TannoJ Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Na een tijdje betrekkelijke rust aan het audiofront hebben vanmorgen plotseling mijn eindversterkers (heartbeat monoblokken, 300b)het begeven. De eindbuizen zenden een fel paars licht uit en het lijkt erop dat de stuurbuis en de gelijkrichtbuis geen spanning meer hebben. Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Is er iets mis met de trafo's of zo? In de versterkers kan ik geen doorgebrande onderdelen vinden..... Vreemd ............. en jammer zo zonder muziek ........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door TannoJ:Na een tijdje betrekkelijke rust aan het audiofront hebben vanmorgen plotseling mijn eindversterkers (heartbeat monoblokken, 300b)het begeven. De eindbuizen zenden een fel paars licht uit en het lijkt erop dat de stuurbuis en de gelijkrichtbuis geen spanning meer hebben. Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Is er iets mis met de trafo's of zo? In de versterkers kan ik geen doorgebrande onderdelen vinden..... Vreemd ............. en jammer zo zonder muziek ........... Hoi John, Erg vervelend, maar ik kan je ook niet echt verder helpen. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest het boekwerk dat ik van je gekregen heb, door te spitten. Dat een trafo het begeeft kan natuurlijk wel, maar lijkt me stug. Ik denk eerste aan een defecte elko of een sluiting, maar waar Ik zou iig de eindbuizen eruit nemen alvorens te gaan meten. Grote kans dat je 300B's het al niet meer overleeft hebben , want zo'n fel licht uitzenden vinden ze echt niet prettig. Stefan vragen is een optie. Hij heeft veel ervaring met Stoet ontwerpen. Andere optie is Rick Stoet zelf natuurlijk, of Triode Dick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Ik zou gewoon eerst eens gaan zeuren bij Rik Stoet, die zit in Den Haag. Bij Studio 107 in DH staan trouwens een paar tweedehands Beats. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 30 april 2003 Author Report Share Posted 30 april 2003 Ik heb Stefan al een mailtje gestuurd, misschien kan hij me verder helpen. Ik denk dat de eindbuizen het op zich wel redden, de KR buizen die ik heb kunnen wel tegen een stootje. Het blijft vreemd dat beide monoblokken het tegelijkertijd hebben gekregen. Bah, regent het als de pest en ook nog geen buizengeluid! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door TannoJ:Ik heb Stefan al een mailtje gestuurd, misschien kan hij me verder helpen. Ik denk dat de eindbuizen het op zich wel redden, de KR buizen die ik heb kunnen wel tegen een stootje. Het blijft vreemd dat beide monoblokken het tegelijkertijd hebben gekregen. Bah, regent het als de pest en ook nog geen buizengeluid! Dat is idd een goeie Is er niks kapot in en om het huis Het lijkt wel of er iets mis is met de netspanning Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 30 april 2003 Author Report Share Posted 30 april 2003 Op de site van Triode Dick zag ik een stukje over koppelcondensatoren aan een 300b buis die de geest gaven. Vervolgens werd de 300b buis kortgesloten.... Dat lijkt verdacht veel op mijn probleem? Maar hoe meet je of een condensator nog goed functioneert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door TannoJ:Op de site van Triode Dick zag ik een stukje over koppelcondensatoren aan een 300b buis die de geest gaven. Vervolgens werd de 300b buis kortgesloten.... Dat lijkt verdacht veel op mijn probleem? Maar hoe meet je of een condensator nog goed functioneert? Als ie sluiting heeft, kun je dat gewoon met een multimeter meten. De meter mag op de Ohm-stand geen uitslag geven (of heel even en dan oplopen naar oneindig). Geeft hij 0 aan, weet je gelijk dat daar een sluiting zit. Doe dat wel met de spanning eraf, anders is je meter naar de mallemoer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door TannoJ:Op de site van Triode Dick zag ik een stukje over koppelcondensatoren aan een 300b buis die de geest gaven. Vervolgens werd de 300b buis kortgesloten.... Dat lijkt verdacht veel op mijn probleem? Maar hoe meet je of een condensator nog goed functioneert? Je kunt een condensator losnemen en hem ohms doormeten. Als het goed is meet je niets of met een digitale multimeter een waarde die snel oploopt tot oneindig (je laadt de condensator op door ohms te meten). Is het foute boel, dan meet je een constante weerstand en wordt de buis inderdaad te zwaar belast. Overigens zou ik ook opzoek gaan naar de oorzaak van evt. defekte condensators, dit gebeurt niet zomaar, misschien kregen ze een te hoge spanning toegediend? Van buizenschakelingen heb ik verder geen verstand, van transistors, analoge en digitale techniek wel. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2003 Report Share Posted 30 april 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 1 mei 2003 Author Report Share Posted 1 mei 2003 Ik denk dat het probleem is ontstaan door de afstelling. De bias is flink opgekrikt om de KR buizen tot hun recht te laten komen. Dat is overigens door een deskundig persoon gebeurd dus ik heb er zelf niet aan lopen prutsen. Misschien moeten er inderdaad wat zwaardere condensatoren in. Ik ga vandaag zeker de boel doormeten. Moeten de condensators los worden gesoldeerd om ze te kunnen meten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 Dat is wel het beste. Maar het zijn koppel-C's, normaal moet dat dan zo ook wel kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 Blauw lichten ze meestal op als ze op een vrij hoge spanning ingesteld staan. Is niets bjzonders. Maar fel paars? En zowel beide monoblokken tegelijk? Als er iets stuk gaat dan is de kans dat dat in beide blokken tegelijk gebeurt heel erg klein. http://www.kcanostubes.com/FAQ/blue_glow.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 De keren dat ik een paarse gloed in mijn buizen destijds had betekende toch echt het einde van de door mij gebruikte EL34 . 1 keer door oscilatie en 1 keer door sluiting van een elco in de cathode bias schakeling. JA een buis kan zeer veel verduren dit in tegenstelling met een transistor die doorgaans direct de geest geeft maar landurig een paarse gloed zal een onherstelbare schade toebrengen aan je buizen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 pfff... mensen als je buis blauw wordt dan moet ie vervangen worden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 Geplaatst door TannoJ:Ik denk dat het probleem is ontstaan door de afstelling. De bias is flink opgekrikt om de KR buizen tot hun recht te laten komen. Dat is overigens door een deskundig persoon gebeurd dus ik heb er zelf niet aan lopen prutsen. Misschien moeten er inderdaad wat zwaardere condensatoren in. Ik ga vandaag zeker de boel doormeten. Moeten de condensators los worden gesoldeerd om ze te kunnen meten? Ja, maak ze maar (aan een kant) los, anders meet je ook de schakeling waar ze in zitten. Hopelijk is dit niet het einde van de buizen, lijkt mij geen goedkoop grapje.... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 3 mei 2003 Author Report Share Posted 3 mei 2003 Ik vrees dat de eindbuizen zijn doorgebrand aangezien mijn reserve BXLS'en mooi rood opgloeien. Kl......en. Misschien toch maar de gloeispanning wat naar beneden laten bijstellen. Erg handig trouwens dat op de potmeter voor de gloeispanning niet vermed staat welke kant je hem moet opdraaien om de spanning te verminderen. Ik kan helaas mijn multimeter niet vinden dus ik kan het ook niet meten. Misschien moet ik er uberhaupt maar afblijven ....... Het positieve is wel dat de trafo's het blijkbaar niet begeven hebben. Dat is toch ook wel prettig. Anders was het wel een erg duur grapje geworden. Ik heb gelukkig een collega bereid gevonden om de zaak door te meten/af te stellen dus uiteindelijk komt het wel weer goed. Hebben jullie enig idee of ik met deze buizen terugkan naar de fabrikant? Ze zouden toch tegen de hogere gloeispanning bestand moeten zijn volgens de specificaties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 7 mei 2003 Author Report Share Posted 7 mei 2003 Eergisteren de heartbeats bij Rik Stoet afgeleverd. Het blijkt dat er door de interne veranderingen die zijn aangebracht een "tekort is aan negatief" wat dat ook mag betekenen. Ach ja, soms is experimenteren de boel laten exploderen....... Ze doen het in ieder geval weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 mei 2003 Report Share Posted 8 mei 2003 Maar je bent een ervaring rijker Zou Rik toch uit laten legen wat dat "tekort aan negatief" nou eigenlijk behelst. Leer je er misschien ook nog wat van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 13 mei 2003 Report Share Posted 13 mei 2003 Ik vermoed dat er onbalans is geweest een instelling die verlopen is geweest of een voedingselco van de negatieve spanning die op was. Gelukkig doettie het weer ik zou echter wel kiijken wat er vervangen is dan weet je dat voor een volgende keer. Het kan trouwens helemaal geen kwaad de gloeispanning te verlagen naar zo,n 6,1 V dit komt de lvensduur ten goede met zo,n 50% ja je leest het goed. Je kan ze ook op gelijkspanning laten gloeien gestabeliseerd en je geluid gaat er nog eens verder op voor uit maar misschien is dit al het geval ik ken de versterker niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Hoi Blauw licht is meestal afkomstig van wat gasresten in de buis. De rondslingerende electronen (meestal buiten de anode) stoten de ionen aan, hetgeen wat licht oplevert. Niets engs, alhoewel ik het meer aantref bij nieuwe prodcutie buizen als bij oude. Extreme vormen van blauw licht zoals doorslag vallen hier buiten :-) groetjes, Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now