Jump to content

elco's

Keessie
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn versterker opengemaakt, voor het een en ander. Hierdoor viel het me op, dat de 2 elco's bovenop aan het zweten waren. Ik moest ook nog naar de electronicawinkel, en heb daar gelijk navraag gedaan. Hij zei, dat het met een paar weken, maanden gedaan was met die dingen. Nu moet ik dus op zoek naar nieuwe elco's. Hij had qua waardes en maat alleen 2 philips elco's, maar de pennen onderop zaten niet op de goede afstand, en gaten boren in de print, probeer ik in eerste instantie te vermijden. Het merk is "nippon chemi con", en ben er inmiddels achter, dat dit een van de grootste condensatorfabrikanten is die er zijn.

Stel nou, dat ze niet voor identieke exemplaren te vervangen zijn, waar moet ik dan heen, en welk merk moet ik dan hebben??

Ik lees veel over elna, en voor de rest weet ik er niets van. Die elco's, wat zijn dat voor dingen, zijn dat aluminium condensators? ik kom namelijk diverse benamingen tegen zoals tantalumcondensators, keramische condensators noem maar op. Wat kan er allemaal in en wat zijn de verschillen dan?? waardes zijn 63 volt, 10.000uF, 85graden. de grootte is 3,5 cm diameter, 7 cm hoog.

Wie kan mij helpen?? confused.gif

Greetz,

Keessie

Hoi Keessie,

Ik had hetzelfde probleem met een Renkus-Heinz PA versterker. Hier was een van de voedingselko's gaan lekken. Reslutaat was een mooi aangevreten print en een prachtige 100Hz brom op de speakers. De elko's die zij toen gebruikt hadden waren BHC 15000uF/85V (Aerovox) met een 3-pens aansluiting. Ik heb de firma gemaild en zelfs zij konden me geen vervanger bieden. Die dingen werden al jaren niet meer gemaakt.

Ik heb nu beide elko's (tijdelijk) vervangen door 4 x No Name 4700uF/100V en het ding werkt prima. Ik heb de elko's op een stuk exprimenteerprint gesoldeerd en toen met 2,5mm

http://www.percyaudio.com/

http://www.speakerland.nl

Daar kun je een aantal exemplaren bestellen. Het is wel van belang dat je de voedingselco's vervangt als ze lekken. Ik heb altijd begrepen dat als ze echt kapot gaan je DC op je speakers krijgt hetgeen betekent dat ze kapot gaan.

Je moet voedingselco's hebben. Op de eerste pagina die ik aangeef kun je mooie audio exemplaren van Nichicon bestellen en niet eens zo gek duur.

Goede elco,s zijn er zat alleen waar te verkrijgen.

Een lekkende elco is uit de boze het vreet echt alles aan van de print tot de aansluitdraadje,s van omliggende componenten en het is nog eens zeer giftig ook.

Na verwijdering dien je dus de boel goed te reinigen met bijvoorbeeld contact WL .

PHILIPS heeft goede elco,s die makkelijk meekunnen met elna,s rubycon etc etc.

Dat de elco,s zijn gaan lekken wijst naar een situatie dat ze niet op een goede plek zitten daar dit probleem doorgaans veroorzaakt wordt bij hoge temperaturen.

nieuwe elco,s zou ik dan ook met de aansluitingen naar boven plaatsen dit is eigenlijk de enige goede manier en daarin onderschijdt zih een goed ontwerp.

Het dieelctricum in de elco,s zal altijd de neiging hebben naar onder toe te worden getrokken en daar heb je dan dus geen last meer van.

Mijn 20 BCcomponents elcos komen ook met de voetjes omhoog in onderop in mijn Aleph versterker (alle electronica zit erboven). Misschien alleen nog een lekbakje maken eronder

;)

Geplaatst door Don van der Deijl:

Goede elco,s zijn er zat alleen waar te verkrijgen.

Een lekkende elco is uit de boze het vreet echt alles aan van de print tot de aansluitdraadje,s van omliggende componenten en het is nog eens zeer giftig ook.

Na verwijdering dien je dus de boel goed te reinigen met bijvoorbeeld contact WL .

PHILIPS heeft goede elco,s die makkelijk meekunnen met elna,s rubycon etc etc.

Dat de elco,s zijn gaan lekken wijst naar een situatie dat ze niet op een goede plek zitten daar dit probleem doorgaans veroorzaakt wordt bij hoge temperaturen.

nieuwe elco,s zou ik dan ook met de aansluitingen naar boven plaatsen dit is eigenlijk de enige goede manier en daarin onderschijdt zih een goed ontwerp.

Het dieelctricum in de elco,s zal altijd de neiging hebben naar onder toe te worden getrokken en daar heb je dan dus geen last meer van.

Sorry hoor maar philips heeft een te breede range om ze allemaal goed te noemen.

Ik zou in ieder geval voor longlife en 105graden gaan. Die stempel krijgt niet iedere batch. Verder (ultra)low-esr. Of meerdere parallel.

Die aansluitdraden verlengen is een prima optie hoor. Maar het sterpunt ligt dan niet meer op de elkos zelf, das wel jammer.

Groeten Simon

Hallo lui,

ik heb even gewacht met antwoorden, opdat er meer reacties zouden zijn. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb hierdoor ook gelijk weer nieuwe vragen gekregen. Er wordt gesproken over een sterpunt, en het feit dat de condensators lekken aan de onderkant.

het eerste zegt me niets, en het tweede; de print zit onderop, en de elco's zitten met de pootjes dan natuurlijk in de print, dus de pootjes zitten beneden. Op de print zelf zit geen rotzooi, maar juist bovenop de elco zit troep. Hij staat echter niet bol aan de bovenkant, wat ook zou duiden op een defekte of bijna defekte elco.

Ik heb die websites bekeken van karma, en percyaudio is mij te ver weg. speakerland zou ik nog kunen bellen.

Zelf heb ik ook zitten bellen door heel nederland, ik heb europe chemi con gebeld, de europese tak van het merk zelf, maar die wilden het produktnummer hebben en DIE stond er nou net niet op. zij verwezen me naar nedis, die wilde mij niet helpen omdat ik partikulier ben, selectro kon mij niet helpen aan een schema van de versterker want die hadden ze op de vuilnis hoop gegooid, en tot nu toe heb ik wel iets kunnen bereiken, bij een pioneer service center, hij ging een paar elco's bestellen voor me, zij het dat het elco's waren met ven die lange pootjes er aan. Waarschijnlijk komen ze dan op de print te liggen i.p.v. te staan. Bij gebrek aan een beter alternatief op dit moment, lijkt me dit tijdelijk wel de goede oplossing, want aan een versterker die vieze printen heeft of kortsluiting maakt of iets, heb ik helemaal niets. Ook heb ik apparatenreparatie.nl benaderd, wellicht dat zij mij ook nog kunnen helpen met een "gewone" elco.

Het viel mij in mijn speurtocht trouwens op, dat dezelfde waarde elco allemaal rond de 5 cm hoog zijn i.p.v. de oude van 7 cm. misschien heeft dit met evolutie te maken.

Jongens, reageer nog eens op mijn antwoord hier. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om daar een vervangertje voor te krijgen????

greetz en bedankt zover,

Keessie

Geplaatst door Duck-Twacy:

Mijn 20 BCcomponents elcos komen ook met de voetjes omhoog in onderop in mijn Aleph versterker (alle electronica zit erboven). Misschien alleen nog een lekbakje maken eronder  

;)

Dan heb jij geen lekbaje nodig hoor

;)

Inderdaad het is eigenlijk de enige goede manier om een elco zeker van zware kalibers zo te plaatsen en zo verzekerd te zijn van een lange levnsduur.

Even over PHILIPS.

In het segment voedingselco,s heeft philips heel goede exemplaren .

Ook AMPLIMO gebruikt ze hetzij met een eigen stempel.

105 graden elco,s is mooi meegenomen maar geen must daar het dan wel erg heet wordt en een versterker die boven de normale 85 graden uitkomt (Temp waarde van normale elco,s) is toch wel een hete donder te noemen hetgeen inhoudt dat het dan zeker aan te raden is de aansluitingen naar boven toe te plaatsen.

Meerdere kleinere elco,s is beter maar niet altijd haalbaar gezien plaats.

Een paar goede draden van de bovenkant naar beneden kan echt geen kwaad en voor het vastzetten zijn genoeg mogelijkheden.

Nippon elco,s die in dit apparaat gebruikt worden hebben de neiging wat eerder te gaan lekken dan elco,s van andere merken .

Toch zijn ze zeer goed te noemen.

Rubycon lekt ook evenals ELNA.

Philips elco,s ben ik weinig tegengekomen met lekkage evenals panasonic elco,s.

Trouwens in mijn SONY TAN 80 zitten ook nippon elco,s welke gelukkig nog niet lekken en dat na 12 jaar de kleinere van rubycon waren sterk in waarde verlopen en yheb ik vervangen (schrik niet) door DAEWOO elco,s van 105 graden werkt trouwens prima.

Wanneer het trouwens zo ver is dat elco,s gaan lekken is het zaak de gehele versterker eens te controleren ook op verloop van weerstanden (was bij mij het geval)

Ook oud soldeer verwijderen en opnieuw solderen is dan wel een must evenals het geheel opnieuw afstellen van off set en ruststroom spanning.

LET OP wanneer 1 van de elco,s ineens de geest zal geven dan is het mogelijk de gehele eindsectie door het scheeftrekken op te blazen dus wacht niet te lang .

Hoi,

ook even een vraagje over elco's.

Kan een elco 'brommen' ??

Ik heb namelijk een brom in me eindversterker, en volgens mij komt deze niet van de ringkern trafo, maar van de elco, is dit mogelijk?

Deze brom zit ook in me sub als ik deze erop aansluit confused.gif

Geplaatst door kieskes:

Hoi,

Ik heb namelijk een brom in me eindversterker, en volgens mij komt deze niet van de ringkern trafo, maar van de elco, is dit mogelijk?

Deze brom zit ook in me sub als ik deze erop aansluit      confused.gif

Ik heb elko's horen fluiten en ook horen knallen, maar brommen is nieuw ;) Ik denk dat je rimpel te hoog is van de voeding. Dit hoor je als brom terug in de uitgang. Een betere afvlakking is dan nodig.

Geplaatst door Sodejuu:

Ik heb elko's horen fluiten en ook horen knallen, maar brommen is nieuw ;-) Ik denk dat je rimpel te hoog is van e voedinbg. Dit hoor je als brom terug in de uitgang. Een betere afvlakking is dan nodig.

Sodejuu, de brom is ook te horen in de versterker zelf, als je je oor er boven houdt.

Dit is met niks aangesloten, geen speakers en geen ingang.

Ik kan er dus vanuit gaan dat het toch de ringkern is?

Geplaatst door kieskes:

Sodejuu, de brom is ook te horen in de versterker zelf, als je je oor er boven houdt.

Dit is met niks aangesloten, geen speakers en geen ingang.

Ik kan er dus vanuit gaan dat het toch de ringkern is?

Dat denk ik wel. Ik zou me niks ander kunnen voorstellen, of er moet een motor eek.gif inzitten :rolleyes:;)

Geplaatst door kieskes:

Hoi,

Deze brom zit ook in me sub als ik deze erop aansluit    confused.gif

Een brommende elco heb ook ik nog nooit gehoord en het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk.

Het brommen zal waarschijnlijk toch van je ringkerntrafo afkomen.

Het brommen in je sublaag heeft er denk ik meer mee te maken dat de netstekers niet gelijk ziijn aangesloten waarmee ik dus bedeol van elk apparaat de fase op de fase en zo ook in de WCD.

Een aardlus is ook mogelijk en al helemaal wanneer je je set op de video of TV hebt aangesloten en dan ook nog eens de set geaard hebt staan.

Hiervoor zijn speciale trafotje,s in de handel om dit probleem teniet te doen.

Eerst proberen natuurlijk je eindversterker KAN natuurlijk defect zijn de elco,s kunnen natuurlijk gewoon op zijn en dan krijg je dus ook een brom in het laag