Jump to content

cat5?

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Ho, wacht even. De storingsonderdrukkende werking van een getwiste kabel heeft niets te maken met een eventuele filterende werking. Het heeft ermee te maken dat het magnetisch veld rond de kabel steeds wordt omgedraaid en dat schijnt storingen van buitenaf te reduceren omdat de richting van het stoorsignaal ook tegengesteld is en elkaar opheffen. Ik zie dat er zelfs in mijn computerspeakertjes getwist draad wordt gebruikt :)

Een echt filter gebruiken (bijvoorbeeld een spoeltje in serie) zou ik niet doen. Is nergens voor nodig.

Een netfilter is weer een ander verhaal, maar daar hebben we het nu niet over :)

Frank

Geplaatst door Frank de Bruijn:

Ho, wacht even. De storingsonderdrukkende werking van een getwiste kabel heeft niets te maken met een eventuele filterende werking. Het heeft ermee te maken dat het magnetisch veld rond de kabel steeds wordt omgedraaid en dat schijnt storingen van buitenaf te reduceren omdat de richting van het stoorsignaal ook tegengesteld is en elkaar opheffen. Ik zie dat er zelfs in mijn computerspeakertjes getwist draad wordt gebruikt   :)

Een echt filter gebruiken (bijvoorbeeld een spoeltje in serie) zou ik niet doen. Is nergens voor nodig.

Een netfilter is weer een ander verhaal, maar daar hebben we het nu niet over   :)

Frank

De juiste uitleg ;)

BTW: Een kabel filtert altijd. Het is juist de kunst deze filtering zo gering mogelijk te houden.

Ja, strikt genomen is dat juist. Maar in de praktijk zal de filtering meestal ruim boven het hoorbare gebied zitten, zeker als deze capacitief van aard is. Met serie-inductie moet je meer oppassen, maar wordt ook niet gauw te groot. Van inductie heb je het meeste last als je de aders (+ en -) ver uit elkaar hebt liggen. Maar dan is de ontstorende werking slecht. Ik heb het zelf uitgetest: tweelingsnoer de aders helemaal van elkaar losgemaakt en dan los neergelegd met een gemiddelde onderlinge afstand van 10 cm of meer. Helaas heeft dit een negatieve werking op de geluidskwaliteit (bij mij althans).

Frank

je moet snappen dat het mij een beetje vaag nog is ondanks al jullie uitleg.(bedankt daarvoor :) )

Ik zie de volgende dingen:

interlinks en luidsprekerkabels

capaciteit en inductie en uitgangsimpedantie en storing.

Hoe verhouden die dingen zich tot elkaar?

confused.gifconfused.gifconfused.gifconfused.gif:rolleyes::D

Game

Euh... weet ik veel :). Dat is volgens mij juist de hele kunst van het kabelmaken. De optimale balans vinden tussen al die parameters. Ik denk zelf dat storingsonderdrukking best wel belangrijk is, de capaciteit minder als je een goede versterker hebt, skin effect boeit niet of nauwelijks. Wil je een lage weerstand voor hoge tonen hebben? Dan moet je juist een dikke kabel nemen! Want die heeft het grootste huidje en dus de beste geleiding. En 1 dikke valt te vervangen voor meerdere dunne aders. Die zijn strak te twisten, wat een voordeel is.

Ik begrijp best dat het jou begint te duizelen, dat doet het bij mij namelijk ook :).

Er is dus niet zomaar ff een formule waar dan de beste kabel uit komt rollen.

Frank

jawel, die parameters verhouden zich echt niet zo moeilijk, het moet te snappen zijn.

Alleen moet iemand ff langskomen en allez verduidelijken.

Skin effect geloof ik wel in, en de diktes die stean opgaf geloof ik ook wel.

Zijn kabel heeft eem errug dure highend verslagen, en dat zegt mij wel wat.

Interlinks en luidsprekers verschillen qua wat belangrijk is, maar waarom?

GAme

Luidsprekerkabel

Weerstand: belangrijk

Storingsonderdrukking: belangrijk

Lage capaciteit: mits stabiele versterker nauwelijks belangrijk

Inductie: van enig belang

Skin effect: onbelangrijk

Interlink

Weerstand: onbelangrijk (behalve als je koolstof oid gaat gebruiken)

Storingsonderdrukking: zeer belangrijk (kleine signalen)

Lage capaciteit: redelijk belangrijk (denk ik)

Lage inductie: onbelangrijk

Skin effect: onbelangrijk

Zo denk ik dat het ongeveer zit qua verhoudingen. Ik weet echter niet 100% zeker dat alles klopt.

Frank

Het waarom:

Bij interlinks zijn de impedanties voor en achter de interlink veel hoger. Daardoor is de kabelweerstand van minder belang, omdat enkele omhs weinig invloed heeft op de totale impedantie die erg hoog is (> 10 kohm). Capaciteit is wel belangrijk omdat door de hoge uitgangsweerstand van de CD-speler (+- 1 kohm) de condensator als laagdoorlaatfilter kan gaan werken (spanningsdeling).

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

Ik zal nog es ff gaan rekenen aan het skin-effect, maar ik verwacht er weinig van :)

Frank

dankje, het is een stuk duidelijker, maar dat skin effect is echt wel belangrijk...

Stefan heeft het bewezen wat mij betreft.

Maar ik ben errug benieuwd naar je berekeken... :)

Wat dacht je hiervan:

2,5 mmkwadraat is niet gangbaar omdat het ontzettend onhandig is. De oplossing vele dunne koper draadjes met een totale opp van 2,5 mmkwadraat. Vaak in pvc of iets dergelijks.

Wat we maar moeten doen is uitzoeken waarom die twee oplossing van elkaar verschillen en waarom het beter kan.

Game

je kan zoeken op superspeakercable en dan krijg je een topic dat hjij erover heeft geopend.

Ik wil het ook wel kort uitleggen :)

Stefan gebruikt biwire ls kabels.

Hij heeft met behulp van een tabelletje over skineffect de dikte voor het laag en de dikte voor het hoog berekent.

(voor laag is een dikkere draad toegestaan dan voor hoog)Het feit dat hij voor het laag dikkere draden kan gebruiken betekent dat de totale doorsnee hoger is met relatief weinig draden.

Die draden heeft ie ingelakt met c37 en in de kruipruimte opgehangen zoner verdere vorm van isolatie of afscherming.

Game :)

Poeh, die heeft het wel serieus aangepakt zeg eek.gif . Voor iedere unit weer een andere diameter. Wat is trouwens c37 lak? Is dat wat ze voor spoelen en trafo's gebruiken dat de draden niet kortsluiten? Een dun laagje isolatie?

Wat ik vreemd vind is dat hij niks aan storingsonderdrukking heeft gedaan. Bij mij klinkt het wel degelijk slechter wanneer de aders los door de kamer lopen.

Er zijn trouwens ook mensen die cat5 luidsprekerkabel helemaal de hemel inprijzen hoor, dus dat zegt niet zoveel :). Misschien moet de kabel van Stefan het vooral hebben van het materiaal (puur zilver) en de cat5 kabels vooral van de constructie (dunne getwiste draden). Trouwens, als je cat5 gebruikt hoef je je helemaal niet druk te maken om het skin-effect, mocht dat relevant zijn (ik twijfel nog steeds :P), want het is 0,5 mm dik.

Frank

C37 lak is een uitvinding van een Oostenrijker (dhr Ennemoser) die 'm heeft ontwikkelt voor de vioolbauw. Daar is de lak heel erg belangrijk bij, want deze bepaald mede de klank van het instrument. De violen van Stradivari en Guarneri zijn daarom ook beroemd en niet na te bouwen. Het geheim zit 'm in de samenstelling van de lak die zij gebruikten.

De filisofie achter de C37 lak is dat alle behandelde dingen de resonantiefrekwentie krijgen van koolstof (Carbon + lichaamstemperatuur van de mens 37 graden). Daar een mens een organisch iets is, en dus uit hoofdzakelijk water en koolstofverbindingen bestaat, heeft de mens ook de resonantiefrekwentie van koolstof. Wat is dan logischer daar naar toe te werken. Meer vind je op zijn homepage

Het maffe is dat je het verschil tussen een behandelde kabel en een niet behandelde zeer duidelijk hoort. Stefan is onlangs bij me op bezoek geweest en had een met C37 behandelde SB bij zich. Het vergelijk is dan zo gemaakt met mijn "originele" SB. Het verschil uit zich een een betere detailweergave en een iets andere plaatsing van de instrumenten. Zo komen de soloinstrumenten meer "naar voren" en zijn de loopjes wat makkelijker te volgen. Persoonlijk vind ik het originele ontwerp wat homogener klinken, maar voor iemand die technisch muziek luistert is de C37 zeker aan te raden. Het spul is niet allen bedoeld voor violen of kabels. Hele "volksstammen" lakken de konussen van hun speakers ermee, ontdoen de elko's van hun behuizingen, vervangen die door c37 gelakte houten tonnetjes etc, weerstande en spoelen worden er ook mee ingesmeerd.

BTW: Ik heb nog een veel duurdere "audiofiele" lak gevonden, nl de Tube-O-Lator Lacquer. Lees en huiver eek.gif:rolleyes:eek.gif;)

Geplaatst door Pjotr:

Ja LOL, zit 'm dat in de atomaire interactie tussen het koper en de lucht of zo?    :D

Volgens mij heeft 2,5mm2 massief en 2,5mm2 soepel dezelfde koperdwarsdoorsnede. En dus dezelfde weerstand per meter lengte.

denk ik ook.

Waar het echter om gaat: wat is er mis mee?

Game

Ja LOL, zit 'm dat in de atomaire interactie tussen het koper en de lucht of zo?

Volgens mij heeft 2,5mm2 massief en 2,5mm2 soepel dezelfde koperdwarsdoorsnede. En dus dezelfde weerstand per meter lengte.

Volgens mij niet. Ligt eraan of de fabrikant de 2,5mm2 berekent door alle dunne draadjes bij elkaar op te tellen of door gewoon naar de bos met draadjes te kijken en tot de conclusie te komen dat dat 2,5mm2 oppervlakte heeft. Dat laatste is aantrekkelijker voor de fabrikant volgens mij :). En dan zal de weerstand iets hoger zijn omdat er wel degelijk lucht tussen zit. De hoeveelheid koper plus lucht is dan 2,5mm2.

Waar het echter om gaat: wat is er mis mee?

Sorry "Game", maar dat heb ik volgens mij al 3 keer gezegd. Ff teruglezen. Plus dat een twist in een multistrand kabel slecht blijft zitten.

Frank

Wat bedoel je dan? Of de iets hogere weerstand een rol speelt? Nauwelijks.

Maareh, ik bedacht net: als je een hoop van die dunne draadjes parallel zet, pakken ze dan niet juist heel veel storing op? Ieder draadpaar als aparte antenne zeg maar :). Als dat zo is, kun je net zo goed getwist installatiedraad gebruiken. Ik stop met dit topic denk ik, misschien probeer ik het nog uit, in de hoop dat de versterker niet oscilleert ('t is niet 1 van de beruchte versterkers maar toch).

Frank