Sander Posted 4 april 2002 Report Share Posted 4 april 2002 ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 4 april 2002 Report Share Posted 4 april 2002 Welke AudioNote (zijn dit nog de Jensens) heb je toegepast? Alu, Tin, Copper of Silver foil? Welke waarde heb je gebruikt, de originele zijn 0.47uF meen ik... gr Maarten PS. Ik heb de Black Gates er in en nog Jensens liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 april 2002 Report Share Posted 14 april 2002 Geplaatst door Sander:Dag Maarten, Ik heb Alu-foil met silver lead-out gebruikt, waarde 0,47uF/630v. Deze zijn al vrij groot: +/- 5*3cm, en schijnen beter te zijn dan de jensen alu-foil, en op voorraad te verkrijgen. Eigenlijk wilde ik de copper-foils gebruiken, maar deze zijn nog groter en kunnen er gewoon niet in vanwege de te beperkte ruimte. Ik heb ze zwevend boven de print gemonteerd op een soort 't-stuk'van 2 messing stroken. Het uiteinde van dit t-stuk is gemonteerd op de uitstekende imbusbout van de voedings-trafo. De koppelcondensatoren liggen nu langs de grote voedingseclo (aan weerskanten) en een kwart slag gedraaid t.o.v. de mkp-tjes die erin zaten. De pio's zijn met een pootje aan de print bevestigd en het andere pootje middels een klein zilverdraadje van 5 cm. Alleen op deze wijze was de bedrading zo kort mogelijk te houden. By the way: de black gate in de eindtrap is bij mij 220uF. 100uF schijnt aan de lage kant te zijn voor 2 eindbuizen. Groet, Sander Hallo Sander, Als ik het goed lees heb je dus de Black-Gate WKZ elco's in je voeding gestopt? Deze gebruik ik zelf ook, na van alles geprobeerd te hebben zijn dit absoluut de allerbeste elco's op de planeet, ze zijn alleen erg duur (goedkopere (=relatief ) goede oplossing is ook Elna Cerafine) Wat je ook nog kunt proberen is Black-Gate FK of Standard Type elco's als bypass op je kathode weerstanden. Zijn ze bij jou al ingespeelt? Het heeft bij mij een maand geduurd tot ik geen verbeteringen meer kon waarnemen met inspelen. Ik vind ze ook het beste klinken wanneer ze minstens 24uur onder spanning staan; dan komt het laag pas echt strak en dynamisch uit de speakers en is het hoog super fijnzinnig en gedetailleerd. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 15 april 2002 Report Share Posted 15 april 2002 Geplaatst door Sander:By the way: als ik de versterker aanzet (eerst power, even paar minuten opwaremen en dan standby) gloeien de buizen even fel op. Kan dit kwaad voor de levensduur?? Is een andere vorm van softstart mogelijk? Dit was vanaf het begin af aan (ook bij el34) en de demoversterker die ik in huis had, had dit ook. Ik vraag me dit af omdat ik nog geen andere buizenversterker heb gezien die dit ook heeft... Wie weet hier iets voor??????? Groet, Sander Hoort het niet andersom te zijn, eerst standby (gloeispanning) en na een paar minuten de power (hoogspanning)? Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 16 april 2002 Report Share Posted 16 april 2002 Volgens mij maakt AudioNote nog steeds geen condensatoren, laat er door Jensen alleen een stempeltje op zetten, mischien dat ze hierdoor beter worden ????????????? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 16 april 2002 Report Share Posted 16 april 2002 Geplaatst door Jitze:Volgens mij maakt AudioNote nog steeds geen condensatoren, laat er door Jensen alleen een stempeltje op zetten, mischien dat ze hierdoor beter worden ????????????? Groet Jitze Nee hoor Jitze, ze worden er duurder van Maarten AudioNote, Angela en waarschijnlijk nog wel een paar OEMmen die dingen van Jensen en het lijkt me sterk dat Jensen onder andere naam betere exemplaren verkoopt dan onder hun eigen naam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 16 april 2002 Report Share Posted 16 april 2002 Geplaatst door Sander:Nee, met de power schakelaar zet je de gloeispanning erop. Met de standbyschakelaar vervolgens na opwarmen de hoogspanning.. Groet, Sander Ik heb dat in ieder geval niet met de EL34 versie. Als het gele LEDje aangaat komt er alleen de bekende blauwe gloed in de lampen. Maar niets "fellers". M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 17 april 2002 Report Share Posted 17 april 2002 AudioNote heeft die PIO's van Jensen in de uitverkoop omdat ze nu alleen AudioNote OEM's willen leveren. Ze verkopen de oude voorraad jensen's voor UKP3.50 per stuk. Ik heb er een aantal laten komen een paar weken geleden. Overigens, AudioNote is goedkoper met BlackGates dan Angela. Ik hoop nog op een goedkoop Nederlands adresje. gr, Maarten groeten, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 april 2002 Report Share Posted 21 april 2002 Geplaatst door Sander:Dag Stefan, De Bg-elco's zijn van het standaard type voor ontkoppeling. In de voeding heb ik nog niets veranderd, misschien doe ik dit nog eens. De voeding voorzien van BG is financieel nog al een aderlating.. De getweakte onderdelen zitten er nu zo'n 4 weken in, en zijn nog niet ingespeeld. In vergelijking met wat er in zat is het wel een heel stuk beter en muzikaler. Overigens: Ik had 'm in triode geschakeld. Voor de fun heb ik 'm dit weekend weer eens in ultralineair gezet. Ik moet zeggen dat met de door mij gebruikte kt88 e.e.a. dan wel wat levendiger klinkt, en niet zo'n groot effect geeft als een omschakeling van el34 ul naar triode. De dempingsfactor is nu nog hoog genoeg aangezien het laag nog steeds 'strak'is. (is zelfs hoger dan el34 in triode). By the way: als ik de versterker aanzet (eerst power, even paar minuten opwaremen en dan standby) gloeien de buizen even fel op. Kan dit kwaad voor de levensduur?? Is een andere vorm van softstart mogelijk? Dit was vanaf het begin af aan (ook bij el34) en de demoversterker die ik in huis had, had dit ook. Ik vraag me dit af omdat ik nog geen andere buizenversterker heb gezien die dit ook heeft... Wie weet hier iets voor??????? Groet, Sander Hallo Sander, Ik dacht te lezen dat je de BG hoogspanningselco's had gebruikt maar je hebt de kathodeontkoppelelco's van BG. Hier ben ik ook mee begonnen (Standerd Type)daarna Black Gate-FK ontkoppelelco's toegepast voor de ingangsbuis in mijn eindversterker. En als klap op de vuurpijl Black Gate WKZ hoogspanningselco's; mocht je nog iets in je voeding willen verbeteren , dan is dit de tweak! Het is inderdaad een aderlating maar ze leveren absoluut veel meer kwaliteitswinst dan een duur setje NOS buizen! Overigens geeft een in triode geschakelde pentode/beam tetrode een grotere dempingsfactor dan in de pentode/beam tetrode stand; dit komt omdat de buisimpedantie in triode stand veel lager is dan in pentode/beam tetrode stand. Het uitgangsvermogen zakt wel met ongeveer 60% in. Lichten de gloeidraden eerst fel op? hoe lang duurt dit fel oplichten ongeveer? Heb je de spanning over je gloeidraden al eens gemeten, misschien is die wat hoog? Wat theoretisch mogelijk is, is dat bij aanschakelen de gloeidraden in koude stand verkeren en daardoor een hogere weerstand hebben, komt de gloeispanning nu op de draden dan zal de spanning in het begin hoger zijn dan nominaal; dit komt omdat, vanwege de koude gloeidraad, de stroomhoeveelheid nog niet op nominaal nivo staat. Langzaam aan wordt de gloeidraad warm en zakt de weerstand in, hierdoor gaat er een grotere stroom lopen en zakt dus ook je spanning in, waardoor de gloeidraad minder fel wordt. De uitgangsspanning van voedingstrafo's schommelt ook bij schommeling van de stroomafname, hoe beter de wikkeling is gedimensioneerd hoe kleiner de schommeling; misschien komt het door de trafo in combinatie met opwarmen van de gloeidraad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 mei 2002 Report Share Posted 6 mei 2002 Hallo Sander, Mijn oplossing zou een gelijkrichtbuis zijn (bijvoorbeeld de 5U4G) Klinkt een stuk beter dan dioden, en je hebt als bonus meteen een soft-start er bij! Zit er al een smoorspoel in je hoogspanningsvoeding? Een goede smoorspoel vlakt de unrush stroom ook af, en zorgt tevens voor een goede afvlakking van de stroompieken en de schakelpieken van de diodes. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts