Jump to content

Aircom luidsprekerkabel

Martin
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels een dag of 10 mijn MIT terminator 3 vervangen door de Aircom plus en ik eerlijk zeggen dat het mij tot nu toe tegenvalt.

Een aantal jaren geleden heb ik eens de T2 geprobeerd, prachtig maar te duur. Gezien de reacties op de www.audofriends.nl had ik met de Aircom verwacht het T2-gevoel terug te krijgen.

Wat mij opvalt is dat het geluidsbeeld warmer is dan met de T3, en er is duidelijk meer laag (niet altijd mooier) en mooier hoog. Het probleem zit wat mij betreft in het middengebied. Het klinkt allemaal wat omvloerst, sommige details verdwijnen en het bekende kippenvelgevoel is er niet meer.

Een voorbeeld is het nummer After the Goldrush op de cd Trio II van Emmylou Harris, Linda Ronstadt en Dolly Parton. In de oude situatie was op een bepaald moment een harde P te horen omdat de mond van Dolly iets te dicht bij de microfoon was. Het gevolg is dat de installatie als geheel minder muziek maakt als je het zo mag zeggen.

Nu mijn vragen:

- ik ben op 2 punten afgeweken van het bouwvoorschrift. Zo gebruik ik (nog) geen spades omdat ik eerst wilde horen of het sowieso iets was en gebruik ik geen kroonsteentje, maar oranje verbindingsblokjes uit de electro-wereld. Die laatste zal niet veel uitmaken, maar kan iemand mij zeggen of het gebruik van spades de klank verhelderd

wat oplevert?

- wat is de inspeeltijd van de Aircom? De T3 had ongeveer een maand nodig, maar voor een kabel zonder magische kastjes lijkt mij dat nogal veel.

:(

Beste Martin,

Ook ik speel met Aircom, gekozen na een groot scala van diverse A-merken thuis te hebben geprobeerd.

Eerst volgens het principe van Audiofriends (ik gebruik geen spades, maar heb de kern direct in versterker en luidspreker geschroeft), later volgens het Ubyte principe. Hierdoor gebruik je de mantel ook, hetgeen een GROTE verbetering in midden en hoog teweegbrengt. Het is wel even een klus met die stugge kabel, maar het is absoluut aan te raden. Succes.

Wat je vragen betreft: spades leveren alleen een verbetering op als je daarmee de kabel beter op je ls/versterker kan aansluiten. Kan het allebei, dan zou ik ze weglaten, het levert namelijk een grotere weerstand op dan geen spades.

De schroefdop is op zich voldoende; het gaat slechts om het af laten vloeien van vervuiling. Beter werkt het om een diy-stekker te nemen, de twee pennen weg te laten en de kabel op de randaarde-aansluiting te zetten. De stekker prik je gewoon in het stopcontact (let wel; zonder de pennen!!)

Groet,

Michel cool.gif

Alvast bedankt voor deze inbreng.

Ik heb net de oranje lasdop vervangen door een klassieke zwarte die meer contact geeft. Omdat de jongste naar Zorro zat te kijken weet ik nog niet of het grotere oppervlak een invloed heeft, probeer ik zo uit. In de loop van de week ga ik het effect van een directe aansluiting op de randaarde uittesten.

Wat betreft de U-byte. Ik heb dat snel doorgelezen en het is inderdaad een forse klus eek.gif . Ik kom daar nog wel op terug.

Lasdoppen of kroonsteentjes verbinden dan veel beter  

Ik heb dit inmiddels beluisterd, maar of het echt veel uitmaakt weet ik niet, het lijkt wel zo, maar misschien is het psycho-akoestiek.

Wat betreft

spades leveren alleen een verbetering op als je daarmee de kabel beter op je ls/versterker kan aansluiten. Kan het allebei, dan zou ik ze weglaten, het levert namelijk een grotere weerstand op dan geen spades

De weerstand is weliswaar groter, maar zou het niet zo kunnen zijn dat dit wordt gecompenseerd door het grotere oppervlak?