cgm Posted 13 september 2003 Report Share Posted 13 september 2003 Vanmiddag was ik even bij Audiocontrol in Schiedam. Ik was op zoek naar een borsteltje voor mijn platenspeler. Dit had de alleraardigste man niet, maar hij nodigde me wel uit voor een bak koffie en om naar de Avalanche speakers te komen luisteren. Deze speakers zijn gemaakt van speksteen, en daar was ik wel nieuwsgierig naar. Ik luisterde naar een monitor 2-weg met basreflex, prijs 1100 euro, op een NAD C370 en NAD C541 speler, en ik moet zeggen dat het hartstikke lekker klonk. Het was natuurlijk een korte demo met wat cd's uit zijn collectie, beetje jazz, gitaarwerk, contrabas met zangeres e.d. Het geluid komt heel goed los van zo'n box, klinkt mooi ruimtelijk. Ook qua klank klonk het makkelijk, relaxed, zou me niet snel vermoeien denk ik. Kwaliteit is goed. Verder kan ik er niet zoveel van zeggen na zo'n korte demo. Verder was het lekker beppen, de man heeft hart en interesse voor z'n spullen en audio, en ik bleef er uiteindelijk veel te lang hangen. Dat speksteen waar de kasten van gemaakt worden is hartstikke dood en ziet er leuk uit, donkergrijs, heel natuurlijk, ieder stukje uniek, en ik ga zeker nog eens informeren of dit voor zelfbouw te doen is. Als je in de buurt bent, loop er eens binnen. Het lijkt wel reclame, maar het is gewoon leuk om hartelijk ontvangen te worden door iemand die met plezier in z'n zaak staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Sinds wanneer verkopen ze audio in Schiedam, of all places Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 september 2003 Author Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Sinds wanneer verkopen ze audio in Schiedam, of all places Paul. We hebben er zelfs niet te vergeten Jan des Bouvrie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Daar heb ik dan niets van gezien bij jouw thuis Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 september 2003 Author Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Daar heb ik dan niets van gezien bij jouw thuis Paul. Ik denk dat jouw piramidespeaker in mdf er bij Jan ook niet in komt.. Maar inderdaad, de witte baksteen van Jan is niet aan mij besteed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Neuh, mijn interieur is ook niet Des Bouvrie waardig. Maar bij ons in Den Haag zit dan ook geen filiaal Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 september 2003 Author Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Neuh, mijn interieur is ook niet Des Bouvrie waardig. Maar bij ons in Den Haag zit dan ook geen filiaal Paul. Wat een dorp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door cgm: Ik denk dat jouw piramidespeaker in mdf er bij Jan ook niet in komt.. Maar inderdaad, de witte baksteen van Jan is niet aan mij besteed. Ik heb een keer een luidspreker van Jan des Bouvrie gezien. Het leek in mijn ogen het meest op een grenspaal. Het ding was uitgevoerd in staal plaat, en klonk volgens de eigenaar (Charrel van Oosterom in Breda) helemaal niet. Hij had toch alle mogelijkheden om die grenspaal in speksteen uit te voeren. Als er dan een betere luidspreker in gezet was dan die autoradioluidspreker ui de jaren 60, had het toch wel iets kunnen zijn. Over de vorm ga ik verder niet twisten, laat ik zeggen dat het niet mijn smaak is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 september 2003 Author Report Share Posted 15 september 2003 Toch, ik loop een beetje te dollen over die Jan, maar hij heeft Schiedam toch maar mooi op de wereldkaart gezet.. Zolang hij zich aan meubelen e.d. houdt zit er best wel wat voor mij bij, alleen die andere frutsels als telefoons enz. zijn soms hopeloos. Ik heb wel veel bewondering voor die man hoor, werkt keihard, heeft veel bereikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 M.b.t. tot jouw speksteen.... Klaas Feenstra gaf ook aan eens wat anders dan hout te willen proberen, en dacht daarbij aan..... Speksteen. Kings, en dan in Speksteen.... Wow , even de verhuizen laten komen. Maar ik denk wel dat dit heel goed werkt. Een luidspreker moet volgens mij zwaar en stabiel zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 september 2003 Author Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:M.b.t. tot jouw speksteen.... Klaas Feenstra gaf ook aan eens wat anders dan hout te willen proberen, en dacht daarbij aan..... Speksteen. Kings, en dan in Speksteen.... Wow , even de verhuizen laten komen. Maar ik denk wel dat dit heel goed werkt. Een luidspreker moet volgens mij zwaar en stabiel zijn. Klaas volgt zeker ook het forum. Speksteen werkt zeker, is hartstikke dood. Het is wat goedkoper dan marmer. Beton is misschien een aardige tweede, maar zal nooit zo massief zijn (luchtbellen, bewapening). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Ik heb 2 speksteen tegels onder mijn speakers liggen. Kostte me fl 200/stuk bij plaatselijke steenhouwer. Afmeting iets van 42 * 38 * 4 cm. Gewicht schat ik op 20 kilo per stuk. Graniet kostte meer dan het dubbele.. Een belangrijk deel van de prijs zat het overigens in de afwerking (schuine randjes etc). Prijsverschil tussen 3, 4 of 5 cm dik was relatief beperkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 september 2003 Author Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Ik heb 2 speksteen tegels onder mijn speakers liggen. Kostte me fl 200/stuk bij plaatselijke steenhouwer. Afmeting iets van 42 * 38 * 4 cm. Gewicht schat ik op 20 kilo per stuk. Graniet kostte meer dan het dubbele.. Een belangrijk deel van de prijs zat het overigens in de afwerking (schuine randjes etc). Prijsverschil tussen 3, 4 of 5 cm dik was relatief beperkt Ik vroeg me al af wat er in Nederland te krijgen was. Geen probleem dus, behalve de prijs.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door cgm:Toch, ik loop een beetje te dollen over die Jan, maar hij heeft Schiedam toch maar mooi op de wereldkaart gezet.. Zolang hij zich aan meubelen e.d. houdt zit er best wel wat voor mij bij, alleen die andere frutsels als telefoons enz. zijn soms hopeloos. Ik heb wel veel bewondering voor die man hoor, werkt keihard, heeft veel bereikt. Duh, Schiedam is toch wereldberoemd door de jenever en Schelvispekel Btw. die Jan is ook maar gewoon in de al goedlopende meubelfabriek van zijn pa gerold. Zijn bedje was dus al gepreid, hij heeft het alleen wit geverfd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 15 september 2003 Report Share Posted 15 september 2003 Geplaatst door Pjotr:Btw. die Jan is ook maar gewoon in de al goedlopende meubelfabriek van zijn pa gerold. Zijn bedje was dus al gepreid, hij heeft het alleen wit geverfd. Zo, meteen weer terug op aarde PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:M.b.t. tot jouw speksteen.... Klaas Feenstra gaf ook aan eens wat anders dan hout te willen proberen, en dacht daarbij aan..... Speksteen. Kings, en dan in Speksteen.... Wow , even de verhuizen laten komen. Maar ik denk wel dat dit heel goed werkt. Een luidspreker moet volgens mij zwaar en stabiel zijn. Hij is er al mee bezig! Een opdrachtje van een fabrikant van speksteenovens... 't Worden geen Kings, maar vrij kleine driewegsystemen op basis van een 20 cm woofer. Gruwelijk zwaar (meer dan 75 kg)! Stenen luidsprekers moet je eigenlijk op locatie bouwen, zodat verplaatsing niet meer nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 --------------------------------------------------------------------------------Geplaatst door Hans van Liempd: M.b.t. tot jouw speksteen.... Klaas Feenstra gaf ook aan eens wat anders dan hout te willen proberen, en dacht daarbij aan..... Speksteen. Kings, en dan in Speksteen.... Wow , even de verhuizen laten komen. Maar ik denk wel dat dit heel goed werkt. Een luidspreker moet volgens mij zwaar en stabiel zijn. -------------------------------------------------------------------------------- Hij is er al mee bezig! Een opdrachtje van een fabrikant van speksteenovens... 't Worden geen Kings, maar vrij kleine driewegsystemen op basis van een 20 cm woofer. Gruwelijk zwaar (meer dan 75 kg)! Stenen luidsprekers moet je eigenlijk op locatie bouwen, zodat verplaatsing niet meer nodig is. Wat denk je van dubbelwandig terplaatse af vullen met droogzand? Heb je dat wel eens gehoord?Het enige wat dan nog beweegt zijn de conussen. of niet? Scat-Man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 En dan ook nog even een oplossinkje vinden voor de inwendige staande golven en de "back-wave". Nee, alleen met zware kastpanelen zijn we er niet ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:En dan ook nog even een oplossinkje vinden voor de inwendige staande golven en de "back-wave". Nee, alleen met zware kastpanelen zijn we er niet ... Paul. Om nog maar niet te spreken over problemen met gruis in de spleet. Opletten hoor Klaas, wanneer je de speakers on site in elkaar gaat zetten: eerst kastje maken, dan afwerken en dan pas units plaatsen. Overigens begrijp ik best dat die ovenfabrikant Klaas heeft benaderd om die speakers te bouwen. Zoals hij een luidsprekerchassis in een kast weet te boetseren bestaat er geen ander... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Bedoel je soms dat ik mijn MDF eerst moet laten zagen en spuiten voordat ik de units erin schroef ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Bedoel je soms dat ik mijn MDF eerst moet laten zagen en spuiten voordat ik de units erin schroef ? In jouw geval zeer zeker Paul, want jij wilt er ook nog naar luisteren! Wat dat betreft zal het die speksteenovenfabrikant -denk ik- gebakken zijn. Die speaker komt ergens in de hal van zijn bedrijfje te staan opdat klanten kunnen zeggen: Goh wat leuk, een speaker in een oventje! Hij zal Klaas niet hebben gekozen vanwege zijn goede naam in het audiofiel circuit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Wat is speksteen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Kermit:Wat is speksteen? Gaat je niets aan Maar het moet gebakken worden in een oven lijkt het. Iets Indonesisch misschien ? Zal eens navragen bij Palembang ... Ron, ik krijg wel sterk de indruk dat de relatie tussen Klaas en jou vertroebeld is ? Dat kan natuurlijk, maar is dat ook nodig ? Ik ben het in veel zaken ook niet met Klaas eens. De eerste PP demo werd ik ook niet vrolijk van. Maar verder is het alleen maar audio hoor .... Ons leven hangt er niet van af. PAul. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Paul Jenner: Gaat je niets aan Maar het moet gebakken worden in een oven lijkt het. Iets Indonesisch misschien ? Zal eens navragen bij Palembang ... Ron, ik krijg wel sterk de indruk dat de relatie tussen Klaas en jou vertroebeld is ? Dat kan natuurlijk, maar is dat ook nodig ? Ik ben het in veel zaken ook niet met Klaas eens. De eerste PP demo werd ik ook niet vrolijk van. Maar verder is het alleen maar audio hoor .... Ons leven hangt er niet van af. PAul. Paul. Vertroebeld? Nee hoor, die relatie is er alleen maar duidelijker op geworden sinds de laatste sessie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 20 september 2003 Report Share Posted 20 september 2003 De haat die RonL kennelijk koestert is volslagen misplaatst, onverklaarbaar, en heeft een ziekelijk, obsessief karakter. De wijziging in de PP tussen beide sessies in Nieuw-Beijerland was van zeer geringe aard. Vermoedelijk is de afwijzing tijdens de eerste sessie te verklaren uit de negatieve invloed van RonL. Het is aan te nemen dat zijn haat zijn oordeel be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts