou zijn zonder de uitgang's cap's.

 

In principe (met de lundahl oplossing) zal een spoel geen dc spanning doorlaten, dus zou je de cap weg kunnen laten. Echter was ik bang daarmee de lundahl te de-magnetiseren, want de AKM's hadden wel een beetje DC op de uitgangen.

 

Lange tijd geleden nog in dienst bij mijn werkgever hadden we in een mic pre-amp state of the art jensen trafo's ingebouwd. En dat klink fenomenaal. Dus wie weet hoe de M-audio daarmee zal klinken. Ze zijn echter absurd duur. :(

 

En zo blijven we lekker verder hobbijen :D.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

In principe (met de lundahl oplossing) zal een spoel geen dc spanning doorlaten, dus zou je de cap weg kunnen laten. Echter was ik bang daarmee de lundahl te de-magnetiseren, want de AKM's hadden wel een beetje DC op de uitgangen.

Is dat dan erg? bij buizenversterkers waar dergelijke trafo's normaal in worden gebruikt staat er toch ook altijd dc over de trafo?
Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Zou voor de volgende keer ook eens polyprop condensatoren proberen. Lijkt mij nog beter dan BG's. Servo's op die plaats lijkt me nix, gaat meestal ook ten koste van het laag.

 

Beste Peter,

 

Is ook een idee om te proberen. Maar aan de anderekant. Als je toch de ruimte hebt (en die je hebt je wel als je zelf een printje gaat maken) is misschien papier/oli toch wel het mooiste.

 

Toch denk ik dathet mogelijk moet zijn een goede servo op de uitgang te maken.

 

De Meridian 506/20 is daar een goed voorbeeld van. Die had een hele mooie werkende servo. Begon pas onder de 2 Hz. Had hele fraaie Nichicon gold tune cap's. En ik vond het laag (en de hele meridan) prachtig. Uiteraard wel na de mod :D.

 

Ik heb de servo schakeling voor het gemak maar even overgetekend (beter goed gecopieerd, dan slecht ontworpen :D). Hopelijk heb ik dat toendertijd goed gedaan, want het was een dubbelaagsprint en met al die SMD'd was het heel moeilijk te volgen allemaal. Zeker met mijn kippige ogen :D.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard 1:

Is dat dan erg? bij buizenversterkers waar dergelijke trafo's normaal in worden gebruikt staat er toch ook altijd dc over de trafo?

Ja dat is zeker erg Richard. De minste geringste DC stroom door dergelijke trafo's ruineert de goede eigenschappen volledig.

 

Waar jij op doelt zijn trafo's speciaal gemaakt om een DC stroom te verwerken (SE) en hebben daarvoor een flinke luchtspleet. Overigens tolereren PP uitgangs trafo's ook maar heel weinig DC (een paar mA voor een 50W UT).

Link to comment
Share on other sites

Beste Peter,

 

Was ik nog vergeten :D.

 

Als je dan toch een elco moet gebruiken in de signaalweg en tot het uiterste wilt gaan is mischien mooi om er een permante dc spanning over te zetten.

 

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat Don van der Deijl dit idee ooit eens opperde.

 

Dit zou het zogenaamde Kristaldiode effect tegen gaan die voor de harmonsice vervorming zorgt.

 

Ik heb ooit eens ergens gelezen, dat wanneer je dit doet, dat kleine deeltjes van het die-electricum zich niet als halfgelijder overgangen gedragen bij kleine amplitude van het audiosignaal.

 

De Infinity IRS epsilon weergever had ook 2x 9 Volt batterijen om de elco's te voeden, om de serielle elco's beter te laten presteren.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Klopt Richard, maar dat zijn niet dezelfde trafo's als van Bas. De ene trafo is de andere niet. Zie mijn vorige post. Als je op de site van Lundahl gaat kijken zie dat ze heel veel verschillende soorten maken met ieder specifieke eigenschappen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beste,

 

Ik heb denk ik ontzettend mooie encapsulated ringkern trafo's gevonden van Talema-Nuvotem.

 

power_transformer_encapsulated.gif

 

Bij toeval kwam ik achter dit merk. Een zware 1000 V/A Talema-Nuvotem trafo zat in een zware voeding voor studio hoofdtelefoon distrubutie kastjes die ik ter reparatie had. Wat me meteen opviel is dat deze trafo doodstil was. Er zit geen enkele inschakelvertraging (ook geen NTC weerstand in serie!) en zelfs met de grote 10000 uF elco's geeft ie geen enkele kick of brom met inschakelen. Aangezien deze voeding al ruim 7 jaar dag in dag uit staat te fikken, en dagelijks aan en uit wordt gezet zegt dit wel iets over de kwaliteit van deze trafo.

 

Uit meerdere hoeken heb ik gehoord dat dit ontzettend goede trafo's zijn. Volgende week krijg ik er twee binnen om te testen, ik laat mijn bevindingen weten.

 

Bij nader onderzoek bleken de bekende blauwe PCB trafo's die je in heel veel duitse highend apparatuur ziet ook van deze fabrikant te komen.

 

 

toroidal_power_transformers_for_printed_circuit_board_mounting.jpg

 

Ik denk voor de DIY-ers (en gaincloners :D )dat dit zeer mooie en betaalbare trafo's zijn.

 

Dit is de link: http://www.talema-nuvotem.com/

 

Ze zijn oa. verkrijgbaar bij RS Components. Uiteraard zijn die niet de goedkooptste, maar de prijs bij hun valt me nog allezins mee.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Klopt Bas, zijn ook erg goede trafo's. Maar zijn in kleine aantallen lastig te krijgen en erg aan de prijs vind ik. Je bent aangewezen op wat "in stock" is zoals bij RS. Stopt RS ermee heb je een probleem wbt nalevering.

 

Maar wat je aan dit soort trafo's (die printtrafo's) ziet in high-end is niet altijd Talema. Er is veel look-alike o.a. uit de VS en China.

Link to comment
Share on other sites

Klopt Bas, zijn ook erg goede trafo's. Maar zijn in kleine aantallen lastig te krijgen en erg aan de prijs vind ik. Je bent aangewezen op wat "in stock" is zoals bij RS. Stopt RS ermee heb je een probleem wbt nalevering.

 

Maar wat je aan dit soort trafo's (die printtrafo's) ziet in high-end is niet altijd Talema. Er is veel look-alike o.a. uit de VS en China.

Beste Peter,

 

Nou dat valt wel mee. De duitse importeur is erg toegankelijk, maar dat wordt pas interessant als ik grotere vooraden neem. Opzich is het nooit verkeerd wat vooraden te hebben, maar dan wil ik ze eerst wel langdurig in de praktijk hebben getest. Ik kan niet wachten totdat ik ze heb :D.

 

Over de prijs. Ik vind ze echt niet duur. Ze zijn goedkoper dan de standard Amplimo range. (waarmee ik het top Amplimo niet wil afvallen hoor).

 

RS. is overigens ook een betrouwbaar en goed bedrijf. Die hebben nagnoeg altijd alles en genoeg op vooraad, en is altijd binnen 2 dagen in huis.

 

Overigens Peter, nu ik je toch spreek :D. Ik ben niet altijd even handig in begrijpend Engels :D.

 

Wat bedoelen ze hier mee?

 

"Important Installation Note

Under no circumstances should both ends of the fixing bolt contact a metal chassis or frame as this would create a 'shorted turn' causing irreparable damage."

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

Ok, wist niet dat je ze in Duitsland haalde. Die Duitse vertegenwoordiging is ok maar de Nederlandse doet vrij moelijk of laat het er bij zitten.

 

Mijn ervaring met RS en ook Farnell is, is dat soms producten uit het programma verdwijnen zonder aankondiging. Dan kun je een probleem krijgen als daar je productie van afhangt.

 

Ja wat betreft die bout. Wat ze bedoelen is dat je geen kortsluitwinding moet creeren met metalen delen dmv die bout. Dus een elektisch pad wat de zelfde weg heeft als de windingen van de trafo. Zoiets kan behoorlijk heet gaan worden. Zo moet je ook de metalen behuizing van de trafo niet direct op een metalen chassis schroeven maar daar isolerend materiaal (zoals de bijgeleverde neoprene rubberplaat) gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Beste Bas,

 

Ok, wist niet dat je ze in Duitsland haalde. Die Duitse vertegenwoordiging is ok maar de Nederlandse doet vrij moelijk of laat het er bij zitten.

 

Mijn ervaring met RS en ook Farnell is, is dat soms producten uit het programma verdwijnen zonder aankondiging. Dan kun je een probleem krijgen als daar je productie van afhangt.

 

Ja wat betreft die bout. Wat ze bedoelen is dat je geen kortsluitwinding moet creeren met metalen delen dmv die bout. Dus een elektisch pad wat de zelfde weg heeft als de windingen van de trafo. Zoiets kan behoorlijk heet gaan worden. Zo moet je ook de metalen behuizing van de trafo niet direct op een metalen chassis schroeven maar daar isolerend materiaal (zoals de bijgeleverde neoprene rubberplaat) gebruiken.

Beste Peter en Henk :D.

 

Thanx voor de info.

 

Ik vond het een vaag verhaal, want ze claimen dat de behuizing is geisoleerd met een of andere coating. En er is weinig aan te doen dat de schroef zelf wel contact maakt met de behuizing.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Het boeit toch geen reet dat de trafo verbonden is met het chassis.

Je bent zowiezo verplicht om hem te aarden.

Dus.....

 

Alleen geen kortsluitwinding maken.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Het boeit toch geen reet dat de trafo verbonden is met het chassis.

Je bent zowiezo verplicht om hem te aarden.

Dus.....

 

Alleen geen kortsluitwinding maken.

 

Groeten Simon

Nee precies. daarom vond ik het zo'n vaag verhaal.

 

Beste Henk. Tuurlijk zijn er ringen te koop, maar via het schroefdraad maakt hij nog steeds contact met het chassis. In de 7 jaar dat ik al diverse trafo's heb ingebouwd, heb ik nog nooit gelezen dat de montage pin geen contact mag maken met het chassis. Dus vandaar dat ik het een raar verhaal vond.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Het boeit toch geen reet dat de trafo verbonden is met het chassis.

Je bent zowiezo verplicht om hem te aarden.

Dus.....

 

Alleen geen kortsluitwinding maken.

 

Groeten Simon

Ook niet als er rookwolkjes uitkomen :confused:

 

Bas bekijk die trafo's eens goed. Het metalen huis zit om de wikkelingen. Maakt de rand aan de onderkant van het huis contact met het metalen chassis dan heb je dmv die bout een stevige kortsluitingwikkeling gecreeerd. Uttis maar 1 winding maar wel met een hele lage weerstand waar makkelijk over de 100 ampere kan gaan lopen... Doe er toch maar isolatiemateriaal onder voor je hem vastschroeft of zorg dat die rand geen contact met het chassis kan maken.

Link to comment
Share on other sites

Het boeit toch geen reet dat de trafo verbonden is met het chassis.

Je bent zowiezo verplicht om hem te aarden.

Dus.....

 

Alleen geen kortsluitwinding maken.

 

Groeten Simon

Ook niet als er rookwolkjes uitkomen :confused:

 

Bas bekijk die trafo's eens goed. Het metalen huis zit om de wikkelingen. Maakt de rand aan de onderkant van het huis contact met het metalen chassis dan heb je dmv die bout een stevige kortsluitingwikkeling gecreeerd. Uttis maar 1 winding maar wel met een hele lage weerstand waar makkelijk over de 100 ampere kan gaan lopen... Doe er toch maar isolatiemateriaal onder voor je hem vastschroeft of zorg dat die rand geen contact met het chassis kan maken.

Peste Peter,

 

Ja dat zoiezo natuurlijk. Altijd isolatie tussen de trafo zelf en het chassis. Ik zat alleen te piekeren over de montage schroef, of die nou absoluut geen kontact met de behuizing mocht maken??

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Als die onderkant geisoleerd van het chassis is kan die bout ook geen kortsluitwinding creeren, je krijgt dan geen geloten (kortgesloten) winding. Dan mag die bout gewoon contact maken. Dat is m.i. de kern van dat engelse stukje. Maar je moet al wel weten waar het over gaat om te snappen wat ze bedoelen. Ze zijn idd niet zo duidelijk.

 

:cool2:

Link to comment
Share on other sites

Als die onderkant geisoleerd van het chassis is kan die bout ook geen kortsluitwinding creeren, je krijgt dan geen geloten (kortgesloten) winding. Dan mag die bout gewoon contact maken. Dat is m.i. de kern van dat engelse stukje. Maar je moet al wel weten waar het over gaat om te snappen wat ze bedoelen. Ze zijn idd niet zo duidelijk.

 

:cool2:

Beste Peter,

 

Dank je wel man! Nu snap ik het. dus zoals bij elke trafo. Ik dacht dat ze echt specifiek de schroef zelf bedoelde, en daarom snapte ik er geen ruk van.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ok maar zoals het nu gebracht wordt is het net alsof de trafo geen verbinding mag maken met het chassis. En dat is natuurlijk gelul.

 

waar staat dat plaatje van die trafo? Dat praat wat makkelijker.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...