Sodejuu Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Stefan wet heel veel van kabels, dat is zeker waar, maar je moet niet alleen van de ervaring van 1 persoon uitgaan. Ik weet dat mijn LS-kabel voor verbetering vatbaar is, maar je moet de kerk wel in het midden laten. Het heeft nl geen zin om de allerbeste kabel op een redelijk simpele speaker te gebruiken. Je haalt nl met die speakers nooit wat er in de kabel wel zit. Belangrijker is de match en die hoeft zeker niet van het allerhoogste niveau te zijn. Meestal gaat het dan nl mis. Natuurlijk streeft iedereen ernaar om het beste te hebben, maar het moet wel passen. Ik kan me op dit moment geen betere kabel bedenken voor mijn set of het wordt gigantisch duur (ook met zelfbouw). En dan liggen de verhoudingen weer scheef, want dan is de speaker het zwakke punt, of misschien de versterker. Ik weet dat je heel erg in je nopjes bent met je Midnight III. Die proberen te overtreffen dmv wat gestripte CAT5 kabel lijkt me niet te doen. Wat ik wel zou proberen is gewoon die CAT5 kabel eens als voorgesteld te gaan bouwen. Die kabel kost geen biet, dus het is het proberen waard. Boeit het jou niet, kun je 'm altijd verkopen. Er zijn genoeg mensen die zoiets wel willen hebben, maar geen zin hebben om er aan te gaan vlechten. Helaas zul je de bouwtijd niet betaald krijgen, maar daarvoor ben je wel weer een ervaring rijker Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 dat is waar sodejuu, ik wil ook niet perse de beste kabel als dat uberhaupt bestaat...maar de aq's moeten helaas weg. En ik wil een alternatieve zelfbouw kabel die errug goed is. zeg nou zelf de superinterlink van stefan versloeg vele hele dure interlinks. nu wil ik zo'n lskabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Ja die SB is een juweeltje en dat voor een heel leuk bedrag. Je zou kunnen gaan denken aan de oplossing die Stefan nu heeft voor zijn speakers. Hij heeft nl ook geen 100 aders, maar enkele zilveraders van verschillende dikte (0,8 , 0,6 en 0,35mm doorsnee). In totaal komt hij net aan 2,5mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 ik heb geen tapijt sodejuu... MAar diverse diktes gebruiken voor single wire heeft toch geen zin? BTW: ik wil 2 maal 4 meter wil geen maken, hoeveel mm^2 moet ik dan vanuit gaan? 3 ofzo? Groeten Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Waarom zouden verschillende diameters geen zin hebben? Naar mijn mening zul je zeker merken als er verschillende diktes gebruikt worden. Er zijn meerdere kabelmerken die hun kabels met verschillende diktes opbouwen Ik denk dat je met een totaal van 2,5mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 ik zie niet in waarom diverse diamters bij single wire nut zou kunnen hebben.... bij biwire allicht, maar niet bij single. 2,5 mm maar liefst meer. oh en sodejuu, je kan idd experimeneteren maar daar voel ik weer minder voor. het verschil tussen een draaadje erbij en eraf, nee dat gaat me te ver. Ik wil een mooi concept, dat maak ik met zorg en dan moet het goed zijn. Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]: Ik wil een mooi concept, dat maak ik met zorg en dan moet het goed zijn. Game Dat weet je dus pas als je het zelf geprobeerd hebt Die Cat5 constuctie is best goed. In verschillende diktes combineren zie ik ook geen heil trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:oh en sodejuu, je kan idd experimeneteren maar daar voel ik weer minder voor. het verschil tussen een draaadje erbij en eraf, nee dat gaat me te ver. Ik wil een mooi concept, dat maak ik met zorg en dan moet het goed zijn. Game Hoe denk je dat Stefan aan zijn huidige LS-kabel is gekomen? Juist, door te experimenteren Als je goed kijkt heb ik bij mijn biwirevoorstel ook gebruik gemaakt van verschillende aderdiktes per aansluiting. Dan zou dat ook nergens op slaan. Stefan werkt ook met verschillende aderdiameters per aansluiting. Het werkt echt. Verklaring: die heb ik zo snel nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door Pjotr:Dat weet je dus pas als je het zelf geprobeerd hebt Die Cat5 constuctie is best goed. In verschillende diktes combineren zie ik ook geen heil trouwens. wel bij biwire... natuurlijk. Dan is het een puike manier om minder aders te hebben! Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Hmm, leuk topicje dit Ik sta nu zelf op het punt om zo'n Cat5 luidsprekerkabel te maken. Ik heb al 100 meter Cat5e hier liggen . De specs van mijn kabel (en volgens mij ook de meeste Cat5 kabels): - Aderdiameter is 24 AWG, en dat is 0,511mm dik en de oppervlakte van de doorsnede is dan 0,205 mm2. - De aders zijn massief - Uiteraard gewoon koper, maar gewoon goede kwaliteit hoor - Isolatie zal wel van PVC zijn, weet ik zo gauw niet. - Er zijn 4 aderparen die elk getwist zijn. Dit alles betekent dus: - Omdat alle aders getwist zijn is er sprake van een redelijke storingsonderdrukking. Dit werkt echter alleen als van elk getwist paar de ene ader voor de plus wordt gebruikt en de andere voor de min van dezelfde luidspreker. - Elke draad is 0.2 mm2. Er zijn 4 aderparen per kabel. Dat geeft dus 4 * 0.2 = 0.8 mm2. Wat is je gewenste diameter? Stel 3 mm2. Dan neem je 4 kabels. 4 * 0.8 mm2 = 3.2 mm2. Dan moet je er nog wat vanaf halen (ongeveer 20%) omdat de aders getwist zijn; dan wordt het iets van 2,6 mm2. In de meeste gevallen is dat dik genoeg (kabel korter dan 5 meter, minimale impedantie minimaal 3 ohm of zo). Om slechts 3 kabels per luidspreker (of resp. laag- of hoogsectie bij biwiren) zoals tnt doet vind ik aan de dunne kant. Dat wordt 3 * 0.8mm2 * 0.8 (twisten) ~= 2 mm2. Zou voor 8 ohm luidsprekers nog moeten kunnen. Maak niet de fout door bij biwiren de diktes voor hoog en laag bij elkaar op te tellen. Want de kabeldiameter speelt vooral een rol bij lage frequenties en die lage frequenties gaan alleen door de kabel voor de lage tonen. Maar ik meen dat jij gewoon single-wired wilde maken . Pluspunten aan deze kabel lijken mij deze: - Door de twists is er een redelijk goede storingsonderdrukking (beter dan "recht langs mekaar" in ieder geval). - Lage inductie - Dunne draadjes schijnt beter te klinken vanwege minder skineffect (ik zelf geloof hier echter niet zo sterk in). - Massief schijnt goede klankeigenschappen te hebben (verklaring ontbreekt). Minpunten: - Hoge capaciteit (niet te gebruiken in combinatie met bv. NAIM). Meeste versterkers gaan prima. Zeker degene die electrostaten aankunnen. - Simpel koper. Geen OFC of zo. Maar ik kan me moeilijk indenken dat dat iets uitmaakt voor de klank, maar je weet maar nooit - Veel werk Veel succes (als je de kabel gaat maken ) Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 watv ik dacht: als je de cat5 met teflon hebt: is dat een goedkope manier om aan veel adres te komen... jatoch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Zou kunnen. Ik denk dat je ook best PVC kan nemen. De capaciteit is niet van dien aard dat de kabel echt als condensator gaat werken. Alleen dan is het di Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 Thanks frank! ik wil wel teflon en goed koper gebruiken anders hoeft het voor mij niet zo nodig... dielectrum is volgens mij zeer belangrijk. kaniemand mij het begrip capaciteit uitleggen? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:kan iemand mij het begrip capaciteit uitleggen? game Simpel en begrijpelijk: DE CONDENSATOR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Goed koper? Dat kan absoluut niet goedkoper! Dat wordt dan geen netwerkkabel als je met alle geweld OFC wil hebben. Die computermensen zijn veel te nuchter om aan OFC en dergelijke te denken . Tja, dat hele di Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 oktober 2003 Author Report Share Posted 23 oktober 2003 Tja, het begrip capaciteit. Nooit natuurkunde gehad? Frank[/QB] ik studeer natuurkunde... Maar dat begrip is gewoon nog nooit aan de orde geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]: ik studeer natuurkunde... Maar dat begrip is gewoon nog nooit aan de orde geweest. Natuurkunde? Dan zeker de "natuur"kunde van paddenstoelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Geplaatst door Pjotr: Natuurkunde? Dan zeker de "natuur"kunde van paddenstoelen Je bedoeld dus nat uur kunde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Game studeert in Groningen. Daar studeer je 'gewoon' natuurkunde (en wordt je uiteindelijk Drs.), geen technische natuurkunde, zoals op de UT (daar wordt je Ir.). Geen wonder dat ie niks over de condensator heeft gehad, want das natuurlijk heel technisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 oktober 2003 Author Report Share Posted 23 oktober 2003 fout henrie Ik studeer nu nog technisch en gewoon, ik kan na het tweede jaar kiezen... Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Geplaatst door [[Game]]:fout henrie Ik studeer nu nog technisch en gewoon, ik kan na het tweede jaar kiezen... Game Ja, maar je zit op de universiteit neem ik aan? Zo ja, dan wordt je altijd Drs. in Groningen, omdat de RUG geen technische universiteit is. Je wordt volgens mij alleen Ir. als je in Delft (Dalft voor Delftenaren ), Enschede (Enske, voor Tukkers ) of Eindhoven (EINDHOVUUHHHH voor PSV-supporters; nee, ik niet ) studeert. Zo das een lekker overzichtelijke zin... Ach, nou ja, Ir. of Drs. het is gewoon een titel en zegt verder weinig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Zohee, die gast die zich Game noemt studeert natuurkunde aan de universiteit! Nah, dan krijg je de capaciteit echt nog wel een keer hoor. Volgens mij is dat toch een redelijk fundamenteel natuurkundig principe . Net zoals inductie, weerstand, Lorentz-krachten etc. Oja, techneuten op de hogeschool krijgen tegenwoordig de Ing. titel. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Drs. of Ir. maakt in de techniek heel wat uit Henrie. Drs. stelt niets voor en is zelfs een beetje belachelijk als je daarmee te koop loopt in de technische hoek. "Drs." is een titel voor advocaten. Afijn die discussie hebben we al eens gehad. Oh ja het is Delluff en geen Dalft. "Dahlft" is al in de jaren '80 vd vorige eeuw ten onder gegaan aan de onderwijsbezuinigingen. Zeg Frank, wat versta jij onder tegenwoordig? Want volgens mij is dat van die ing. titel al 30 jaar zo ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Geplaatst door Pjotr:Drs. of Ir. maakt in de techniek heel wat uit Henrie. Drs. stelt niets voor en is zelfs een beetje belachelijk als je daarmee te koop loopt in de technische hoek. "Drs." is een titel voor advocaten. Afijn die discussie hebben we al eens gehad. Ja, ach. Ik bedoelde eigenlijk dat het mij worst zal zijn of iemand nu Drs. is of Ir. Maar die discussie hebben we idd al een keer gehad... Oh ja het is Delluff en geen Dalft. "Dahlft" is al in de jaren '80 vd vorige eeuw ten onder gegaan aan de onderwijsbezuinigingen. Snap ik nie... Wat bedoel je precies? Zeg Frank, wat versta jij onder tegenwoordig? Want volgens mij is dat van die ing. titel al 30 jaar zo ... Ik wordt idd Ing. Althans, voorlopig. Je kunt binnen een bedrijf voldoende doorleren om alsnog Ir. voor je naam te mogen zetten. Doet een neef van mij nu ook (of hij is al klaar, weet ik niet, spreek 'm bijna nooit). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Zeg Frank, wat versta jij onder tegenwoordig? Want volgens mij is dat van die ing. titel al 30 jaar zo ... Het klopt toch wat ik zeg? Het is tegenwoordig toch Ing? Je gaat me toch niet vertellen dat het nu geen Ing is? Nou dan! Frank (die nog geen 30 jaar bestaat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts