Jump to content

speksteen rules

cgm
 Share

Recommended Posts

Beste Puur,

De systemen waren ruim een week geleden al klaar! Op 8 oktober gaf jij al te kennen ze te willen horen. Ben je al bij KF langs geweest?

Beste Bas,

Nee, Spido is beslist geen B&W-hater! Wel vindt hij dat het beste van B&W is: de reputatie, die in de jaren 70 en 80 is opgebouwd.

Matrix is een slim idee, als je een stijve constructie van hout wilt maken. Maar je houdt betrekkelijk weinig lucht over, in je kast.

Beste CGM,

Avalanche lijkt me een prima business.

Ongetwijfeld zijn de speakers van goede kwaliteit: daar twijfel ik geen moment aan.

Alleen begrijp ik niet dat in een speaker (Audiostone 8) van E 2.299,- niet meteen al eerste-keuze units worden gebruikt, en een elektroliet in het wisselfilter voorkomt.

De hogere prijs voor de high-end versie, met Seas units, E 3.999,- vind ik absurd.

Ik ken namelijk de inkoopprijzen van speksteen en luidsprekerunits.

(Overigens verbaas ik me over de keuze van deze fabrikant voor de seriespoel in de laagsectie: dat is een spoel met een draad die van een soort litze is gevlochten. Dat zou gunstig zijn voor het skin-effect en de doorstroom van hogere frequenties dus ten goede komen. Belachelijk idee. Zo'n spoel hoort juist hogere frequenties te belemmeren!)

Beste Sherwin,

Sterkte ermee!

Hallo Sherwin!

Een beetje onzin helps the medicine go down!

Een heleboel dun matrix is natuurlijk toch wel een hele hoop mdf.

Blijft evengoed een slim idee, die matrix. Maar dat zei ik al.

Beste overigen, en vooral Mahonie!

Bedankt voor jullie reacties.

Het verbaast - en verheugt - me altijd weer die te mogen ontvangen.

Ik vind het heel mooi van jullie dat jullie het zo opnemen voor de Grote Geldgraaiers: daar zullen ze jullie dankbaar voor zijn!

(Misschien mag je wel gratis een mooi kabeltje uitzoeken, wanneer je je weer eens hebt laten afzetten...)

Geplaatst door spido:

Hallo Sherwin!

Een beetje onzin helps the medicine go down!

Een heleboel dun matrix is natuurlijk toch wel een hele hoop mdf.

Blijft evengoed een slim idee, die matrix. Maar dat zei ik al.

Beste overigen, en vooral Mahonie!

Bedankt voor jullie reacties.

Het verbaast - en verheugt - me altijd weer die te mogen ontvangen.

Ik vind het heel mooi van jullie dat jullie het zo opnemen voor de Grote Geldgraaiers: daar zullen ze jullie dankbaar voor zijn!

(Misschien mag je wel gratis een mooi kabeltje uitzoeken, wanneer je je weer eens hebt laten afzetten...)

Nee, jij kunt alleen maar nep personen in het leven roepen om het voor je op te nemen...

Geplaatst door erik klijnsmit:

vorige maand was hier een man met een paar PP,s ,.

die kwam hij demonstreren .

en die zei precies het zelfde

:rolleyes:    :D

Dan is hij iig consequent..

Geplaatst door spido:

[QB]Alleen begrijp ik niet dat in een speaker (Audiostone 8) van E 2.299,- niet meteen al eerste-keuze units worden gebruikt, en een elektroliet in het wisselfilter voorkomt.

De  hogere prijs voor de high-end versie, met Seas units, E 3.999,- vind ik absurd.

Ik ken namelijk de inkoopprijzen van speksteen en luidsprekerunits.

Beste Klaas,

Ik heb jouw verhaal nog even geverifieerd omdat je 2 verschillende prijzen noemde, en ik moet je wat bovenstaande betreft volledig gelijk geven.

Ook ik vind dat verschil voor Seas units en wat filtercomponenten veel te groot, zo duur zijn die units inderdaad niet.

Ik neem aan dat je bij een steenhouwer bent geweest voor dat speksteen? Ik heb daar wel eens prijslijsten van gezien, alleen niet of je kant en klare platen kon kopen.

Gr. Cock

Hallo CGM,

De Here heeft een importeur van spekstenen ovens met gevoel voor audio op mijn levenspad beschikt, waaruit nieuwe inzichten en voorkeuren zijn voortgekomen. Een hernia en diverse kneuzingen liggen goddank nog achter de nevelen der toekomst verborgen.

ik heet hier overigens Spido. Dank u. :D

Geplaatst door spido:

Hallo CGM,

De Here heeft een importeur van spekstenen ovens met gevoel voor audio op mijn levenspad beschikt, waaruit nieuwe inzichten en voorkeuren zijn voortgekomen.

Opeens krijg ik een visioen van Mozes die de berg af komt met spekstenen tafelen in zijn handen, waar de 10 geboden in gefreesd staan. ;)

Een surround systeem in speksteen moet toch ook geweldig ruimtelijk klinken lijkt me.

Spido,

wat vragen en opmerkingen:

Ik vond een tekstje op een bureau, ergens in een bosrijke omgeving:

[...]

Het soortelijk gewicht is aanzienlijk: ca. 3.000 kg per kubieke meter.

sg = 2.6 - 3 en varieert enorm afhankelijk van de regio waar het steen gewonnen wordt. Overigens is deze sg maar een fractie hoger dan die van aluminium.

Ook is de minerale samenstelling van speksteen bepaald niet constant en daarmee ook de eigenschappen.

Waarom maakt speksteen ideaal voor luidsprekers?

Om een aantal redenen is deze steensoort ideaal als bouwmateriaal van luidsprekerbehuizingen.

Speksteen is zwaar en stijf, resoneert vrijwel niet en heeft bovendien een uitstekende inwendige demping. In dit opzicht is speksteen veruit te verkiezen boven materialen als beton, marmer en leisteen.

Hier worden voor het gemak maar even alle soorten beton over een kam geschoren. Het is zeer wel mogelijk een beton te ontwikkelen dat nog veel gunstigere eigenschappen heeft. Waarbij de structuur van speksteen heel goed als een inspiratiebron kan dienen.

In een ver verleden heb ik eens geexperimenteerd met beton/rubber en beton/leemkorrel mengsels. Interessant hierbij is dat het coincidence effect sterk afnam, iets wat ik ook bij speksteen kasten hoor. 'K ben benieuwd wat de geluidssnelheid in speksteen is, die heb ik zo snel niet kunnen achterhalen.

Met speksteen kan een stevige behuizing worden gemaakt: een onvervormbaar

Ach ja met 1e orde filters is theoretisch wel een "impuls getrouw" filter te maken, maar neem je de hoogafval van de speaker zelf mee dan blijft daar weinig van over.

1e orde HP filters voor mids reduceren iig aanzienlijk de balastbaarheid voor die mids. Idem voor tweeters.

Beste Seed7,

- De natuurlijke roll-off ... als ik het mij goed herinner heeft deze unit een zeer akelige break up zo rond de 10 KHz. Zeker niet iets wat ik ongefilterd zou laten.

Je kent de unit dus niet.

(...) alleen een seriespoel zou hier niet veel goeds doen, zoiets veranderd alleen maar de TSP waarden zonder te filteren. Dan inderdaad maar helemaal niets doen of echt filteren.

Een seriespoel zou een eerste orde filter vormen.

(...)Kevlar membranen zijn (...) stijf over de gehele diameter. Als je units wilt hebben waar wel een steeds kleiner deel van de conus actief is, kijk dan naar (...)

Kijk j