erik klijnsmit Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 beste mensen . ik ben de kisten van mijn hybride esl,s aan het renoveren . ze waren origineel van spaanplaat 20 mm . 45 liter inhoud gesloten box . nu heb ik andere gemaakt van mdf en deze zijn 70 liter , de rest moet opgevuld worden met balken en platen en zand om de boel stevig te maken . ik heb tegen de wanden platen mdf gekit en in het midden (haverwege dus) van de kist zit een plaat met een gat erin . ik heb wat balken tussen de wanden gekit voor nog meer stevigheid. is dit vodoende ?? ik wilde op de vloer zand leggen , zo,n liter of tien . en misschien nog wat bakstenen om de inhoud nog verder te verminderen . wat moet ik nog doen aan demping ? ik bedoel met baf of tandenschuim ? en hoeveel ? ik dank u . Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 23 oktober 2003 Report Share Posted 23 oktober 2003 Het ligt er aan tot hoe hoog de baskasten meespelen. Is de halve golflengte van de hoogst weer te geven frequentie veel langer dan de grootste binnenafmeting van de kast hoef je in principe weinig te dempen. Demping wordt ook gebruikt om het virtuele volume van een (te kleine) kast te vergroten, maar gezien jouw verhaal is dat ook geen reden om te dempen. Maar heb jij het idee dat er toch wat demping nodig is kun je het ideale materiaal en de hoeveelheid het beste proefondervindelijk vaststellen. Ook een combinatie van materialen kan positief werken, baf, noppenschuim en schapenwol. Als het geheel te futloos klinkt wordt er vast teveel gedempt, worden de lage middentonen te wollig dan kan er misschien wat meer dempingsmateriaal in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 ik heb wat balken tussen de wanden gekit voor nog meer stevigheid Ik zou in ieder geval geen kit gebruiken. De balken moeten stevigheid bieden, en dus ook een vaste verbinding vormen met de zijkanten. Kit blijft altijd wat elastisch en dus heb je een stuk minder aan de verstevigingen dan als het met houtlijm vastzit. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 oktober 2003 Author Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Rogier: Ik zou in ieder geval geen kit gebruiken. De balken moeten stevigheid bieden, en dus ook een vaste verbinding vormen met de zijkanten. Kit blijft altijd wat elastisch en dus heb je een stuk minder aan de verstevigingen dan als het met houtlijm vastzit. gr. Rogier daar zit wat in ja , maar de kit die ik gebruik is ruitenlijm kit die we gebruien om voorruiten van auto,s mee vast te lijmen . die word net zo hard als rubber zeg maar . en de balken zitten er klem in . ps de woofer moet tot 200 hz gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: daar zit wat in ja , maar de kit die ik gebruik is ruitenlijm kit die we gebruien om voorruiten van auto,s mee vast te lijmen . De voorruit van mijn auto is ook gelijmd. Die is dus al twee keer verzakt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Ruitenkit blijft altijd plastisch Erik, om te voorkomen dat er spanningen optreden in het glas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 oktober 2003 Author Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Geerdie:Ruitenkit blijft altijd plastisch Erik, om te voorkomen dat er spanningen optreden in het glas. nee , ik bedoel , op een autoruit staan altijd spanningen . hij maakt zelfs deel uit van de zelfdragende carosserie en daarom zitten ze tegenwoordig gekit . om de auto stijver te maken . maar idd het blijft misschien iets plastisch . alhoewel er maar heel weinig kit tussen de naden zit ,omdat de balken precies passen . maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 tekening? foto's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 oktober 2003 Author Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door JSA:tekening? foto's? ik zal er een paar maken van de week . kben nog niet verder gegaan aan de kisten . weinig tijd . ze staan op mijn werk , en als ik daar ben om eens een avondje lekker te knutselen , komen er telkens weer klanten . effe dit en effe dat . maar het komt goed . in feite bouw ik heel de esl weer origineel terug , maar dan met een andere kist ,amdere condensators en een betere spoel . ook de inwendige bedrading vervang ik . Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:...in feite bouw ik heel de esl weer origineel terug , maar dan met een andere kist ,amdere condensators en een betere spoel . ook de inwendige bedrading vervang ik . Origineel noemt hij dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Geplaatst door cgm: De voorruit van mijn auto is ook gelijmd. Die is dus al twee keer verzakt.. dan is w.s. je auto te groot voor de ruit of je ruit te klein voor de auto! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:beste mensen . ik ben de kisten van mijn hybride esl,s aan het renoveren . ze waren origineel van spaanplaat 20 mm . 45 liter inhoud gesloten box . nu heb ik andere gemaakt van mdf en deze zijn 70 liter , de rest moet opgevuld worden met balken en platen en zand om de boel stevig te maken . ik heb tegen de wanden platen mdf gekit en in het midden (haverwege dus) van de kist zit een plaat met een gat erin . ik heb wat balken tussen de wanden gekit voor nog meer stevigheid. is dit vodoende ?? ik wilde op de vloer zand leggen , zo,n liter of tien . en misschien nog wat bakstenen om de inhoud nog verder te verminderen . wat moet ik nog doen aan demping ? ik bedoel met baf of tandenschuim ? en hoeveel ? ik dank u . Speaker er in en luisteren, dan pas dingen gaan veranderen.... Ik zou wel de ruimte losjes vullen met schapenwol of slaapzak vulling o.i.d. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Ik zou wel de ruimte losjes vullen met schapenwol of slaapzak vulling o.i.d. . Inderdaad, nachtje over slapen doet wonderen. En zet dan gelijk dat hybride idee uit je hoofd. Het wordt tijd om te kiezen Erik: vliezen of kisten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door RonL: Inderdaad, nachtje over slapen doet wonderen. En zet dan gelijk dat hybride idee uit je hoofd. Het wordt tijd om te kiezen Erik: vliezen of kisten... Precies.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Reactie van Erik blijft uit. Die staat morgen als herboren weer op: voor mij voorlopig nog geen kist! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 november 2003 Author Report Share Posted 1 november 2003 beste ron , ik laat me niet kisten . het zijn ook geen kisten , maar echte behuizingen geworden . sterk en zwaar!! niet te geloven . in het midden een raam . boven en onder links en rechts , voor en achter , kruisbalken . dubbele wand . de kist was bruto 70 liter , er zit nu 15 liter verstevigingsmatriaal in , dus blijft er 55 liter over . ik ben van plan om op de bodem een paar straatklinkers te leggen om de inhuod nog kleiner te maken . hij moet nl 45 liter worden . de filters en de voeding van de esl , heb ik ook al klaar . helemaal puntje gaaf . Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door JSA:tekening? foto's? Luie donder Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 november 2003 Author Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door JSA: Luie donder ga fiesten stelen man ! toen ik zo oud als jij was , werkte ik al 70 uur per week . nu nog steeds . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Erik een luie donder? Nee, ik ben pas lui, ik ben ambtenaar... Rijksambtenaar nog wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Hoi Erik, Op je vragen staan de antwoorden in dat boekwerkje wat ik destijds bij je achter gelaten heb. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 november 2003 Author Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door heefiguur:Hoi Erik, Op je vragen staan de antwoorden in dat boekwerkje wat ik destijds bij je achter gelaten heb. Arie ,idd arie . ik heb het nog steeds naast mijn bed leggen , en lees er elke avond even in , voor het slapen gaan . toch staat er over dempingsmatrialen niet zo veel in . ps , wanneer kom je het ophalen . en gelijk effe luisteren , natuurlijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ga fiesten stelen man ! toen ik zo oud als jij was , werkte ik al 70 uur per week . nu nog steeds . Volgens mij doe je dan iets verkeerd. Je doet iig te veel... 70 uur in de week. Moet er niet aan denken... (zei de luie student ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: ga fietsen stelen man ! toen ik zo oud als jij was , werkte ik al 70 uur per week . nu nog steeds . Had dan ook een vak geleerd....!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 november 2003 Report Share Posted 2 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:...ik ben van plan om op de bodem een paar straatklinkers te leggen om de inhuod nog kleiner te maken . hij moet nl 45 liter worden . Bij een gesloten behuizing is het niet zo erg als de kast te groot is, meestal zelfs beter omdat de Q naar beneden gaat en dat komt het impulsgedrag ten goede (past ook mooi bij de elektrostaat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 november 2003 Author Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door JSA: Luie donder nou jaspertje , speciaal voor jou (ze staan nog in de grondlak .) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts