Jump to content

mijn passieve voorversterker

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Jongens bedankt voor de links!. Ik heb genoten. in de eerste plaats van het ongeloofelijke brede scala aan trafo's die die meneer maakt. en bij de laatste link heb ik met verbazing zitten lezen hoe ze een Elna elco helemaal verbouwen. Geweldig om te zien!. Nu vraag ik me af, kan iemand, mij de verschillen in klank vertellen?

Ik sta hier serieus voor open, en bedoel het niet als grap ofzo!  :).

Groeten,

Bas

beste sebastiaan.

in de audio wereld zijn de mensen niet zo schuw,ik bedoel stuur eens een mail aan DHTROB die man geef je de antwoorden die wilt weten.

Beste,

Jongens bedankt voor de links!. Ik heb genoten. in de eerste plaats van het ongeloofelijke brede scala aan trafo's die die meneer maakt. en bij de laatste link heb ik met verbazing zitten lezen hoe ze een Elna elco helemaal verbouwen. Geweldig om te zien!. Nu vraag ik me af, kan iemand, mij de verschillen in klank vertellen?

Ik sta hier serieus voor open, en bedoel het niet als grap ofzo!     :).

Groeten,

Bas

Hallo Bas,

Het idee van de houten elco's en condensatoren is ontwikkeld door een vriend en mijzelf. Toen Rob (direct heated) het bij mij hoorde werdt hij er helemaal wild van en heeft hij het beschreven op zijn site.

Ik heb het getoetst bij verschilende Black Gate FK's als kathode elco, bij een Jensen koperfolie koppelcondensator en mijn vriend heeft de dure Black Gate WKZ opengezaagd en in het hout gestopt, de black Gate non-polars zijn nu aan de beurt........

We kwamen op het idee toen we duidelijk verschil hoorden bij het verwijderen van de krimpkous mantel van de elco's en condensatoren. Dit bracht een schonere hoogweergave.

De theorie hierachter is dat kunststof zich laad met statische electriciteit, dit zorgt voor een geheugeneffect. Aangezien de genoemde componenten direct in de signaalweg zitten en er dus wisselspanning doorheen gaat beperk je hierdoor de bandbreedte.

De volgende stap was het lakken met C37 lak van de alu potjes. Wederom een betere klank, meer rust en openheid in het klankbeeld. C37 dempt resonanties dus dachten we dat het nog mooier zou zijn om er voor te zorgen dat deze resonanties helemaal niet optreden; aldus alu potje er afgehaald eek.gif

Dit werdt vervangen door een op de draaibank nauwkeurig gedraaid potje in Teak en Buxus hout. Potje drie keer gelakt met C37; moet wel luchtdicht zijn anders droogt de elco uit, en verliest het zijn capaciteit (ik heb verschillende dure Black Gates hiermee verpest.

Het geluid werdt na deze operatie volledig verschoont van hoogfrequente (en midhoog) vervormingen (resonanties) Nog nooit zo'n schoon beeld gezien euhhh, gehoord! Het laag wordt ook veel dynamischer en gepulsder.

En met de super E-cap gaat het nog een stapje verder...................

Dit is audio experimenteren on the edge!

We go to places where no man has gone before!!!!!!! eek.gifeek.gifeek.gif

Wat ook leuk is: je eigen condensator rollen met speciaal rijstpapier, zilverfolie en een houten potje ;)

Geplaatst door Michel:

Ach,

Dat zal wel meevallen.   ;)

Tenzij je volgende keer begint over houten interlinks en ls kabel...

The SW WoodBullit of zo   :D   :D

Groet,

Michel

neem dan wel surinaams hout want dat werkt niet.. :D

Geplaatst door Stefan:

:(    :(    :( Vanaf nu wordt ik vast nooit meer serieus genomen door de goegemeente............................

Ik vind dit wel een leuke wending, een van de duurste c's ontmantelen omdat ze niet goed genoeg zijn :D

Maar er zit zeker wat in, al zullen er wel meer materialen dan hout geschikt zijn als alternatief omhulsel.

Andr

Geplaatst door Stefan:

:(     :(     :( Vanaf nu wordt ik vast nooit meer serieus genomen door de goegemeente............................

ik neem je wel serieus ik ken (olaf B)al een paar jaartjes als je weet wat die man allemaal kan en maakt daar word inderdaad meenig audiofreak draaierig van.

Geplaatst door Stefan:

Hallo Bas,

Het idee van de houten elco's en condensatoren is ontwikkeld door een vriend en mijzelf. Toen Rob (direct heated) het bij mij hoorde werdt hij er helemaal wild van en heeft hij het beschreven op zijn site.

Ik heb het getoetst bij verschilende Black Gate FK's als kathode elco, bij een Jensen koperfolie koppelcondensator en mijn vriend heeft de dure Black Gate WKZ opengezaagd en in het hout gestopt, de black Gate non-polars zijn nu aan de beurt........

We kwamen op het idee toen we duidelijk verschil hoorden bij het verwijderen van de krimpkous mantel van de elco's en condensatoren. Dit bracht een schonere hoogweergave.

De theorie hierachter is dat kunststof zich laad met statische electriciteit, dit zorgt voor een geheugeneffect. Aangezien de genoemde componenten direct in de signaalweg zitten en er dus wisselspanning doorheen gaat beperk je hierdoor de bandbreedte.

De volgende stap was het lakken met C37 lak van de alu potjes. Wederom een betere klank, meer rust en openheid in het klankbeeld. C37 dempt resonanties dus dachten we dat het nog mooier zou zijn om er voor te zorgen dat deze resonanties helemaal niet optreden; aldus alu potje er afgehaald      eek.gif

Dit werdt vervangen door een op de draaibank nauwkeurig gedraaid potje in Teak en Buxus hout. Potje drie keer gelakt met C37; moet wel luchtdicht zijn anders droogt de elco uit, en verliest het zijn capaciteit (ik heb verschillende dure Black Gates hiermee verpest.

Het geluid werdt na deze operatie volledig verschoont van hoogfrequente (en midhoog)   vervormingen (resonanties) Nog nooit zo'n schoon beeld gezien euhhh, gehoord! Het laag wordt ook veel dynamischer en gepulsder.

En met de super E-cap gaat het nog een stapje verder...................

Dit is audio experimenteren on the edge!

We go to places where no man has gone before!!!!!!!      eek.gif       eek.gif       eek.gif

Wat ook leuk is: je eigen condensator rollen met speciaal rijstpapier, zilverfolie en een houten potje      ;)

Beste Stefan,

Dank voor je uitgebreide uitleg.

Ik geloof je zeker wel! Maar zou het ook zin hebben te experimenteren met een teflon buis als vervanger voor het kunstof?

Ik wil zeker niet jullie idee jatten, maar ik ga het wel uitproberen :D. Ik begin maar met een Blackgate STD :D.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Bas

Het wachten is nu nog op het vervangen van de plastic film van foliecondensatoren door... fineer confused.gif

Geplaatst door Michel:

Ach,

Dat zal wel meevallen.    ;)

Tenzij je volgende keer begint over houten interlinks en ls kabel...

The SW WoodBullit of zo    :D    :D

Groet,

Michel

Bestaan al hoor. Kijk hier maar ;)

gaaf.. ben hier ook wel geintresseerd in.. :)

pics graag als alles klaar is!! :D

btw..als je een beetje (hoeft niet gek veel te zijn)handig bent.. kan je heel makkelijk bijvoorbeeld een paar soorten mineralen gebruiken..als je afwerking wilt.

de volgende mineralen zijn gemakkelijk te bewerken :

Jade, Speksteen uiteraard ;) , lapis lazuli.

Michel,

De WoodBullit is een feit zoals Peter opmerkt, ook merken als PHY en Kimber maken al houten RCA pluggen. En dat is echt niet alleen vanwege het exclusieve uiterlijk!

SandWoodMainsPlug.jpg

Wat vind je van deze 220v stekker?

Bas,

Waarom zou je willen experimenteren met een Teflon buis als vervanger voor het kunststof omhulsel? Er hoeft helemaal niets omheen; dat is altijd beter dan een materiaal met een dielectricum.

Iedereen mag deze ideeen toepassen, ik hoop dat je er veel plezier mee hebt en iets van leert. Voor informatie over dit onderwerp is de site van Direct Heated Rob erg duidelijk.

crazydigitalsupply2.jpg

De japanners zitten al decennia lang voorop met hun audio ontwikkelingen, dat zij bamboe elco's maken is niet verbazend. Ze doen nog veel meer extreme dingen die komen alleen nooit in de main stream audio handel terecht.

Kijk maar eens bij guru's als Sakuma, Shishido (o.a. van Wavac) en Kondo (Audio Note Japan)

Groeten,

hallo Game

waneer ga je weer eens wat aan je volumeregelaar doen?

ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

ik loop ook al een tijdje rond met dit idee

het is een hele mooie oplossing eigenlijk de beste maar hoe zal het in de praktijk klinken?

ben je zelf niet nieuwsgierig!!!

Robert

Geplaatst door tube 300:

hallo Game

waneer ga je weer eens wat aan je volumeregelaar doen?

ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

ik loop ook al een tijdje rond met dit idee

het is een hele mooie oplossing eigenlijk de beste maar hoe zal het in de praktijk klinken?

ben je zelf niet nieuwsgierig!!!

Robert

je hebt gelijk tube 300... Ik moet eigenlijk dit soort dingen pas aankondigen als het af is. Ik heb tentamens nu en dus ben ik heel druk.

Maar ik wil het zelf ook graag af hebben, dus binnen niet al te lange tijd is het af.

Bovendien: de montatie is een fluitje van een cent, dat kan in een dag.

Alleen de behuizing duurt wellicht wat langer.

(Nog iets: ik heb maar 1 lluidspreker omdat mijn kabels te kort zijn. Een echte goede test zal moeten wachten tot ik weer twee lskabels heb.)

Maar als het af is laat ik het uiteraard weten!

Game

:):rolleyes:

• 4 weeks later...

hallo Game

ik heb vorige week ook maar de induktieve stappenschakelaars besteld bij tribute

als het af is laat ik het je wel weten hoe het presteert :)

ben je er inmiddels mee bezig of nog niet?

het zou mooier moeten zijn dan de klassieke stappenschakelaar. en natuurlijk zeker mooier dan een potmeter.

ik ben echt benieuwd

oke het is veel geld maar ik geloof er in

groeten Robert

Geplaatst door tube 300:

hallo Game

ik heb vorige week ook maar de induktieve stappenschakelaars besteld bij tribute

als het af is laat ik het je wel weten hoe het presteert   :)

ben je er inmiddels mee bezig of nog niet?

het zou mooier moeten zijn dan de klassieke stappenschakelaar. en natuurlijk zeker mooier dan een potmeter.

ik ben echt benieuwd

oke het is veel geld maar ik geloof er in

groeten Robert

hoi robert.

hoe lang duurt het voor je hem binnen hebt.

<STRONG>Beste,

Ik sta hier serieus voor open, en bedoel het niet als grap ofzo!