Jump to content

Help! Mijn buizen zenden een fel paars licht uit!

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Na een tijdje betrekkelijke rust aan het audiofront hebben vanmorgen plotseling mijn eindversterkers (heartbeat monoblokken, 300b)het begeven. De eindbuizen zenden een fel paars licht uit en het lijkt erop dat de stuurbuis en de gelijkrichtbuis geen spanning meer hebben. Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Is er iets mis met de trafo's of zo? In de versterkers kan ik geen doorgebrande onderdelen vinden.....

Vreemd ............. en jammer zo zonder muziek ........... confused.gif

Geplaatst door TannoJ:

Na een tijdje betrekkelijke rust aan het audiofront hebben vanmorgen plotseling mijn eindversterkers (heartbeat monoblokken, 300b)het begeven. De eindbuizen zenden een fel paars licht uit en het lijkt erop dat de stuurbuis en de gelijkrichtbuis geen spanning meer hebben. Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Is er iets mis met de trafo's of zo? In de versterkers kan ik geen doorgebrande onderdelen vinden.....

Vreemd ............. en jammer zo zonder muziek ...........   confused.gif

Hoi John,

Erg vervelend, maar ik kan je ook niet echt verder helpen. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest het boekwerk dat ik van je gekregen heb, door te spitten. Dat een trafo het begeeft kan natuurlijk wel, maar lijkt me stug. Ik denk eerste aan een defecte elko of een sluiting, maar waar confused.gif Ik zou iig de eindbuizen eruit nemen alvorens te gaan meten. Grote kans dat je 300B's het al niet meer overleeft hebben :(, want zo'n fel licht uitzenden vinden ze echt niet prettig.

Stefan vragen is een optie. Hij heeft veel ervaring met Stoet ontwerpen. Andere optie is Rick Stoet zelf natuurlijk, of Triode Dick

Ik heb Stefan al een mailtje gestuurd, misschien kan hij me verder helpen. Ik denk dat de eindbuizen het op zich wel redden, de KR buizen die ik heb kunnen wel tegen een stootje. Het blijft vreemd dat beide monoblokken het tegelijkertijd hebben gekregen. Bah, regent het als de pest en ook nog geen buizengeluid! confused.gif

Geplaatst door TannoJ:

Ik heb Stefan al een mailtje gestuurd, misschien kan hij me verder helpen. Ik denk dat de eindbuizen het op zich wel redden, de KR buizen die ik heb kunnen wel tegen een stootje. Het blijft vreemd dat beide monoblokken het tegelijkertijd hebben gekregen. Bah, regent het als de pest en ook nog geen buizengeluid!   confused.gif

Dat is idd een goeie eek.gif Is er niks kapot in en om het huis confused.gif Het lijkt wel of er iets mis is met de netspanning :rolleyes:

Op de site van Triode Dick zag ik een stukje over koppelcondensatoren aan een 300b buis die de geest gaven. Vervolgens werd de 300b buis kortgesloten.... Dat lijkt verdacht veel op mijn probleem? Maar hoe meet je of een condensator nog goed functioneert?

Geplaatst door TannoJ:

Op de site van Triode Dick zag ik een stukje over koppelcondensatoren aan een 300b buis die de geest gaven. Vervolgens werd de 300b buis kortgesloten.... Dat lijkt verdacht veel op mijn probleem? Maar hoe meet je of een condensator nog goed functioneert?

Als ie sluiting heeft, kun je dat gewoon met een multimeter meten. De meter mag op de Ohm-stand geen uitslag geven (of heel even en dan oplopen naar oneindig). Geeft hij 0 aan, weet je gelijk dat daar een sluiting zit.

Doe dat wel met de spanning eraf, anders is je meter naar de mallemoer.

Geplaatst door TannoJ:

Je kunt een condensator losnemen en hem ohms doormeten.

Als het goed is meet je niets of met een digitale multimeter een waarde die snel oploopt tot oneindig (je laadt de condensator op door ohms te meten).

Is het foute boel, dan meet je een constante weerstand en wordt de buis inderdaad te zwaar belast.

Overigens zou ik ook opzoek gaan naar de oorzaak van evt. defekte condensators, dit gebeurt niet zomaar, misschien kregen ze een te hoge spanning toegediend?

Van buizenschakelingen heb ik verder geen verstand, van transistors, analoge en digitale techniek wel.

Andr

Ik denk dat het probleem is ontstaan door de afstelling. De bias is flink opgekrikt om de KR buizen tot hun recht te laten komen. Dat is overigens door een deskundig persoon gebeurd dus ik heb er zelf niet aan lopen prutsen. Misschien moeten er inderdaad wat zwaardere condensatoren in. Ik ga vandaag zeker de boel doormeten. Moeten de condensators los worden gesoldeerd om ze te kunnen meten? :P

De keren dat ik een paarse gloed in mijn buizen destijds had betekende toch echt het einde van de door mij gebruikte EL34 .

1 keer door oscilatie en 1 keer door sluiting van een elco in de cathode bias schakeling.

JA een buis kan zeer veel verduren dit in tegenstelling met een transistor die doorgaans direct de geest geeft maar landurig een paarse gloed zal een onherstelbare schade toebrengen aan je buizen

Geplaatst door TannoJ:

Ik denk dat het probleem is ontstaan door de afstelling. De bias is flink opgekrikt om de KR buizen tot hun recht te laten komen. Dat is overigens door een deskundig persoon gebeurd dus ik heb er zelf niet aan lopen prutsen. Misschien moeten er inderdaad wat zwaardere condensatoren in. Ik ga vandaag zeker de boel doormeten. Moeten de condensators los worden gesoldeerd om ze te kunnen meten?   :P

Ja, maak ze maar (aan een kant) los, anders meet je ook de schakeling waar ze in zitten.

Hopelijk is dit niet het einde van de buizen, lijkt mij geen goedkoop grapje....

Andr

Ik vrees dat de eindbuizen zijn doorgebrand aangezien mijn reserve BXLS'en mooi rood opgloeien. Kl......en. Misschien toch maar de gloeispanning wat naar beneden laten bijstellen. Erg handig trouwens dat op de potmeter voor de gloeispanning niet vermed staat welke kant je hem moet opdraaien om de spanning te verminderen. Ik kan helaas mijn multimeter niet vinden dus ik kan het ook niet meten. Misschien moet ik er uberhaupt maar afblijven ....... Het positieve is wel dat de trafo's het blijkbaar niet begeven hebben. Dat is toch ook wel prettig. Anders was het wel een erg duur grapje geworden. Ik heb gelukkig een collega bereid gevonden om de zaak door te meten/af te stellen dus uiteindelijk komt het wel weer goed. Hebben jullie enig idee of ik met deze buizen terugkan naar de fabrikant? Ze zouden toch tegen de hogere gloeispanning bestand moeten zijn volgens de specificaties. confused.gif:(:o

Eergisteren de heartbeats bij Rik Stoet afgeleverd. Het blijkt dat er door de interne veranderingen die zijn aangebracht een "tekort is aan negatief" wat dat ook mag betekenen. Ach ja, soms is experimenteren de boel laten exploderen....... Ze doen het in ieder geval weer :)

Ik vermoed dat er onbalans is geweest een instelling die verlopen is geweest of een voedingselco van de negatieve spanning die op was.

Gelukkig doettie het weer ik zou echter wel kiijken wat er vervangen is dan weet je dat voor een volgende keer.

Het kan trouwens helemaal geen kwaad de gloeispanning te verlagen naar zo,n 6,1 V dit komt de lvensduur ten goede met zo,n 50% ja je leest het goed.

Je kan ze ook op gelijkspanning laten gloeien gestabeliseerd en je geluid gaat er nog eens verder op voor uit maar misschien is dit al het geval ik ken de versterker niet

• 4 weeks later...

Hoi

Blauw licht is meestal afkomstig van wat gasresten in de buis. De rondslingerende electronen (meestal buiten de anode) stoten de ionen aan, hetgeen wat licht oplevert.

Niets engs, alhoewel ik het meer aantref bij nieuwe prodcutie buizen als bij oude.

Extreme vormen van blauw licht zoals doorslag vallen hier buiten :-)

groetjes,

Guido