Jump to content

"XA50es hoe ver kun je komen..?"

Zee
 Share

Recommended Posts

Vandaag ben ik verder gegaan met de modificaties aan mijn cd speler. Ik heb intussen de service manual ook ontvangen. Een kort verslag:

Al eerder had ik de volgende veranderingen aangebracht:

- interne bekabeling vervangen

- hoofdtelefoon versterker afgekoppeld

- muting torren verwijderd.

Resultaat van deze eenvoudige aanpassingen was een schoner geluid met meer details.

Nu zijn de opamps aan de beurt om te worden vervangen. Standaard zit er achter de DAC als I/V trap een OPA2604. Deze ga ik in de toekomst nog vervangen door een AD8620, maar voorlopig zit hij nog op zijn plek.

Na de 2604 komt er standaard een OPA2132 als uitgangstrap. Deze heb ik vervangen door een IC voetje, waar ik nu een OPA2134 in heb zitten. Deze week verwacht ik een aantal exemplaren van Analog Devices te ontvangen en dan kan ik in het IC voetje de volgende typen gaan proberen: OP270, OP275, AD8620 en AD8066

Verder zit er in het feedback circuit (van de uitgang van de 2e opamp in de 2132 naar de ingang van de 2e opamp in de 2132) een OP27. Deze OP27 heb ik vervangen door een OPA627.

De eerste luisterimpressie met deze configuratie is dat het geluid killer en meer upfront klinkt. Het middengebied lijkt wat meer nadruk te krijgen waardoor stemmen en details meer op de voorgrond treden (o.a. het koor bij Beethoven 9 olv Harnoncourt). Of dit een verbetering is weet ik nog niet. Het draaien van meer CDs moet hier uitkomst bieden.

Wat ik in elk geval wel als een verbetering ervaar is de grotere impact bij inzet van groot orkest, waarbij de ruimte mooier dan voorheen behouden blijft (Dvorak 9 olv Dohnanyi). Bij het 3e deel van deze opname knallen de pauken ver achter op het podium over het orkest en de triangel klinkt langer na.

Enfin, er moeten vanavond nog de nodige CDs de lade in om een echte indruk te krijgen, maar dit waren de eerste indrukken! Tevens wil ik dan ook nog een paar andere wijzigingen doorvoeren.

De clock van Guido Tent heb ik zojuist ingebouwd.

Even snel een paar fragmenten van CDs beluisterd. Eerste indruk: pianoaanslagen klinken echt een stuk natuurlijker (Jay Leonhart op Salamander Pie en het 4e pianoconcert van Beethoven; NY Phil. Masur/Grimaud). Verder lijkt het laag strakker te zijn.

Maar nu eerst even verder met CD's draaien alvoren een definitief oordeel te geven! Morgen ga ik ook weer verder met het uitproberen van verschillende opamps.

Geplaatst door Zee:

Even snel een paar fragmenten van CDs beluisterd. Eerste indruk: pianoaanslagen klinken echt een stuk natuurlijker (Jay Leonhart op Salamander Pie  en het 4e pianoconcert van Beethoven; NY Phil. Masur/Grimaud).  Verder lijkt het laag strakker te zijn.

Maar nu eerst even verder met CD's draaien alvoren een definitief oordeel te geven!  Morgen ga ik ook weer verder met het uitproberen van verschillende opamps.

ik word helemaal zenuwachtig van jou.

maar laat het ons wel weten wat de verschillen zijn met de opamps welke beter is en welke niet en waarom.

veel luister plezier.

Geplaatst door Zee:

Even snel een paar fragmenten van CDs beluisterd. Eerste indruk: pianoaanslagen klinken echt een stuk natuurlijker (Jay Leonhart op Salamander Pie  en het 4e pianoconcert van Beethoven; NY Phil. Masur/Grimaud).  Verder lijkt het laag strakker te zijn.

Maar nu eerst even verder met CD's draaien alvoren een definitief oordeel te geven!  Morgen ga ik ook weer verder met het uitproberen van verschillende opamps.

Wat bij mijn clockwijziging ook opviel was de verbetering van ruimte en de focussering. Nou was dit niet zo'n sterk punt van de HK, maar toch.

:)

• 2 weeks later...

Gisteren de XA50ES vergeleken met mijn HK HD760.

Als Erik zegt dat er geen verschil hoorbaar is tussen CD spelers, moet hij deze twee eens naast elkaar zetten.

De Sony heeft heel veel voor op de HK, op een paar kleine puntjes na.

De Sony klinkt strakker in het laag, plaatst beter (volgens Zee, ik zat niet op de "hot Spot"), en het algemene beeld is wat rustiger. Wel is dat in het hoog juist omgekeerd, hier klinkt deze speler wat "digitaler".

De HK daarintegen klinkt in mijn oren iets minder stresserig in het hoog, en wat natuurlijker op b.v. piano en stemmen.

Wanneer bij de Sony het filter op stand 3 werd geplaatst kwamen beide spelers een stuk dichter naar elkaar, ik weet niet wat die stand precies "doet".

Ook waren de netkabels verschillend, de Sony zat op een door Zee gemaakte starquad met afscherming en apparte aarddraad. De mijne speelde op vlakgevlochten massiefdraad. Hier ben ik nog niet helemaal uit. Mijn netkabel is nog niet helemaal wat het zou kunnen zijn. In elk geval moet ik er nog eens goed voor gaan zitten.

:)

• 3 weeks later...

Ik zal nog even een update geven over de uiteindelijke keuze voor opamps in mijn xa50es:

Direct na de DAC heb ik een AD8620 gezet als I/V buffer (met dank aan FrankD voor de tip!). Oorspronkelijk zat er op deze plek een een OPA2604.

De 8620 opamp heeft een zeer snelle settling time, hoge slow rate en wordt door Analog Devices specifiek aanbevolen als buffer achter de DAC in audio toepassingen.

Als uitgangstage (oorspronkelijk een OPA2132) heb ik een aantal opamps geprobeerd, alvorens mijn definitieve keuze te maken:

OP270

Krachtig geluid, maar naar mijn smaak iets te veel nadruk in het laag.

OP275

Neutraal, maar een wat beperkt ruimtelijk plaatje.

AD8620

Erg goed! Nog iets meer detail dan de OPA2132.

De 8620 kan grote capacitieve belastingen sturen, wat met mijn lange interlinks een voordeel kan zijn.

OPA2132 en OPA2134

Erg goede opamps, en niet te duur. Net iets minder verfijnd dan de AD8620.

AD8066

Een grote teleurstelling! Deze opamp (die o.a. in de enkelvoudige uitvoering, AD8065, door LCaudio wordt toegepast) laat strijkers klinken alsof er staaldraad voor de snaren is gebruikt. De datasheet adviseert deze opamp voor video toepassingen. Allicht dat hij hier beter presteert, want de specs liegen er niet om.

In de definitieve configuratie heb ik uiteindelijk voor de AD8620 gekozen. De 2132/2134 zou 2e keuze zijn geweest.

Vervolgens werd er in het oorspronkelijke ontwerp een OP27 gebruikt als feedback/DC servo opamp. Deze heb ik vervangen door een OPA627 zonder te hebben geexperimenteerd met andere typen.

Al met al waren het leuke experimenten, die de speler weer een stukje verder hebben gebracht. De clock van Guido Tent deed hier nog een schepje bovenop.

Ik ga nu het analoge deel van de speler beter ontkoppelen middels 100n Wima c-tjes en een paar black gates.

Het doorvoeren van dit soort modificaties laat je weer beseffen dat hiermee heel wat meer effect is te bereiken dan bv. andere kabels. Ik kan iedereen dit soort modificaties dan ook van harte aanbevelen (alhoewel natuurlijk niet is gezegd dat het per definitie tot verbetering leidt; het blijft een kwestie van proberen)

Zee,

je kunt met een XA 50 heel ver komen. Het loopwerk is een van de betere Sony ooit gemaakt.

Hij heeft 2 zwakke punten en dat de dac en voeding. De dac klinkt niet echt lekker in mijn optiek en de voeding heeft nogal last van losse solderingen en kan beter ontkoppeld worden.

Ik heb mijn XA ook gemodificeerd.

Ook gespeeld met opamps, op275 2132,2604,627,lm6172 e.d. (de 8620 was er toen nog niet) toch niet een die echt lekker klonk. Ik heb toen het Zapfilter mk2 ingebouwd van LC audio, dan valt je bek echt open. Tegelijker tijd ook een LC audio clock XO2 ingebouwd. Verschil was niet zo groot als met het Zapfilter, wel een verbetering.

Voeding verder ontkoppeld met BG en 100 n caps, diodes vervangen door schottky dioden( helpt echt).

De grootste verbetering kwam echter in het vervangen van de DAC door een BB1704 k. ik heb de dac van elektuur als onderlegger gebruikt en daar op verder geborduurt ook weer blackgates toegepast, spanningsregelaars vervangen.

Je herkent de speler niet meer van de originele versie, zo zuiver en rustig haast eng.

Behalve leuk en leerzaam, en soms zeer frusterend , geeft het ook zeer voldoening en extra luistergenot. Ik heb geen behoefte aan SACD :D

groeten

Rob

succes ermee

Leuk verhaal Rob.

Ja, de dioden wil ik misschien ook nog vervangen. De typen die er nu in zitten (type F10P10Q) zeggen me niets. Het zijn 3-pootjes: 2 dioden waarvan de kathoden aan elkaar zitten (dit punt is 1 van de 3 pootjes) en de anodes elk een los pootje hebben. In de toegepaste schakeling worden deze anodes ook aan elkaar doorverbonden zodat de diode dus parallel staan. Enig idee waarvoor dit is gedaan?

Heb je nu ook 2 schottky's parallel gezet, of ze enkelvoudig toegepast?

Leuk verhaal Rob.

Ja, de dioden wil ik misschien ook nog vervangen. De typen die er nu in zitten (type F10P10Q) zeggen me niets. Het zijn 3-pootjes: 2 dioden waarvan de kathoden aan elkaar zitten (dit punt is 1 van de 3 pootjes) en de anodes elk een los pootje hebben. In de toegepaste schakeling worden deze anodes ook aan elkaar doorverbonden zodat de diode dus parallel staan. Enig idee waarvoor dit is gedaan?

Heb je nu ook 2 schottky's parallel gezet, of ze enkelvoudig toegepast?

beste Zee,

die diodes zijn 10 Ampere en 100 volt typen. De diodes zijn inderdaad dubbeldiodes en zijn 2 diodes die parallel aan elkaar staan voor een beter lastverdeling.

Ik heb ze vervangen door schottky diodes, ook dubbeldioden 20 A 200 volt de mbr20200 van onsemi. Ik heb ze als sample gekregen. In principe zijn het drop-in vervangers, ook een to-220 behuizing en de zelfde configuratie van de diodes.

Voor de gelijkrichter van het digitale gedeelte, een blokgelijkrichter van 4 A en 200 volt heb ik gezien de spanning van maar 20 volt door de mbr3060 diodes, 3A 60 volt vervangen, ook een sample van onsemi. Met name deze laatste brengt echt wel een verbetering.

Onsemi, voorheen o.a. MOTOROLA, heeft een zeer prettige regeling voor samples, even inschrijven en als je niet te veel besteld doen ze niet moeilijk. Zeker de zwaardere schottkydiodes zijn in Nederland nauwelijks te krijgen, of ze zijn schreeuwend duur.

succes ermee

Rob :P

Rob,

Ik zie niet helemaal in waarom Sony zulke zware types dioden heeft gebruikt, maar het kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik heb intussen ook wat samples van de door jou genoemde types besteld. Ik laat je weten wat het resultaat is!

• 2 weeks later...

Laatste update:

Ik heb de dioden in zowel de voeding voor het analoge als het digitale deel intussen ook vervangen door de zelfde types van Onsemi als Rob. Er lijkt inderdaad nog weer wat meer rust in het geluidsbeeld te zijn gekomen.

Laatste update:

Ik heb de dioden in zowel de voeding voor het analoge als het digitale deel intussen ook vervangen door de zelfde types van Onsemi als Rob. Er lijkt inderdaad nog weer wat meer rust in het geluidsbeeld te zijn gekomen.

Ik ben blij dat je het verschil ook hoort. Nu je toch bezig bent kun je een aantal 100 nF caps aan de voeding printplaat toevoegen. Elke laatste "grote elco "voorzien van een cap. :rolleyes:

Op het audioboard en op het voedingsboard kun je met siliconenkit alle condensatoren vastzetten met een dotje. Ook de klok even goed in kitten.

Aan de voorzijde van het board links zit ook nog een 16 mHz klokje. Deze moet je ook even meenemen. Dan minimaal 24 uur laten drogen en dan luisteren.

:D

Wil je opamps blijven gebruiken dan is het mogelijk om ze in Class A te biasen. zie voor uitleg hiervoor:

tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html

De JFETs die ze hiervoor gebruiken zijn ook via samples te bestellen.

Ik heb zelf mijn voorversterker en koptelefoonversterker hierme uitgevoerd en het geeft een zuiverder en rustiger beeld. Zorg er alleen voor dat de ruststroom niet boven de 10 mA komt bij de meeste opamps. Behalve dat ze erg warm worden zijn sommige opamps beperkt in hun stroomlevering, max 20 mA. Zorgen om je voedingscapaciteit hoef je niet te hebben dat heeft de Sony voldoende. Mocht je toch twijfelen dan kun je de ELNA Silmics die op het audioboard zitten vergroten maar echt nodig is het niet.

succes ermee