Makz Posted 11 mei 2003 Report Share Posted 11 mei 2003 Tijdens mijn eeuwige zoektocht naar nuttige hifi/tweak informatie kwam ik een artikel tegen over Rothwell Inline Attenuators. Dit zijn pluggen die v Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 mei 2003 Report Share Posted 12 mei 2003 Wat zou je hier in godsnaam mee moeten doen??? De potmeter slag vergroten? Da's handig als de 'normale' speelstand te versleten is of je graag naukeuriger wil draaien. Verder zegt 't me H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 12 mei 2003 Report Share Posted 12 mei 2003 Bedoel je dit: het is idd een simpele verzwakker in een mooi jasje. quote uit een topic van mij " Deze verzwakker geeft een overdracht van: 3k9 / (3k9+6k8+6k8) = 0.223 In decibel: 20 * log 0.223 = -13.0dB, oftewel een demping van 13dB." lees ook dit eens -> http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=16&t=4293&hl= en dit http://forum.hifi.nl/index.php?act=ST&f=28&t=2562&st=0 ik ben helemaal bij nul begonnen en weet nu ook hoe het in elkaar zit. Laat het even weten of je het snapt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 mei 2003 Report Share Posted 12 mei 2003 Ik heb het verhaal gelezen van die rothwell verzwakkers, maar daar maken ze naar mijn idee, een denk fout. Zeggen dat een voorversterker beter presteerd op hogere signaal niveaus. Ok kan zijn, Maar als de drivertrap dan beter zou functioneren waarom zit ie dan achter de Volume knop? Om de impedantie van de voorversterker laag te maken. Dan heb je minder last van de klank van je kabels. Wat doet deze verzwakker, deze verhoogt die uitgangs impedantie weer. Met als gevolg dat de kabels beter hoorbaar worden. Op zich een leuk verhaal maar, misschien is een passieve pre dan wel tich beter dan een actieve pre met verzwakker. Het bereik van je potmeter vind ik een steekhoudend argument om te gaan kloten. Maar voor de rest geloof ik er geen bal van. Ps Ik heb mijn digitale ingang ook op -12dB staan. Ben nu een stuk minder bang om mijn woofers te oversturen. En 't draait lekerder! Grtz Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makz Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 Bedankt voor de feedback en de achtergrondinfo! Het schemaatje van Fireman is duidelijk, en de foto's op de genoemde links laten weinig tot niets aan de fantasie over. De vraagtekens die Seoman zet zijn misschien niet onterecht, maar dan ligt het er denk ik aan waar je de verzwakker voor gebruikt. Als je hem tussen CD-speler en versterker zet om oversturing van de ingang te voorkomen zou het verhaal van de "hoorbare" kabels volgens mij sterk ondergeschikt worden aan het bereikte voordeel, en daarom minder van toepassing zijn dan wanneer je de verzwakker tussen voor- en eindversterker zet. En ook dan nog is het een kwestie van uitproberen of het totale effect een verbetering of slechts een verandering (of zelfs een verslechtering) is. Als de gehele ingreep maar een paar Euro kost is het in ieder geval de moeite van het solderen waard. Werkt het niet? Okee dan, weg ermee! Werkt het wel? HiepHiepHoera! Begrijp mij niet verkeerd; Ik ben niet zo'n neuroot die naar zijn installatie (en dus niet naar muziek) luistert met een opgewarmde soldeerbout naast de van printjes en losse draadjes aan elkaar hangende versterker. Laat mij nu maar gewoon genieten, dan ben ik over het algemeen een content mens. Ik ben echter altijd benieuwd naar goede en goedkope tweaks om het reeds aanwezige genot verder te verhogen. Als dat hiermee kan lach ik me dood voor het geld dat het me kost... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts