Jump to content

Nogmaals condensatoren

Ruben
 Share

Recommended Posts

Dag Sodejuu,

ik wist dat jij zou reageren. Maar ik had eerder gehoopt op mijn eerste post. Maar goed, om op deze te antwoorden. Het is best een leuk verhaaltje.

Ik heb ooit eens twee Quad 50E eindversterkers gekocht en, omdat die jongeman van al zijn rommel afwou, (de Quads deden het namelijk ook niet), moest ik dus zijn hele partij meenemen.

Ja, ik mocht wel kiezen; 499 gulden voor de Quads of 500 gulden voor een hele berg (kapotte) spullen. Waaronder een kapotte Yamaha M70, een kapotte Revox a77, nog wat goed bedoelde rommel zoals stekkers en plugjes en dus twee dozen met deze condensatoren. Maar die condensatoren waren dus gloednieuw. Ik heb de hele partij maar gekocht.

Nadat ik alles in mijn moeders auto had geladen ben ik rechtstreeks naar de dichtsbijzijnde electronica-zaak gegaan en gevraagd wat hij voor die condensatoren overhad. Ik zou er toch niets mee doen. Hij bood Fl 7.50 per stuk en heb hem er gelijk 20 verkocht. Dat was dus gelijk mijn eerste cashflow van 150 piek. Voor het geval ik ooit zelf wat wou gaan knutselen heb ik er 12 bewaard. Vandaar mijn vraag wat die dingen waard zijn, want ik doe er echt nooit wat mee en wil ze best verkopen.

Daarna de revox aan de vriend van mijn moeder verkocht voor 250 piek, later de kapotte Yamaha voor 150 gulden aan een ander. Inmiddels 50 gulden winst.

Maar de Quads stonden het nog steeds NIET te doen. Een vriend van mijn heeft ze gemaakt. Ze deden het perfect. Ik heb er een maand mee gedraaid, vervolgens aan de kant gezet en omdat ik ze toch wel zeldzaam vond nog een tijd bewaard maar uiteindelijk voor 600 gulden verkocht en mijn huidige Sugden mee gefinancierd.

Das lachen of niet.

Niet denken dat ik al deze mensen vreselijk heb opgelicht, want ik heb ze eerlijk verteld wat er aan scheelde, maar het waren allemaal fanatieke hobbyisten die vonden dat ze het wel konden repareren.

Dus als je nog interesse hebt in 12 Sprague condensatoren...............

Geplaatst door Duck-Twacy:

Nou, dan nog een bedankje van mij voor die beste brave borst (geen Hear forummer I presume)?

Nee niet echt, ik laat 'm af en toe wel eens wat lezen, maar hij heeft thuis geen internet (woont ergens in de rimboe :D;) ). Hij heeft er eigenlijk geen tijd voor, want hij is druk bezig met zijn familie en met het ontwerpen van eindversterkers

Sodejuu,

even voor de duidelijkheid, de condensatoren zijn nieuw. In die zin, nog nooit gebruikt.

Ik ga nu, omdat ik totaal niet technisch ben, alles overtypen wat er op die dingen staat. Komt ie:

AT & T

KS20133L135

Electrolytic

Capacitor

16000 uF 75VDC

2(met een rondje eromheen) 9144L7 + 85*C

het sterretje staat voor het teken voor 'graden'

Hij is licht blauw, hoog een cm of 8 en een diameter van een cm of 6.

Als je er achter bent of het wat voor je is hoor ik wel wat je er voor over hebt. Ik heb er dus nog 12

Groet,

Ruben

Geplaatst door sodejuu:

hij heeft thuis geen internet (woont ergens in de rimboe     :D      ;) ). Hij heeft er eigenlijk geen tijd voor

Als je in de rimboe woont kun je juist een hoop tijd uitsparen met internet!

;)

Geplaatst door sodejuu:

een gast die me geholpen heeft met het doorrekenen van je Aleph5 heeft ook nog een project liggen waar hij elco's voor nodig heeft. Daarbij heeft hij voor mij een versterkertrap ontworpen die er niet om liegt. Bijna geen terugkoppeling (split feedback-principe) en met weinig componenten en met een beter rendement. Wel wat complexer als de Aleph5, maar dat mag de pret niet drukken. Hij heeft nou een proto van dit ontwerp in huis staan en ik heb 'm beluisterd op mijn CDM1 uit mijn 2de set. Zeer indrukwekkend (met 2x 15W en een zeer lage demping)

Goh, knap hoor dat ie dat allemaal kan in de rimboe. Het was zeker ver reizen toen je die proto ging halen, of had je je CDMs bij je? Heeft ie dan electriciteit?

eek.gifeek.gif;)

Geplaatst door Hans:

Goh, knap hoor dat ie dat allemaal kan in de rimboe. Het was zeker ver reizen toen je die proto ging halen, of had je je CDMs bij je? Heeft ie dan electriciteit?

eek.gif     eek.gif     ;)

Ik had de CDM's bij me en met 20 dynamo's op een fiets kan het ook. Was wel hard trappen. :P;)

Geplaatst door sodejuu:

Ik had de CDM's bij me en met 20 dynamo's op een fiets kan het ook. Was wel hard trappen.    :P     ;)

Heb je vast niet echt een stabiele voeding... en weg is het voordeel van al die veel te dure snoeren en interlinks :D