[[Game]] Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 hai, Omdat ik nu op kamers woon, en niet meer mijn installatie op de grond tussen beide speakers kan hebben, heb ik langere ls kabels nodig. Ik heb nu 2x 2,5 m audiooquest midnight 3 hyperlitz . Een hele mooie kabel, maar helaas mot ie eruit. Nu heb ik geen geld om vergelijkbare kwaliteit en 2 x 4 meter te kopen. Dus ik dacht een hele mmoooie doe it yourself kabel! (tenzij jullie een beter alternatief weten voor 50 euro...) Dus: heeft iemand hier een ontwerp/link/topic op hear/wat dan ook dat me kan helpen hierbij?? Ik las ergens dat sebastiaan zelfbouw ls kabels heeft... Het probleem is dat bij interlinks nu wel redelijk duidelijk is wat te doen en wat niet. Maar hoe bouw je een ls kabel die een audioquest midnight 3 hyperlitz overtreft?? Dank Game:d Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 installatiedraad en dan twisten klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 ik zou ook van die speciale kabelvoetjes maken, dat houdt je van de straat, en je kabels ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 oktober 2003 Report Share Posted 13 oktober 2003 Kijk eens bij zelfbouw/modificatie onder: SuperSpeakerCable voor weinig! staat op pagina 3. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 oktober 2003 Author Report Share Posted 14 oktober 2003 dankjewel sherwin en jsa, maar deze keer gaf stefan de juiste tip. Greetz Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:dankjewel sherwin en jsa, maar deze keer gaf stefan de juiste tip. Greetz Game Je weet niet wat je gaat missen op het laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 14 oktober 2003 Author Report Share Posted 14 oktober 2003 Ik heb ff het topic van stefan doorgelezen, maar een echte duidelijke zaak is het niet. De interlinks die hij had ontworpen waren veel beter uitgewerkt. Ik heb nu eenmaal singewire luidsprekers. Deze zullen dus single wired gevoed moeten worden. Wat ik wil is dus een zelfbouw luidspreker kabel voor singlewired gebruik die mijn aq midnights evenaard of verslaat... Stefan zei: Game, als je single wired wilt gaan werken, dan zul je van de hoogste frequentie = 20 kHz moeten uitgaan. Daarbij hoort een maximaal aanvaardebare dikte van 0.44 mm. Om dan een kabel van acceptabele weerstand te maken zul je bijna 100 aders nodig hebben. Kan ik niet gewoon mijn aq'a namaken? Die hebben slechts 7 aders, en doen het prima. Bovendien: audioquest werkt ook met diverse dikten geleiders in mij ls kabels. Maar toch zijn ze singlewired.... Is dit onzin of niet?? Ben benieuwd... GAme Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Game, Als het makkelijk zou zijn om een speakerkabel te maken die goed presteert op elke speaker dan zou mijn oplossing veel helderder zijn. Helaas kan ik het niet makkelijker maken. Die 100 aders is inderdaad technisch de beste oplossing, dat commerciele merken als Audioquest deze weg niet gaan, geeft al aan dat het arbeidsintensief en dus kostbaar is. Elke andere oplossing is een compromis. Misschien kan je je speakers ombouwen tot bi-wiring? Hierdoor hou je het ontwerp beheersbaar. Natuurlijk kan je je Audioquest namaken, maar ik dacht dat je iets beters wilde hebben? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Ga gewoon vlechten, maak een platte kabel zoals Hans van Liempd heeft gedaan. Die theorie met tig aders van verschillende dikte klinkt heel interessant, maar toch zijn er blijkbaar genoeg speakerkabels die ondanks hun eenvoud erg goed klinken Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 16 oktober 2003 Author Report Share Posted 16 oktober 2003 geen dropveters... Geen ombouwen, dat zowiezo niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2003 Report Share Posted 16 oktober 2003 Goed en niet al te goedkoop en ook nog plat? Koop 10m 40 aderig IDE flatcable. Hoe je de draadjes // zet is aan je eigen fantasie. Je schoffelt het iig makkelijk onder het tapijt. Suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnodeDicky Posted 16 oktober 2003 Report Share Posted 16 oktober 2003 kijk eens op www.tnt-audio.com/. luidsprekerkabel gevlochten van 3x UTP. werkt perfect. dicky. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 oktober 2003 Report Share Posted 16 oktober 2003 Geplaatst door AnodeDicky:kijk eens op www.tnt-audio.com/. luidsprekerkabel gevlochten van 3x UTP. werkt perfect. dicky. I totaly agree! Effe ergens wat utp scoren! liggen tegenwoordig overal hele rollen van 500meter. utp + Tangetje + geduld en klaar is kees. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 oktober 2003 Report Share Posted 16 oktober 2003 Beste, Als je voor cat 5 kabel gaat, zorg dan dat je de (IBM) versie krijgt met teflon die-electricum aders. Een waarschuwing is ook op zijn plaats. Ik ken een voorbeeld van een audiofiel die met cat 5 gevlochten kabel zijn (buizen) versterker de oscialatie injoeg. Helaas was dat niet te horen want het was een een heel erg hoog gebied, maar later wel zichtbaar bij mij op de scope. Toch waren zijn tweeters doorgebrand. De gevlochten cat5 kabels hebben een bepaalde capacitieve belasting die s'ommige amps niet leuk vinden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 oktober 2003 Author Report Share Posted 17 oktober 2003 hmmmmm...leuke tips Ik wil echter nog wat meer duidelijkheid over het volgende: Elke frequentie heeft zijn maximaal aanvaardbare dikte, voor duidelijk waarneembaar skineffect optreed. Voor lage frequenties mag die dikte hoger liggen dan voor de hogere frequenties. Bij biwiring heb je het voordeel dat je voor je laag dikkere draden mag gebruiken en dus in totaal minder nodig hebt voor een acceptabele weerstand. Stel je wilt singlewirring; dan zul je de dikte voor 20000 hz moeten nemen en die is .4 mm. Daarvan heb je er 100 nodig en dat is lastig schijnt. Een anntal vragen over voorafgaande: 1. waarom is 100 draden lastig?? ze moeten neem ik aan van elkaar geisoleerd worden? en dat is wat het lastig maakt. 2. hoe zat het ook al weer met skindiepte en koper? (tov zilver). 3. die aq's van mij, die hebben 7 draden van diverse dikten, en dus beredeneerbaar en zichtbaar dikker dan 0.4 mm. 4. klopt mijn conclusie dat die aq's lang niet optimaal zijn?? 5. wat is cat draad? en hoe dik zijn de geleiders die erin zitten? MVG Game:d Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 17 oktober 2003 Report Share Posted 17 oktober 2003 Maak je over dat skineffect nou maar geen zorgen. Het effect op de impedantie van de ls kabel is bij 20kHz te verwaarlozen. Overigens treed er bij een bundel van 100 geisoleerde aders ook skineffect op als die adders niet door elkaar heen gevlochten zitten. (Litze 'constructie') Overigens word de indring diepte gegeven bij de berekening van het skin effect. Dat betekend dat bij aders met een grotere diameter er toch meer totaal oppervlakte is voor de hoge tonen omdat de buitendiameter nou eenmaal groter is. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2003 Report Share Posted 17 oktober 2003 Geplaatst door FrankD:Maak je over dat skineffect nou maar geen zorgen. Het effect op de impedantie van de ls kabel is bij 20kHz te verwaarlozen. Mee eens Overigens treed er bij een bundel van 100 geisoleerde aders ook skineffect op als die adders niet door elkaar heen gevlochten zitten. (Litze 'constructie')Waar heb je dat vandaan? Gevlochten hoeft niet hoor, onderling geisoleerd wel. Bij dunner draad wordt de skindiepte niet anders, alleen het effect op de totale weerstand wordt minder. Overigens word de indring diepte gegeven bij de berekening van het skin effect. Dat betekend dat bij aders met een grotere diameter er toch meer totaal oppervlakte is voor de hoge tonen omdat de buitendiameter nou eenmaal groter is.En daarom zie je bij vermogenszenders (van ver boven de 100 MHz) juist heel dik (enkele mm) massief en verzilverd draad gebruikt voor discrete spoelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 17 oktober 2003 Report Share Posted 17 oktober 2003 Waar ik dat vandaan heb ben ik allang weer vergeten. Maar zelfs bij onderling geisoleerde aders treed skin effect op. (Echter wel sterk verminderd omdat dan een van de oorzaken van skineffect geen rol meer kan spelen) Link Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2003 Report Share Posted 17 oktober 2003 Ja dat is zowiezo een mooie site Frank. Hier loopt ook al een (wat dieper gaande) discussie over het skineffect in audiokabels. The Skin Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
John van der Sluis Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Kijk eens op: http://home.hccnet.nl/r.r.meijer/index.html Leuke oplossing en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Tjeeeee... een kabel van €180,- waarvan €44,- voor de CAT5 kabel zelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Geplaatst door Pjotr:Tjeeeee... een kabel van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Geplaatst door John van der Sluis:Kijk eens op: http://home.hccnet.nl/r.r.meijer/index.html Leuke oplossing en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: offtopic, die draaitafel was te koop meen ik, foeilelijk, maar daarom juist weer grappig more offtopic, John "Audio & Techniek, Hawk etc" van der Sluis I presume? Welkom. Hij staat idd te koop (las ik vanmiddag). Als ie 'm nou van een marmerplaat had gemaakt, dan zou ie er meteen al een stuk aantrekkelijker uitzien en het effect is waarschijnlijk hetzelfde (gewicht)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts