Jump to content

test SACD?

UltrAnalog
 Share

Recommended Posts

Ik wil gewoon eens iets van ongeveer 100-200 euro in elkaar zetten om te kijken of een hogere uitgave interresant is.

Het idee is de aansturing van mijn dynaudio audience 42's geheel over buizen te gaan doen, het zijn er 5, dus ik moet een beetje zuinig zijn :)

Ik wil gewoon eens iets van ongeveer 100-200 euro in elkaar zetten om te kijken of een hogere uitgave interresant is.

Het idee is de aansturing van mijn dynaudio audience 42's geheel over buizen te gaan doen, het zijn er 5, dus ik moet een beetje zuinig zijn   :)

Dynaudio, dan valt SE gezien je budget af... Ik zet even in op een EL84 PP concept. Daarmee haal je 12 tot 18 watt en een hele goede kwaliteit.

Even een boodschappenlijstje:

Uitgangstrafo's (AE): plm. 140 euro (hoofdkostenpost)

Voedingstrafo (AE): 40 euro

2 chokes: 30 a 40 euro

condensatoren voeding: 20 euro

buizen (4 * EL84 + 2* ECC82): 80 euro, of:

buizen (2 * 832 + 2 * 5670): 30 euro

Zut (weerstanden, hout, tin, staal, boutenmoerennippelspluggetjes): 30 euro

Nou heb ik het nog redelijk zuinig aangepakt. Een andere optie is marktplaats af te schuimen naar een vergelijkbare versterker die kapot of gesloopt is, dan kun je of die restaureren of de onderdelen gebruiken. Ook erg leerzaam btw.

Mocht je hulp of onderdelen (echte gekken kopen goedkoper in het groot in) nodig hebben, ik woon niet ver uit de buurt ;-)

Remco

Geplaatst door UltrAnalog:

Kijk maar eens bij Steve op de site: als je ondergloeit vlakken je buiskarakteristieken af en krijg je minder vervorming. Waarvan akte.

Site en fenomeen zijn bekend, maar ik vraag me af of de klankverandering (het duidelijk harder, vlakker, en scherper worden van het klankbeeld) die ik hoor alleen hieraan te wijten is.

Ik vind het wel frappant dat je een afwijking 2,5% in vervorming zo duidelijk kunt horen; bij verhoging van 0,2 volt gloeispanning op een nominaal van 3,65volt zou de vervorming p/m 2,5% hoger worden; 2,5% is het verschil tussen 1,9% vervorming of 1,85%!!!!!

Zijn mijn oren zo goed of ligt het ergens anders aan?

Steve presenteert cijfers bij gloeispanningsafwijkingen hoger dan 50%, waarbij de vervormingen p/m 25% verlopen.

En hoe trek jij de vergelijking met een spectrum analyser? Ik heb beiden geprobeerd, maar kwam er vaak achter dat door 'een beetje links, een beetje rechts' ik vaak rond een lokaal optimum zat te vissen, terwijl er verderop een globaal optimum zat.

.

Ik gebruik karakteristieken uit de boekjes, stel de buis in op de spanningen die daar bij horen, en bekijk dan de ruststroom die door de buis loopt; wanneer deze hoger of lager is corrigeer ik deze met de plaatspanning en/of kathodeweerstand. Het is niet een erg nauwkeurige methode maar hiermee bereik ik meestal wel het beoogde resultaat; misschien zit ik ook wel eens naast dat lokale optimum te vissen?

Ja, en een geleend paard mag je niet modificeren...

.

In dit geval mocht dat wel ;) , ik heb de complete set van die vriend gebouwd inclusief de zwaar gemodificeerde Marantz CD-72, die na een defect van de stuurprint door deze zonie vervangen werdt. :D

Remco, ik zag op jouw site dat je in ieder geval al veel verder bent als ik (lichtjaren), hulp/advies of eventueel goede inkoop kan ik altijd gebruiken. Ik zou erg dankbaar zijn als iemand als jij mij in dit soort dingen kan helpen.