Sam Koopman Posted 22 november 2002 Report Share Posted 22 november 2002 Wie kan mij vertellen wat de invloed van het strooiveld van een luchtspoel op een condensator/weerstand is ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 november 2002 Report Share Posted 23 november 2002 Niet veel, maar de invloed is er wel. Hoezo? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 23 november 2002 Report Share Posted 23 november 2002 ...De invloed van het strooiveld van een gemiddelde Zwarte Piet is echter hele andere koek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 november 2002 Report Share Posted 23 november 2002 Jan zou zeggen dat er geen invloed is (FOEI Sodejuu ). In wezen is die invloed er dus wel, maar die heeft IMHO weinig invloed omdat het signaal door de spoel gaat een wisselstroomsignaal is met verschillende frekwenties. Als er wel een merkbaar (hoorbaar) grote invloed is dsenk ik dat je gelijkstroomcomponenten in je speakersignaal hebt zitten en dat is niet gezond. BTW Michel, een kunstmeststrooier heeft nog een groter strooiveld dan die zwarte Piet van jouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door sodejuu:BTW Michel, een kunstmeststrooier heeft nog een groter strooiveld dan die zwarte Piet van jouw Beste Hr. Juu, Eerstens HEB ik geen Zwarte Piet, de tijd dat dat volgens de nederlandse wet werd toegestaan is reeds lang voorbij (behalve als je St. Erklaas heet blijkbaar, schande! ), Tweedens kun je veel beter gewone mest strooien ipv kunstmest. Van gewone mest kun je namelijk handzame ballen draaien, welke het betere strooi- en gooiwerk aanzienlijk verbeteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door Michel: Beste Hr. Juu, Eerstens HEB ik geen Zwarte Piet, de tijd dat dat volgens de nederlandse wet werd toegestaan is reeds lang voorbij (behalve als je St. Erklaas heet blijkbaar, schande! ), Tweedens kun je veel beter gewone mest strooien ipv kunstmest. Van gewone mest kun je namelijk handzame ballen draaien, welke het betere strooi- en gooiwerk aanzienlijk verbeteren. Kunstmest ruikt echter aangenamer dan natuurmest. Ik kan me voorstellen dat je daar in R, DH of M weinig last van hebt. Hier stinkt het echter mateloos als er weer eens een gierton gelicht is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door sodejuu:Jan zou zeggen dat er geen invloed is (FOEI Sodejuu ). In wezen is die invloed er dus wel, maar die heeft IMHO weinig invloed omdat het signaal door de spoel gaat een wisselstroomsignaal is met verschillende frekwenties. Als er wel een merkbaar (hoorbaar) grote invloed is dsenk ik dat je gelijkstroomcomponenten in je speakersignaal hebt zitten en dat is niet gezond. BTW Michel, een kunstmeststrooier heeft nog een groter strooiveld dan die zwarte Piet van jouw Wanneer de condensator in kwestie een metalen behuizing heeft, is de invloed van het inductieveld klein; maar wel aanwezig. Het is het beste om de spoel niet in de buurt van andere componenten te houden, ook signaalbedrading in een inductieveld geeft hoorbaar verschil. Klankmatige verschillen door strooivelden zijn: minder tophoog, trager en wolliger laagweergave, verminderde dynamiek, het gevoel dat er een deken over de speakers hangt. Bovenstaand verhaal van dhr. Juu klopt niet; DC veroorzaakt geen inductie, dat kan alleen met AC. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Sorry hoor dat ik even stoor. Maar dc of ac het magnetische veld is even groot!!!! Dus dat maakt niets uit. Een dc strooiveld wekt alleen geen stroom op in andere geleiders. Waar je dan nog rekening mee moet houden is dat de stroom afgebogen zal worden door de lorenzkracht. Maar of we dat kunnen horen wens ik te betwijfelen. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Lorenzkrachten, dat is lang geleden dat ik die gezien heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Geplaatst door Duck-Twacy:Lorenzkrachten, dat is lang geleden dat ik die gezien heb Als je dit leest zit je er naar te kijken! groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Geplaatst door seoman: Als je dit leest zit je er naar te kijken! groeten Simon Had ik maar beter opgelet bij natuurkunde Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Had ik maar meer mijn best gedaan dan zou ik heel wat meer verdienen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Seoman zet een juiste differentiatie uiteen over waar we over praten. Onder een strooiveld versta ik electromagnetische velden maar ook inducties. Die zijn duidelijk verschillend. Mijn uiteenzetting gaat primair over de inductie van de spoel. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Geplaatst door Stefan:Seoman zet een juiste differentiatie uiteen over waar we over praten. Onder een strooiveld versta ik electromagnetische velden maar ook inducties. Die zijn duidelijk verschillend. Mijn uiteenzetting gaat primair over de inductie van de spoel. Groeten, Hmm ik ben een beetje betweterig deze week. Sorry Maar wat ik nog wil zeggen is dat magnetisme en stroom een verhouding hebben. Alle stromen ondervinden kracht in een magnetisch veld. Als het magnetisme veranderd dan veranderd of verplaatst de stroom. Als de stroom verandert dan beweegt 't magnetisme. En als er stroom is dan is er magnetisme. Het maakt niet uit hoe je 't noemt maar de beinvloeding is er gewoon. Dus het scheiden van vermogens- en signaal stromen is erg aanbevelenswaardig. Het afschermen van een signaal berust ook op het feit dat de stroom van het signaal een magnetisch veld opwekt wat in de mantel weer een stroom opwekt enzo het magnetische veld kortsluit. Zodat voorbij die mantel er minder magnetisme is. Dit zie je ook veel bij audio trafos. Daar leggen ze een koperen folie omheen zodat het strooiveld kortsluiting veroorzaakt in die folie. En de elektronica die daar vlak bij zit minder brom opvangt. Groetjes Simon Misschien moet ik toch maar leraar worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Misschien moet ik toch maar leraar worden nou, dat is ook niet altijd alles hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Geplaatst door Rogier: nou, dat is ook niet altijd alles hoor Heb lang getwijfeld of ik niet natuurkunde en aardrijkskunde zo gaan doen maar mijn woordblindheid heeft dat uiteindelijk afgeblazen. Nu ben ik electronicus die af en toe de wereld rond moet en dat is eigenlijk veel gaver. Morgen ga ik naar Singapore met 4,5MW stoeien. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Nou, Veel succes en een prettige reis alvast! Ik neem aan dat je wel handschoentjes aan doet als je gaat stoeien? gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Handschoentjes? Reken maar!! laatst is 1 van de generatoren in rook opgegaan. Dus ik vertrouw het niet helemaal. Ik ben blij dat ik daar niet naast stond, stiekem ben ik ontzattend bang voor al dat vermogen. Dus ben ik erg voorzichtig. Ik zal maar niet zeggen dat het daar 29graden is. Oops! Sorry Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Nou, als zo'n generator in rook opgaat zal het nog wel warmer worden, en ben ik blij dat ik in het koude kikkerlandje ben! Anders wikkel je jezelf toch in aluminium folie ter afscherming? of een aardeantenne op je hoofd plakken? Huur je iemand in die het uiteinde vasthoud, en zorg dat je zelf op porceleinen voetjes staat of is dat te lomp? Wel effectief denk ik. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 november 2002 Report Share Posted 27 november 2002 Nou reken maar dat er wat voorzorgs- maatregelen genomen worden. 2x 3000 pk => 2X 440V => 2x trafotje ertussen en dan op 6kv uitkomen Dat gaat weer naar 2 motortjes die een pompje laten draaien. Een rubberen vloer en plaatstaal. Toch maar een 10kohm potmetertje om die hele zooi te bedienen. Ja dat wordt peuken schijten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 7 december 2002 Report Share Posted 7 december 2002 Laatst kwam ik daarvoor (topic ) een manier tegen die zou moeten werken,wat je moet doen is een oud type hoogomige hoofdtelefoon aansluiten op het te onderzoeken component en dit bij de trafo/spoel houden,het schijnt dat je dan allerlei invloeden kan horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 10 december 2002 Report Share Posted 10 december 2002 Geplaatst door seoman: Hmm ik ben een beetje betweterig deze week. Sorry Maar wat ik nog wil zeggen is dat magnetisme en stroom een verhouding hebben. Alle stromen ondervinden kracht in een magnetisch veld. Als het magnetisme veranderd dan veranderd of verplaatst de stroom. Als de stroom verandert dan beweegt 't magnetisme. En als er stroom is dan is er magnetisme. Het maakt niet uit hoe je 't noemt maar de beinvloeding is er gewoon. Dus het scheiden van vermogens- en signaal stromen is erg aanbevelenswaardig. Het afschermen van een signaal berust ook op het feit dat de stroom van het signaal een magnetisch veld opwekt wat in de mantel weer een stroom opwekt enzo het magnetische veld kortsluit. Zodat voorbij die mantel er minder magnetisme is. Dit zie je ook veel bij audio trafos. Daar leggen ze een koperen folie omheen zodat het strooiveld kortsluiting veroorzaakt in die folie. En de elektronica die daar vlak bij zit minder brom opvangt. Groetjes Simon Misschien moet ik toch maar leraar worden Bij audio trafo's bedoel je hopelijk voedingstrafo's, en niet signaaltrafo's (=uitgangstrafo's, interstages) van buizenversterkers. Het kortsluiten van een electromagnetisch veld dat door een signaal wordt opgewekt heeft een directe invloed op dit signaal.... Ten nadele wel te verstaan! De invloed van dit effect moet je ook niet onderschatten, soms is afscherming van signaaldragende componenten onontbeerlijk vanwege hoorbare brom en storingen, maar als je het niet nodig hebt kan je het beter achterwege laten; het beinvloed altijd de signaalkwaliteit. Groeten, Stefan, die door trail and error de effecten van deze theorie heeft ondervonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 11 december 2002 Report Share Posted 11 december 2002 Geplaatst door Stefan: Bij audio trafo's bedoel je hopelijk voedingstrafo's, en niet signaaltrafo's (=uitgangstrafo's, interstages) van buizenversterkers. Het kortsluiten van een electromagnetisch veld dat door een signaal wordt opgewekt heeft een directe invloed op dit signaal.... Ten nadele wel te verstaan! De invloed van dit effect moet je ook niet onderschatten, soms is afscherming van signaaldragende componenten onontbeerlijk vanwege hoorbare brom en storingen, maar als je het niet nodig hebt kan je het beter achterwege laten; het beinvloed altijd de signaalkwaliteit. Groeten, Stefan, die door trail and error de effecten van deze theorie heeft ondervonden Ik heb het inderdaad over voedings trafos. Verder zou men al het metaal bij je signaal moeten uitbannen. Zoals bv bij de silverbullet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts