Jump to content

speksteen rules

cgm
 Share

Recommended Posts

Klopt, Paul!

De 110 mm unit was duidelijk ontworpen voor een compacte behuizing, en zal bij een sinussweep op modaal niveau een mooie, rechte karakteristiek te zien geven.

Maar grote, breedbandige pulsen (en dus ook muzieksignaal) veroorzaken veel en ook breedbandige naijling.

Beste Seed7,

sg = 2.6 - 3 en varieert enorm afhankelijk van de regio waar het steen gewonnen wordt. Overigens is deze sg maar een fractie hoger dan die van aluminium.

Aluminium van die dikte zou waarschijnlijk ook prima voldoen.

Je moet het s.g. van speksteen vergelijken met het gebruikelijke bouwmateriaal. Met hout, dus.

Ik denk dat het s.g. van speksteen wel 5

Geplaatst door spido:

Hallo Paul,

Viel wel mee, eigenlijk. Ik vond 'm juist wat tam, eerlijk gezegd.

In de meeste combinaties wisselde hij omstreeks die frequentie al weer met een 2" textieldome

Da's dan behalve een teken aan de wand ook een kutoplossing, zo midden in het presence gebied.

Twee inch dome ? Te heet gewassen ofzo ???

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Da's dan behalve een teken aan de wand ook een kutoplossing, zo midden in het presence gebied.

Twee inch dome ? Te heet gewassen ofzo ???

Paul.

"t Heeft allemaal niet zoveel meer met speksteen te maken, nu.

Maar awel, zulle... Nee, het was geen kutoplossing.

Althans, zo zag ik dat niet en zo wens ik er ook niet over te denken.

In feite is die B 110 een woefertje, dat niet zo heel erg goed kan woeferen omdat-ie zo'n ukkepukkie is en dat heel redelijk kan squawkeren, maar niet zo goed als een echte squawker omdat-ie daar nou weer net te groot en te zwaar voor is.

Ik meen te weten dat jij een hekel hebt aan vijf centimeter domesquawkers, maar dat gevoelen deel ik niet met jou.

Er waren prachtige units bij, die een veel betere impulsverwerking en spreiding hadden dan hun conus-collega's.

Wisselen bij duizend Hertz is alleszins verantwoord: het ligt ruim boven de vocalen met hun boventonen.

Veel topklasse luidsprekers met zgn. power tweeters wisselden bij die frequentie.

Het wisselen van de B 139 en de B 110, zo bij 250 Hz, was eigenlijk veel problematischer.

Ik heb overigens de B 110 in een andere combinatie (niet-commercieel, natuurlijk) ook wel als "filler" ingezet.

Dat was in een "uni-phase" systeem, volgens de idee

Dus we kunnen binnenkort van jouw hand een daarop geinspireerde versie verwachten :)

Nee, nog steeds geen fan van dome middentoners. Het woord squawker krijg ik overigens niet meer uit mijn lieve kleine mondje (ik wilde natuurlijk "bek" zeggen, maar je moet het netjes houden in andermans topic).

5 cm maar liefst ? Dat zal geen succes zijn geweest op ieder niveau luider dan een achtergrond muziekje vrees ik ...

Paul.

De vijf centimeter units die ik toepaste waren heel stabiel. Geen probleem bij grote output.

(Een heel ander verhaal waren de 7,5 cm dome units van Vifa: dat was knudde. De 7,5 cm dome units van Morel daarentegen... bla, bla..)

Nee, geen uni-phase systeem met filler-line meer van mij!

Moderne conusmaterialen (kevlar, carbon) maken andere, veel simpeler oplossingen mogelijk.

• 2 weeks later...

Wat een ondeskundige reacties over speksteen.

Ik ben die kachelbouwer enimporteur van speksteen en speksteenkachels die Klaas Feenstra heeft ingeschakeld voor het bouwen van speksteen speakers. En met verbluffend resultaat. Ze komen echt niet in mijn bedrijfshal te staan, maar gewoon in de huiskamer, achter m'n Sonneteer versterker en CD-speler. Wie wil kan op afspraak komen luisteren. Ook bij Klaas staat een demoset klaar.

Wie meer wil weten over speksteen, zie www.spekseenkachels.nl en wie meer wil weten over de Perfect Performer "Stone Guest", wende zich tot Klaas Feenstra in Appelscha.

Speksteen is een uiterst stabiel en energieabsorberend materiaal. Wist je dat in Finland de vloeren van kerken vaak van speksteen zijn? Als je er met naaldhakken over loopt, wordt het geluid flink gedempt. Dit in tegenstelling tot andere stenen vloeren.

Geplaatst door piet de vries:

Wist je dat in Finland de vloeren van kerken vaak van speksteen zijn? Als je er met naaldhakken over loopt, wordt het geluid flink gedempt. Dit in tegenstelling tot andere stenen vloeren.

Okee, we weten niet veel over kachels, maar met dit verhaal begin ik dus weer te twijfelen over de geschiktheid van speksteen als speakermateriaal.. :)

btw leuk dat je dat aanbiedt, komen luisteren.

Piet, in het gedeelte Recensies staat een verslag van een luisteravond met die spekstenen luidsprekers van Feenstra.

Er was waardering, maar ook kritiek.

(Het laag was geweldig goed, maar midden en hoog waren te fel.)

Hij heeft daarna zijn speakers aangepast. Zijn jouw exemplaren ook al bijgewerkt?

Wist je dat in Finland de vloeren van kerken vaak van speksteen zijn? Als je er met naaldhakken over loopt, wordt het geluid flink gedempt. Dit in tegenstelling tot andere stenen vloeren.

Beste Piet,

Dank voor deze informatie, weer wat geleerd. Echter, in de moskee zijn ze dan toch wat slimmer, gewoon grote kleden op de vloer leggen en zonder schoenen naar binnen.

Met groet,

Geplaatst door dick jansen:

Beste Piet,

Dank voor deze informatie, weer wat geleerd. Echter, in de moskee zijn ze dan toch wat slimmer, gewoon grote kleden op de vloer leggen en zonder schoenen naar binnen.

Met groet,

Whahahah :D;)

Ik ben die kachelbouwer enimporteur van speksteen en speksteenkachels die Klaas Feenstra heeft ingeschakeld voor het bouwen van speksteen speakers. En met verbluffend resultaat. Ze komen echt niet in mijn bedrijfshal te staan, maar gewoon in de huiskamer, achter m'n Sonneteer versterker en CD-speler. Wie wil kan op afspraak komen luisteren. Ook bij Klaas staat een demoset klaar.

Wie meer wil weten over speksteen, zie www.spekseenkachels.nl  en wie meer wil weten over de Perfect Performer "Stone Guest", wende zich tot Klaas Feenstra in Appelscha.

Speksteen is een uiterst stabiel en energieabsorberend materiaal. Wist je dat in Finland de vloeren van kerken vaak van speksteen zijn? Als je er met naaldhakken over loopt, wordt het geluid flink gedempt. Dit in tegenstelling tot andere stenen vloeren.

en blijft de akoustiek vande kerk wel mooi dan .

ondanks de spekstenen vloer ?

Geplaatst door erik klijnsmit:

en blijft de akoustiek vande kerk wel mooi dan .

ondanks de spekstenen vloer ?

Maak je geen zorgen, Erik! Het orgel zal alleen maar duidelijker, dynamischer, directer, strakker, veel dieper in het laag en echter klinken! Je schakelt ongewenste resonanties, bepaalde reflecties en staande golven gelijk uit... Dit komt de high-end weergave alleen maar ten goede! :D;):P