Jump to content

Zoektocht naar goede combinatie HIFI

Guest v.d.geest@hccnet.nl
 Share

Recommended Posts

Mijn naam is Dick vd Geest. Ik ben al enige tijd aan het experimenteren om een goede HIFI-set (2e hands) aan te schaffen.

Ik heb nu een aantal jaren met de B & W 802 S-1 gewerkt, i.c. met o.m. de Luxman A-383 eindversterker.De B & W LS waren echter al 25 jaar oud, ze voldeden nog prima, maar ik wilde ook eens wat anders proberen. ik heb nu recent de Canton CT 120 aangekocht, 10 jaar oud, en met name in verband met een geweldig mooi en strak laag.

Het zijn wel grote kasten (1.20 m hoog), maar ik ben nou eenmaal gecharmeerd van (niet overheersend, maar wel aanwezig) laag.

Eigenlijk was ik van plan de nieuwe B & W 803 te kopen, maar die zijn me 2e hands nog wat te duur. Voorlopig dus maar 's wat anders uitproberen!

Enkele vragen waar ik nu mee zit, is o.m.:

-Zijn er mensen met ervaring (pos en neg met Canton, in het bijzonder de CT 120?

(topmodel met 4 LS, basreflex, 4 ohm)

-Wat is een goede combinatie LS (bv Canton in mijn geval) en versterkers?

-Ik wil eventueel overgaan op een losse voor- en eindversterker, maar ik heb geen idee, wat voor set in dit geval eventueel aan te schaffen?

-Ik heb gehoord dat je ook ipv LS kabels een bepaald type coaxkabel kunt gebruiken.

Momenteel heb ik 2,5 mm 2 LS-kabel.

Bedankt, Dick vd Geest

v.d.geest@hccnet.nl

Beste Dick.

In een grijs verleden (toen ik nog niet grijs was) heb ik Canton Quinto 540 luidsprekers gehad. Deze heb ik na een paar jaar ingeruild voor Canton CT1000. Vooral naar de CT1000 heb ik altijd met veel plezier geluisterd. Dit was een vrij fors 3-wegsysteem met een 30 cm woofer en een titanium-tweeter. De combinatie Canton met Denon beviel mij zeer goed. Denon maakte toendertijds (en misschien nu nog wel)versterkers met een aangenaam warme klankkleur en dat combineerde goed met het toch wel iets heldere geluid van de Cantons. Ik had destijds een Denon PMA777, dat was een hele zware jongen. Helaas moest ik de Cantons wegdoen toen ik naar een groter huis verhuisde en deze speakers niet klonken in de nieuwe grotere luisterruimte. De bassen waren toen volledig weg! Vandaar dat ik daarna jarenlang van Quadral Vulkans heb genoten. Tegenwoordig luister ik naar Amerikaanse speakers. Ik was tot voor kort nog in het bezit van alle folders van Canton uit die tijd, dat waren enorme boekwerken met prachtige foto's. Die heb ik bij mijn recente verhuizing (verhuizen is ook een hobby van me) weggegooid. Ik vond net nog wel een Stereoplay 1989, nr 2 met een test van Canton Karats. Als je daar nog in geinteresseerd ben, laat dat dan even weten.

Met vriendelijke groet,

Audiopaul

Audiopaul, bedankt voor je reactie!

Jammer dat je al die folders van canton weg hebt gedaan, maar ik weet het, soms moet de bezem erdoor!

Ik ben op zich ook wel ge

• 1 year later...