Don van der Deijl Posted 14 mei 2003 Report Share Posted 14 mei 2003 Voor wie het nog niet weet het aloude soldeer 60/40 gaat verdwijnen en MAG dadelijk zelfs niet meer gebruikt worden! Ik neem aan dat dit bij div al bekend is maar wie heeft er al ervaring met dit nieuwe soldeer? Wij hadden een rolletje besteld maar dit ook weer snel terug gestuurd daar de prijs van een 500 gram 311 euro bedraagt! Dat worden dadelijk dus dure reparaties MAAR groot voordeel is uiteraard dat het niet zo slecht voor de gezondheid is. Vraag bij deze hoe soldeert dat nieuwe spul? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 mei 2003 Report Share Posted 14 mei 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Voor wie het nog niet weet het aloude soldeer 60/40 gaat verdwijnen en MAG dadelijk zelfs niet meer gebruikt worden! Ik neem aan dat dit bij div al bekend is maar wie heeft er al ervaring met dit nieuwe soldeer? Wij hadden een rolletje besteld maar dit ook weer snel terug gestuurd daar de prijs van een 500 gram 311 euro bedraagt! Dat worden dadelijk dus dure reparaties MAAR groot voordeel is uiteraard dat het niet zo slecht voor de gezondheid is. Vraag bij deze hoe soldeert dat nieuwe spul? Beste don, Vertel mij hier eens meer over als je wilt. En terecht! ik zit dus elke dag de hele dag in die dampen, en soms wordt ik er dus ook echt strontziek van! Hoofdpijn, maagpijn, hongerig gevoel, droge huid. Maar vooraal hoofdpijn en gevoel alsof er iets uitzet in je hoofd. Ik kan me heel goed voorstellen dat het ontzettend schadelijk is. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 mei 2003 Report Share Posted 14 mei 2003 Ik heb 't nieuwe spul nog niet gezien. Maar er zou palladium in komen geloof ik. Da's op zich gezond maar de palladium mijnen zijn zo extreem ongezond, de natuur daar bestaat gewoon niet meer. Ach wij zijn van de troep af. Ik ben niet blij met lood maar dat onze longen schoon moegen blijven terwijl de ongein elders plaats vind, da's pas echt goor. Ik mag wel hoepen dat door de "nieuwe tin" niet de electronca markt op zijn gat komt te liggen. Of de electronicie moeten verhuisen naar nog niet eu landen. Want daar mag 't natuurlijk nog wel. Bestel eens een print. Kleine kans dat die hier gemaakt is. Dat is veel te duur met onze natuurbehoud regeltjes. Dus...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 14 mei 2003 Author Report Share Posted 14 mei 2003 Schadelijk is het dus inderdaad en dat is ook wel te begrijpen gezien de grote hoeveelheid lood. Volgens de vertegenwoordiger van NEDIS zal het erg snel gaan en is SONY al overgestapt op het nieuwe soldeer en verwacht ook van zijn service centra(waaronder wij) dat we dat eveneens zullen doen. Er zit in ieder geval nog tin in maar voor de rest weet ik dat er ook koper bij zit wat smeltemperatuur betreft weet ik nog helemaal niets en dus ook niet hoe het werkt. Je gezondheid gaat inderdaad boven alles maar de prijs is natuurlijk belachelijk hoog voor een rolletje van 500 gram en dan inkoop 311 euro dat is niet normaal. Ik raad jou aan voldoende te ventileren want dat het oude soldeer kankerverwekkend is zal ook bij jou bekend zijn . Voor mijzelf vrees ik dat het nieuwe soldeer wat aan de late kant komt want eer die rommel uit je lichaam is damn. Ik houd er echter terdege rekening mee en heb dan ook erg weinig gezondheid klachten. Andere ontwikkelingen nog een beetje bijgehouden Bas? Wat te denken van de IC,s die an de onderkant gesoldeerd zijn en waar je een soldeerstation voor noidg hebt welke 15.000 euro kost? Technieken waar je toch niet meer omheen kunt dadelijk en wat het voor beun de haas steeds minder aantrekkelijk zal maken en niet te vergeten de hobbyist en dat is natuurlijk erg jammer. Om te hobbyen zou ik het niet leuk vinden om dergelijk extreem duur soldeer te gebruiken en om thuid dergelijke flat pack,s te vervangen met een station van 15.000 euro dat zie ik al helemaal niet zitten. Toch komt het er beide aan sterker het is er dus al! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 mei 2003 Report Share Posted 14 mei 2003 Ik hoef het soldeer gelukkig niet te betalen, maar mijn baas zal er niet blij mee zijn. Wat ik wel vreemd vind is die prijs. Ik heb onlangs een klosje tin/zilver (96/4) van 500g besteld (en gekregen ) bij Display en dat kostte net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 mei 2003 Report Share Posted 15 mei 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste don, Vertel mij hier eens meer over als je wilt. En terecht! ik zit dus elke dag de hele dag in die dampen, en soms wordt ik er dus ook echt strontziek van! Hoofdpijn, maagpijn, hongerig gevoel, droge huid. Maar vooraal hoofdpijn en gevoel alsof er iets uitzet in je hoofd. Ik kan me heel goed voorstellen dat het ontzettend schadelijk is. Groeten, Bas Beste Bas, Er is hele goede afzuigapparatuur te krijgen voor soldeerwerk, compleet met koolstoffilters enz. Investeer daarin! Het gaat tenslotte om je gezondheid. 1 keertje hoofdpijn van dat gesoldeer is tot daar aan toe. Maar dagelijks gaat je opbreken op termijn. Ook soldeerneuzen hebben vaak niet in de gaten hoeveel lood ze binnen krijgen via hun handen. Zoals moeders al zei: Handjes wassen voor het eten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 15 mei 2003 Author Report Share Posted 15 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu:Ik hoef het soldeer gelukkig niet te betalen, maar mijn baas zal er niet blij mee zijn. Wat ik wel vreemd vind is die prijs. Ik heb onlangs een klosje tin/zilver (96/4) van 500g besteld (en gekregen ) bij Display en dat kostte net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 mei 2003 Report Share Posted 15 mei 2003 Ik soldeer altijd om mijn balkonnetje ((liefst in het zonnetje). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 mei 2003 Report Share Posted 15 mei 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Daar heb ik nog niet bij stilgestaan van het soldeer wat jij opnoemt. Het gaat er nu echter niet om wat IK en mijn collega,s willen. SONY stelt vast dat we dadelijk ALLEEN nog maar met dat soldeer mogen solderen waarin inderdaad paladium ziy(ik weet niet wat dat is) Misschien is het beter en is het hoge tin gehalte in het soldeer welke jij beschrijft te bros voor die plaatsen waar het heet wordt en waar hoogspanning aanwezig is. De ARBO wet stelt geen barst voor. Elk bedrijf rolt daar gewoon doorheen dat heb ik al eerder gemerkt. Ik zou liever hebben dat ze strenger waren en dat ze eens steekproeven namen wnat JA die gasten in kantoor hoeven die dampen niet in te ademen en zullen echt niet zo snal een afzuiginstallatie plaatsen. Het naddel van een afzuiginstallatie is echter dat hij nagenoeg niet werkt! De dampen trekken dikwijls langs je gezicht omhoog en zo is inademen onvermijdelijk. Gelukkig moet ik nog elke dag heel veel denken de techniek staat immers niet stil en al lijken bijvoorbeeld TV toestellen veel eenvoudiger te repareren dan vroeger dan beweer ik hierbij het tegendeel. Mede door Duitsland zijn de div apparaten zo goed beveiligd dat een Tv apparaat zeer snel uitschakeld en niet altijd is een dergelijk protectie circuit te omzeilen(vandaag 2 keer meegemaakt) Moet ik verder bij zeggen dat ik in een bevoorrechtte situatie zit en de tijd mag nemen om bepaalde fouten op te sporen daar waar andere aantallen moeten halen. Toch is het bij ons ook zo dat wanneer dit te lang duurt (dat speuren) het onvermijdelijke komt van hoe zit het nu Don? Kom je er wel uit? enz enz Ik trek het me niet meer teveel aan en sta altijd klaar met de opmerking als je het beter kan doe het dan maar. Vervolgens kom ik dan altijd met de opmertking waar blijft de afzuiging? Gelukkig tocht het bij ons wel goed door en heb ik dus niet te kampen met de gezondheidsproblemen die Bas vermeld. Ik zou het zover ook niet laten komen want dat is vragen om ellende die rommel stapelt zich maar op in je lichaam en ik ben al zwaar genoeg. Dat is juist de reden waarom ik niks van ZoNie moet. Ze komen steeds met een ander verhaaltje en proberen je te DWINGEN. Ik kan daar echt niet tegen (zolang ik nog een keuze heb). Ondanks dat het een Japans bedrijf is, gedragen ze zich erg Amerikaans (zoals bij ons en bijv Microshit). Ik heb een bloedhekel aan resticties en ZoNie heeft er daar heel veel van . Paladium is een edelmetaal dat net onder platina zit. Heeft wel ongeveer dezelfde eigenschappen. Het wordt ook gebruikt in de printfabrikage om doormetaliseringen te maken (stroomloos koper aanbrengen). Omdat het zo duur is, denk ik echter dat het percentage in de soldeer niet hoger zal zijn dan het zilver in de tin die ik gebruik. Dat ZoNie erop staat om dat spul te moeten gebruiken, vind ik echt vreemd. Tin/zilver heeft geen nadelige eigenschappen bij hoogspanningsdelen in een TV. Waarschijnlijk dat paladium nog betere eigenschappen heeft dan zilver, dus dat is misschien een reden om daarvoor te kiezen (ik weet dat Oc Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu:...Paladium is een edelmetaal dat net onder platina zit. Heeft wel ongeveer dezelfde eigenschappen... Wordt die burgeroorlog in Kongo ook niet in stand gehouden vanwege dat palladium? Voor iedere PS2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Ik soldeer altijd om mijn balkonnetje ((liefst in het zonnetje). Dat is de reden waarom ik het in de tuin doe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Die heb ik niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 16 mei 2003 Author Report Share Posted 16 mei 2003 Geplaatst door Sodejuu: Dat is juist de reden waarom ik niks van ZoNie moet. Ze komen steeds met een ander verhaaltje en proberen je te DWINGEN. Ik kan daar echt niet tegen (zolang ik nog een keuze heb). Ondanks dat het een Japans bedrijf is, gedragen ze zich erg Amerikaans (zoals bij ons en bijv Microshit). Ik heb een bloedhekel aan resticties en ZoNie heeft er daar heel veel van . Paladium is een edelmetaal dat net onder platina zit. Heeft wel ongeveer dezelfde eigenschappen. Het wordt ook gebruikt in de printfabrikage om doormetaliseringen te maken (stroomloos koper aanbrengen). Omdat het zo duur is, denk ik echter dat het percentage in de soldeer niet hoger zal zijn dan het zilver in de tin die ik gebruik. Dat ZoNie erop staat om dat spul te moeten gebruiken, vind ik echt vreemd. Tin/zilver heeft geen nadelige eigenschappen bij hoogspanningsdelen in een TV. Waarschijnlijk dat paladium nog betere eigenschappen heeft dan zilver, dus dat is misschien een reden om daarvoor te kiezen (ik weet dat Oc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts