JoBob Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Ik ben laatst een 1000VA 2x 41V, 11A ringkern tegen het lijf gelopen, Lijkt me een solide basis voor een versterker, iemand suggesties? Ik was eerst van plan om een gainclone te proberen te maken, maar ik vind dat deze trafo toch echt overkill is doorvoor. thnx, JoBob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Een Aleph4 misschien (100watt @ 8 ohm), Of iets tussen Aleph5 en Aleph2 in (8 mosfets per kanaal bij 8 ohm, iets hogere bias daarom beter laag) Goed voor 80 watt klasse A. http://web.vip.hr/pcb-design.vip/index.html http://www.passlabs.com/aleph.htm http://www.passdiy.com/ http://www.diyaudio.com/forums/forumdispla...y.php?forumid=8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Beste Jobob, De Gainclone vind ik een goed voorbeeld, maar Zoals vele de gainclone ontwerpen en bouwen, slaat nergens op. De mogelijkheden van de LM poweramps van national reiken veel verder dan de gainclone laat zien. Ga eens naar www.national.com Met de LM3886 kun je een hele zware versterker bouwen als je een seriel/parrallel schakeling bouwd. Je hoeft er zelf niets voor te doen, want in de aplication sheet is alles al uit gedacht. Hoe meer LM3886's je per versterkerhelft parrallel zet, hoe lager je in impedantie kan gaan. Voor zo'n amp is een 1000 v/a trafo absoluut geen overbodige luxe. Overigens voor de simpele Gainclone ook niet!. Alsof deze poweramps niet veel stroom nodig hebben. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Bas, ik ben 't met je eens. Maar 1000va is wel veel voor een versterker. Daar is makkelijk 2000Watt uit te halen ( Niet rms natuurlijk, maar toch!!) Bij de gainclone ging het er ook meer om om zo min mogelijk onderdelen te gebruiken. Is ook een sport Maar ik heb een geenkloon gehoord en dat viel echt niet tegen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Bij een voeding (-strafo) gaat het niet alleen om vermogen, een lage impedantie is het meest belangrijk! En dat gaat lukken met deze trafo............................ Gebruik wel zware diodes; shottkys klinken het mooist. Als je opamps parallel wilt schakelen dan moeten ze wel nauwkeurig gematcht zijn, anders kan je het beter niet doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Geplaatst door Stefan:Bij een voeding (-strafo) gaat het niet alleen om vermogen, een lage impedantie is het meest belangrijk! En dat gaat lukken met deze trafo............................ Gebruik wel zware diodes; shottkys klinken het mooist. Als je opamps parallel wilt schakelen dan moeten ze wel nauwkeurig gematcht zijn, anders kan je het beter niet doen. Je zou nivelerings weesrtanden kunnen gebruiken. Dat doen ze bij het parralelschakelen van transistoren ook. Ik zou niet weten hoe de impedantie hoog zou kunnen zijn met zo'n blikpakket en 11A wikkelingen. Afgezien van een luchtspleet kan er mijnsinziens weinig invloed uitgeoefend worden op de impedantie, zolang de wikkeling de stroomdichtheid aankan. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 oktober 2003 Report Share Posted 14 oktober 2003 Geplaatst door Stefan:Bij een voeding (-strafo) gaat het niet alleen om vermogen, een lage impedantie is het meest belangrijk! En dat gaat lukken met deze trafo............................ Gebruik wel zware diodes; shottkys klinken het mooist. Als je opamps parallel wilt schakelen dan moeten ze wel nauwkeurig gematcht zijn, anders kan je het beter niet doen. Beste Stefan, De schakeling heeft per opamp een eigen dc servo schakeling. En om vereffenings strommen tussen de opamps onderling te voorkomen zijn er in serie met elke opamp zeer laag ohmige powerweerstanden in serie gezet. Overigens heb ik ook nog een andere oplossing gevonden om de de opamps binnen zeer lage tollerantie's te matchen qua uitganspanning, maar dat hou ik nog even voor mezelf . Overigens, ben ik al heel lang aan het experimenteren met de LM3886 poweramps. Een gainclone klinkt zeker niet verkeerd, termeer ook omdat deze poweramps ongeloofelijk goed zijn. Maar 1000 uF buffer kan gewoon niet vind ik, en dat konden we ook meten. Bij volle uitsturing kregen we een fikse 100 Hz oscilatie in de sinus. Zelfs aan de dc spanning kun je al zien dat het geen rechte lijn is. Wat ik wil zeggen, is dat je veel, en veel verder kunt gaan met de LM3886's en er een ware highend versterker mee kunt maken die blijft verdubbellen tot 2 Ohm. Heb je er wel 16 nodig , en een juiste voedingspanning . En een zware gereguleerde voeding. Voorbeelden zijn oa. JeffRowland. In hun geintergreerde versterker, en een type eindtrap maken ze gebruik van de LM3886;s in brug/parrallel. OVerigens maakt jeffrowland zover ik weet geen enkele discrete versterker meer. Of het zijn de LM3886's of het zijn de IEC PWM modules van B&O die ze gebruiken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 15 oktober 2003 Report Share Posted 15 oktober 2003 Geplaatst door seoman: Je zou nivelerings weesrtanden kunnen gebruiken. Dat doen ze bij het parralelschakelen van transistoren ook. Ik zou niet weten hoe de impedantie hoog zou kunnen zijn met zo'n blikpakket en 11A wikkelingen. Afgezien van een luchtspleet kan er mijnsinziens weinig invloed uitgeoefend worden op de impedantie, zolang de wikkeling de stroomdichtheid aankan. Groeten Simon Hallo Simon, Bas, Nivelleringsweerstanden zijn natuurlijk een lapmiddel, de ongelijkheid tussen de paralelle componenten blijft, omdat je de weerstandswaarde er bij optelt lijkt de tolerantie nauwkeuriger te worden. Ik heb bij mijn experimenten ervaren dat het geluid beter wordt wanneer je paralelle buizen of fets verwijderd uit de schakeling (er zaten ook nivelleringsweerstanden in) De klank wordt compacter, dynamischer en ruimtelijker. Dit effect treedt in meerdere of mindere mate overal op: -mosfet differentiaal versterker, de eindfets. -balans buizenversterker met twee keer twee KT88 -single ended 300B versterker met twee 300B's parallel -Drivertrap van dezelfde versterker met 3x 6SN7 parallel -voorversterker met twee maal 5687 parallel. Het voordeel van parallel schakelen is meer kwantiteit (vermogen), wat je daarmee aan kwaliteit moet inleveren vindt ik een groter verlies en de moeite niet waard. Betreffende de trafo: Vergeet niet de trafokern, deze heeft ook een impedantie! Bij de meeste commerciele versterkers gaat de kern zeer kortstondig in verzadiging bij het het aanschakelen van de brugcel/diode. Dit komt door te kleine trafo's en heeft ook te maken met de vaak (te) grote capaciteit die na de brugcel geschakeld is, hiermee forceer je een forse inrush-stroom. Deze bouwwijze zorgt voor een forse hoeveelheid RF in de voedingslijn. Door een grote kern toe te passen verminder je dit effect. Lage voedingsimpedantie kan je ook creeren door een goede stabilisator te bouwen, een shunt stabilisator. De huis, tuin en keuken serie stabilisatoren zijn niet High-end geschikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 oktober 2003 Report Share Posted 15 oktober 2003 Door een grote kern toe te passen verminder je dit effect. Het vermogen van de trafo neemt dan ook toe!! Je komt wel in de problemen met de maximale magnetisering en de stroomdichheid. Maar inprincipe het je gewoon een zwaarde trafo met relatief hogere wikkelings weerstand. En dat dat minder HF geeft geloof ik meteen. De sinus blijft een sinus maar wordt wel iest zwakker, das beter dan een afgetopte sinus die onstaat door een verzadigd blikpakket. Dit kun je volgens mij makkelijk simuleren door weerstanden tussen de brug en de elkos te zetten. Gewoon meteen je eerste lowpas filter en je inrush troep ben je kwijt omdat ze niet ontstaan. Het parralel schakelen is per definitie vragen om meer vervorming. Het matchen is is niet te doen. OK hfe lukt nog wel maar zijn de curves wel gelijk? (bij dynamische belasting, het hele temperatuur berijk enz)Ik betwijfel dat. Zo'n nivellerings weerstand is misschien geen perfecte oplossing maar wel veel haalbaarder, zeker als je dan ook nog enigzins matched. Dat sommige componenten door hun temperatuur gedrag parralel geschakeld kunnen worden wil nog niet zeggen dat dat ook straffeloos gebeurd. De verschillen worden dan gecompenseerd door de verandering van de temperatuur. De eigenschappen veranderen dan ook continue. Om en om, eerst de ene dan de andere. Lijkt me ook niet ideaal. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 15 oktober 2003 Report Share Posted 15 oktober 2003 Het parralel schakelen is per definitie vragen om meer vervorming. Het matchen is is niet te doen. OK hfe lukt nog wel maar zijn de curves wel gelijk? (bij dynamische belasting, het hele temperatuur berijk enz)Ik betwijfel dat. Deze hardnekkige onjuiste audiofiele dogma's duiken op een of andere manier altijd weer op. Een parallel schakeling van meerdere componenten met een gelijke belasting als op een (1) component lijdt juist tot aanzienlijk minder vervorming. Bij een gelijkblijvende versterking kan namelijk ieder afzonderlijk komponent een sterkere lokale tegenkoppeling gegeven worden. Elk afzonderlijk component doorloopt ook een evenredig kleiner deel van de overdrachts curve. Indien goed ingesteld word dan het meest rechte deel daarvan benut. (plus het bovenstaande effect dat de curve door de hogere lokale tegenkoppeling al een stuk rechter geworden is!) Bij vermogenstrappen speelt ook dat het gain verlies door grote collectorstromen word beperkt doordat de last verdeeld word over meerdere componenten. De vorm van de curve is voor elk component gelijk. Een halfgeleider met een iets andere hfe heeft niet ineens een afwijkende curve. Ook bij temperatuur verschuivingen veranderd de curve niet. Hooguit dat de ene component iets meer geleid dan de andere. Echter de lokale tegenkoppeling vereffend dit effect vrijwel volledig. Aangezien alles op een koelblok zit met een tov de transistor behuizing grote thermische massa is de invloed van de temeratuur op de vervorming een non issue. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 16 oktober 2003 Report Share Posted 16 oktober 2003 Beste, Ik wou ook iets zeggen over het parrallel schakelen, maar Frank was me voor. Voordelen die ik zie: *Met elke extra parrallel gezette unit (tor of power opamp) verlaag je de inwendige weerstand, en verhoog je de dempignsfactor *Omdat de stroom nu verdeeld wordt over de meerdere units (vele handen maken lichter werk ) wordt per unit het dissipatie vermogen vergroot. Dit biedt mogelijkheden om bij lagere impedantie's meer stroom over te hebben. Ik vind dat erg belangrijk, want geen enkele weergever is recht in impedantie verloop. Het liefst zie ik (en ik denk ook de eindtrap ontwerpers) de stroom verdubbellen bij halverende impedantie. Een van de streefpunten moet toch zijn, een zo ideaal mogelijke spannings/stroombron, Door torren parrallel te schakelen kun je ze veel langer in het lineargebied houden en daardoor de vervorming juist terug dringen. Oorspronkelijk begon ik in dit topic over de LM3886 power opamps. Geloof mij maar op mijn woord, dat deze units veel beter gaan klinken naarmate je er meerdere parrallel zet. Zoals gezegd is het daadwerkelijk mogelijk op deze wijze met deze units een stabiele amp tot 2 Ohm te maken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 oktober 2003 Report Share Posted 16 oktober 2003 Zoals altijd zullen we allemaal wel gelijk hebben. Ik heb het over idealen en een woofer aansturen met 2 torretjes lijkt me niet praktisch. Maar ik denkt dat je bij kleine signalen beter niet parralel kunt gaan en bij vermogen juist wel. Je wilt tenslote een hoop massa verplaatsen. Dan ga je niet druk maken om een beetje vervorming. Maar als je signaal al vervormd dan wordt dat ook versterkt. Dat hoor je weer wel. Ach de ideale versterker is nog steeds niet gebouwd en zal dus ieder zijn eigen compromis kiezen. Mijn XA200's hebben 2 parralel geschakelde torren (fets???) en ik vindt 't prima zo. De 28A is meer dan genoeg om mijn speaker strak te houden en ik ben heel tevreden over de detailering. He Bas ik zou graag eens komen kijken naar jouw bezigheden met die poweramps. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 16 oktober 2003 Report Share Posted 16 oktober 2003 We kunnen niet allemaal een beetje gelijk hebben. Parallel schakelen verlaagd de vervorming en staat een zwaardere belasting toe. De vervorming word door parallel schakelen echt niet hoger. Een en ander moet natuurlijk wel op de juiste manier gebeuren. Overigens is het bij fets en buizen wel een stuk lastiger omdat de spreiding tussen de componenten onderling groter is en omdat er een lagere versterkingsfaktor is. Lokale tegenkoppeling is daardoor veel minder effectief in het vereffenen van de verschillen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 oktober 2003 Report Share Posted 18 oktober 2003 Een ieder mag geloven wat hij wil. Mijn ervaringen heb ik in de praktijk gehoord, daar kan geen theorie of dogma tegenop. Ik geloof dus niet in het parallel schakelen van componenten. Tevens geloof ik ook niet in luidsprekers met een rendement lager dan 90dB, dat is vragen om problemen. Mijn credo: Hoge efficientie en zo laag mogelijke versterkingsfactor in je versterkers; hiermee behoud je de originele klank van de opname. In buizenland creer je een lage uitgangsimpedantie door interstages en uitgangstrafo's, achter de gelijkrichtbuis staat bij mij een smoorspoel met zeer lage DC weerstand en geen weerstand. Dat je vermogen moet verdubbelen bij halvering van de belasting is een wens die ontstaan is door luidsprekers met een berglandschap als impedantie. Gebruik je een speaker met een vlakke impedantie dan is dit geheel niet relevant..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 18 oktober 2003 Report Share Posted 18 oktober 2003 Om maar even naar het begin van deze topic terug te kijken. Een 1000 VA trafo is altijd goed en natuurlijk ook in een ontwerp waar dit vermogen helemaal niet nodig zal zijn dus zie ik het probleem niet. Probleem met ringkerntrafo,s is de lage impedantie wat problemen kan geven met inschakelen tov de traditionele bikpakket trafo,s Hiervoor zijn bij de firma AMPLIMO heel mooie NTC weerstanden te koop die een soort van soft start bewerksteliggen. Meerdere componenten parrallel schakelen wat is daar mis mee? Zelf ben ik destijds aan de slag gegaan om op amps op elkaar te stapelen in een cd speler uiteraard met niveleringsweerstanden(wat een naam) en geloof me dit klonk en klinkt nog steeds(speler verkocht sony 555es) als een klok. Vervorming nam echt niet toe althans absoluut niet meetbaar en dit deed ik met gewone ne 5532 die in die configuratie een beter resultaat gaven dan duurdere BB of AMD op amps. Meerdere power transistoren in een output stage is niet alleen noodzakelijk om meer vermogen te verkrijgen maar dus naar mijn idee ook om een beter geluid te verkrijgen zoals elders beschreven. Schellekens van JAwel SYNTHESE heeft dit gedaan met heel veel kleine eindtorren zonder koeling op een laag vermogen en naar het schijnt klonk dit heel goed. Het verkrijgen van een lage uitgangsimpedantie bij een eindversterker KAn alleen maar voordelen opleveren dus zie ik ook niet in waar de nadelen moeten liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Een lage uitgangs impedantie is toch niet alleen om de pieken van je driver op te vangen? Je wil toch gewoon controle? Alsof een vlakke impedantiecurve ook maar iets zegt over het gedrag van je speaker. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 19 oktober 2003 Report Share Posted 19 oktober 2003 Dat je vermogen moet verdubbelen bij halvering van de belasting is een wens die ontstaan is door luidsprekers met een berglandschap als impedantie. Gebruik je een speaker met een vlakke impedantie dan is dit geheel niet relevant..................... Onzin. Luidsprekers met een impedantie verloop als een berglandschap trekken juist minder stroom in de frequentie gebieden waar de impedantie hoger is. Een speaker met een vlak impedantie verloop van zeg 4 Ohm trekt gemiddeld meer stroom. Hoezo niet relevant.... Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Frank en kornuiten snappen 't niet Ik haak af................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door Ome Henk: Tsja, wat is onzin Als je op de folderspecs afgaat en je ziet daar 8 Ohm staan. Dat is (meestal) onzin. Zoek je een versterker uit die goed 8 Ohm aan kan en dan Bij een vlak verloop heb je geen probleem, bij een grillig verloop (fikse uitschieters zijn geen uitzondering), kun je ook een fiks probleem krijgen... Enuhhh... verder geen vragen stellen Geen vragen? Ahh Ik wil nog wel alles weten!! Maar een versterker die goed 8Ohm aankan? Dat lijkt me toch wel 't minste. Het klinkt als: een Ciroen 2CV die 90km/h tegen de wind in kan rijden. Er rijdt hier niemand met zo'n auto!! Waarom dan wel met zo'n versterker??? Maar dat is iets wat IK niet snap. Ik geloof dat als je alles goed op elkaar afstemd, beter af bent dan met pure overkill. Maar dan ben je 10 versterkers, 6 paar speakers, 20 interlinks en 3 vrouwen verder. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Beste, De meeste versterkers zijn ontworpen voor een optimale spannings/stroombron aan 8 ohm. een tor heeft maar een bepaald te disiperen vermogen. willen we een verdubbeling aan 4Ohm, dan wordt de versterker veel minder efiecient aan 8 Ohm. Een absoluut stabiele versterker die per halvering van de impedantie kan verdubbellen wordt daarom erg kostbaar. Echter als versterker fabrikant weet je nooit wat voor weergever eraan gaat hangen. Wanneer een weergever ineens een impedantie dal heeft van 2 Ohm bij bijv. 35 Hz. dan wil je bij die 35 Hz. wel het gevraagde vermogen. Dit betekend dus dat de amp bij de 35 hz. bij 2 Ohm ineens 4x zoveel stroom moet leveren, maar daarbij de spanning nog intact moet houden. Lukt dit niet, dan zakt de voeding in elkaar, en gaat dit zich uiten en een geknepen midden-hoog en ongecontroleerd laag. bijna geen enkele weergever heeft een kaarsrecht impedantie verloop. het voordeel van fabriek af actieve systemen is dan ook, dat de gegevens en impedantie verloop per unit bekend zijn. Hier kan de versterker dus op ontworpen worden. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Stefan:Frank en kornuiten snappen 't niet Ik haak af................... Jij snapt het niet. In theorie is het prachtig dat het met een vlakke impedantie niet uitmaakt. Maar dergelijke vlakke impedanties komen in de praktijk (vrijwel) niet voor. Dus moet een versterker enigzins 'overbemeten' zijn om de stroomvraag bij een impedantie dip in de freq. karakterestiek nog voldoende stroom te kunnen leveren. Bij 8 Ohm speakers moet je minimaal een faktor 1,5 aanhouden en met 4 Ohm minimaal 2 tot 2,5. Met dergelijke verhoudingen ontkom je in feite niet aan extra eindtor secties bij de vermogens voor de gevorderden. PS. Parallel schakelen verlaagd de vervorming. Dat feit is zekerder dan vertrouwen op wat jij gehoord hebt. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, ..... het voordeel van fabriek af actieve systemen is dan ook, dat de gegevens en impedantie verloop per unit bekend zijn. Hier kan de versterker dus op ontworpen worden. Groeten, Bas Heel juist opgemerkt Bas. En maar doorklooien om passende speakers en versterkers bij elkaar te zoeken. Maar ja de audiofiel wil dat nou eenmaal graag. Overigens, basspeakers die in het laag naar 2 ohm gaan zijn "getruukt" met het filter om meer bas uit de versterker los te peuteren. Normaliter gaat de impedantie rond de resonantiefrequentie behoorlijk omhoog en zou dat voor een versterker juist makkelijker moeten worden. En Frank, speakers met een redelijke vlakke impedantie EN hoog rendement bestaan wel degelijk. Ook ik geef daar de voorkeur aan. Op een of andere manier klinken die voor mij het meest natuurlijk, alhoewel dat geen wetmatigheid is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 En Frank, speakers met een redelijke vlakke impedantie EN hoog rendement bestaan wel degelijk. Ook ik geef daar de voorkeur aan. Op een of andere manier klinken die voor mij het meest natuurlijk, alhoewel dat geen wetmatigheid is. Een 8 Ohm speker met een dip bij 6 Ohm is redelijk vlak. Maar daar zit je nog steeds met een faktor 1,5 aan extra stroom die bij de dip geleverd moet worden. Hoog rendement is mooi meegenomen omdat het vermogen scheelt. Daar krijgen een hoop versterkers het een stuk minder benauwd van. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 21 oktober 2003 Author Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Een Aleph4 misschien (100watt @ 8 ohm), Of iets tussen Aleph5 en Aleph2 in (8 mosfets per kanaal bij 8 ohm, iets hogere bias daarom beter laag) Goed voor 80 watt klasse A. http://web.vip.hr/pcb-design.vip/index.html http://www.passlabs.com/aleph.htm http://www.passdiy.com/ http://www.diyaudio.com/forums/forumdispla...y.php?forumid=8 Bedankt voor je reaktie, ik ga zeker even op de sites kijken die je me hebt gegeven.. Alle anderen ook bedankt, het duizeld me zo nu en dan een beetje als ik jullie antwoorden lees, Ik ga op zeker kijken naar een parralel geschakelde (euh) geenkloon, en anders kom ik er met Nelson wel uit.... vr. gr. JoBob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 http://www.tcaas.btinternet.co.uk/ Op DiyAudio.com is ook veel over de JLH versterker te vinden: http://www.diyaudio.com/forums/showthread....=&threadid=3075 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts