Henk&audio Posted 31 maart 2002 Report Share Posted 31 maart 2002 De enthousiaste verhalen van Henk over het resultaat van het schoonmaken van z'n LP's op de Nitty Gritty hebben mij aangezet om het WWW af te schuimen op zoek naar DIY-oplossingen. Die zijn er, hoewel niet bij bosjes zeker aanwezig. In opzet is het principe simpel: een plateau, vloeistof aanbrenger, zuigbuis en een vacuumpomp. Een recordclamp kan dienen om het etiket af te dekken. Ik ben van plan om dit idee wat verder te onderzoeken en de realisatiemogelijkheden (prima scrabblewoord) in kaart te brengen. Zo'n alleszuiger van bijvoorbeeld K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 11 april 2002 Author Report Share Posted 11 april 2002 Hallo, Omdat een platenpoetsmachine nou eenmaal een vacuumpompje nodig heeft, ben ik eens gaan zoeken op het WWW. Je weet niet wat je tegenkomt als je'vacuumpomp' als zoeksleutel gebruikt. Zo ontdek je dat je je tijd aan heel andere dingen dan aan audio kan besteden. De mee bij het onderwerp passende pompen varieren van pompjes voor melkmachines tot alleszuigers en toepassingen bij desoldeertechniek. Ik vraag mij echter af welke capaciteit zo'n pomp voor het serieuze plaatpoetsen moet hebben. Iemand van jullie een idee? Suggesties, ervaringen, theorieen en gedachten zijn meer dan welkom. Groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 8 juni 2002 Author Report Share Posted 8 juni 2002 Hij doet het! Een beetje van mezelf en een beetje van VPI hebben geresuleerd in een werkend prototype. De resutaten zijn perfect. Omdat er bij de eerste plaatsing van het bericht weinig response was en omdat het op dit moment op het forum doodstil is, laat ik het maar hier bij. Mocht er onverhoopt toch belangstelling zijn zie ik dat van zelf. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 8 juni 2002 Report Share Posted 8 juni 2002 Hoi Henk, Ik ben in ieder geval wel geinteresseerd in een foto en een bouwbeschrijving. Als zelfbouwer wil ik natuurlijk graag weten of jouw ontwerp na te bouwen is en of dit economisch een beetje haalbaar is. Maarten (die zolangzamerhand lamme handjes van de platenwas heeft) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 juni 2002 Report Share Posted 8 juni 2002 Gefeliciteerd Henk, Een gebrek aan interesse was er niet, lees het net pas voor het eerst, ben zeker geinteresseerd. Heb je er foto's van, beschrijving?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 8 juni 2002 Author Report Share Posted 8 juni 2002 Leven in de brouwerij. Prototype wil zeggen dat alle functies van zo'n RCM het doen. Ik heb er bewust voor gekozen om essentiele onderdelen van VPI aan te schaffen: de vacuumbuis en de borstel. Bij nader inzien is de afzuigbuis heel goed zelf te maken. De borstel is nog niet gearriveerd en ik gebruik daarom een borstel uit de disco-antistat. De vloeistof wordt met een ruitensproeierpomp (van de sloop) via een sproeibuisje van een BX-ruitensproeier opgebracht. Als vacuumzuiger is de kleine alleszuiger van Karcher ingezet. Dit is de configuratie van het prototype. Het definitieve exemplaar wordt een keurige kast a la VPI met een aansluiting voor de Karcher die ivm de herrie in een aangrenzende kamer staat. Ik zal alles documenteren inclusief de kosten zodat de machine nabouwbaar is. De eerste proeven geven al een perfect resultaat. Sinds 1960 speel ik LP's nat af. Alle pogingen om de residuen te verwijderen hadden geen resultaat. De RCM maakt ook de op deze wijze vervuilde LP's smetteloos schoon en kunnen nu droog gespeeld worden zonder een kraakje. Wellicht toch een voordeel van nat spelen is dat ook de zeer oude en zeer vaak afgespeelde LP's (sommige zijn nog mono) in mint-conditie zijn. Het zal nog wel een paar weken duren voor een bouwtekening en stuklijst beschikbaar is, maar ze komen er aan. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 juni 2002 Report Share Posted 8 juni 2002 Ik wacht geduldig af, tijd is toch iets relatiefs in audioland. Draaitafel is al 14 weken weg Misschien(mag)kan ik eens langskomen om het prototype te zien werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 juni 2002 Report Share Posted 8 juni 2002 Kan het zeer waarderen dat een geliefd automobieltype onderdelen levert voor iets nuttigs als een platenwasmachine, ben zeer geinteresseerd..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 8 juni 2002 Author Report Share Posted 8 juni 2002 Ook jij een francofiel Jitze? Als je de rammels in de BX'n die ik heb gehad zo moeten bestrijden met masterbase, zou je een Rolls kunnen kopen (maar je zou dat als recht geaard franco-fiel niet willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 juni 2002 Report Share Posted 8 juni 2002 En als die RCM net zo snel werkt als Jitze met z'n BX over de Friese laagvlakten naar A'dam terugscheurt, zijn die platen binnen een mum van tijd schoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 8 juni 2002 Report Share Posted 8 juni 2002 Geplaatst door Henk&audio:Ook jij een francofiel Jitze? Als je de rammels in de BX'n die ik heb gehad zo moeten bestrijden met masterbase, zou je een Rolls kunnen kopen (maar je zou dat als recht geaard franco-fiel niet willen. Ach, die rammels kon ik nog wel mee leven maar van die KL*** stoelen die in elke BX zitten werd ik gek. Desalniettemin toch weer een citroen gekocht! Mvrgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 9 juni 2002 Report Share Posted 9 juni 2002 Geplaatst door Henk&audio:Ook jij een francofiel Jitze? Als je de rammels in de BX'n die ik heb gehad zo moeten bestrijden met masterbase, zou je een Rolls kunnen kopen (maar je zou dat als recht geaard franco-fiel niet willen. In een Rolls wordt veel techniek van Citro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 juni 2002 Report Share Posted 9 juni 2002 Geplaatst door Henk&audio:Ook jij een francofiel Jitze? Als je de rammels in de BX'n die ik heb gehad zo moeten bestrijden met masterbase, zou je een Rolls kunnen kopen (maar je zou dat als recht geaard franco-fiel niet willen. Henk, valt wel mee zet 'm op masterbase en laat 'm staan rammelt echt niet...... Overigens m'n BX is vervangen door een Xantia die beduidend minder rammelt en veel betere stoelen heeft. Maar wel heel anders voelt..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 9 juni 2002 Author Report Share Posted 9 juni 2002 Je hebt dezelfde citroen-carri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 9 juni 2002 Report Share Posted 9 juni 2002 Beste Henk, 5 sterren voor jou idee !!! Hierbij.... Van Haudio, MvG, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 9 juni 2002 Author Report Share Posted 9 juni 2002 Dank je Henk. Het is mij een eer om van jou die sterren te mogen ontvangen. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 juni 2002 Report Share Posted 9 juni 2002 Geplaatst door Henk&audio:Je hebt dezelfde citroen-carri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 9 juni 2002 Author Report Share Posted 9 juni 2002 Jitze, Ik zal je niet, zoals sommige andere vragen deze stelling theoretisch te onderbouwen. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 juni 2002 Report Share Posted 9 juni 2002 Geplaatst door Henk&audio:Jitze, Ik zal je niet, zoals sommige andere vragen deze stelling theoretisch te onderbouwen. Groeten, Henk Logisch, je zou geen Citroen rijden......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 11 juni 2002 Report Share Posted 11 juni 2002 Ik ben ook zeer geinteresseerd in de beschrijving van deze wonder machine! Ik wacht in spanning af... Vooral op de foto's. Henri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 12 juni 2002 Author Report Share Posted 12 juni 2002 Hallo allemaal, Plaatjes maken meer duidelijk dan een lang verhaal. De eerste foto's van de RCM kan ik jullie aanbieden dankzij de welwillende hosting door Maarten. Nog even de opzet: 1. de RCM bestaat uit een draaiplateau (een zeer oude Dual 1019 in dit geval) waar de te reinigen plaat op vast geklemd kan worden dmv een puck. Ik gebruik daarvoor het onderdeel van de disco antistat. 2. een sproeier om de reinigingsvloeistof aan te brengen. Een plantenspuit of een druppelflesje voldoet prima. 3. een borstel om de vloeistof te verdelen en de plaat te reinigen. Wederom heb ik een onderdeel (de borstel) van de disco antistat gebruikt 4. een afzuigbuis. Een simpel buisje voorzien van een sleuf waarlangs vilt of fluweel is geplakt om de LP niet te beschadigen 5. een alleszuiger. De kleine K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 juni 2002 Report Share Posted 13 juni 2002 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 13 juni 2002 Author Report Share Posted 13 juni 2002 Geschrokken Ruud? Nog een foto van belangrijke onderdelen: 1. de afzuigbuis die op de vorige foto's nog vastgehouden moest worden is nu zover dat deze vast gemonteerd kan worden en zwenkbaar is. Het vacuum zorgt er voor dat de buis tegen de LP wordt gezogen 2. De borstelhouder en spoeier in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 15 juni 2002 Author Report Share Posted 15 juni 2002 Hallo, De ontwikkeling van de RCM heeft een nieuwe fase bereikt. Het proberen of het werkt door het gebruik van losse componenten is afgesloten. Er is nu een werkend prototype waarbij de losse componenten in een kast zijn gemonteerd. Links het draaiplateau met afzuigbuis en borstel, rechts (het hogere gedeelte) de tank voor de reinigingsvloeistof met pompje (gesloopt uit een Opel Corsa). De vacu Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 juni 2002 Report Share Posted 15 juni 2002 Ik moet zeggen dat dit er wel heel goed uitziet. Nu nog een mooi kleurtje. groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts