Jump to content

Gezocht: goedkope zelfbouwsubwoofer

jasper
 Share

Recommended Posts

He allemaal,

Het enige wat ik nog mis in mijn home-cinema is een subwoofer. Ik heb echter niet meer dan 200 euro te besteden. Ik wilde daarom een subwoofer zelf gaan bouwen. Kan iemand me vertellen of je hier een aardige voor kan bouwen? Mijn speakers gaan vanaf 35 Hz (Tannoy MX 3), dus hij moet wel onder de 30 komen en toch droog blijven (closed caption?).

Heeft iemand misschien tips voor goedkope componenten?

ps. het moet wel kwaliteitsspul zijn, ik wil niet zo'n boombox zoals je in auto's ziet.

Groeten,

Jasper

Hoi Jasper,

voor 200 euro kun je weinig doen, tenminste als je kwaliteit wilt. Voor 185 euro heb je een redelijke versterker voor de sub, bv. de hs 80 van Hypex http://www.speakerland.nl/actiefsub.htm en dan heb je nog wel erg weinig over voor de speaker en de kast. Je zou dus iets hierboven uitkomen, maar dan heb je wel een goed instelbare en redelijk goed klinkende subwoofer. Ze verkopen trouwens ook een bouwpakket van 250 euro, excl. kast. Wellicht interessant?

gr. Rogier

Geplaatst door jasper:

Bedankt voor je tip, Rogier!

Weet iemand nog andere verkooppunten van subwoofer-versterkers? Dan kan wordt mijn keuze wat groter.

Remo,

Of anders DL bv http://www.lautsprechershop.de/ http://www.hifisound.de/vertrieb/aktiv/aktiv.html

Geplaatst door jasper:

He allemaal,

Het enige wat ik nog mis in mijn home-cinema is een subwoofer. Ik heb echter niet meer dan 200 euro te besteden. Ik wilde daarom een subwoofer zelf gaan bouwen. Kan iemand me vertellen of je hier een aardige voor kan bouwen?  Mijn speakers gaan vanaf 35 Hz (Tannoy MX 3), dus hij moet wel onder de 30 komen en toch droog blijven (closed caption?).

Heeft iemand misschien tips voor goedkope componenten?

ps. het moet wel kwaliteitsspul zijn, ik wil niet zo'n boombox zoals je in auto's ziet.

Groeten,

Jasper

Je kunt ook uitkijken naar een tweede hands subwoofer natuurlijk...

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Je kunt ook denken aan een transmissielijn subwoofer. Je levert wat dB's in, maar je komt lager met een kleinere speaker (of twee, dan heb je weer iets meer dB's).

In principe hoef je alleen de Fs van je speaker te weten. Gewoon 1/4 deel van de Fs als lengte van de transmissielijn nemen.

Gewoon een pvc buis (met hetzelfde oppervlak) aan je speaker vastmaken. Als je geluk hebt doe je het gelijk goed, anders moet je heel lang prutsen.

Misschien is het wat?

Kijk voor info op: web page

• 5 weeks later...

Ik heb geen goede ervaring met de HS80

In combinatie met een shiva 12" in gesloten behuizing, had ik er op 1 week 2 stukgespeeld???

Wel fantastische service van Hypex, die mij de zwaardere en veel degelijker gemaakte HS200 aanraadde in combinatie met de grote shiva. Ze namen zonder kost de 2 kapotte HS80 terug en , uiteraard mits meerprijs vervangen door de HS200, die wel aan te raden zijn.

In combinatie met een shiva 12" in gesloten behuizing, had ik er op 1 week 2 stukgespeeld???

Een 12" woofer heeft meestal ook veel vermogen nodig, de hs 80 heeft zoveel gewoon niet. voor een kleine sub is de hs 80 echter wel geschikt.

Gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Een 12" woofer heeft meestal ook veel vermogen nodig, de hs 80 heeft zoveel gewoon niet. voor een kleine sub is de hs 80 echter wel geschikt.

Gr. Rogier

Hallo,

Inderdaad Rogier.

Dat zal wel zo zijn, Trouwens ook de reactie van hypex, die niet direct een andere reden zag.

De HS200 voldoen namelijk wel zeer goed, en ze zitten er nu reeds meer dan een jaar in.

Ik vond wel de opbouw en voeding van de HS80 nogal zozo, tov van de HS200. Anderzijds is de prijs ook hoger, maar terecht.

groeten Geert