Jump to content

Goed, simpel eindversterker ontwerp

JoBob
 Share

Recommended Posts

Achtereenvolgens:

Krell

Rotel

Crown

What's next

Dan zie je toch een bepaalde tendens in deze volgorde :D. Je moet eerst veel geprobeerd hebben om erachter te komen wat het is. Zoek letterlijk al vanaf mijn 13e naar dat laag. Als er ooit iets op mijn pad komt wat het nog beter doet dn de Crown, komt dat er natuurlijk, maar die kans acht ik zeer klein.

Groeten,

Bas

Geplaatst door FrankD:

Bas,

Zal ik morgen een stapel 24 bit schijfjes + speler meenemen?

Oa Steely Dan, Fagen en diverse klassiek.

Ook heb ik een en ander aan 1 bit.

Kan eventueel ook een speler meenemen.

Frank

Beste Frank,

Als je die moeite wilt nemen, hartstikke tof!

Heb je naast "two against nature" de nieuwste van steely Dan al opp DVD-audio?

De laatste hebben ze weer helemaal analoog opgenomen, zonder pro-tools en andere hardisk recording. analoog de analoge multitrack in, en daarna omgezet naar PCM, en ja ook DSD :D.

Tot morgen!

Groeten,

Bas

Sorry jongens dat ik er weer over begin maar ik ben erg eigenwijs.

Jullie zeggen dat de dc weestand de demping bepaald. Die veranderd zowiezo niet dus da's niet 't probleem.

De spanning die over de DCweerstand onstaat is bij stroomstroomsturing even stabiel als de sturing zelf.

Dus als je bij spanningsversterking de voeding constant te houdt of bij stroom sturing de stroom constant houdt maak toch niet uit?

confused.gif

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Sorry jongens dat ik er weer over begin maar ik ben erg eigenwijs.

Jullie zeggen dat de dc weestand de demping bepaald. Die veranderd zowiezo niet dus da's niet 't probleem.

Vergeet ook niet de mechanische weerstand van de conusophanging en de acoustische demping van de kast inhoud.

De spanning die over de DCweerstand onstaat is bij stroomstroomsturing even stabiel als de sturing zelf.

Natuurlijk.

Echter de spanning die het gevolg is van de tegenemk van de speaker is een foutspanning.

Een lagere weerstand impliceert een betere demping!

In het ideale geval wil je bij stroomsturing een weerstand van 0 Ohm zien!

Dus als je bij spanningsversterking de voeding constant te houdt of bij stroom sturing de stroom constant houdt maak toch niet uit?

confused.gif

Groeten Simon

Alleen zijn er in de praktijk een aanzienlijk aantal problemen.

De impedantie van de speaker is helaas geen vlakke impedantie.

Stroomsturing werkt alleen goed als je echt van een vlakke impedantie uit kan gaan.

Er zijn wel systemen die met een stroomsturing werken maar door terugkoppeling zijn het eigenlijk gewoon weer spannings versterkers.

Frank

Ok de praktische bezwaren snap ik.

Anders hadden we wel meer stroomgestuurde versterkers gezien.

Maar als de impedantie verandert dan komt dat door de emk en die wordt kortgesloten door de dcspanning over de dcweerstand. Dus wordt altijd constant gehouden.

Dus hou je 't zelfde probleem als met spannings sturing. Toch?

Nu lijkt het me dat stroom sturing een directere vorm van controle geeft dan spannings sturing. Het gaat tenslotte om de stroom (oops zeg ik 't alweer).

Nou ja, misschien zijn er al teveel woorden aan vuil gemaakt.

Groeten Simon

Maak je over de hoeveelheid woorden maar geen zorgen.

Er is inderdaad een direct verband tussen de kracht die de spreekspoel geeft tegen het magneetveld en de aangelegde stroomsterkte.

Echter door mechanische/acoustische redenen is de kracht die nodig is om de konus een gelijke uitwijking te geven niet over het het hele frequentieberijk constant.

Rond de resonantie frequentie is de benodigde kracht aanzienlijk lager.

Dat uit zich in een impedantie bult.

Dan loopt er dus ook minder stroom.

Zou je in dat geval de stroom constant houden dan zal de weergave karakterestiek rond en op de resonantie frequentie een enorme bult gaan vertonen.

Vergeet die stroom nou maar gewoon.

Als je er maar voor zorgt dat er genoeg beschikbaar is dan komt het vanzelf goed.

Frank

Geplaatst door Stefan:

Een ieder mag geloven wat hij wil.

Mijn ervaringen heb ik in de praktijk gehoord, daar kan geen theorie of dogma tegenop.

Ik geloof dus niet in het parallel schakelen van componenten.

Tevens geloof ik ook niet in luidsprekers met een rendement lager dan 90dB, dat is vragen om problemen.

Mijn credo: Hoge efficientie en zo laag mogelijke versterkingsfactor in je versterkers; hiermee behoud je de originele klank van de opname.

In buizenland creer je een lage uitgangsimpedantie door interstages en uitgangstrafo's, achter de gelijkrichtbuis staat bij mij een smoorspoel met zeer lage DC weerstand en geen weerstand.

Dat je vermogen moet verdubbelen bij halvering van de belasting is een wens die ontstaan is door luidsprekers met een berglandschap als impedantie. Gebruik je een speaker met een vlakke impedantie dan is dit geheel niet relevant.....................

Hoi

Stefan heeft voor een groot gedeelte gelijk

Auto accu's schakel ik liever niet parallel, met stroombronnen kun je dat klakkeloos doen.

Trioden dus niet, penthoden wel. Realiseer je dat in een PP amp de zaak ook parallel staat :-)

In torrenland gelooft men heilig in lage impedanties, en daar zijn vele speakers dus ook op ontworpen......

Stefan, lage DCR prima, maar check even of je voedingsfilter niet opslingert......

veel plezier

Guido

Geplaatst door FrankD:

Zo werkt het helaas niet.

Bovendien, kijk eens naar het hele plaatje.

Boven de 200Hz loopt de grafiek ook weer omhoog.

Frank

Ik was er al bang voor!! :)

Ook niet een beetje?

Maar dit is toch echt een subwoofer die je echt niet boven de 500hz gaat inzetten.

(Visaton TIW400)

Het zou een stuk eenvoudiger worden als we over goede hoog rendements luidsprekers met een kaarsrechte impedantie kurve zouden kunnen beschikken.

De praktijk is echter anders.

De vergelijking van stabiele spannings versterkers met parallel geschakelde versterkende elementen met parallel geschakelde accu's gaat volledig mank.

Frank

Geplaatst door Guido Tent:

Stefan, lage DCR prima, maar check even of je voedingsfilter niet opslingert......

veel plezier

Guido

Psies, veel buizenzelfbouwers zien dit nog al eens over het hoofd of hebben er zoiezo geen weet van. Juist een lage DCR van de smoorspoel kan voor een flinke opslingering zorgen. Gelukkig ligt de resonantiefrequentie ervan meestal erg laag zodat het niet wordt opgemerkt. En wie bekommert zich nou om de inschakel overshoot?

Maar het kan wel mede verantwoordelijk zijn voor een rommelige basweergave, met name in class-AB versterkers.

Hallo Guido,

Je hebt gelijk, maar maak je om die opslingering maar geen zorgen, alles onder controle ;)

Tja,

Op een gegeven moment moet je een keus maken voor de betere techniek.

Met (luister) ervaring en een beetje technische kennis moet je daar op een gegeven moment wel uit komen.

Frank

Inderdaad! Ik denk er precies zo over.

Hallo Frank, Bas, Zee,

Jullie zijn alledrie welkom. De bank is nu vol ;)

Mail me ff jongens dan kunnen we wat afspreken; de mailadressen van Frank en Zee zijn niet openbaar.

Komt ergens half November jullie uit? Wat mij betreft het liefst op een vrijdagavond.

Groeten,

Geplaatst door FrankD:

Blijft over goed en eenvoud waarbij inmiddels is vastgesteld dat Stefan's buizen invulling geven aan het begrip 'eenvoud' in de stelling. Neem ik goed voor m'n rekening.   :)

Audiofiel dogma schrijft domweg voor dat eenvoud beter zou moeten zijn.

Iedereen met een beetje verstand van electronica weet dat dat niet het geval is.

Frank

Overingens is mijn schakeling verre van eenvoudig.

Ik gebruik dan wel een simpele SE schakeling maar de kast zit vol met stroombronnen, shunt stabilisatoren plate chokes en interstages.

Je moet alleen de Signaalweg zo simpel mogelijk houden. Er is alleen ook zoiets als te simpel: te weinig versterkertrappen die dan een te hoge gain nodig hebben bijvoorbeeld.

Het komt allemaal neer op de juiste balans...............

Geplaatst door seoman:

Hier zet ik een vraagteken bij.

Het feit dat de impedantie toeneemt (bij de resonatie frequentie bv) wil zeggen dat er minder stroom hoeft te kopen voor een bepaalde uitslag. Maar je hebt alleen stroom nodig om een uitslag te maken en door de toegenomen impedantie neemt de stroom af, dus de geplande beweging van de konus is totaal ovoorspelbaar geworden. De speaker doet maar wat.

Ja, de versterker hoeft minder te doen maar heeft helemaal geen vat meer op de beweging (er loopt geen stroom meer) en dus krijg je gedreun.

De versterker heeft 't dus eigenlijk heel moeilijk!

Dat de speaker makkelijker beweegt en tegelijkertijd de stroom afneemt, wil niet zeggen dat je dan 't zelfde evenwicht hebt bij de normale impedantie.

Hoe zit dit?

Groeten

Hoi

Een spanningsversterker levert minder stroom in de resonantie frequentie (waar de impedantie stijgt).

De resonnatie kan gedempt worden:

- electrisch

- mechanisch

Het ligt aan de speaker of er electrische demping nodig is.

Realiseer je overigens dat een speaker onder de resonantie puur capacitief is.......

Guido