Jump to content

Netsnoeren

Guest Huub Derkx
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Henrie:

En een stroomkabel niet dan?

Primair wel ja, maar ik heb er echt geen bezwaar tegen wanneer hij en passant ook nog wat storing van- en naar het lichtnet dempt ;)

Zo'n Hirschmann filtertje dat je vaak aantreft blijkt bepaalde storing gewoon door te laten (zeker wanneer je de aarde niet aansluit) en zo'n mooi netsnoer verlaagt de ruisdrempel (storing op de 230V sinus), waardoor het apparaat meer details kan weergeven.

Greetinx

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Volgens mij is een voeding "slechts" voor stroomreserve/-egalisering, maar niet voor stroomfiltering.

Is egaliseren dat wat anders dan filteren?

Volgens mij heeft die voeding maar 1 taak: lever een constante gelijkspanning (dus ontdaan van alle fluctuaties) waarbij er ruim voldoende stroom getrokken kan worden zoder dat deze spanning inzakt.

Tja Henrie, als bij jou de prioriteiten ergens anders liggen, dan gaat je aandacht natuurlijk eerst daar naar toe ;)

Overigens zijn de prijzen die je noemt van toepassing op gebouwde kabels.

Er is inmiddels genoeg info over hoe je het zelf kunt maken tegen een veel lagere prijs.

Ga inderdaad eerst maar met je apparatuur aan de slag, wanneer dat allemaal naar je zin is, dan kun je eens over netsnoeren e.d. gaan denken ;)

Mijn doel is trouwens niet direct om iedereen aan de netsnoeren te praten, maar meer om wat duidelijkheid over de werking ervan te geven.

Helaas is het technisch niet zo makkelijk te verklaren, maar werken doet het tot nu toe bij bijna alle componenten, op een paar uitzonderingen na uiteraard.

Greetinx

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Ach, uitzonderingen bevestigen de regel    :D

Even over het wel of niet horen... Is het niet zo, dat in het geval van het niet kunnen horen er een zwakkere schakel in het spel is    confused.gif

Nou dat betwijfel ik dus. Of het moet aan jezelf liggen. Maar ik vind het vreemd dat op heel dure apparatuur elke verandering (of dit nou een netkabel is of iets anders) ineens een wereld van verschil geeft en op wat mindere apparatuur niet of nauwelijks invloed heeft. Wat is er dan minder stabiel?

Maar laten we de discussie (ook hier) maar stoppen. We komen er toch niet uit en het begint mij eerlijk gezegd een beetje de keel uit te hangen...

Ach, ik kan het ook simpel samenvatten:

Een heel dure "klasse" set die erg veel details laat horen, laat ook de verschillen in netsnoeren en andere kabels goed horen.

Een "gemiddelde betaalbare" set die "gewoon goed" klinkt, maar met minder kleine details, weinig "lucht" en geen goede diepte plaatsing e.d. laat dus ook niet zo makkelijk een verschil tussen netsnoeren, interlinks of wat ook horen ;)

Voor die laatste groep zou je kunnen stellen dat dure/betere kabels eigenlijk niet veel invloed hebben, omdat je toch al reletief weinig (sfeer)informatie in het geluid aantreft.

En dan gaat de prijs van de snoertjes opeens meetellen, want de te behalen winst in het geluid blijft beperkt en dan is het "het geld niet waard".

Zoiets dus, zonder merken te noemen :D

Greetinx

Andr

Geplaatst door Hero Elzinga:

ZEG ZOEK JE RUZIE OF ZO    mad.gif    mad.gif    mad.gif

Kom eens een keertje langs zou ik zo zeggen    :D    :D    :D

Nee hoor, ik zoek helemaal geen ruzie :) Alleen is het vooroordeel over JBL's meestal dat ze lomp en 'disco-achtig' klinken. Vandaar. Zelfspot heet dat (aangezien ik zelf dus ook voor JBL's heb gekozen).

Trouwens, wat voor JBL's heb jij? Staat namelijk niet in je profiel...

Ik dacht dat die Quad app. een buizengelijkrichter in de voeding hebben zitten. Dat kan een verklaring zijn dat daar netkabels geen invloed op hebben, omdat een dergelijke gelijkrichtbuis al als netfilter werkt. Leuk, zo'n bijkomend voordeel ;)

Geplaatst door Ome Henk:

Volgens mij dezelfde...

Niet helemaal.

Ik heb de SVA1800 (Zie link).

SVA1800 Informatie

Ze bevallen prima al zijn ze wel wat gevoelig voor de aansturende electronica.

Met te weinig aandacht voor de rest van de keten zal het resultaat sterk tegenvallen.

Hoofdreden hiervoor is de toegepaste hoorn tweeter die een nogal direct karakter heeft.

Op dit moment kunnen ze de vergelijking met producten van B&W (CDM serie) Dynaudio (Audience en contour) KEF (Q en QX series) etcetera aan.

Ander nadeel is het uiterlijk.

Ze zijn duidelijk in de kamer aanwezig mede door hun plaatsing die wat ruimte vraagt.

Een disco box is het absoluut niet (kan wel hoor) maar ook geen uitgesproken JAZZ of klasiek weergever.

Het is eigenlijk een alleskunner die dat ook graag laat horen.

Eigenlijk een luidspreker die iets anders is dan de doorsnee en graag opvalt (in positieve zin)

P.S. zal zo ook even mijn profiel invullen.

En die uitnodiging om langs te komen staat ook als je geen ruzie zoek :D:D:D

Geplaatst door Henrie:

Ehh... Helemaal niet, zeg maar         :)

Dit zijn die van mij:

product-953536.jpg  

Heeft iemand hier trouwens meer info over, want dit is de enige site die ik kan vinden met info over mijn speakers...

De TLX10 is een voor mij onbekend type.

Ik ken wel de TLX181 en die lijkt er sterk op.

Wellicht is dit de voorganger van deze 181?

[EXTRA INFO]

Nog wat.

JBL verkoopt in duitsland afwijkende typen (zag dat dit een duitse site was).

Je zou eens op hun duitse site kunnen zoeken.

Is iets als WWW.JBL.AUDIO.DE geloof ik.

[/EXTRA INFO]

Geplaatst door Hero Elzinga:

De TLX10 is een voor mij onbekend type.

Ik ken wel de TLX181 en die lijkt er sterk op.

Wellicht is dit de voorganger van deze 181?

Geen idee, maar het zou best kunnen. Ik weet ook niet wanneer deze in produktie is geweest. Ik heb 'm bijna een half jaar geleden nieuw gekocht. Alleen was het toen al wel een overjarig model. Werd dus al niet meer gemaakt. Overigens heb ik daarvoor wel korting gekregen. Op die site waar ik die info over de TLX-10 heb gevonden, staat dat ze zo'n €400 per stuk hebben gekost en ik heb er 'maar' €250 voor betaald.

Ik kan die TLX-181 trouwens niet op de site van JBL vinden dus als dat de opvolger is van de TLX-10, dan is die TLX-10 dus al een heel tijdje uit produktie. Het zou ook best kunnen dat de TLX-181 uit dezelfde tijd stamt. De TLX-4 en 6 lijken namelijk ook erg veel op de 10. En volgens mij zijn dat speakers uit dezelfde serie...

Iemand anders misschien een idee?

Even gerekend.

Had het volgende

6 mm oppervlakte (2 * 3 singlewire)

4000 mm lengte

6 * 4000 = 24000

Heb nu dit

12 mm oppervlakte (4 * 3 biwire)

2000 mm lengte

12 * 2000 = 24000

De constante factor is dus aanwezig.

Toch klinkt de huidige situatie beter.

Dat word net geen Nobelprijs die wet van je vrees ik. :D:D:D

Met deze eenvoudige formules kan je niet de werking van een luidsprekerkabel beschrijven.

Hiermee gaan jullie voorbij aan een heleboel parameters die de performance van een kabel ook beinvloeden: capaciteit, inductie, impedantie, skin effect(aderdikte), materiaalkeuze geleider (zuiverheid van het materiaal), materiaalkeuze isolatie(dieelectricum)

Groeten,