Jump to content

Klokken, klokkendokters en clocken....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Dus simpel alleen een clock vervangen is niet alles. Hetzelfde geld voor opamps.

Groeten,

Bas

Mijne Heren,

Wat dacht jullie van de nieuwe opamp AD8065 van LC AUDIO? Wel erg prijzig maar de specs zijn om te watertanden.

Ik gebruik nu en Burr Brown OPA 2604.

Ik heb inmiddels mijn eigen Sinterklaas cadeautje besteld. een TENT CLOCK XO-3

Kun er ook nog een externe DAC op.

Vol verwachting klopt ons hart.

Hans

:)

Geplaatst door Hans Gaulhofer:

Mijne Heren,

Wat dacht jullie van de nieuwe opamp AD8065 van LC AUDIO? Wel erg prijzig maar de specs zijn om te watertanden.

Ik gebruik nu en  Burr Brown OPA 2604.

Ik heb inmiddels mijn eigen Sinterklaas cadeautje besteld. een TENT CLOCK XO-3

Kun er ook nog een externe DAC op.

Vol verwachting klopt ons hart.

Hans

Beste Hans,

Specs of niet. Ik vind de AD 8065 helemaal neit fraai als opamp. Ik vond de AD825's al ontzettend steriel en kill klinken (met dun laag) maar de samples van de AD 8065 waren nog erger in da topzicht.

Ik vind de BB OPA627's (gebruikt in de juiste aplicatie) veel fraaier. Zelfs de OPA604 vond ik al beter.

Het blijft natuurlijk persoonlijk.

Groeten,

Bas

Wat betreft dat laag van de AD825 zet ik wel vraagtekens bij je mening Bas maar dat ie steriel klinkt ben ik het wel mee eens. Prachtige specs op papier zeggen niets over het klankmatig totaal plaatje. Die nieuwe AD8065 ziet er op papier uit als om door een ringetje te halen maar kijk ik naar de topologie dan heb ik daar wat betreft klank ernstige twijfels bij.

Geplaatst door dick jansen:

Beste Guido,

Betekent "matige kwaliteit" dat je deze klok ook handmatig op zomer- danwel wintertijd moet zetten?

Met groet,

Neen (zie ook toelichting verderop, of in andere klokkek discussie op hear)

groet

Guido

Geplaatst door Sodejuu:

Het is eigenlijk precies zo'n klok als in een kwatschhorloge. Alleen die dingen in een schakeling zijn niet bepaald stabiel. Nu zul je waarschijnlijk zeggen, wat maken 200 trillingen verschil nou uit op bijna 17 miljoen. Toch wel veel. Als je het hoort is het echt erg gesteld met de standaard klok. Een stabiele klok is minstens 10 keer zo precies, dus max 20 trillingen verschil met de eigenlijke 17 miljoen.

Hier behoort wat toelichting:

De absolute frequentie (uitgedrukt in ppm) is wel van belang, maar niet super kritisch (zij die dat wel beweren hebben het proefje niet gedaan). De CD standaard (red book) eist +/- 100ppm. In mijn praktijk ben ik nooit slechter als +/- 50ppm tegengekomen.

Wat wel belangrijk is, is de tijd tussen ieder trilling. Bij een klok van 10 MHz is dat 100ns. Het kan zijn dat een cyclus 101 ns duurt, en de volgende 99. We hebben dan gemiddeld dezelfde frequentie, maar wel afwijking van de gewenste cyclus tijd. Dat laatste is jitter, in dit geval 1 ns.

Als je al die tijds-afwijkingen meet, en in een grafiek uitzet, krijg je de jitter verdeling. Die is gausisch, want de oorsprong van jiter is vaakk ruis. Omdat de jitter gausisch verdeelt is, MOET je immer de meetmethode (peak to peak of rms EN de sigma waarde vermelden). Zij die dit niet doen begrijpen het niet of kunnen het niet meten.

Een jitterende klok is overigens pas een probleem op het moment dat je data gaat converteren.

Voor afdoende resolutie en lage distorsie is m.i. een jitter in de orde van 1 ps nodig (moeilijk te maken).

tot zover

Guido

Geplaatst door Guido Tent:

........  Voor afdoende resolutie en lage distorsie is m.i. een jitter in de orde van 1 ps nodig (moeilijk te maken).

tot zover

Guido

En nou vergeet je er zelf bij te vermelden of die 1 ps RMS of piek-piek enz. is .......... :D

Overigens ben ik al heel tevreden met 10-20 ps RMS. Daar knapt de boel al aanzienlijk van op en in de praktijk zul je ook wel niet veel verder komen ;)

Geplaatst door Pjotr:

[QB]

En nou vergeet je er zelf bij te vermelden of die 1 ps RMS of piek-piek enz. is ..........     :D

QB]

ja, da's waar :-)

Mijn klokken doen < 3 ps, 1 sigma, rms

Het is inderdaad een hele verbetering als je gaat van 200ps naar 10......

G

Geplaatst door Puur:

En wat krijg je dan?

Een 16,9344 XO clock (toch?) wat bestaat uit een print met daarop het cristal en elektronica?

Heb je het cristal ook weer ingegoten, of is dit nu reeds gedaan?

Hoi,

De print die ik lever bevat naast de klok ook een zeer lage ruis voedingsregelaar. De ruis is minstens 30 maal lager als van een "standaard" LM317T regelaar.

Guido

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Peter,

Maar dat zou ik ook zeker doen als iemand een nieuwe clock in een door mij gemodificeerd apparaat wil. Ieder zijn vak, en ik ben geen clockenontwerper. Daar ging het me ook niet om. Ik ben in het algemeen erg aan eht experimenteren met voedingen, en manieren van reguleren. Ik vroeg me alleen af of Guido een Regulator gebruikt die ik nog niet ken, of dat hij zelf een discrete Regulator heeft gebouwd.

Groeten,

Bas

Hoi Bas

Discreet ! Er is geen geintegreerde regelaar die dat haalt.....

Ook in het laag gaat mijn regelaar erg goed, LC onderkent dat belang en lost het op met een knots van een elco. Doemik liever niet zo.

groetjes

Guido

Beste allemaal

Kan maar 1 ding zeggen over de XO3 na inbouw in de SCD555 ................................

..........................w...........o....w

Guido als je onder woorden moet brengen wat deze clock teweeg brengt dan ben je toe aan nieuwe vingertoppen.

Mr Dynaco

Hallo ,

Ook ik heb de "klok" vorige week vervangen door de XO van Guido Tent .........

Toen ik de Teac open schroefde bleek dat de orginele klok al vervangen was door een "betere". Echter de klok van Guido bracht toch veel meer herrie in de keet dan ik had kunnen voorstellen cool.gif

De Teac is veel nauwkeuriger,betere plaatsing , detailrijker en het laag is beter en mooier geworden na de inbouw van deze klok cool.gif

Kort samenvattend een upgrade van je speler voor betrekkelijk weinig geld. Wil ik de Teac overtreffen door een "betere speler"dan moet ik diep in de buidel grijpen.

Aanrader is wel dat de klok nog de aangepaste voeding krijgt, dit geeft nog een stuk verbetering en is "betaalbaar"

Die komt er bij mij ook nog in ............

groetjes John p.s. mijn speler VRDS10

Is er met een SACD speler ook een dergelijke winst te halen, of zijn deze apparaten minder gevoelig voor jitter..???

War zijn zoal de modificaties die op deze apparaten helpen ??

Ik denk aan de Philips SACD 963. De v.d. Medevoort modificatie schijnt deze speler nog een heel stuk op te waarderen. Werkt hij ook met de Guido Clock...???

Hallo Hans,

kijk ook eens op http://www.vacuumstate.com deze gasten hebben een compleet inbouwsetje voor een aantal SACD spelers ontwikkeld.

Overigens vraag ik me steeds vaker af wat de toekomst van de nieuwe systemen - DVD A en SACD zullen zijn, geluiden uit de industrie zijn juichend over het aantal DVD spelers in huishoudens en Marco Borsato brengt zijn nieuwe album uitsluitend op DVD uit.

Dit zou wel eens heel erg fout kunnen uitpakken.

Nu kun je wel stellen : ach.......Marco Borsato, maar, er zit wel een visie van een platenmaatschappij achter.

Groet Jitze

Hij was erg content met de verkoop van enige honderduizenden exemplaren van z'n live DVD.

Overigens schijnt de 'sponsor' wel het recht te hebben om exclusief en cd uit te brengen.

Het is inderdaad tekenend.

In een kleine markt als nederland is het inmiddels toch min of meer een 'must' om als artiest ook met een dvd te komen.

Dat de productiestap cd in eerste instantie word overgeslagen is heel gewaagd.

Frank

Geplaatst door Jitze:

Hallo Hans,

Overigens vraag ik me steeds vaker af wat de toekomst van de nieuwe systemen - DVD A en SACD zullen zijn, geluiden uit de industrie zijn juichend over het aantal DVD spelers in huishoudens en Marco Borsato brengt zijn nieuwe album uitsluitend op DVD uit.

Dit zou wel eens heel erg fout kunnen uitpakken.

Nu kun je wel stellen : ach.......Marco Borsato, maar, er zit wel een visie van een platenmaatschappij achter.

Groet Jitze

In Sittard ligt bij een Vanleest de zaak al kotsevol met DVD's en een gesprekje met de verkoper brengt aan het licht dat de omzet in deze zaak reeds voor meer dan 50% afhankelijk is van de DVD. Verder wordt de SACD ook hier steeds meer op de voorgrond geduwd en staat de bak van deze al naast de kassa ............... Bij Freerecordshop in Sittard staan op de begane vloer direct in de winkel nu ook alles vol met de DVD.....

Voor een cd-tje mag je de trap af en kun je in een paar zielige bakjes met de aanduiding .... TV - A-B-C of verzamel je artiest gaan zoeken. Laten we hopen dat de winkels die zich nu onderscheiden op muziekgebied zowel op cd als ook op vinyl niet de zelfde trent gaan volgen ......

Als je het zo bekijkt kun je beter gaan bekijken of je een DVD speler niet beter van een andere klok kunt gaan voorzien :Peek.gif

groetjes John

Guido,

jij weet natuurlijk alles van de Philips 963... :D

Heeft het voor deze speler zin om een clock van jouw in te bouwen. Of heeft het bij deze speler weinig zin...

Een audiokennis wil er n.l. een aanschaffen, en ik zelf eigenlijk ook wel.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Guido,

jij weet natuurlijk alles van de Philips 963...   :D

Heeft het voor deze speler zin om een clock van jouw in te bouwen. Of heeft het bij deze speler weinig zin...

Een audiokennis wil er n.l. een aanschaffen, en ik zelf eigenlijk ook wel.

Hoi Hans

Toevallig. Gisteravond fanatiek verder zitten spitten in de schakeling, en veel gemeten (de klokken architectuur is een drama......)

Ik ben eruit, kan op redelijk eenvoudige wijze de klopkken verbeteren. Het wordt een nieuwe schakeling met

- low noise voeding

- 2 stuks XO

- een inteligent omschakelcircuit, gebruikmakend van select lijnen in de 963, en wat relais

- los grut

We gaan volgende week een proef bouwen in de speler van een vriend van me, om het concept aan te tonen. Als dat werkt, ga ik een dedicated layout maken, voor een 963 clock upgrade. Het is geenszins nodig om alle 4 de klokken te veranderen, zoals sommige "modders" in deze wereld je willen doen geloven. Verder optimaliseer ik de klokkwaliteit door de klok direct aan te bieden op de plek waar het kritisch is. Daarbij sla ik vele digitale gates over (in de 963 wordt de matige klok op die manier nogmaals verziekt)

De 963 is veel functie voor het geld. De front kanalen hebben een pracht DAC (AD1955) met decente opamps daarachter dus het moet fraai kunnen worden !

Guido