Jump to content

Zilversoldeer

Douma
 Share

Recommended Posts

Dag medeforummers,

Vanavond ben ik begonnen met het vervangen van de interne bedrading van mijn speakers. Nou wilde ik alles solderen met zilversoldeertin, want dat leek mij beter dan met normaal soldeertin. Toen ik begon met het vertinnen van een stukje kabel, wilde de tin absoluut niet vloeien. :( Ik dacht eerst dat de soldeerbout niet heet genoeg was, maar na nog eens 10 min. gewacht te hebben, lukte het nog niet. mad.gif Toen bedacht ik dat zilversoldeertin wel eens geen harskern zou kunnen hebben. Dit bleek zo te zijn. Vervolgens heb normaal soldeertin met harskern gebruikt en toen lukte het prima.

Mijn vraag is nu: Is er een bepaalde techniek voor het solderen met zilversoldeertin?

Ik hoop dat er iemand is die mij hierbij kan helpen.

Groet,

Rienk.

Je hebt het zelf al gezegd, er is nog een vloeimiddel nodig bij dit soort tin.

Vroeger gebruikte men S-39, wat best rommel geeft op de print (zuren) en je moet deze naderhand dan ook schoonmaken.

Of er tegenwoordig een 'schone' vervanger is weet ik niet, ik ben al te lang uit het soldeerwereldje :rolleyes:

Volgens Don wordt het gewone loodhoudende soldeer met harskern op termijn zelfs verboden ....

Andr

Weet niet waar je dat tinzilversoldeer vandaan hebt en welke soort het is (samenstelling). De meest gebruikelijke soort in de elektronica is 60% tin, 3 tot 5% zilver en de rest lood. Daar zit voorzover ik weet vrijwel altijd vloeimiddel in, a la harskernsoldeer en dat vloeit erg goed.

De nieuwere soort zonder lood is eigenlijk alleen tin met zilvertoevoeging. De soort die ik daarvan geprobeerd heb bevatte wel vloeimiddel. Belangrijk daarbij is dat de te solderen onderdelen goed schoon zijn. De soldeertemperatuur is daarvan idd hoger dan van gewoon soldeertin.

Als je er meer van wilt weten Google dan eens op "lead free tin solder" o.i.d. Er is heel wat over te vinden.

Pjotr zei:  

De meest gebruikelijke soort in de elektronica is 60% tin, 3 tot 5% zilver en de rest lood. Daar zit voorzover ik weet vrijwel altijd vloeimiddel in, a la harskernsoldeer en dat vloeit erg goed.

Er zit inderdaad 60% tin 5% zilver en 35% lood in. Maar geen harskern. :(

Richard 1 zei:

Voor het solderen van een dikke kabel heb je natuurlijk ook een stevige bout nodig, het koper van de kabel trekt de warmte anders wel erg snel uit de punt.

Ik maak gebruik van een Weller soldeerstation. Van de soldeerbout die daar aan zit kunnen de punten verwisseld worden. Ik heb ook verschillende maten. Maar daar lag het niet aan. Er zit gewoon geen harskern in en dan wordt het erg lastig solderen.

Ik heb nu de normale soldeer gebruikt. Het zijn ook maar een stel JBL's, dus zoveel verschil zal ik niet merken.

Groet,

Rienk.

maakt het nog uit of je gewoon tin of zilver tin gebruikt? (> zelfbouwers)

naar analogie van liever koper dan verzilvert koper, zou je wellicht beter gewoon tin kunnen gebruiken, hoewel dat misschien ook wel niet 100% zuiver is...

game confused.gif

Geplaatst door Yoyo:

Nooit S-39 gebruiken, blijft ondanks schoonmaken nog jaren doorvreten aan het koper. Mijn eerste versterker heb ik er mee gesoldeerd omdat ik niet kon wachten tot na het weekend om harskern te kopen. Pure ellende.

S-39 is echt alleen voor de loodgieter. Gebruik dit aub niet met electronica, je maakt inderdaad meer kapot dan je lief is!

Geplaatst door Douma:

Ik maak gebruik van een Weller soldeerstation. Van de soldeerbout die daar aan zit kunnen de punten verwisseld worden. Ik heb ook verschillende maten. Maar daar lag het niet aan. Er zit gewoon geen harskern in en dan wordt het erg lastig solderen.

Ik heb nu de normale soldeer gebruikt. Het zijn ook maar een stel JBL's, dus zoveel verschil zal ik niet merken.

Groet,

Rienk.

Koop eens Soldeer van WBT waar 4% zilver aan toe gevoegd is.

Als je het voor de klank bedoeld had fout.

Er zit geen verschil in zilverhoudend of niet zilverhoudend soldeer. cool.gif

Geplaatst door kathode:

Koop eens Soldeer van WBT waar 4% zilver aan toe gevoegd is.

Als je het voor de klank bedoeld had fout.

Er zit geen verschil in zilverhoudend of niet zilverhoudend soldeer.  cool.gif

Van harte aanbevolen deze soldeertin, soldeert prima zonder verdere toevoegingen....

Geplaatst door TannoJ:

Van harte aanbevolen deze soldeertin, soldeert prima zonder verdere toevoegingen....

Kan iemand me vertellen wat die WBT soldeertin kost? Ik meen dat de samenstelling tin/lood/zilver (36/60/4) is, klopt dat?

Ik heb zelf Multicore tin/zilver (dus zonder lood, maar met flux) in de verhouding 96/4. Een klos van 500g 0,7mm kost mij ca

Geplaatst door Sodejuu:

Kan iemand me vertellen wat die WBT soldeertin kost? Ik meen dat de samenstelling tin/lood/zilver (36/60/4) is, klopt dat?

Zou dat niet 60/36/4 zijn? Bij mij is het namelijk 60/40 (lood/tin).

Ik heb zelf Multicore tin/zilver (dus zonder lood, maar met flux) in de verhouding 96/4. Een klos van 500g 0,7mm kost mij ca

Sodejuu:

Henrie:

Zou dat niet 60/36/4 zijn? Bij mij is het namelijk 60/40 (lood/tin).

Lees het nog eens goed  ;)

Sodejuu:

Geplaatst door Henno Appel:

Hoi Sodejuu,

Een rol van 250 gram 0,8 mm WBT-soldeer kost ong. 33 euro in de winkel. Ik heb hier een rol liggen en de exacte samenstelling staat er niet op, behalve dat het een zilvergehalte heeft van 4% en een smelttemp. van 178-180 graden C.

Dat valt me dan nog wel enigszins mee. Ik ben grotere prijsafwijkingen gewend van WBT ;). Maar volgens mij zit er wel lood in (vanwege de lage smelttemperatuur) en dat maakt het prijsverschil wel weer groter.

Maar wat is nou het wezenlijke verschil tussen standaard soldeertin en zilversoldeertin? Behalve dat er in de een zilver zit, natuurlijk. :rolleyes:

Groet,

Rienk.

Beste Douma,

Dat zilverhoudend tinsoldeer bestaat al heel lang, al ver voordat audiofielen het ontdekten. Het is eigenlijk bedoeld om onderdelen te solderen die verguld zijn zoals connectoren etc. Bij normaal 60/40 tinsoldeer lost het goudlaagje in het soldeer op. Dat is niet de bedoeling van dat vergulden. Door het toevoegen van 3% a 5% zilver aan het soldeer wordt voorkomen dat het goudlaagje oplost in het soldeer. Zo is dat zilvertinsoldeer in de wereld gekomen.

Een klosje tinsoldeer met 3% zilver (EN vloeimiddel ;) ) van 100 gr. kost bij Conrad 5,60 EU. Het soldeer van WBT maakt WBT ook niet zelf maar komt bij een grote fabrikant van soldeermaterialen vandaan.

cool.gif