Jump to content

speksteen rules

cgm
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door spido:

Beste Paul,

Het zal wel door de geringe verliesfactor (de grote stijfheid en massa) komen.

Wanneer je in een zware, grote, ingegraven betonnen rioolput hard zoiets roept als: "Ron is een sukkel!" dan hoor je de bevestiging enige tijd later.

Keurig op toon ook nog.

De put zelf trilt niet: de luchtkolom in die put w

Geplaatst door Mahonie:

Wat een zeikberichtje weer van die Klaas...

Beste,

Hou nou toch op! :D het is geweldig. De Heren Ron, en Spido en co. zitten er zelf niet mee, waarom zouden wij erdan wel mee zitten. Ik vind het geweldig en lig hier soms echt helemaal krom van het lachen. :D :D.

En toch zeggen beide heren ook nog eens zinnige dingen tussen neus en lippen door.

Groeten,

Bas

Geplaatst door spido:

Ron's gevatte antwoord op mijn posting van 8-10-2003, 23.50 is zomaar verdwenen.  eek.gif

Wat jammer!   :(

Wie zou dat nu toch op z'n geweten hebben?    ;)

Hoe gevat mijn reactie ook was, jij lacht toch voornamelijk om jezelf. En je hebt daar alle reden voor, dat vinden "wij" ook :D

Ik vond een tekstje op een bureau, ergens in een bosrijke omgeving:

Speksteen

Wat is speksteen?

Speksteen (eng.: soapstone, du.: Topfstein) is een steensoort die in de loop van miljoenen jaren onder druk van aardlagen is ontstaan.

De steen is betrekkelijk zacht en kan vrij gemakkelijk worden bewerkt.

Speksteen, oftwel steatite, bestaat voor 40-50% uit talcum, 40-50% magnesite en 5-8% penninite.

De talcum maakt dat de steen gemakkelijk kan worden bewerkt. Het magnesium maakt het materiaal stijf en sterk.

Het soortelijk gewicht is aanzienlijk: ca. 3.000 kg per kubieke meter.

De warmtegeleidbaarheid is 6,4W/mK.

De samendrukbaarheid is 25MN/m.

De hardheid is 2-3 Mohs.

Speksteen is bestand tegen zuren (acidi) en basen (alkali), en tegen alle klimatologische omstandigheden.

Waarom maakt speksteen ideaal voor luidsprekers?

Om een aantal redenen is deze steensoort ideaal als bouwmateriaal van luidsprekerbehuizingen.

Speksteen is zwaar en stijf, resoneert vrijwel niet en heeft bovendien een uitstekende inwendige demping. In dit opzicht is speksteen veruit te verkiezen boven materialen als beton, marmer en leisteen.

Met speksteen kan een stevige behuizing worden gemaakt: een onvervormbaar

Beste Spido,

Zijn er al foto's van?

Dat er geen speol of cap ins erie staat met de lagentoner luidspreker komt de dempingsfactor zwaar ten goede. Eigenlijk zo zo'n systeem alleen met monoblokken moeten worden aangestuurd. Dan krijg je een dempingsfactor........

Maar ehh. Ik dacht dat Klaas altijd zei dat echte luidsprekers beginnen met een 30 cm. woofer :D.

Groeten,

Bas

There's always room for improvement, hoewel het betere altijd de vijand is van het goede, als je begrijpt wat ik bedoel!

Misschien komt er nog wel een Stone King of zo. (Let's go get stoned.)

Maar hoe die in vredesnaam verplaatst moet worden... confused.gif

Wellicht moet die op locatie gemonteerd worden. :rolleyes:

Geplaatst door spido:

There's always room for improvement, hoewel het betere altijd de vijand is van het goede, als je begrijpt wat ik bedoel!

Misschien komt er nog wel een Stone King of zo. (Let's go get stoned.)

Maar hoe die in vredesnaam verplaatst moet worden...   confused.gif

Wellicht moet die op locatie gemonteerd worden.    :rolleyes:

Beste Spido,

Alles kan. De matrix 800's wegen ook over de 100 Kg. De grote Genesis systemen nemmen bijna een ton qua gewicht in beslag.

Maar hoe zet je speksteen kasten in elkaar? met lijm? en is het niet moeilijk daarin te vrezen etc.?

Groeten,

Bas

Blijkbaar is deze speaker klaar, misschien is het leuk (behalve het gesjouw dan :D ) om deze ook in het land te demonstreren?

A.s. zaterdag ben al ergens in het zuiden, dus de demo in R'dam moet ik overslaan .....

Andr

Geplaatst door spido:

Beste Bas,

't Kan bewerkt worden met gereedschap dat ook voor ijzer geschikt is (hss) en het wordt gelijmd met siliconenkit.

Dat dempt ook nog eens vibraties die van paneel op paneel zouden kunnen worden doorgegeven.

Beste Spido,

ERg interessant allemaal! :D. Ik heb overigens geen idee hoe speksteen eruit ziet, maar denk dat het wel hele aparte fraaie zuilen zullen zijn. Als Klaas daar commercieel mee doorgaat, en het klinkt echt goed, en het ziet er ook nog eens heel goed uit, heeft hij misschien een erg goede troef in handen.

Groeten,

Bas

Beste Jazz-Luva,

De wanden van de PP zijn 3 cm dik.

Een soort bunkertje, dus.

Maar die Audiostone is m.i. niet de high-end versie. Dit zijn toch niet de Seas units?

Beste Bas,

Nee, nog geen foto's. Het rolletje is nog niet vol...

Geplaatst door spido:

Beste Jazz-Luva,

De wanden van de PP zijn 3 cm dik.

Een soort bunkertje, dus.

Maar die Audiostone is m.i. niet de high-end versie. Dit zijn toch niet de Seas units?

Beste Bas,

Nee, nog geen foto's. Het rolletje is nog niet vol...

Nou ik heb m hier vandaan

LINKJE

ziet er wel erg mooi uit , helaas zijn dit soort prijzen niet voor mij weggelegd :( , maar wellicht heb ik binnenkort B&W Matrix 802s3, volgens Bas mijn ultieme LS , dus we wachtten af :)

Wordt dit topic nou weer omgebogen naar een grote reclame voor pp's, maar dan in speksteen? Dat lijkt iedere keer te gebeuren als het over speakers gaat.

Het wordt een beetje genant dat Klaas Feenstra (eh sorry Bob, eh sorry spido) hier zijn speakers probeert te verkopen en ondertussen de Avalanche subtiel afkraakt. Plaats gewoon een advertentie en laat je collega's in hun waarde.

Wat nou, Avalanche geen hi-end en duur? De monitoren van Avalanche zijn 1099 euro en klinken geweldig. Wat versta je trouwens onder hi-end?

En dat argument over het missen van Seas units en een goedkoop filter. In de pp's zie ik ook geen ScanSpeak of Thiel units toch, en je gaat me toch niet vertellen dat in die pp's alleen maar de duurste componenten in het filter zitten. Het gaat er bovendien uiteindelijk toch om hoe het klinkt? Hoezo geen compromissen qua materiaal in de hi-end wereld..

Beste Jazzluva,

Roep hier maar niets tegen Spido over de prachtige B&W Matrix 802's. Dat is vloeken in de kerk voor hem, en denk niet dat die weergevers aan hem besteed zijn. Ik vermoed dat Spido een van de "B&W haters" is waar we het weleens over hebben gehad :D.

Specsteen is bij de 802's niet nodig. De middenhoog kast is al zo dood alsof je tegen een betonnen paal slaat. De laagkast is ook super stijf en dood dankzij hun waanzinnige matrix constructie.

Groeten,

Bas