WanFie Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Het is gebeurt, ze zijn kapot, de gaten zitten erin, in de foamranden van m'n Kappa 9'ns. Zoonlief geeft een feestje als wij op CD-spelerweekend zijn. Resultaat: een stoel door de foamrand van een van m'n Kappawoofers. De andere luidsprekers bekeken, en wat blijkt, er zit nog 'n scheur in een andere luidspreker. Ik ga voorlopig de boel repareren met siliconenkit, maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing. Wie heeft er ervaring met het vervangen van de luidsprekerranden. - Klinkt het daarna nog hetzelfde???? - Kan ik misschien beter rubberranden laten plaatsen?? - heeft iemand een goed en liefst een goedkoop adres wat niet aan het andere eind van Nederland ligt. Ik wil de luidsprekers n.l. graag zelf afleveren en ophalen i.v.m. transportschade. - Kan ik misschien beter andere (nieuwe) units plaatsen. Ik heb nu twee adressen, n.l. "Audiolab" in Follega (200 km vanaf Den Bosch) deze repareert met rubber. En "Total speaker repair" in Bedum (250 km van de Bosch), levert schuimranden voor 96 euro per stuk (10% korting bij 4 stuks tegelijk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Da's niet best zeg Bas de Vries heeft veel contacten met Infinity reparateurs gehad, hij kent wel een paar goede adressen denk ik. Rubber randen zijn in principe beter, maar het laag wordt daar wel anders door. Misschien kun je eens op zoek naar iemand die met rubberen randen speelt? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Nooit maar dan ook nooit laten vervangen door rubber Ik heb een setje Translator Reference gezien die "gemodificeerd" waren met de Audiolab rubberbanden ze waren met de grootst mogelijke moeite zelfs met de hand amper in te drukken. Als je foam hebt....houden, verander je het laagkarakter van je speaker ook niet Alternatief:Total speaker repair Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 april 2003 Author Report Share Posted 15 april 2003 Bas, kom maar op...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Zelfde een keer gezien bij een oom van mij. Had nieuwe (oude) speakers, merk Kwaad (ik meen de 301). Hij wilde ze mij laten horen en het viel mij gelijk op dat ze veel slechter klonken dan dat ze normaal horen te klinken. Wij de fronts eraf gehaald en toen kwam er een hele lading rubber naar beneden vallen..... Gelukkig wist zijn jongste zoon te vertellen, dat zijn oudere broer wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 15 april 2003 Report Share Posted 15 april 2003 Rubber randen zijn in principe beter, maar het laag wordt daar wel anders door. In het geval van Hans zullen nieuwe woofers met een rubberen rand nooit een achteruitgang betekenen. Ik bedoel, Hans zit al maanden naar woofers te luisteren waarvan het foam al lange tijd behoorlijk poreus is, zelfs Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 april 2003 Author Report Share Posted 16 april 2003 Henno, ik heb ca 2 weken geleden de randen gecontroleerd, en toen was er nog niks aan de hand. Poreus worden die randen niet, ze worden bros, waarna ze scheuren. Het zal zaterdag wel hard gegaan hebben denk ik......!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Worden er dan nog steeds woofers met schuimranden gemaakt? D'r zou toch eigenlijk een soort Keuringsdienst voor Hifi-Waren moeten komen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Ik ben bij familie wel eens een set Philips luidsprekers tegengekomen. Niets aan te zien. Maar daar zaten zulke miezerige snoertjes aan... ik denk nog geen 0,25 kwadraats. Toen we er mee bezig waren om ze te vervangen vielen er spntaan gaten in de schuimranden. Ze kochten toen 2e hands (tegen mijn advies in, want die dingen klonken over briljant, koppijn speakers dus) een set B&W 610's. Gelukkig hadden ze de rest van Phlips apparatuur niet vervangen. Binnen een paar weken ging de versterker op de klippen en nam een woofer mee. Reparatie werd erg duur, dus er kwam een mooie DD receiver (Sony ES 50 met nog iets er achter) en een setje B&W's 602 (toen luisterden ze wel naar me). En dat speelt lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Hey hans, ik zit met hetzelfde probleem. nouja ik heb dan geen kiddo's die me stoelen door m'n jamo's gooien, maar bij mij is de foam ophangrand uitgedroogd.... waarschijnlijk hebben ze "vroeger" bij m'n ouders in de kamer gedeeltelijk in de zon gestaan want de bovenste helft is nog goed terwijl de onderste helft helemaal broos geworden is Als je ernaar kijkt vallen de gaten er al in als het ware (heb uit ergenis de fronts er al weer op) dus ik ben op dit moment op zoek naar een stel vervangende units of hele speakers. Ouderdom komt met gebreken zegt men wel.... Misschien is Visaton wat voor je???? schijnen wel aardige losse units te maken volgens mij zijn ze bij conrad te bestellen suc6! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 april 2003 Author Report Share Posted 16 april 2003 Voorlopig denk ik dat reparatie van de randen een betere optie is. Maar wat wordt het nu, schuim of rubber..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Voorlopig denk ik dat reparatie van de randen een betere optie is. Maar wat wordt het nu, schuim of rubber..?? Het probleem is, je kunt het niet even beide proberen Overigens zei ik al eerder, je veranderd het karakter van je speaker, ik zou dus nooit rubberranden laten plaatsen....of er moet een rubber zijn met dezelfde soepelheid als foam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Beste Hans, Mijn condoleances.Zo te lezen heeft niemand goede ervaringen met vervangen door rubber. Spiekerboer denkt er kennenlijk anders over. Is dit ook op ervaring met vervangen gebaseerd of heeft hij alleen een hekel aan dit type rand? Dat vervangen door rubber is trouwens aardig prijzig ook. Als het dan weer als nieuw is is dit gerechtvaardigd. Sterkte, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Beste Hans, Ik ken de woofers van jou kappa's erg goed, daar precies dezelfde ook in mijn IRS beta's zaten. Ik ehb twee sets gehoord. een met de foam randen, en een met rubber randen opgezet door audiolab. De laatste klonk beduidend beter. Niet bij alle conussen is foam vervangen voor rubber een succes, maar bij de kappa woofers wel!. Het zijn orginele infinity rubber randen die erop gaan. De latere Infinity IRS Epsilon, gebruikt exact dezelfde woofer, maar dan met de rubber randen. Mijn advies is dus, gewoon naar audiolab sturen. Zei helpen mij al jaren heel vakkundig, en ze weten wat ze doen. Heb alleen maar hele goede ervaringen met ze. Overigens kunnen ze naar wens ook nog de orginele foam randen erop zetten hoor, maar dat is vragen om problemen, want over 8 jaar zit je weer met hetzelfde probleem, en foam vergaat heel lanzaam maar zeker. Heeft je zoon geen respect voor je dure apparatuur?! Groeten, Bas Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Weet iemand misschien ook een Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door Arnie:Weet iemand misschien ook een Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 ik dacht dat alleen esl,s onderhouds gevoelig waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 april 2003 Author Report Share Posted 16 april 2003 Erik, kun je daar dan wel met een leuning van een stoel doorprikken zonder schade?? Het was overigens niet mijn zoon, maar een vriendje die de waarde van de Kappa's onderschatte. Misschien is het wel een geluk bij een ongeluk, omdat die knaap (hopelijk) verzekerd is. Een schuimrand plaatsen bij Total speaker repair kost 96,- euro per stuk. Maar gezien het verhaal van Bas denk ik dat ik toch voor de andere ga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Erik, kun je daar dan wel met een leuning van een stoel doorprikken zonder schade?? nee ,maar ze kunnen wel hard zonder dat ze kapot gaan . (het was trouwens maar een grapje hoor hans) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: nee ,maar ze kunnen wel hard zonder dat ze kapot gaan . (het was trouwens maar een grapje hoor hans) Zo hard dat je ioneserende dampen gaat ruiken :) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Zo hard dat je ioneserende dampen gaat ruiken Groeten, Bas een speaker die ruikt als dat niet live is ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: een speaker die ruikt als dat niet live is ? Kan hij ook zweet en bier laten ruiken? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door Hans Gaulhofer:(...) Zo te lezen heeft niemand goede ervaringen met vervangen door rubber. Spiekerboer denkt er kennenlijk anders over. Is dit ook op ervaring met vervangen gebaseerd of heeft hij alleen een hekel aan dit type rand? (...) Beste Hans, Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat foamranden verboden zouden moeten worden! De weekmakers en bindstoffen zijn erg onbetrouwbaar: UV is inderdaad een verouderende factor, maar zelfs op een donkere zolder gaan de foamranden tot ontbinding over. Nee, ik heb nog nooit een woofer laten "ver-randeren". Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik dacht dat alleen esl,s onderhouds gevoelig waren. De ESL's die ik heb zijn nu eenmaal van een nieuwe folie voorzien (en tevens geupdate aan de nieuwste elektronica). En bij de Audiostatics kun je met een stoelleuning weinig schade aanrichten. Bij mij is er al eens een hamerkom tegenaan gevlogen, no problen, klein krasje, beetje schoensmeer, weg Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 17 april 2003 Report Share Posted 17 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: Beste Hans, Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat foamranden verboden zouden moeten worden! De weekmakers en bindstoffen zijn erg onbetrouwbaar: UV is inderdaad een verouderende factor, maar zelfs op een donkere zolder gaan de foamranden tot ontbinding over. Nee, ik heb nog nooit een woofer laten "ver-randeren". Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts