Jump to content

Laser unit vervangen

seoman
 Share

Recommended Posts

Mijn cd wisselaar slaat iederekeer over bij het eerste nummer.

Dus bedacht ik me maar een laser unit te bestellen.

Op internet genoeg gevonden maar niet in nederland.

Weet iemand waar ik de (sony) kss213B kan kopen.

op het net kost 't

Geplaatst door JSA:

Je moet em wel opnieuw afstellen ja. Scoop is hierbij handig   :)

Niet alleen een scope, maar ook een speciale test cd, met speciale erorrs.

De spanning van de laser moet afgeregeld worden, en de traking/focus.

Zo'n test cd is duurder dan een lens :)

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Niet alleen een scope, maar ook een speciale test cd, met speciale erorrs.

De spanning van de laser moet afgeregeld worden, en de traking/focus.

Zo'n test cd is duurder dan een lens  :)

Groeten,

Bas

Oeps, dit is dus niets zomaar even zelf uit te voeren. Een schroevendraaier en soldeerbout heb ik nog wel, maar daarna houdt het ook op. Ik denk dat ik hier maar iets anders voor ga verzinnen.

thanx so far maar

Ik heb gemerkt dat als ik snel van nummers verwissel de 1ste toch gewoon afspelen.

Zou 't stroperig vet kunnen zijn of vuil op de glijbus?

Wat voor een vet moet daar op?

Ik heb mijn wisselaar open gehad en kon er niet bij zonder het mechanisme uit elkaar te halen en daar heb ik (nog) geen zin in.

sonycd1.jpg

Kan ik zo'n ding uit elkaar halen en weer werkend in elkaar zetten??

Ik ga er liever niet mee op stap want dan moeten de cds er uit. En dat zijn er

Beste Seoamn,

Ik bij hobo hifi? gelukkig niet :)

Ik ben zelfstandig ondernemer zoals het zo mooi heet. Wij doen voornamelijk reparatie's voor de pro-audio wereld, en studio bouw en onerhoud. Maar voor de highend markt doen we steeds meer modificaties, en reparaties etc.

Probeer eers eens je lens schoon te maken met een wattip en zuiver alcohol. Neit te hard op het lensje duwen, anders mol je de spoel. Dus heel ichtjes de lens met roterende beweging schoonmaken.

Ik heb in het verleden meerdere sony carousellen gerepaird. Maar dat waren nog ergere klachten. Het cd mechanisme werpte de cd mis :)

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Maar dat waren nog ergere klachten. Het cd mechanisme werpte de cd mis  :)

Groeten,

Bas

Da's precies de reden dat ik er niet wil aankomen.

Ik zie trouwens niet wat de lens met 't euvel van doen heeft. Hij speelt alles af alleen de 1ste nummers willen niet zo goed.

Da's nou net 't punt dat de focus 's rustig aan kan doen. Zo'n vertikale cd swabbert aardig maar niet in 't begin.

Normaal gesproken zit er dan stof aan 't eind van de glij bus. Maar die kan ik dus niet zien.

groeten Simon

Geplaatst door kuiperik:

Kun je zo'n laser gewwon vervangen, of moet je die daarna ook nog instellen?

Mijn Yamaha CDX-670 hapert ook, hier zit een KSS-210A.

Een KSS 213 kan je gewoon vervangen zonder dat het apparaat vedere afregeling behoeft.

Dit gaat geheel elctronisch en zo niet dan heb je een scoop nodig om het RF signaal te meten en kan jezelf een cd opzettelijk beschadigennmiddels een dun stukje tape om te zien hoe het sigaanl zich houdt.

Veel meer heb je dus niet nodig maar wat ik al zei na vervanging zal het apparaat het op zeker weer goed doen.

Vergeet het asje niet te reinigen waarlangs de laser beweegt.

YAMAHA weet ik zo niet uit mij hoofd maar doorgaans zal het ook een zaak zijn van voorzichtig plaatsen en spelen maar.

LET WEL OP statische ladingen kunnen de gebruikte halfgeleiders in de optiek dusdanig beschadigen dat dit de levnsduur aanzienlijk verkort!

Geplaatst door seoman:

Da's precies de reden dat ik er niet wil aankomen.

Ik zie trouwens niet wat de lens met 't euvel van doen heeft. Hij speelt alles af alleen de 1ste nummers willen niet zo goed.

Da's nou net 't punt dat de focus 's rustig aan kan doen. Zo'n vertikale cd swabbert aardig maar niet in 't begin.

Normaal gesproken zit er dan stof aan 't eind van de glij bus. Maar die kan ik dus niet zien.

groeten Simon

Als ik dit lees dan betwijfel ook ik ofdat de laser oorzaak is daar deze juist meer moeite krijgt met hogere track,s

Eerder denk ik aan het vast zitten in het begin het niet vlot over de gelijde as verlopen.

Demonteren is dus de enige optie maar dan zou ik de laser gelijk vervangen want dat zijn de kosten niet.

SONY lasers reinigen KAN uitstel bieden maar worden doorgaans aan de binnekant ook vuil(aanslag) en ja het is te doen om ook dit te reingen met wat geduld maar dit gaat niet altijd goed

Dank je Don

Dat gaat dit weekeind gebeuren denk ik.

Met of zonder nieuwe laser.

Maar nog effe over de smering van de tandwielen. Mag gewoon synthetisch vet. Of is daar iets speciaals voor.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Dank je Don

Dat gaat dit weekeind gebeuren denk ik.

Met of zonder nieuwe laser.

Maar nog effe over de smering van de tandwielen. Mag gewoon synthetisch vet. Of is daar iets speciaals voor.

Groeten Simon

Ik gebruikte daar altijd gewoon teflon spray voor een smeermiddel wat doorgaans de boel zo los maakt dat het glijdt alsof hij nieuw is.

Vergeet echter het oude vet niet te verwijderen en als het even kan de geledingsas te polijsten gewoon met wat commandant 4 waarna opnieuw smeren en hij zal echt nooit meer op dat punt haperen

Sterkte

• 3 months later...
Geplaatst door seoman:

Zeg Don, jij zei dat ik niets hoefde af te regelen. Toch zit er een printje tegen de laserunit aan met een pot meter er op.

Waar is die dan voor?

Groeten Simon

Die potmeter op het printje, daar moet je flink aan draaien :P die is nl voor de focusering. Eenmaal versteld, krijg je 'm niet zo snel meer goed. Het lijkt me verstandig om er niet aan te komen, tenzij je in het bezit bent van een meet-cd om de laser af te stellen.