[[Game]] Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Ik heb lang lang gelden een keer de opdracht gegeven aan tribute om een volume regelaar gebaseerd op trafo's te maken voor mij. Die was vorige week af. Nu ga ik er deze week een passive voorversterker van maken. Hebben jullie nog tips of dingen waar ik rekening mee moet houden tijdens de bouw?? Ik hoor het graag. (BTW: don't worry, ik krijg hulp) Groeten Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:Ik heb lang lang gelden een keer de opdracht gegeven aan tribute om een volume regelaar gebaseerd op trafo's te maken voor mij. Die was vorige week af. Nu ga ik er deze week een passive voorversterker van maken. Hebben jullie nog tips of dingen waar ik rekening mee moet houden tijdens de bouw?? Ik hoor het graag. (BTW: don't worry, ik krijg hulp) Groeten Game Beste Game, Spannend. Laat ons vooral de bevindingen weten, want ik ben ook erg benieuwd naar passieve pre's met volume regeling via verschillende trafo windingen. Tips:. Maak een mooie interne steraarding. Pak dus niet de ground waar het het makkelijskt uit komt, maar route alles naar een gezamelijke ster. Isoleer de RCA chassisen van de behuizing (uitgaande van en metalen huis ) en laat de massa's van de RCA's ook op de ster uitkomen. Verder uiteraard zorg voor effieciente en nette bedrading. een iets minder audiofiele tip. Line trafo's kunnen slecht tegen DC spanning. Je kunt ze er mee de-magnetiseren. Dus niet onverstandig is toch wel een papier/oli cap in serie met de ingang. Of je moet er heel zeker van zijn (meten) dat je aangesloten apparatuur geen DC uitstuurd. Ondanks dat de trafo een eigen impedantie heeft is het misschien ook wel mooi om de ingangen een eigen ingangsimpedantie te geven. Veel succes. Dit is een van de veiligste en leukste DIY projecten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Geplaatst door Sherwin: Daar kan de hooggeachte heer Spido u ook wel mee assisteren~! Een reactie kon idd niet achterblijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Zodeaardstraal toch op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Geplaatst door Sherwin:Oei oppassen nu! Spido ligt helemaal in de knoop met zijn Klysma's door al die rare ster verbindingen, en nu begint ook nog eens alles te lekken... GADVERDamme nog aantoe! Mvgr Hoe weet jij dat zo goed Sher? :D...........verdacht :D. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Geplaatst door Sherwin:Nou.. ik heb de sterren in de ramen hier van die klap! 1 van zijn slangen is gaan lekken en daarna geexplodeert ... Nu is er in afrika ergens een gigantische modderstroom aan de gang, allemaal drijvende huizen, auto's, fietsers, frietpannen en al die shit Mvgr Neem nog een pilsje Sher Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Neem nog een pilsje Sher Een glas limonade is verstandiger voor kinderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 oktober 2003 Report Share Posted 8 oktober 2003 Geplaatst door Sherwin:Ik heb alleen maar koffie gehad, en een uiterst stressige (school) dag.. Mvgr, Sherwin Sher, dan kunnen we elkaar de hand schudden. Ik heb ook een potjandriedubbeltjes dag gehad . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 oktober 2003 Report Share Posted 9 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: (...) Ik heb ook een potjandriedubbeltjes dag gehad .(...) Sommige mensen zouden daar heel gelukkig mee zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 9 oktober 2003 Author Report Share Posted 9 oktober 2003 jongens, back to the pre amp.. dankje sebastiaan, ik zal eens overleggen met degene die me helpt. Jullie horen hoe en wat. game, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 9 oktober 2003 Report Share Posted 9 oktober 2003 Hoi Game, Mooi spul man! Op welke impedantie heeft Pieter je trafo's gewikkeld? Wat voor kernmateriaal is er gebruikt? Gebruik je een afsluitweerstand op de uitgang van de trafo's? De tip van Bas om een C in serie te stoppen is vanuit de veiligheid wellicht goed, klankmatig heeft het alleen een dusdanige negative uitwerking dat je de voordelen van een volumetrafo weggooit; je kan dan beter een gewone potmeter nemen zonder serie C. Niet doen dus, meet met een multimeter of er DC uit je bronnen komt. Bij originele fabrieksappataren is dit normaal gesproken niet het geval, zij moeten ook aan allerlei veiligheidseidsen voldoen en hebben niet voor niets een CE sticker. Ik weet niet of jou trafo's door Pieter al zijn ingegoten in stalen kappen, is dit niet het geval dan kan je ze beter open laten. Metalen (magnetiseerbare) kappen hebben een duidelijke negatieve uitwerking op het electromagnetisch veld; dit is heel goed hoorbaar! Voor de kast kan je ook beter hout gebruiken. Ziet er niet alleen mooi uit maar klinkt ook beter: Heb je uitloperdraden of soldeerlippen? wanneer je soldeerlippen hebt kan ik je aanraden om zilveren aders te gebruiken; 99,99% zuiver, 0,35mm dik. Voor de behandeling kan je op de supercable topic kijken. Voor de schakelaars heeft Elma mooie exemplaren, te koop bij van Rijssen electronica in Delft. Veel succes met bouwen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 12 oktober 2003 Report Share Posted 12 oktober 2003 Geplaatst door Stefan:Hoi Game, Ik weet niet of jou trafo's door Pieter al zijn ingegoten in stalen kappen, is dit niet het geval dan kan je ze beter open laten. Metalen (magnetiseerbare) kappen hebben een duidelijke negatieve uitwerking op het electromagnetisch veld; dit is heel goed hoorbaar! Veel succes met bouwen! ik heb ook aardig wat trafo's besteld bij pieter, en ben ook bij hem thuis geweest om wat zaken met hem te bespreken. ik heb daar ook de kapjes in mijn handen gehad maar die zijn van aluminium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 13 oktober 2003 Author Report Share Posted 13 oktober 2003 dankej voor de reacties. De trafo's zijn ingegoten in een metalen, kennelijk aluminiumen behuizing. Die is hamerslag geverfd. De kern is helaas niet amorfe, iets wat beudgetair niet zoveel had gescheelt met het huidige kernmateriaal. Dat wist ik echter bij aanschaf nog niet. De kern is nu van 1 stap onder amorfe, ik weet niet precies de exacte naam, maar een bepaalde legering. Ik heb er al een elma schakelaar op zitten, dat heeft pieter ook gedaan. Ik denk dat ik inderdaad voor hout ga als behuizing. Dat raadde pieter me ook aan. Hij zei dit: jje interlinks zijn immmers toch afgeschermd. NU ben ik ook bezig met interlinks voor bij de passsive pre, en moet ik die inderdaad afschermen????? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:De kern is nu van 1 stap onder amorfe, ik weet niet precies de exacte naam, maar een bepaalde legering. Game silicium staal 0,05mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Beste, Ben je al begonnen Game? Overigens ben ik het er niet mee eens dat hout beter klinkt. Een stalen behuizing werkt als kooi van Faraday. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, Ben je al begonnen Game? Overigens ben ik het er niet mee eens dat hout beter klinkt. Een stalen behuizing werkt als kooi van Faraday. Groeten, Bas Maar Faraday heeft nog nooit een High-end Set gehoord............................................................(en jij hebt nog nooit een Crown K2 in een houten behuizing geprobeerd ) Tijdens mijn experimenten heb ik ontdekt dat metaal (magnetiseerbaar of niet) een nadelige invloed heeft op de snelheid, transparantie en dynamiek van muziek. -Bij trafo's met een luchtspleet werkt de kap als een kortsluiting en gaat een deel van de flux door de kap over de luchtspleet heen. Weg ruimtelijkheid, weg detail. -Elco's, (black gate FK, WKZ) mijn versterker klinkt transparanter wanneer de aluminium potjes van de elco's vervangen worden door houten (zie site van Direct heated Rob) -interlinks zonder afscherming klinken beter (zie supercable voor een prikkie!) Let wel dat mijn experimenten alle in de relatief hoogimpedante omgeving van een buizenversterker gedaan zijn, hier speelt RF interferentie een ondergeschikte rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Stefan: Maar Faraday heeft nog nooit een High-end Set gehoord................................(en jij hebt nog nooit een Crown K2 in een houten behuizing geprobeerd ) Tijdens mijn experimenten heb ik ontdekt dat metaal (magnetiseerbaar of niet) een nadelige invloed heeft op de snelheid, transparantie en dynamiek van muziek. -Bij trafo's met een luchtspleet werkt de kap als een kortsluiting en gaat de flux door de kap. -Elco's (black gate FK, WKZ) mijn versterker klinkt transparanter wanneer de aluminium potjes van de elco's vervangen worden door houten (zie site van Direct heated Rob) -interlinks zonder afscherming klinken beter (zie supercable voor een prikkie!) Let wel dat mijn experimenten alle in de relatief hoogimpedante omgeving van een buizenversterker gedaan zijn, hier speelt RF interferentie een ondergeschikte rol. Beste Stefan, Van buizen versterkers heb ik totaal geen verstand, dus ik geloof wat je zegt. versterkers als een Crown K2 kunnen echt niet in een houten kast. De schakeling werkt op 500 Khz. en zonder metalen kast zal de interferentie enorm zijn. Van veel solid state schakelingen die ik heb gebouwd, was mijn ervaring dat ze alleen maar stiller werden nadat ze in een goed afgeschermde metalen behuizing zaten. Als Farady een Crown K2 op zijn woofers had meegemaakt zou hij audfiofiel bij het leven worden :D. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 En daarom hou ik me nu uitsluitend bezig met buizen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Geplaatst door Stefan:En daarom hou ik me nu uitsluitend bezig met buizen Ieder zijn meug . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 oktober 2003 Author Report Share Posted 14 oktober 2003 nee ik ben nog niet begonnen. Druk enzo... Waarom maken trafobouwers hun trafo's altijd net af als een tentamen periode aan de gang is? Of is het toeval.. In elk geval; De trafo zelf is al ingegoten. in een metalen behuizing van aluminium. hij is dan toch al afgeschermd??? In dat geval is hout makkelijk om te bewerken en dus de beste optie...(?) BTW: Ik heb nu nog een quad 405-2 en geen geld. Ik denk dat ie voorlopig nog wel ff dienst moet doen.... Dus geen gunstige buizenomgeving... 1. er zit al allemaal metaal omheen. 2. hout is iets makkelijk te bewerken. 3. ik heb nog geen buizen. >> wat lijkt de beste oplossing?? Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Beste, Heb even een vraagje tussendoor, als ik zo vrij mag zijn Die trafobouwer waar jullie het over hebben, wikkeld hij ook simpele 1:1 lijn trafo's? En kunnen zijn trafo's concureren met de befaamde Jensen en Lundahl's? Als dat zo is, dan is dat voor mij heel erg interessant, en zou ik graag contact met hem opnemen, Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Als de trafo's al metalen kappen hebben dan maakt het voor de rest niet uit wat je gebruikt (gewoon ijzer is natuurlijk uit den boze vanwege magnetisme en mag nergens in geen enkele installatie toegepast worden) Ik neem aan dat die Quad op termijn door een buizenversterker vervangen wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Hallo Bas, Hij kan trafo's maken die Lundahl overtreft. Hij kan zich zelfs meten met de wereldwijd vermaarde Tamura en Tango transformatoren! Neem maar eens contact op met Pieter Treurniet van Tribute: spoelkoker@xs4all.nl Of kijk op zijn site: Tribute Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, Heb even een vraagje tussendoor, als ik zo vrij mag zijn Die trafobouwer waar jullie het over hebben, wikkeld hij ook simpele 1:1 lijn trafo's? En kunnen zijn trafo's concureren met de befaamde Jensen en Lundahl's? Als dat zo is, dan is dat voor mij heel erg interessant, en zou ik graag contact met hem opnemen, Groeten, Bas hoi sebastian. ik heb ook 19 trafo's besteld bij pieter en inderdaad hij maakt mooie trafo's gewikkeld met papier ertussen. kijk anders eens op de site van DHTROB daar kun je vergelijking vinden tussen verschillende merken trafo's. ook word er het nodige andere trafo's van tribute beschreven kwa klangk. LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 oktober 2003 Report Share Posted 15 oktober 2003 Beste, Jongens bedankt voor de links!. Ik heb genoten. in de eerste plaats van het ongeloofelijke brede scala aan trafo's die die meneer maakt. en bij de laatste link heb ik met verbazing zitten lezen hoe ze een Elna elco helemaal verbouwen. Geweldig om te zien!. Nu vraag ik me af, kan iemand, mij de verschillen in klank vertellen? Ik sta hier serieus voor open, en bedoel het niet als grap ofzo! . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts